Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Haha, eller hur!

Synd att den bara är så där pangläcker två månader om året. :meh:

Det är ju lite roligt med färgen faktiskt, han har en del barn som har samma färg som honom (plus någon skimmel, fux och någon brun då förstås) men han har en dotter som är riktigt ljust gul, nästan vit. DET är nog den snyggaste färgen jag sett faktiskt, så otroligt personlig och häftig.

Nu är ju Festsson inte ens rätt ras för tråden så kompenserar med en bild på rätt häst. :p

Still+281.jpg

Äh vi slänger in en bild på mig som liten fjortis med Lutzian också, observera att han blivit lite vitare och fått en aning längre man än på bilden med Dino för någon sida sedan.

Sofias+bilder+321.jpg

Idag_har_jag_hjalpt_lillsyrran_att_tomkora_Pirayan_han_borjar_antligen_fatta_vad_det_handlar_om_nu.jpg

Idag har jag hjälpt lillasyster att tömköra Pirayan, äntligen börjar han förstå vad det handlar om, så nu gäller det bara att hänga med i svängarna och inte själv trassla in sig i tömmarna.
Idag har jag haft mycket tid att fundera och kommit fram till en sak, jag måste skärpa mig! Jag glömmer borta att njuta av nuet. Jag planerar och funderar på framtiden, vad jag vill med hästarna, får panik över att vi inte har kommit så långt som vi borde och får höga prestationskrav som jag inte vet hur jag ska uppnå. Får ångest över att jag ska göra nånting fel.. Varje dag är ingen tävling, Rom byggdes inte på en dag, allting behöver inte vara perfekt nu med det samma.. :) Nu ska jag bara njuta och glädjas över våra fina hästar, ta dagen som den kommer och se vad den har i beredskap.

Idag har jag haft mycket tid att fundera och kommit fram till en sak, jag måste skärpa mig! Jag glömmer borta att njuta av nuet. Jag planerar och funderar på framtiden, vad jag vill med hästarna, får panik över att vi inte har kommit så långt som vi borde och får höga prestationskrav som jag inte vet hur jag ska uppnå. Får ångest över att jag ska göra nånting fel.. Varje dag är ingen tävling, Rom byggdes inte på en dag, allting behöver inte vara perfekt nu med det samma.. :) Nu ska jag bara njuta och glädjas över våra fina hästar, ta dagen som den kommer och se vad den har i beredskap.

AMEN!
Tack för att du påminde mig!

Precis läst på Blocket, om en arabvalack till salu:

"En kille som inte har de typiska arab beteendet. Han är snäll i all hantering, snäll att rida ensam och i grupp."

Blir så trött.....:(

Hej!

När jag ringde och pratade med tjejen som hade OmNom sa hon typ precis samma sak, ägarna uttryckte det som "inte typiskt arabig" (ja jag har kvar mailen fortfarande :-)).

Som jag uppfattat det är hon typiska arabig: känslig, snabbtänkt, lättlärd, envis, hungrig och helt underbar :love::love::love:

/Lavinia, med allt färdigt inför lördagens tävling. Det enda som inte sitter är galoppen :-)

Eller som de i stallet säger om min Angelique, hon är inte alls typisk arab. Hon har ju bra gångarter, har inte reagerat särskilt mycket på något under inridningen, stencool när hon kom fram (nytt ställe och nya människor), lättfödd (är på bantning just nu) och väldigt lätt att ha att göra med... (Enligt mig är hon helt total typisk arab) De araber jag har haft att göra med tidigare har varit kloka, vakna, lättlärda, envisa, känsliga och väldigt sociala när de fått en egen människa att hålla reda på. Däremot så är hon inte särskilt hungrig av sig, det lilla kraftfoder hon får räcker hela natten (hon tar en tugga lite då och då och varvar det hela med hö eller hösilage)...

Angelique är ju ganska ofta lös i ridhuset när jag fixar något (tex trasslar ut tömmar inför tömkörning eller tar fram bommar eller annat) och hon håller mer reda på mig än jag håller reda på henne, hon är en meter bakom mig oavsett vad jag hittar på (även om det är andra hästar och människor i närheten, det bryr hon sig inte så mycket om). Lika när vi är på promenad, skulle kunna ha henne lös (fast det har jag inte), hon är alltid i närheten och håller reda på sin människa. Att hålla reda på sin människa tycker jag är något som är typiskt för araber. Hon har stenkoll.

Sen har hon också dagar så hon är mer envis än två blå åsnor och dagar då hon har väldigt mycket åsikter om det mesta... Men det skyller jag på att hon är sto.... Sen att hon har fått en matte som är mer envis än tre åsnor är ju en annan sak. :)

Jag har ju fått höra en hel del om min lilla Angelique, bland annat ett antal kommentarer om hur jag kunde skaffa en så liten häst, och vad jag tänkte som valde en arab. Men men, jag är helnöjd med henne, och av någon anledning så känns hon inte ens särskilt liten när jag sitter på henne. Visst hon är mycket mindre än halvbloden, och smalare än en fjording, men jag känner mig inte stor på henne när jag sitter ovanpå. :)

Fick även jag höra en del förr om åren när vi var på clinics. bla när hon inte ville backa rakt, att araberna gör så... Men helt utan hans hjälp backar hon nu alldeles utmärkt, spikrakt! ;)

Däremot när vi red lektion hos en quarteruppförare i trakten (på den tiden sveriges största) nämndes det inte en enda gång att det var en arab! Utan lektionerna gick och vi jobbade utifrån var vi stod i utbildning (och lärde oss mer på två lektioner än på de andra clinicsen tillsammans!).
Hatten av åt honom!!:bow::bow:

Min arab har enormt mycket energi. Han hittar på bus om man släpper honom med blicken en sekund (eller när man tittar på, för den delen, han är inte kinkig).

Han lär sig allt i en grisblinkning, laddar upp sig till max inför varje gång han aktiveras, springer ibland som en kanin som är rädd för sin egen svans. Han reagerar på minsta lilla ljud, rörelse, både i hanteringen, och för sig själv i hagen... alltid glad.

Han fick exempelvis lite panik för ("gud-vet-vad") i hagen en dag när en person mockade i hagen, och sprang rakt in i en skottkärra, snubblade över den, och sedan blev han förbannad och sparkade den, så blodet sprutade och det blev full fart till veterinären. (Där han även konstaterades vara fullt frisk i övrigt).

Han krävde mycket tålamod under inridningen. Mer hundlik än hästlik när han är lös i manegen. Han säljer sin själ för en godisbit, och hade jag lust hade jag nog kunnat lära honom allehanda trix och konster.

För mig är han den "typiska araben" men jag har märkt att det inte är vad arabfolk förväntar sig. Alla verkar prata om den harmoniska araben som man kan göra allt med. Den "trygga araben".

Min fråga är om de finns fler som har "typiska araber" (nu känns det som jag svär i kyrkan)?

Någon som vågar beskriva liknande arabhästar? Eller beskriva liknande möjligheter som finns med en sådan "typisk arab"? (Nu svor jag igen, förlåt)

Är det tabu att säga att man har en arabhäst som helst springer fyra mil om dagen? Är det inte det man vill ha när man söker sig till en fullblodig ras vars starkaste gren är distans?

.

.

Senast ändrad:

1379816_10202107029867493_996905860_n.jpg

En bild från träningen igår. Han var laddad och redo för en prestation av olympiska mått... :angel: Sladdade ordentligt i svängarna... som en racerbil. Efter att ha fått sladda runt en stund blev han dock en liten raring och gick i fin form.

Klart man vill ha en pigg och glad häst. Araberna är även det.

Det jag är lite kritisk mot är att många har bilden av att araben bara är jätteenergisk och får panik för allt... Tycker att bilden borde vara lite bredare. Bara för att det är en arab så är den inte hispig, att det däremot finns araber som är hispiga eller nerviga är ju inte konstigare än att det finns hispiga och nerviga hästar av andra raser....

Jag vill också ha en arab som vill springa flera mil om dagen, och jag misstänker att min lilla fröken kommer bli en liten arbetsmyra när hon väl kommer dit... :)

Jag har haft hästar som har varit "typiska araber" när de har kommit hit och även ett tag efter att de har åkt härifrån.

Men inte när de har varit här. Så jag tror väldigt mkt beror på hanteringen av hästen. Araben är ju känslig för vilka signaler man ger ut, och som jag har förstått det så skrämde han dig ganska så tidigt? Sånt sitter ju i din ryggmärg och märks säkerligen inte bara när du sitter på. Hästar är ju mästare på att läsa av sin omgivning.

Jag upplever faktiskt att en häst som har en trygg ledare i en människa även är tryggare i hagen.

Sen kanske inte alla kan bli lika extrema som tex Pselma. Men jag tror man kan komma väldigt långt med rätt hantering. Och det är viktigt att veta när det är dags att be om hjälp.

Jag själv håller på att be om hjälp faktiskt. Fille och jag har ju haft problem med lastning. Själva problemet är borta om man kollar med en amatörs ögon. Men jag är inte riktigt helt nöjd med resultatet. Han kan stå o äta i släpet och ser ganska avslappnad ut, men så fort nåt händer utanför så slutar han äta och börjar spana direkt!
Det visar ju ganska tydligt att han inte alls är bekväm i släpet, och jag har inte lyckats få bort hans klaustrofobi riktigt. Så på söndag så åker han iväg till en tränare som förhoppningsvis kan hjälpa både honom och mig med problemet. Vi börjar med en vecka och ser vart vi landar.

Jag är ju lite av en perfektionist när det gäller djuren, lastningen tog typ 3 min innan jag började jobba med det, så de flesta skulle kanske inte säga att vi hade så mkt problem.

Samtidigt som hon löser detta så ska hon antingen rida eller påbörja inkörning. Men troligtvis blir det ridning, inkörning på en häst med klaustrofobi är ju lite dumt. Även om hans klaustrofobi inte är speciellt illa.

Jag vet att du har åsikter om min hästhantering kimmis och hur jag påverkar min häst negativt. Du behöver inte repetera dem. Tack på förhand. Det är inte ens jag som rider på bilden.

Jag tänkte bidra med en liten film om mig och hästen på frihetsdressyr också.

Jag hoppas andra delar med sig av bilder och filmer på sin EGEN hantering av sina EGNA hästar. :)

http://www.youtube.com/watch?v=9CxhaZPILF0&feature=c4-overview&list=UUVBZIRif6H21sZTAsT-6n5A

Senast ändrad:

Jag tycker det blir så löjligt då du jämt har dig och dina hästar som mall.
"Mitt är bäst och jag bara råkar vara jättebra på allt jag gör och mina hästar är bäst".
Ungefär.
Jag älskar öppenhet och ärlighet-rå naket och bara bäst.
Lycka till med Galo, du har en jättefin häst som fått fin stabil grund :)

Håller med dig om den typiska araben, den är vaken, lär sig fort och ser allt! De älskar sina människor och kan skilja på människor samt läsa av dem..

Det är ju både positivt och negativt!
Du Hr ju dessutom en unghäst med ybermycket energi och påhittighet för att få ut allt spring i benen och allt som snurrar i huvudet. = bus!

Det jag älskar med detta är att de därför är lika känsliga mot mig, de kan göra fel och med en harkling vet de om det! ( jag har ju en 20åring, så det är inte så mycket bus pågång där..;))

Btw, älskar din Galo! Hade kunnat stjäla honom ur hagen om jag inte redan hade min stallplats på nåder medan jag pluggar... :cautious:

Jag tycker att din "typiska arab" är en otypisk arab, även om det finns en del sådana också förstås. Det är vad min erfarenhet av en hel massa araber har visat mig i alla fall. De flesta är coola och mycket lätthanterliga, alerta och energiska. Inte alls några nervknippen.

Tror att det blir så att om en arab är extrovert och har mycket energi så märks det väldigt tydligt. Jag har en sådan här i stallet, en egen uppfödning, Kornelia. Hon är "hyper" med allt, hyperkänslig för beröring, intryck, tillrättavisning osv, reagerar på allt med massor av energi, vaken till tusen, intelligent och påhittig. Knepig liten häst men samtidigt så vänlig och kärleksfull. Mycket ranghög i flocken, jättebra mamma.

Resten av gänget här är sådana som jag menar med typiska araber. Får de bara saker och ting förklarade för sig så hetsar de inte upp sig i onödan, och de sitter hellre i knäet på någon av sina människor än att gå med flocken i hagen.

Vad jag minns så har jag inte skrivit nånting om din hästhantering?
Och jag har inte nämt nånting om bilden heller.

Waldorff: Varför upplever du det så? Framförallt undrar jag varför du upplever det så när jag 1 inlägg upp skriver att jag upplever att jag har misslyckats rätt så rejält? Med en häst jag har haft sen han föddes dessutom.

Det blir lite löjligt att du tror att jag skulle tycka att jag är bäst när jag inlägget innan skriver att jag har misslyckats och tar proffesionell hjälp. Jag förstår inte alls hur du tänker faktiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka