Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

*KL*

Laddar iaf upp den senaste bilden på Moona, där hon har drivits runt i en ring av elaka människor som tvingar henne att hoppa. ;) Som synes så tycker hon att det är skitkul att vara rekreationsredskap.

Förra veckan hade hon järnkoll på dom som byggde om hindrena mellan rundorna, och när hon tyckte det tog för lång tid frustade hon och skrapade med en hov i marken. Och när jag skulle skritta av henne efteråt taktade hon med svansen över ryggen och hingstböj på nacken. Typ "visst är jag superhäftig". Min lugna tröttar-inte-ut-sig-i-onödan Moona! Hon blir verkligen glad av att hoppa.

Hej!

Några klargöranden kring Djurens Rätts Hästgrupp då vi ser att vårt arbetssätt och våra sakfrågor diskuteras här inne:

- Barfota: Förespråkar inte alla hästmänniskor barfota OM DET GÅR? Varför sko en häst om det inte behövs? Läs gärna vår artikel om hovvård och för att se vad vi säger EGENTLIGEN (och inte vad Tempen påstår att vi säger): http://www.djurensratt.se/for-att-hastar-ger-allt/hovvard. En av hästarna som finns på bild är ett äldre varmblod som gått på travet men som numera går barfota. Det är en mycket duktig hovslagare som sköter om hans fötter och han fungerar alldeles utmärkt barfota, har aldrig någonsin varit halt och aldrig haft en hovböld. Man kan inte titta på en enstaka sidobild på en hov och avgöra om hästen är felverkad eller inte. Man kan heller inte avgöra historien bakom den hovvård som hästen har förut och vilken hovvård den har nu.

- "Tillbaka till naturen": Nej, det är inte vårt mål att alla hästar ska vara vildhästar och vi använder aldrig den retoriken överhuvudtaget. Våra meningsmotståndare påstår det, men det är inte sant. Vår målsättning är en värld där hästar får finnas till för sin egen skull och inte bara som tävlings- och rekreationsredskap till oss människor. En värld där hästens bästa står i centrum. Kan inte ni också skriva under på det?

- Djurplågeri: Nej, inte heller den retoriken använder vi. Vi kallar aldrig någon för djurplågare och vi anser inte att alla som rider/tävlar/showar/ryktar/lastar/whatever är djurplågare. Nej. Vi pekar på missförhållanden. Om man känner sig träffad så fundera gärna över varför, men det kommer aldrig att vara VI som kallar dig eller någon annan för en djurplågare.

Vi har tyvärr inte resurser att diskutera på flera forum samtidigt så vi kommer därför inte att kunna svara mer något mer i denna tråden, men det kändes ändå viktigt att klargöra dessa saker i denna tråd när osanningar börjar dyka upp. Vill ni komma i kontakt med oss så finns vi på FB, eller maila oss på hastgruppen@djurensratt.se.

Härligt att se att åtminstone några tycker att vi behövs! :)

// Lollo, DRH

Då tycker jag du kan förklara varför ni visar foton på felverkade hästar som exempel på hur bra det är med barfotagång? Eller hur ni kan låta era "fans" kalla alla som rider, longerar, kör eller avlar på sina hästar för djurplågare. Ni ger ju aldrig någonsin en reprimand till en okunnig kommentar från de egna leden, hur urbota den än är.

Jag tycker faktiskt att "en värld där hästen får finnas till för sin egen skull" låter exakt som "tillbaka till naturen" fast uttryckt med andra ord. Flum flum för att alla ska kunna "skriva under på det".

Min häst är ridhäst och jag kan lova dig att hennes bästa står i centrum, såpass att jag avstår från det som jag vill ha eller behöver för att ge henne det som hon behöver. (I det är jag en ganska typisk hästägare vill jag påstå.)

Hon får toppen hovvård, veterinärvård vid minsta skråma, välordnat bete, går i flock, får mat av god kvalité året runt, får sin päls vårdad, mm mm mm. Det finns miljoner människor i världen som har mycket sämre liv än vad hon har. Och jag tycker inte att det är så mycket begärt att jag ska kunna störa några timmar i veckan med att be henne följa med på aktiviteter som hon ändå tycker är skitkul. Dvs att hon får ställa upp o vara mitt "rekreationsredskap" (ditt ord).

Det som jag vill ha sagt är att jag inte förstår varför detta med att en häst är "rekreationsredskap" automatiskt måste ställas i motsatsförhållande till "hästens bästa"?

Hur tävlings/showhästar har det som är på toppnivå, där det är mycket pengar inblandat, är en HELT annan femma.

Att påstå att man har showhästar för att tjäna pengar är befängt, dessutom. Var finns alla dessa pengar som DRH-medlemmarna babblar om? Jag har i alla fall inte tjänat en massa, ännu. Det kanske kommer om jag piskar fler plastpåsar?

KL

Jag måste ändå säga att det är intressant att det väcker sådana kraftiga reaktioner, i år liksom förra året, när någon lägger ut film eller påvisar ett fenomen som förekommer i showringen.

För longeringen, eller vad man nu skall kalla det för, är ju det som görs, skramlet är det som görs, viftandet är det som görs.

Sedan är det då en tolkningsfråga vad som sker med hästen som utsätts för denna behandling. Min tolkning är att det är en stressreaktion som "får igång" hästen, dvs hästen blåser upp sig, blir mer på tårna etc. Vad denna reaktionen sedan mynnar ut i, flykt eller uppvisning/försvar, är väl en tolkningsfråga. Vad som däremot är klart är att responsen används av människan till att visa upp hästen.

Detta kan väl också vara förklaringen till att det tar ganska hårt på hästarna i energi att delta i utställning. Jag har hört ett antal gånger när det varit dags för championat att hästen inte orkat visa sig som den visade sig i klassen, just för att den var trött.

Tänker också på Libertyn, där hästen då mer ges litet möjlighet att välja själv, kommer där ihåg tillfälle då häst sprungit rakt över människa!

Syftet med inlägget är inte att väcka debatt, eventuella påhopp undanbedes redan nu, utan en reflektion över hur reaktionerna på DRHs inlägg har varit. När jag läser inläggen på DHR så verkar det inte finnas någon form av självkritik, utan allt är helt rätt och går helt rätt till.

Senast ändrad:

När det gäller min hingst som är visad otroligt många ggr så har han lärt sig att prassel och skrammel är startskottet för show. Många har ju sett honom visas av Magnus och ingen kan väl påstå att han ser rädd och skärrad ut. Han ger fart vid skramlet och Magnus kutar bakom honom med lång leader och de har full tillit till varandra. Lite kul är också att se honom tillsammans med europahandlern, lika tryggt och med lika tempo. Ingen hingst som står darrar precis. Han har fått växa med sin uppgift och blivit individuellt behandlad.

Fast är det en 1-2 åring vi pratar om så tror jag absolut att de kan vara trötta i championatet utan att det är negativ stress vi pratar om. För dem räcker det bara att åka släp långt, stå på ett nytt ställe, massor hästar runtikring osv osv osv. Kanske, om man har tur så finns energi till en klass. Men tyvärr så är det nog inte så ofta som det finns energi till championatet då. Nu pratar jag givetvis om hästar som är unga och gröna inom området.

En vuxen häst ska givetvis klara detta, annars är den dåligt tränad, har dåligt grundpsyke, eller har blivit väldigt rädd helt enkelt.

Annika: Nej, det finns inte ett spår av stress eller rädsla hos honom när han visas. Han går in, gör sin uppgift galant och står sedan i nåt hörn och tittar lugnt på de andra. Precis som det ska vara!

knapplån

Jag vill inte lägga mig i träning eller sådant ang utställning då det inte är "min grej" så att säga, men det jag kan uppleva som en nackdel är att det där prasslandet påverkar en del när man ska ut och tävla ridgrenar sedan. Många araber jag ridit som varit mkt utställda påverkas av prassel på läktare, buskar som låter mkt etc, dom eldar upp sig lätt. Ngt som kan vara svårt att jobba bort ridmässigt sedan. Dom har ju lixom lärt sig att komma in på banan = visa upp sig, vilket ibland kan ge fel effekt i fel sammanhang. Det kan ta ett par år att få dom att jogga förbi avspänt på en läktarsida etc.

Aldrig haft problem med det. De vet skillnad på arbete och arbete. När jag rider så är det mig hästen ska fokusera på. Samma sak om jag är på marken. Prasslet är bara en trigger om jag talar om för hästen att det är det.

I främst tävlingsmiljö kan problemet uppstå, dom kan bli taggade av det. Jag har tävlat så många araber nu så jag känner att jag har lite att gå efter. (red aktivt araber på ett stuteri där utställning var det främsta för dom) Nu är det oftast väldigt trevliga hästar att ha och göra med, men det är det främsta problemet som jag upplevt med dom. Det är iof inte konstigt om det börjas redan i 1-2 års ålder som det görs på filmen, dom vänjs ju vid det. MEN, nu finns det många seriösa personer som tränar sina hästar vettigt för show och säkerligen påverkas inte dom hästarna lika mycket. Heder till dom!

Jag tränar ju mkt på prassel och liknande i andra situationer, där då belöningen kommer när de står still avslappnat och lugnt. Kanske måste man kombinera dessa 2 träningar för att det ska funka som ridhäst sen?

För mig är det en självklar del. Man kan ju inte ha en häst som far i väg med svansen över ryggen för att en presenning blåser till eller liknande :D

Reaktionen har blivit betingad, så Du ser inte stressreaktionen, Du ser bara showandet, utan den första reaktionen som DRHs film visar.

Mycket handlar nog om hur man tränar hästen som du säger. Jag tror inte riktigt alla tänker på faktorn hur det kan bli om man inte tänker steget före så att säga. Tror det är viktigt att få dom att lära sig förstå begreppet på vad som gäller för en viss situation, så den inte påverkas av flera faktorer samtidigt. Hoppas jag förklarade detta rätt, klockan är mycket och jag är trött :) observera, jag är ingen showexpert, detta är inte mitt område och jag vill inte påverka andras sätt att träna, dom kan det mkt bättre än mig. Men det är bara en sak som jag vill nämna, som ryttare, hur det kan påverkas.

KL

Jag måste ändå säga att det är intressant att det väcker sådana kraftiga reaktioner, i år liksom förra året, när någon lägger ut film eller påvisar ett fenomen som förekommer i showringen.

För longeringen, eller vad man nu skall kalla det för, är ju det som görs, skramlet är det som görs, viftandet är det som görs.

Sedan är det då en tolkningsfråga vad som sker med hästen som utsätts för denna behandling. Min tolkning är att det är en stressreaktion som "får igång" hästen, dvs hästen blåser upp sig, blir mer på tårna etc. Vad denna reaktionen sedan mynnar ut i, flykt eller uppvisning/försvar, är väl en tolkningsfråga. Vad som däremot är klart är att responsen används av människan till att visa upp hästen.

Detta kan väl också vara förklaringen till att det tar ganska hårt på hästarna i energi att delta i utställning. Jag har hört ett antal gånger när det varit dags för championat att hästen inte orkat visa sig som den visade sig i klassen, just för att den var trött.

Tänker också på Libertyn, där hästen då mer ges litet möjlighet att välja själv, kommer där ihåg tillfälle då häst sprungit rakt över människa!

Syftet med inlägget är inte att väcka debatt, eventuella påhopp undanbedes redan nu, utan en reflektion över hur reaktionerna på DRHs inlägg har varit. När jag läser inläggen på DHR så verkar det inte finnas någon form av självkritik, utan allt är helt rätt och går helt rätt till.

Vet du, jag är rätt säker på att de flesta som utmålas som kriminella djurplågare av en klick med världsförbättrare vill freda sig. Det är inget incitament till samtal att bli kastad skit på.

Först måste Du definiera vad som är lidande, innan man kan besvara frågan ;)

Nej, jag skämtade Annika, Du behöver inte definiera lidande :)

De kroppsliga reaktioner som stress skapar, och de styrs inte av viljan, är skadliga för kroppen. Jag går inte in i diskussionen om vad som händer i kroppen, för den som inte vet är det bara att läsa på!

---

Tempen,

Ja det är ju ett sätt att hantera det på!

Senast ändrad:

Djurskyddslagen säger väl att djur skall behandlas väl och skyddas från onödigt lidande.

Det är väl ganska uppenbart att mycket som vi människor gör med våra hästar kan tolkas in i detta, eller?

Vad jag förstår har DRH en tolkning som är mycket mer restriktiv än många andra. Om det är rätt eller fel är inte mitt område, men jag vidhåller att DRH gör en insats genom sitt ställningstagande inom hästhållningen i allmänhet. Med sin restriktiva tolkning utgår de, som jag uppfattar det, från djurens sida, inte människan och det är här det blir krockar.

De uppfattar ju allt som får hästen stressad det minsta som lidande.
De tycker ridning är ok, verkar det som ibland iaf. Så länge hästen redan är inriden ;)

Men själva inridning verkar de inte vara speciellt förtjusta i.

Det hela blir lite märkligt. Lite stress i början av nya saker är ok. Men inte så mkt stress att hästen stänger av hjärnan, då har man gått för långt för den hästen. Men att en häst blir tillfälligt lite upprörd måste vi acceptera tycker jag, hur ska annars träning gå till?

Är mina hästar rädda för något så vänjer jag dem ju vid det, skulle inte det vara ok? Är det då bättre att de fortsätter vara rädda så att det på sikt får dem mer stressade?

Nej, jag vet vad jag tycker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
435
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg