Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag tycker det är så typiskt. Finns överallt, i alla behjärtansvärda organisationer som säger sig enbart sträva efter djurs eller människors bästa. Sitter alltid någon pengaglad nisse i ett hörn som ser en möjlighet att kapa åt sig lite av ömsinta individers kapital.

Speciellt som de ondgör sig över att folk öär så pengatörstande... snacka om att offra hästar för pengar när det gäller dessa hemska barfotatalibaner!

*kl*

Jag är helt klar FÖR att hästarna ska vara barfota - de gånger de kan och mår bra av det. Det vill säga - oftast på sommartid och ej under träning på ojämna/hårda underlag.

Jag tycker lika illa om fanatiker på barfotafronten som jag tycker illa om trångsedda skofolk.

Jag har mina mestadels barfota. Dels för att jag inte har dem i full träning på hårda/ojämna underlag och dels för att konsekvenserna av skoningen på min W är större än konsekvenserna än av att han går barfota.

Båda mina araber har KNALLHÅRDA hovar. Cilla går barfota utan bekymmer även på grus, W håller på att vika sig dubbel om han går på grus.

Jag skor honom och hoven drar ihop sig. Strålen vill förtvina (det ser man redan på andra skoningen)
Visst, jag kan sätta beslag och tryck på strålen. Been there, men då har rötan börjat slå in istället.

Så jag tycker inte det är värt det. Hans hovar VILL gå barfota, men han pallar inte då han blir för öm.

Min lösning är att skaffa renegades (boots) för jag vill inte ha förkrymta hovar på en så hård och fin och naturligt hållbar hov. Han ÄR jättekänslig och en skorpa på huden är i det närmaste outhärdlig.

Man ska inte bli fanatisk åt något håll tycker jag. Alla har vi olika förutsättningar och träningen samt träningsställena ser helt olika ut hos var och en av oss.

Ang SHV: Jag tycker det är BRA att de driver relevanta frågor och jag FÖRSTÅR att de reagerar över showen.
Men...titta hellre på 1-3 åringarna hur de beter sig än fullvuxna renodlade showkusar. Min W blir bara MER taggad av galna ylande människor på scenen - han blir en dansande kobra och så fort jag stryker honom på halsen och säger "nu är det bra" så slutar han, sänker huvudet och tuggar.
" Nu vill jag ha godis matte".

Det är idioti att låta som en del gjorde i Strängnäs på TSI då ettåringarna försiktigt trippade in och hela läktarsidan började stampa och yla.
Resultatet blev att de sabbade hela entransen. Hästkänslan var lika med noll, det vill säga då hästen började visa sig sabbade de det genom att stampa och yla. Min hund började morra och skälla: "matte vad ÄR det för idioter?!"

Mitt förslag är att endast musik får användas i unghäst och fölklasserna.
Lever läktaren om så blir det utvisning - PUNKT!

Fjellheim: HÄRLIGA bilder! Du ser så spontan och galen ut - precis som jag!

Så bra att DINA hästar har hårda hovar. Kul för dig och grattis. Varför riktar du detta till mig? Jag har aldrig påstått annat än att man ska titta på sin egen häst och ta hjälpo om man inte har förmågan att avgöra hur det ska vara. Halvskor har hjälpt mina hästar med samma problem som din, btw - men det kanske du provat? eller så är problemet inte så lika som det låter.

När det står *kl* i början av inlägget betyder det ´"knapplån" det vill säga - jag säger min mening utan att rikta det till ditt inlägg.
Jag måste ju trycka "svara" på någons inlägg och det var inte riktat till ditt.
Simma lugnt!

När det står *kl* i början av inlägget betyder det ´"knapplån" det vill säga - jag säger min mening utan att rikta det till ditt inlägg.
Simma lugnt!

Kokooo, jag såg inte det! Jag härsknade ju till!!

Simma lugnt!

*drar ned hastigheten på simtagen*

Nu har jag inte så mycket roligt att tillföra så jag sätter in lite nya sommarbilder.
Kanske vi får lite mer känsla för solen :D

IMG_1686_zpse1ad8f4c.jpg

IMG_1682_zpsec49a5ae.jpg

09e238bb-681a-4929-acfa-50e12c490817_zps94137b26.jpg

IMG_1887_zps2c185bd9.jpg

102B3133.jpg

IMG_1593_zpsc8099e84.jpg

Just det! Bogar, rörelser, atletisk kropp och power .... sånt kan man inte se sig mätt på! Polish style som vi älskar!!:d:d

´KNAPPLÅN!!

Alla kan inte ha barfota, rider man mkt på hårt underlag spelar det ingen roll om hästen inte ömmar eller inte, det är inte de som är problemet.
Utan problemet blir att hoven slits ner mer än i den takt som hoven växer, vilket leder till att hoven börjar blöda då hästen har slitit ner hoven så det inte finns något att gå på mer.

Har man inga skor kan man rida i ridhus, paddock ute i skogen eller på ängar. men att rida mkt på grusvägar/asfalt är inte att reka.

Och håller man på med hoppning är det rena rama idiotiken att hoppa på gräsbana utan skor med gräsbrodd.
Så ibland måste man ha skor vare sig hästen kan gå utan eller inte för säkerheten.

Jag red in min utan skor och det gick superbra då vill bara höll oss till ridhus/paddock och ute på gräsängar.
Men när vi väl började känna oss säkra och ge oss ut på grusvägar hade jag en häst som vägrade att gå en meter. Hon haltade sig fram och hade superont för lilla minsta gruskornet som låg fel.

Hästen framför en arab gick helt obekymrat den hästen var bara skott vintertid för att kunna ha broddarna!

Så det var ju bara att ringa ut hovslagaren och slå på skor och dagen efter gick min häst också helt obekymrad på grusvägen:)

Så man måste in se att alla hästar kan inte gå barfota och bara för man inte vill ha sin häst barfota betyder de inte att man är en dålig hästägare.
Det än väl ändå något man själv måste få avgöra!

Har man inte så mkt pengar och har en häst som kan gå barfota så grattis säger jag bara, man tjänar ju bra med pengar på att ha dom barfota. Pengar man kan lägga på annat skoj... så som träningar:)

Intressant det här med barfota vs skor!

Jag har mina hästar barfota så mycket som möjligt. Även de som rids för "hemmabruk". De som tränas och tävlas skos. Har talat om min åsikt i frågan redan, tycker att hovar som behöver/vill ha skor ska ha det.

På tal om hårda hovar:
Jag hade en gammal hovslagare som skodde åt ett känt arabstuteri på 70- talet.
Han berättade följande för mig: En hingst från ett arabland importerades, minns inte vilket land. Hingsten hade vuxit upp i bergen i öknen och togs direkt därifrån till Sverige. "Min" hovis skulle verka honom- det var helt omöjligt. Inte för att hästen var dum eller bråkig, utan för att det inte fanns redskap kraftiga nog till att "bita av" hovarna. De var inte stenhårda utan järnhårda. Undrar hur en sådan häst hade klarat t ex distansträning/tävling utan skor?

Då vi ibland lagt skor på Tosca så har det varit nästan omöjlig att slå i sömmen. Mina hästar har ett berg i skogshagen där de vistas mkt och i synnerhet vintertid då söker efter mossan

Jag är jättemallig över W :) För han är verkligen så komplett, även om solen har sina fläckar så bara önskar jag att han var ett sto :banghead:

Sen en stilstudie på två överlinjer som jag...hrmmm...inte kanske föredrar.
Foto: okänd.

392_zps5d3a2ca2.jpg

355_zps31adbabd.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
437
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka