Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Härligt! och det är väl det som är viktigt att du känner dig nöjd efteråt:)

det där med att flörta känner jag igen när en ung medryttare skulle tävla dressyr på Arthur på ridskolan... han gick som en åsna och flörtade med domarna (jag skämdes) men publiken skrattade hjärtligt för dom tyckte han var så söööt :o

Det är väl lite typiskt våra araber! Att flörta in sig hos folk, både Fille och Pselma är experter på det området! Fille ger dem tillomed tungkyssar ;)

Lavina: Vad skönt att du är nöjd! Jag är lite avis, längtar såååå tills jag kan ge mig ut o tävla på Fille :D
Pselma är nog lite som din, ger inget av sig själv gratis, man måste verkligen rida! Galopperar man och tar ett djupt andetag så tar det tvärstopp direkt :meh:
Urskön stil att ställa sig o bajsa mitt i programmet :D

Fille kan inte gå o bajsa samtidigt, men vi skyller på att han är karl...

KL

Är det någon som har en barefoot barrydale till sin arab, eller har erfarenheter av den?

Har inte lyckats hitta så mycket info om den, men den ser ju fin ut på bild...

Knapplånar mig själv.

Nu har jag bestämt att Angelique kommer få nästan två veckors vila. Hon är nu insutten, står still när man klättrar och klänger på henne. Det går med medhjälpare att rida henne i skritt på ridbana. Igår när jag klängde och hängde på henne kändes det verkligen som att hon är redo för att sittas på även utan medhjälpare. Så nu får hon vila ett litet tag.

Detta beror egentligen inte på henne, jag hade planerat att hon skulle tränas några veckor till för att sen få vila lite, men när det just nu inte ens är roligt att åka ut till stallet, jag åker ut och gör det nödvändiga, och hon byter stall om lite drygt en vecka så får hon passa på att vila. Sen på nya stället så kommer vi börja med promenader för att se omgivningarna och jag räknar med att kunna börja hänga och sen sitta på henne efter några dagar där.

Hur har ni gjort med vila på unghästarna? Jag räknar ju med att hon kommer få lite viloperioder under vintern då underlaget inte samarbetar, men mer vila än så har jag inte planerat in. Sen tänkte jag som så att om jag läser av hästen lite så kommer hon nog "säga till" när hon behöver ha en vilopaus också.

Är det dålig stämning i stallet? :(

När jag haft unghäst har jag också låtit vilan falla sig naturligt, någon vecka här och där när det varit för trist väder, mycket annat att pyssla med osv. Jag är av den åsikten att hellre bara jobba två-tre dagar i veckan än mer intensivt och sedan långa viloperioder.

Vill se bild på Angelique! :)

Stämningen i stallet är lite sådär just nu. Den har varit lite sådär ett längre tag och ännu sämre efter jag bestämde mig för att flytta hästen. Vi hade lite för olika syn på hästhållning, hästhantering och människohantering, så det känns som det blev ett vettigt beslut trots allt. När det inte längre känns roligt att åka till stallet trots att hästen är den mest underbara man kan tänka sig.... Så nu försöker jag hålla ut och se fram emot det andra stallet.

Jag har ju jobbat henne mellan 3-4 dagar/vecka beroende på vad vi har gjort. Vissa dagar har det bara varit promenader och vissa dagar tömkörning eller liknande i ridhuset eller på ridbanan. Passen har varit mellan 5 minuter och upp till 45 minuter. (Vid inlärning har jag haft korta intensiva pass och promenader och sånt som inte är särskilt krävande har fått blivit lite längre.) Det positiva är ju att det inte på något sätt är en häst som har haft svårt att lära sig. Hon har lärt sig massor på kort tid. Det är roligt att se henne utvecklas.

Men bra, då behöver jag inte ha ångest över att hon får vila en liten period nu, så hoppas jag på att det ska kännas roligare om någon vecka.

Bilder kommer.. Ska bara få dem från datorn till internetet... och sen hit.. :)

Senast ändrad:

KL ....

Nu är det gjort.
Min Yazz är borta.

Har inte tagit in det ännu- men är på något sätt skönt att det är över. Har varit en hemsk vecka, sedan beslutet fattades och det dröjde tills idag innan det blev gjort. Nu känns det som om jag kan börja andas igen, mitt i den svarta sorgen. Som om gråten och sorgen trots allt är en läkeprocess.

Så personlig, så speciell och så högt älskad. Jag skulle kunna skriva en bok om henne, och tror nästan att jag ska göra det en dag, när det inte gör så ont längre .... Finns inte så många hästar med den integriteten, intelligensen och starka människokärleken.

Min once in a liftetime- häst
Yosefine 1991-2013 e. Nastapic u. Yasmin DK ue Siglavy Bagdady Vl

577837_512250658806502_134553892_n.jpg

542158_512250652139836_891902043_n.jpg

190643_512250692139832_343977229_n.jpg

Kram till dig, det måste ha varit så svårt. Men du fick ett helt hästliv med henne, det kommer du kunna se tillbaka på med tacksamhet när sorgen börjat lägga sig.

Kramar om!
Aldrig lätt med ett sådant beslut!

Där hon är nu är gräset alltid grönt! Och hon har många vänner där!

Men det kan ibland vara lite skönt när det är gjort, när man ändå har vetat att det kanske sker snart.

Hoppas att du kan se ljuset snart igen!

Beklagar Kickan, det är SÅ oändligt tomt efter de gamla damerna.

Men jag tänkte såhär nu när jag tog bort min gammgumma i Augusti...:
Jag tror... att djur är inte rädda för att dö - det är liksom så inräknat för dem.
De är däremot rädda för att plågas, tappa rang, ork och livslust.
Det besparade du din vän och avslutade ett långt liv på bästa sätt.

Stor tröstkram, du fick ha henne i många fina år och nu får ni rida ihop i minnens och drömmarna. Hon väntar alldelens säkert på dig där hon nu är <3

gulllinda.jpg

8-3.jpg

gullfeb2.jpg

Bellas003.jpg

Min stumpa blev 23 år och somnade in utan krämpor, men gammal och trött.

1000344_10151658934527993_1056027200_n_zps0b72e071.jpg

5946_10151658934162993_1573645417_n_zps6ab9e3bd.jpg

Sista ridturen 15 minuter innan hon fick vandra till andra sidan.
Lilla hjärtat.

Det gör ont att mista en vän, det ända man kan trösta sig med är att de inte längre behöver lida och ha ont.. Fina bilder Waldorff hon fick ett värdigt slut på sina dagar.

KL: En bild på en glad Cobrah som trivs i sin hage

Helt_klart_Godmorgon_gubben_han_forsov_sig_och_jag_har_fullt_program_hela_dagen.jpg

Waldorff, tack för underbart tröstande ord! Det där med att djuren inte fruktar döden så som vi gör- det var så fint. Tack!

Tack alla ni andra också som har uttryckt empati och medlidande här. Det värmer verkligen.

I går kväll upplevde jag något som för mig kändes så fantastiskt. Det sägs ju att elefanter har en sorgeceremoni när någon flockmedlem dör, men jag tror inte att det bara är elefanter ...
Jag skulle kvällsfodra hästarna. Alla hade stått inne tillsammans med Yazz, och när allt var över blev de utsläppta i lösdriften för natten.

När jag kom ut var det helt tyst. Det var mörkt så jag såg ingenting, och först trodde jag att hästarna hade rymt... Men så såg jag att de stod alldeles tysta och stilla i lösdriften, allihop. Det var så stilla, inte ett ljud, inte ett andetag hördes. Jag kunde känna stillheten och lugnet i luften, så jag blev också alldeles lugn och bara lade ut maten tyst och försiktigt.
Alla började äta, lika stilla, utan att knuffas och småbråka som de brukar. Det var en kontemplativ stämning som var så stark att man kunde ta på den, och det var så tröstande för mig. Som om detta var något naturligt, en gemensam sorg som de medvetet bearbetade.

Jag har varit med om samma sak varje gång någon i flocken har dött här, och jag är övertygad om att de likaväl som elefanterna har någon form av tyst ceremoni eller bearbetning.

Tanken som kom för mig när jag stod där i mörkret bland de tysta, stilla och ändå så kraftfulla hästarna var: "The Queen is dead- long live the Queen!"

För det kommer en ny drottning till flocken, så är det ....

En gång när jag var på en nära släktings begravning satt jag bredvid prästen vid fikat efteråt. Han sa att han tyckte att begravning o fikat efteråt var så viktiga när någon går bort. Hans bild var att en grupp människor, släkten och vännerna, liksom bildar en stor cirkel där alla håller varandra i handen. När en faller bort måste de som återstår träffas för att sluta cirkeln igen, stänga luckan, annars blir det fel. Utestänger man inte den döde då, sa jag. Nej, sa han, man stänger in den och bär med den, den finns inuti cirkeln.

Kanske djuren känner lika....nu har dina hästar kanske stått o slutit cirkeln igen, med Yazz inuti.

kl

och så var det dags för hoven att bli sämre igen. Så nu får Ne vintervila i några månader så hoven kan läka igen, medan jag försöker hitta en duktig, kunnig hovslagare som kan hjälpa henne med balansen i just den hoven :-(.

Jäkligt surt, men jag ska väl inte klaga, det är ju ändå mörkt och blött och trist att rida just nu...

/Lavinia, som när som helst om några veckor kommer ha tid att visa några bilder på oss på tävlingen, men först ett föredrag och en middag med familjen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka