Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Så tänker jag med.
Och anser att ska man rida/köra sin häst är man fanimej skyldig hästen att se till att den inte behöver gå med korta steg och ömma.
Jag har aldrig, aldrig haft en häst som gått att rida fullt ut barfota. Och heller aldrig sett nån annans häst röra sig helt obehindrat barfota.
Låter man hästen gå i hage, tex enbart som fölsto, kan de själva bestämma lite hur och var de ska gå. Men begär man lite av hästen under ridning så är det väldigt osjysst om den ska ömma.

Knapplån eller vad det är....

Jag fattar bara inte hur Djurens Rätts Hästgrupp kan ha en rubrik på sin sida där det står " Läs och sprid för en mer hästvänlig hovvård i framtiden".
Det låter så "natura" att jag kan tänka mig att de som strävar efter den filosofin river av skorna. Som vanligt kommer brasklappen med "att man skall se varje hästs individuella behov och vi tar inte ställning för eller emot". Ändå ger signalerna i texten att barfota är det rätta för hästen. Att hoven kan vara en skvallerbytta om hur hästen mår eller vad den kan behöva nämns inte ett ord om.

Tittar man på vilka ord de använder, och vilka som inte används, så ser man hur vinklad texten är.

Bara rubriken säger ju underförstått en massa saker. Lägg därtill en mängd rena sakfel, så gör det ju att man blir helt mörkrädd.

Prata om desinformation ;)

Och hovar - och mycket annat - är ett svårt kapitel, just för att man själv saknar kunskap så blir det också oerhört svårt att värdera informationen som ges.

Som den organisation DRH är så har de ju en viss tyngd i ryggen redan från början, vilket gör att man kanske inte läser det som skrivs och ges ut på det kritiska sätt som behövs. Det är synd att de gör så här, för jag anser fortfarande att deras roll är viktig, för att visa vad som händer bakom kulisserna, men genom sitt eget agerande så tappar de åtminstone för mig trovärdighet, inte i det som de visar som försigår bakom, men som organisation totalt.

Cornelia, håller helt och hållet med (IGEN ;) ) , tricket är ju att kunna se innan problem uppstår - och det är väl här det brister. Det börjar bli en allmän acceptans att det är godtagbart att en häst inte rör sig optimalt eller vad jag skall kalla det. Han/hon är litet öm, men det är inte så farligt.... Gå själv felaktigt då, på fel underlag, och se vad som händer, inte bara i hovarna/fötterna utan i resten av kroppen, som kompensation. Problemet är i flera led tycker jag, där kompetensen inom vissa delar av vissa yrkeskårer brister rejält.

AL, Brasklappen är inte alls med på noterna att förknippas med DHR, de är inte alls härtill nödd och tvungna ;) ;) ;) Precis som Du säger så är det ju exakt det som de gör, de tar ställning genom hela texten. Redan från början är statementet att järnskor inte behövs utan det finns alternativ.

Senast ändrad:

Säger samma sak, okejrå :)

Friskrivning köper jag - och det i sig är väl tragiskt, hittar inte ett bättre ord :)

Vad är det för fel med att stå för det man säger, vad man tycker och vad man skriver?

Oerhört viktigt vilka ord och ordval man gör, denna artikel är väl ett typexempel på hur fel det kan man bli om syftet inte var att ta ställning på ett medvetet plan.

Knapplån eller vad det är....

Jag fattar bara inte hur Djurens Rätts Hästgrupp kan ha en rubrik på sin sida där det står " Läs och sprid för en mer hästvänlig hovvård i framtiden".
Det låter så "natura" att jag kan tänka mig att de som strävar efter den filosofin river av skorna. Som vanligt kommer brasklappen med "att man skall se varje hästs individuella behov och vi tar inte ställning för eller emot". Ändå ger signalerna i texten att barfota är det rätta för hästen. Att hoven kan vara en skvallerbytta om hur hästen mår eller vad den kan behöva nämns inte ett ord om.

Men det finns väl ingen vettig människa som skor hästar i onödan?

"Ja jäklar, jag har 1500 kr för mycket i plånboken, vad ska jag göra? Åka på spaweekend, tanka bilen, ta med familjen på restaurang? Näää, jag skor ett fölsto istället!"

KL

Bildbomb, Erucj:

hoppaStill+12.jpeg

hoppaStill+13.jpeg

hoppaStill+2.jpeg

GStill+4.jpeg

GStill+5.jpeg

GStill+6.jpeg

Om man tänker på saken så borde det vara så att om hästen rör sig lätt och obehindrat, med framåtanda och glada ögon, så borde det betyda att hovarna funkar.
Om den är skodd eller barfota, och på vilket sätt den är verkad, är ju då av underordnad betydelse.

Om den rör sig stelt, ovilligt, ser bekymrad ut och saknar gnista i rörelserna måste man fundera över vad man håller på med och göra något åt saken. Sko, sko av, byta hovslagare, byta metod eller vad som nu kan krävas.

Eller så är dom som min- visar inte direkt av obehaget, men blir bättre med skorna på. Hon gick fråm, men spetsade öron även utan skor bak, med skor går det ännu fortare :-). Hon verkade varken stel, ovillig eller bekymrad utan skor, skillnaden märktes först när skorna satt där igen. Så frågan är hur många hästar som går barfota som faktiskt skulle vara mycket bättre om de hade skor..

/Lavinia, lär sig mycket på att ha en prinsessa :-)

Det är det jag menar. Jag har alltid märkt en klar förbättring. Är hästarna går påstig dojor. Visst, vikten i sig spelar roll, men även det faktum att hästen törs länga på steget.

Väl talat :)

Hästar är verkligen mästare på att dölja att allt inte är riktigt ok, prövar man sedan så ser man just det Du och även CK säger, det blir bättre.

*kl*

jag har haft Arthur i 11år och han har alltid gått barfota sommartid, förra sommaren fick han dock skor pga att bakhovarna var i sämre hållbarhet än tidigare, men jag märkte ingen skillnad alls i hans sätt att röra sig eller framåtanda när han väl fått skor, han rids alltid på varierat underlag, hårda torra grusvägar med stora stenar blir det alltid skritt eller i kanten.

I år har han kunnat vara barfota igen, hovarna är fina och han går fram överallt.
Senhöst/vinter har han skor/snösula & broddar.

Jag tycker det är så typiskt. Finns överallt, i alla behjärtansvärda organisationer som säger sig enbart sträva efter djurs eller människors bästa. Sitter alltid någon pengaglad nisse i ett hörn som ser en möjlighet att kapa åt sig lite av ömsinta individers kapital.

Fjellheim, fart och fläkt! Jättehärliga bilder! Han ser verkligen så positiv och härlig ut, din Erucj, ett mycket fint uttryck på den hästen.

*kl*

Jag är helt klar FÖR att hästarna ska vara barfota - de gånger de kan och mår bra av det. Det vill säga - oftast på sommartid och ej under träning på ojämna/hårda underlag.

Jag tycker lika illa om fanatiker på barfotafronten som jag tycker illa om trångsedda skofolk.

Jag har mina mestadels barfota. Dels för att jag inte har dem i full träning på hårda/ojämna underlag och dels för att konsekvenserna av skoningen på min W är större än konsekvenserna än av att han går barfota.

Båda mina araber har KNALLHÅRDA hovar. Cilla går barfota utan bekymmer även på grus, W håller på att vika sig dubbel om han går på grus.

Jag skor honom och hoven drar ihop sig. Strålen vill förtvina (det ser man redan på andra skoningen)
Visst, jag kan sätta beslag och tryck på strålen. Been there, men då har rötan börjat slå in istället.

Så jag tycker inte det är värt det. Hans hovar VILL gå barfota, men han pallar inte då han blir för öm.

Min lösning är att skaffa renegades (boots) för jag vill inte ha förkrymta hovar på en så hård och fin och naturligt hållbar hov. Han ÄR jättekänslig och en skorpa på huden är i det närmaste outhärdlig.

Man ska inte bli fanatisk åt något håll tycker jag. Alla har vi olika förutsättningar och träningen samt träningsställena ser helt olika ut hos var och en av oss.

Ang SHV: Jag tycker det är BRA att de driver relevanta frågor och jag FÖRSTÅR att de reagerar över showen.
Men...titta hellre på 1-3 åringarna hur de beter sig än fullvuxna renodlade showkusar. Min W blir bara MER taggad av galna ylande människor på scenen - han blir en dansande kobra och så fort jag stryker honom på halsen och säger "nu är det bra" så slutar han, sänker huvudet och tuggar.
" Nu vill jag ha godis matte".

Det är idioti att låta som en del gjorde i Strängnäs på TSI då ettåringarna försiktigt trippade in och hela läktarsidan började stampa och yla.
Resultatet blev att de sabbade hela entransen. Hästkänslan var lika med noll, det vill säga då hästen började visa sig sabbade de det genom att stampa och yla. Min hund började morra och skälla: "matte vad ÄR det för idioter?!"

Mitt förslag är att endast musik får användas i unghäst och fölklasserna.
Lever läktaren om så blir det utvisning - PUNKT!

Fjellheim: HÄRLIGA bilder! Du ser så spontan och galen ut - precis som jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
437
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka