Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Nu har jag avsiktligt hållit mig ifrån den här diskussion, barfota vs skor, men jag kan inte lägga band på mig längre då ni aldrig ger er, hahaha :D

Jag är ju extremt intresserad av hovar och kan prata om ämnet tills solen går upp igen, jag har ägnat många timmar/vecka åt att studera och praktisera hovar i snart 15 års tid nu.

Själv föredrar jag barfota alla dagar i veckan, däremot rekommenderar jag det inte i första taget till andra pga av det helt enkelt inte passar alla, jag syftar då på både häst OCH ägare.

Jag skulle vilja belysa att man faktiskt inte i regel är en snålare/sämre/mindre aktiv hästägare för att man som jag har sina hästar oskodda.

Faktum: jag har tävlat mycket hoppning (inklusive på gräsbanor) och aldrig ens reflekterat över att det skulle vara några problem barfota, aldrig att mina hästar halkat i gräset och inte en enda tränare/domare har haft något att invända.

Jag har även tävlat dressyr och galopp på ett fullkomligt tillfredsställande sätt (med tre olika hästar, samtliga barfota).

Mina första två hästar (welshponny och arab), presterade barfota på precis alla underlag jag någonsin stötte på (jag hade dem skodda om/när det blev halt under vintern.)

Det är dock bara de två av mina hästar som aldrig behövt hjälp i form av boots, och ja boots kan vara a royal pain in the ass.

Visst skulle det vara enklare att bara "köra på" på vägarna om jag hade hästarna järnsko+sul-försedda men för mig tar det faktiskt ut varandra när det gäller träningsmöjligheterna. Är hästarna skodda drar jag mig för att rida på asfalt (ja jag tycker det blir för stumt och halkigt för något annat än skritt) och jag törs inte heller rida obehindrat på gräs (ängar, gräsbeklädda stigar osv pga halkrisken).

Om man har hästen barfota och faktiskt "använder" den ändå är det inte heller direkt en billigare väg att gå, hästarna ska verkas betydligt (!!) oftare än deras skointervaller och att köpa boots för olika ändamål blir en hel del tusenlappar.

Långt ifrån alla bör ha sina hästar barfota men det finns lite väl mycket "sanningar" när det gäller sådant folk som mig som tydligen ska benämnas 'taliban'.

20130618_173632.jpg

Hm , brukar ni få höra att ni är snåla för att ni inte skor era hästar? Det är väldigt vad man kan tjafsa om vad som helst... Ibland är (häst)folk det värsta jag vet.
Jag skulle hjärtans gärna slippa böket med skor på hästarna om de inte hade behövts, men nu gör de det på vissa av mina. Det är inte som statussymbol de sätts dit , i allafall!

Ja, (häst)folk kan verkligen tjafsa om vad som helst!! Det finns så mycket prestige inbakat i hästeriet, man är gärna så övertygad om att man har rätt och väldigt många blir renläriga i sina åsikter. Renlärighet är jag alltid rädd för ...

Jag är säkert likadan själv på många punkter, och det är bra att påminna sig om det ibland. Att man behöver vara lite mer prestigelös, lite ödmjukare, ta till sig av andras erfarenheter och kunskaper. Och inte alltid gå igång som en arg pitbull så snart någon har en åsikt som inte stämmer med ens egen.

KL
Jag har också mina hästar barfota om det går men skor om det behövs. Men det som retar mig med en del barfotafolk, envist fortsätter att ha sina hästar oskodda även om hästen visar hälta, obehag eller kort steg.

Dessa personer har ofta en koppling till svenska hovskolan. Man verkar ner hoven för mkt och felaktigt. Går en kurs på några dagar och vips har de mer kunskap än både utbildade hovslagare och veterinärer. Min granne behövde inte ens gå den kursen, behövde bara läsa på SH hemsida innan hon verkade ner sina hästars hovar, med påföljd att hästarna knappt kunde röra sig, men så skulle det vara enligt henne. Starkt påhejad av andra på SH facebook sida.
Man blir så ledsen....

Det verkar tro att det är dom som har uppfunnit att hästen kan gå barfota. Påminner mig om Sverige demokraterna som tycker att det är dom som har rätt till svenska flaggan.

För en del år sen var det inskrivet i Tävlingsreglementet att hästar på distanstävling skulle vara skodda.
Då var det mängder med inlägg på diverse forum att "skulle jättegärna tävla distans med min häst som visst klarar att vara barfota, men nu för man inte vara med jättedumt".
Sen ändrades reglerna. Första året dök en del oskodda hästar upp. (Nu pratar inte jag om dom som rider med boots).
Om jag minns rätt vart alla uteslutna på hälta....

Jag vet att den del hästar i tex USA går distans barfota, men då måste de ha nåt speciellt, särskilda unghästförhållande, tex?
Mina hagar är mestadels på åkermark. Men samtidigt har jag aldrig stött på några nackdelar med att ha hästar skodda, så mig spelar det ingen roll.

För att förtydliga mig. Jag menar inte att svenska hovskolan och dess anhängare är SD- sympatisörer men det använder liknande retorik.

Alla våra hästar är för tillfället oskodda men då är den ena 19, en 3 och 1 ettåring. Minna gick oskodd tills hon var 5, men nu när hon är i ativ tränuing och ska tävla distans så har hon nog fått skor på sig. Mellizza är likadan, ska hon ridas ordentligt och vara i träning behöver hon skor. Våran förra arab trivdes inte alls med skor och gick mycket bättre utan.. Så jag gissar att det är lite olika:)

Kan inte låta bli, apropå dyrt :) När kommer hästskor med bling-bling ;)

Cornelia, igen ;) överens :)

En hel bransch full med tyckare, pust. Är heller inte speciellt imponerad av hur litet engagemang det är bland yrkesverksamma, finns förstås undantag men de är just undantag. Och alla sitter de inne med svaren ;)

Senast ändrad:

Haha menar Du det :) måste googla och kolla. Det är ju bara för mycket :laugh:

Var inne och tittade, fast det var inte så jag menade utan jag var mer inne på en infälld rad av bling-bling á la pannband ;) runt om hela skon :)

En sak som jag tänkt på när det gäller boots är hur glidmomentet i isättningen fungerar. Tänker som så att det kom ju en gummisko för många år sedan, där just glidmomenten befanns vara negativt. Många boots har ju gummi under.

Senast ändrad:

Alla gör som man vill men jag skulle inte hoppa barfota på blöt gräsbana och ingen vettig människa hoppar med bara järnskor heller på gräsbana som är blöt utan man har gräsbroddar.:)

En tvär kurva i en hög hastighet i en omhoppning ja skaderisken är alltför hög.
Ingen vettig människa galopperar väl på asfalt????
Skrittar möjligen trav men även skritt sliter mkt på hovarna på asfalt samt ridning på grusvägar.

Har aldrig påstått att alla som har barfota har de bara för de är fattiga MEN jag har sagt att det ÄR billigare än att ha skor för de är de.:)

Min hovis tar 400 för verkning och 800 för en skoning runt jag skulle spara 2400 om året på att ha barfota, vissa hovslagare än ännu dyrare= man spar ännu mer.

Har heller aldrig påstått att de med barfota hästar rider mindre tidsmässigt eller mindre duktiga, men har sagt att man bör tänka sig för att rida på för hårt underlag.

Vissa hästar har efter 8 veckor lövtunna skor så ni kan ju tänka er hur de skulle se ut om hästen reds barfota då.:crazy:

Hoven hinner inte växa i den takt som den slits, har sett bra många hästar där ägaren promt ska ha barfota för de är det bästa för hästen..
Hästen står tillslut med 4 blödande hovar och har oerhört ont i sina hovar och kan inte gå.
Och man tar ut hovslagare för att sätta på skor, problemer man har då är att det inte finns något att fästa skon på då allt är nerslitet.
Så det blir då boxvila/sjukhage i ett par veckor och inge ridning tills hoven växt så hästen slutar att blösa/halta.

De har ridit som vanligt som om de har skor, de har ridit 5 timmars ritter, ridit mkt ut på asfalt och bara hårda grusvägar då de inte har varken paddock eller gräsängar att rida på där de står.

Än så länge har jag aldrig sett en endaste hoppryttare över LA nivå som hoppar barfota och kommer man ännu högre upp på SM nivå har jag inte heller sett de.

Att hoppa en liten hopptävling i lugnan ro barfota är inte samma sak som att hoppa för att vinna och bli bäst.

Inte heller inom dressyren uppåt LA nivå ser jag barfota hästar tävla och samma som med hoppning ovanför SM nivå har jag aldrig heller sett detta.

Att det finns 5 stycken i Sverige som hoppar barfota betyder ju inte att det är bra och att man kan rekommendera de, om det nu var så sjukt bra att hoppa barfota på blöta gräsbanor skulle nog fler göra de.

Att ha skor har ingen ägare bara för att jävlas och för att man tycker de är så jäkla kul att betala 1000 kr varannan månad.

Utan man har de av en anledning,,, hästskon kom fram av en anledning, troligen så insåg man redan för flera 100 år sedan.
Att om man använde hästen för mkt så började hästen blöda på hovarna, tack vare skorna kunde man rida betydligt längre oavsett underlag.

Har man en häst som har bra hovtillväxt, man har tillgång till paddock/ridhus och åkrar och hästen inte ömmar så ha barfota... ingen kommer klaga, ingen kommer ens bry sig;) du är nöjd och hästen är nöjd

förstår inte problemet?

Min kan gå barfota men då ska jag bara rida inne i ridhuset eller i paddocken och de vägrar jag göra, jag älskar våra härliga långa grusvägar på flera mil och där vill jag rida.

Men att säga att alla SKA gå barfota för det är det ENDA rätta det är FEL.. och den åsikten kommer jag ha så länge jag lever.
Man kan aldrig dra alla hästar över en kam oavsett vilken fråga det gäller.

Det är som att säga att ALLA araber är nerviga vrak som darrar så fort de ser nått... bara för jag träffat på 2 som varit så:sneaky:

Och köpa boots om man ska ha barfota förstår jag inte... då är ju själva iden med barfota borta, då kan man ju lika väl slå på skor.
Skulle aldrig sätta på min häst dessa boots som väger bly, risken för överansträngningar är alldeles för höga. Att gå runt och släpa på dessa vikter dag och och dag in är vekligen inte bra.

Det skulle stå i försäkringsbolagenas regler att har man dessa boots får man inte ut nått om hästen får inflammationer blir överansrängd i sina ben!!

Man vet ju på islandshästsidan när de har viktbots, de används nästan bara vid tävling, få om ingen sitter och rider runt med dessa varje dag just för det är för stor risk för att hästen fåröveransträngningar i benen.

Som ni hör är jag inget stort fan av boots*visslar*

Senast ändrad:

Jag har också litet svårt att förstå att man ser boots som beslag, eller som ersättning därför.

Bland annat för att de påverkar rörelsemönstret, sedan är jag som skrev nyfiken på glidmomentet samt inte minst att jag tycker att de passar illa.

Vid de tillfällen då jag prövat boots, då som sjukbeslag, slutar det alltid med skav. Vissa boots går inte ens att ha utan skav uppstår direkt på min häst, och ja, då är det ändå rätt storlek och noggrant utpassade.

*KL*

Tar en liten paus i allt hovande och uppdaterar med att min pärla är världens finast pålla idag.

Vi tog en tur i skogen och hon var pigg och framåt och ändå helt cool. Spetsade öron hela turen- precis vad jag behövde efter 2 riktigt sugiga dagar på jobbet. Sen lyssnade hon desutom på typ allt jag bad om och var bara sååå härlig.

I love my horse!!!

/Lavinia, som är så taggad att börja hoppa igen, men vackert får vänta tills hoven läkt ihop.

Ibland behöver man bara känna hur underbar ens häst är och hur man njuter av att vara tillsammans!:love:

Citerar bara det jag svarar på.

Jodå, jag och större delen av distansvärlden galopperar på asfalt. Vissa hästar som är mer halkiga har jag skott med dips men de flesta funkar att galoppera med vanliga järnskor. Ju mer slitna skorna blir desto halare blir det men iallafall jag skor om med relativt täta intervaller på hästar i tävlingsträning.

Nu måste jag få höra INNAN jag köper boots för 4200 kr:
Har ni testat Re*****s?

Enligt vad jag hört så är det poppis bland distansfolk som rider X antal mil i veckan. De har gummisula med små stålpiggar just för att de ska vara bra att rida på asfalt med. Passformen ska vara bra, om man inte har för spetsade hovar och givetvis att de är utprovade och anpassade för hästen.

Jag har haft ut återförsäljaren och provat ut vilken storlek W ska ha, så jag ska bara beställa. men vill givetvis höra era erfarenheter av just Re*****s - inte ea** **ts eller likande...

Allt det här hovsnacket kanske ska vara en egen tråd eller i någon av befintliga hov-/barfota- bootstrådar?

MEN nu när det ändå är igång kan jag säga att angående glidmomentet så glider renegades bättre än easyboots, easyboots har alltså "bättre" grepp.

Listan;

tycker för allas trevnad att man kanske inte går in i en tråd där många ägnar sig åt en sport där det galopperas en hel del på asfalt och kallar sådant folk för "ingen vettig människa???!!!"

Vidare var jag nyanserad i mitt inlägg och tryckte på att barfota INTE är för alla och att jag INTE rekommenderar det till folk och fä bara för att det fungerar för mig och mina hästar.

Din hovis tar 400/verkning och 800/skoning, en barfotahäst verkas minst dubbelt så ofta som den skos, you do the math :p

Jag vill inte behöva försvara mig och jag blir ledsen när det ska skrivas saker som "att hoppa en liten tävling i lugnan ro barfota är inte samma sak som att hoppa för att vinna". Tänker inte gå in och "övertala" dig på något sätt men jag har tävlat på LA nivå och även högre.

När du själv helt klart är väldigt FÖR skor så är det väl ingen mening med att klaga på de som är väldigt FÖR barfota?? :confused:

INGEN, varken häst eller ägare, tjänar på att ämnet ska vara så hätskt-laddat.

Jag blir lika glad varje gång jag ser en häst med friska, välfungerande hovar, det är av underordnad mening om hoven är bar eller skodd. Jag har mycket erfarenhet på området men jag har ingen ork att "diskutera" på nätet när det ändå är helt lönlöst.

I din närhet har barfotahästarna ridits tills de varit nerslitna och blödande, skon uppfanns av en anledning, du vill kunna rida mil efter mil på dina grusvägar, att köpa boots förstår du inte vitsen med för då går ju själva idén med barfota bort.

Det mesta av det ovan är uttryck för din personliga åsikt/erfarenhet i frågan men det där sista kan jag bemöta.

Boots väger inte bly, de finns i olika utföranden för olika ändamål, boots sitter inte på hoven konstant, de allra flesta rider inte med sina boots varje dag och har heller inte bootsen på i hagen.

Jag har full förståelse för att det för den stora massan är enklare, smidigare, bättre, roligare... att ha hästen skodd.

Samma förståelse har jag för de människor som vill ha hästen barfota för att det fungerar.

Jodå, jag och större delen av distansvärlden galopperar på asfalt.
:devil: :angel:

*kl*

Det händer att jag också galopperar på asfalt, under kontrollerade former på en häst som har byggts i träningen för att klara detta.
Och det händer att jag skor hästen, även fast det är djurplågeri.
Och det händer även att jag använder boots efter behov (individen/underlaget/ridturen) även fast det uppenbarligen finns en åsikt att det skulle skrivas in i djurskyddslagstiftningen?
Och jag äter iofs hästkött också, precis som de flesta (som ätit Findus lasagne de senaste åren).

Jag är med på att testa det mesta, men jag har lite svårt för generaliseringar, moraliseringar och dumförklaringar. Håller f.ö. med Fjellheim att barfota vs skodiskussionen inte på något sätt är knuten till araber i sig, utan kanske bör föras i någon av de befintliga trådar som redan debatterar detta ämne hätskt.

Låt oss ägna oss åt de vackra arabhästarna här istället.

Hur gör vi dem till en bättre häst?
Hur kan man gå tillväga på att ändra på den negativa attityd och även negativa marknad som hamnat över arabhästarna på senare år?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
437
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka