Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Men fan vilka härliga killar du har! blir alldeles kär i båda två, så glada och fulla i bus :love::bow:

lilla Fester har svårt att hänga mellan varven, Rucj ser grymt snabb ut :)

svarar ändå ;) nu har jag en val å han är snygg som fan när han busar i hagen...men när han står rakt upp och ner ser han faktiskt helt jäkla alldaglig och rätt tråkig ut :p

Håller med fullt ut!
Sorgligt men sant att utseendet betyder så mycket! Och nu menar jag förstås inte utseende i form av korrekta ben, välvinklad, bra djup, harmoniskt sammansatt osv som man hade önskat utan tyvärr betyder det ofta ett "extremt" huvud, uppspärrade näsborrar, vild blick och svanhals, och detta accentuerat av smink i olika varianter ...

Araben är en vacker häst, och det ska den vara enligt rasstandarden, men det har fått för stort fokus.

Och nu börjar jag debattera om detta igen .... puuhhh, ska genast sluta, förstår om ni är trötta på mig!:o

.... fortsätter lite ändå ...;)

Sen finns det ju hästar som är tvärtom! Jag har ett praktexempel på det i stallet; Exelencja, som är sagolikt vacker när hon går lite tovig och rufsig i hagen, med sin fantastiska överlinje, sin långa hals, sina jättestora ögon och verkligt vackra huvud- men bada och sminka och ställ upp henne, och hon fullkomligt "dör" i betraktarens ögon, blir alldeles "trubbig", tycker det är hur trist som helst och ser ut som den mest ordinära arab man kan tänka sig ....:meh:

Lite KL, men appropå "leriga hagbilder" på annars rätt fina araber så har jag ett praktexemplar som jag nästan måste visa upp.
Herrn i fråga är band det skitigaste jag någonsin träffat. Inte pga bristande pälsvård från min sida, utan på maniskt rullande helt enkelt. Sommartid får man oftast tvätta sadelläget innan ritt snarare än efter för att öht kunna lägga på sadel när det är lite blött och ny lera kunnat knuggas in. Smartast är att helt enkelt försöka rida de dagar då det är torrt och han inte kunnat packa någon lera. Flyttar man honom till hagar med enbart gräs så spelar det ingen roll - herrn byggen nämligen egna lergropar som han sedan flitigt använder.
Nu har jag inga bilder när det varit som värst, men ungefär såhär brukar det se ut sommartid:
IMG_1119_zps1a10738a.jpg

IMG_1123_zps27c208bf.jpg

IMG_0089.jpg

Han ska tydligen på amatörutställning om två veckor, så med lite tur så går han att åtminstonde gnugga ren:P

Till herrns försvar så kan han - med lite vilja, våld, vaselin och en stor dunk skimmelshampoo - se ut såhär med:
_DSC6452.jpg

Hahaha han e ju bara för underbar :D

Kimmis: Vi hoppas nästan att dom ska ha missat nånting på kliniken, för då kan man ju i alla fall göra nånting för att hjälpa honom.. För i dagens läge är han helt övertygad om att han är hingst och det är stona oxå och det är tyvärr inget nån här mår bra av:banghead:

Så jobbigt, Aliah!
Klart ingen mår bra av den situationen, hoppas verkligen att man kan hitta anledningen!

Å vad dom är underbara :) det är precis sådär hästar ska ha det.

Gillar hur Fester liksom "genar" i kurvorna för att hinna före :D

Lite OT, men varför har du en welsh hingst? Avlar du på honom?

KL; Yazz och jag på höstpromenad.
Tandläkarbesök för henne idag, och det visade sig vara mycket värre än jag trodde med hennes tänder, så snart måste jag fatta det absolut jobbigaste beslutet ....
1382411_643200209044879_1421255313_n.jpg

Ska bli spännande att se Neva imorgon på Dackeritten.
Vi rider inte i samma klass men min är ju också e Mirroh.

Så härig video, Fjellheim :love:

Och Itz, underbara bilder :rofl: Jag är helt och hållet mer för naturliga hästar, gillar inte alls när de är insmorda i olja och sminkade... Men de behöver kanske inte vara helt totalleriga ändå :D

Cornelia, fy vad tråkigt, fina Yazz :(

Visst är de underbara :)

Tycker själv att Fester är grymt duktig på att hänga med i Rucjs tempo ändå, särskilt med tanke på hur sjukt mycket han lagt på sig sedan jag flyttade dem till den stora åkern. Rucj är ju typ en galopphäst och Festsson är en smällfet b-ponny liksom, haha.

Tussinussen - jag har alltid velat ha Arabstuteri men på något vis har jag lyckats köpa valack efter valack efter valack... Jag förlorade tre araber på kort tid, fick någon slags livskris, såg Fester på annons och när han visade sig vara halvbror till min första ponny vare kört. :p Och jag LÄNGTAR efter att få avkommor efter honom, dock har jag ju inga ston än så länge så det lär väl dröja. :meh:

Min första ponny Dino och min första Arab Lutzian, för 14 år sedan:

025.JPG

Fester och Erucj förra sommaren:

festera%25CC%258Arucjsommar.jpg

Jag har alltså en welsh-hingst för att det bara blev så och jag SKA avla på honom sanna mina ord. :D

Fina, fina Yazz, vet ju hur mycket du tycker om henne, blir så ledsen av att läsa :(

Läste att Neva skulle starta, vad kul, då ska vi hejja :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka