Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag skrev till dig i din blogg :)

Min grållepålle var inte lugn och stabil i början av vårt förhållande, ja jag ser honom som min andra hälft ;)

Han var 4 år gammal när jag köpte honom, inridningen hade gått åt pipsvängen ett år tidigare pga att han inte var mogen mentalt kan jag tro så här i efterhand...han var lite sen i utvecklingen över lag.
Han var stressad, uppe i luften mer än på marken och allmänt full i gasen, jag har haft en förkärlek för "problem" hästar hela min uppväxt (dom var väldans billiga att köpa in tyckte min kära mor) i alla fall så var Arthur en av de tuffaste hästar att komma underfund med och bli samspelt med. gammel matte till Arthur, har sagt mer än 1 gång att det var tur att grålle hamnade hos mig annars hade han nog blivit pålägg...
I dag kan jag inte tänka mig någon häst som är så cool och trygg som han är, jag känner mig fullkomligt trygg uppe på hans rygg och jag kan även lita på att han tar hand om min lilla dotter när hon sitter upp.
men visst det tog mig några år och gråa hår innan vi hamnade där vi är i dag vi har ju faktiskt vart tsm i hela 11år :love:

Arthur med sin lillmatte i somras.
Foto-CAZSWKCU.jpg

Tack waldorff och djezima! Ni anar inte hur glad jag blir av positiv feedback. Det är så skönt att höra och jag blir så lättad jag blir. Jag ska komma ihåg vad ni skrivit. :)

Arabizar: Du har alltså gjort samma resa?! :) Det vill jag höra mer om!!

Kimmis: Jag blir ofta ledsen av din feedback för ofta går den ut på att jag har brister. Du har säkert rätt men det känns varken motiverande eller roligt att dela med mig av mina upplevelser med min arab (som faktiskt bara är fyra).

Det här är ju min egen resa med min första häst och jag lägger ut pengar, tid och professionell hjälp för att utvecklas. Sedan, att någon annan kunde göra samma jobb på två månader, som jag pillat på med i två år, behöver jag inte bli påmind om. Det fyller ingen funktion. Jag brinner för de korta ögonblick när allt känns rätt. Oavsett hur krånglig vägen dit varit.

Galo6.jpg

Den enda skillnaden är nog att Arthur aldrig lyckades skrämma mig...hur mkt han än försökte ;)

han kastrerades 1 vecka innan han flyttade hem till mig och han var väldigt hingstig och hade vart så innan kastreringen med.
Vallade val i sin hage, attackerade folk som skulle hämta sina hästar i hagen, helt besatt av stona i hagen brevid och trampade upp stora stigar genom sitt stressade beteende av att vanka fram och tillbaka och konstant stirra och ha koll på brudarna.

Han gick bla till attack under longering, drog omkull folk som skulle leda honom (en tjej bröt handleden) såna grejer... tyvärr stod vi i ett kollektiv stall på den tiden och han blev nog stressad av att hanteras av flera människor och ibland väldigt okunniga sådana.

han gillar inte att ha mkt folk omkring sig, han slickar öronen och slänger med huvudet, näsborrarna skrynklar ihop sig och det ser ut som om han ska äta upp dig...MEN han gör aldrig något elakt han bara talar om att det ogillas från hans sida. och så gör han än i dag.

sjukt att tänka tillbaka och minnas vilken buse han en gång var mitt i dag fromma lamm:D

Han är mitt hjärta och jag skulle aldrig byta ut honom, vi kan varandra utan och innan :love:

Fast det är väl ingen som har sagt att det måste gå snabbare än vad det gör? Så länge du är nöjd med den takten det går i så är det ju jätte bra. Själv är jag alldeles för otålig för det, och det är ju inte direkt något positivt ;) Jag önskar att jag hade ditt tålamod, men det har jag inte.

Jag utgår alltid ifrån att det är vi människor som har brister, hästen är ju bara en häst och reagerar som en häst gör. Och ärligt talat så vet jag att du längst inne håller med mig. Men det är inte lätt när man väl sitter där. Ta tex videon när han rusar, det bästa är att driva ur det, det är nog nästan alla unghästutbildare överens om. Men att göra det i verkligheten är ruskigt svårt. Fille har bockat några ggr, och lyckats fått av mig 2 ggr, och jag VET så väl att man ska driva när man känner en bockning eller att ett skutt är på väg. Men gör jag det? Nope, inte en chans, jag bromsar för allt jag är värd :D
När jag var yngre, i tonåren, så var jag ruskigt tuff, jag saknar det lite :p

Alla gör fel, ofta fel som man dessutom är medveten om. Vissa saker kanske man kan rätta till om man själv tänker på det, andra behöver nån stå vid sidan och skrika på en om för att man ska ta tag i det.

Min arab är lika gammal som du vet, och vi har inte kommit lika långt som ni har. Han är väldigt mkt mindre riden än så länge. Han är långt ifrån färdig i huvudet än och reagerar väldigt olika på saker och ting från dag till dag. Därför står han mkt och får ha ryttare på ryggen de dagar han verkar vara mogen för det, om jag är ledig de dagarna.

Jag tänker att en extrovert häst öppet visar sin sinnesstämning och därmed mindre explosionsbenägen men kräver ombyte, snabba eftergifter för att inte bli introvert.
En introvert stänger känslorna inne och exploderar för minsta trigger.
Knipt svans, stram underläpp, högt huvud, vävning, suga på tungan mm.

Sen kan dom snabbt växla moods och dom är svårast läsa och hantera, kräver supersnabba liggaförehandlers ;) Tror Galo kan höra dit.
Man kan träna honom vara extrovert och inte gå på adrenalin men det tar sin lilla tid. Kämpa på!
Han kommer bli så fin! Eller- han ÄR fin, har ju kikat på honom :)

Hej!

Men min tjej ÄR jätteenergisk. Hon älskar när det går fort, ju fortare desto bättre. So far har det alltid varit min ork som tvingat oss sluta galoppera, hon kan springa hur länge som helst. Men hon är ändå totalt trygg, med mig. Vi kan gå ut i beckmörkret och galoppera barbacka över ängen. Jag ser inte hur trygg och energisk är motsatta. Min tjej kan också ladda på ordentligt, men ber jag henne tar hon det lugnt.

Jag skulle säga att hon är en typisk arab.

/Lavinia, som nu fixat allt inför dressyrtävlingen på lördag.

Jag tänker att en extrovert häst öppet visar sin sinnesstämning och därmed mindre explosionsbenägen men kräver ombyte, snabba eftergifter för att inte bli introvert.
En introvert stänger känslorna inne och exploderar för minsta trigger.
Knipt svans, stram underläpp, högt huvud, vävning, suga på tungan mm.

Sen kan dom snabbt växla moods och dom är svårast läsa och hantera, kräver supersnabba liggaförehandlers ;) Tror Galo kan höra dit.
Man kan träna honom vara extrovert och inte gå på adrenalin men det tar sin lilla tid. Kämpa på!
Han kommer bli så fin! Eller- han ÄR fin, har ju kikat på honom :)

Hmm, jag har alltid sett honom som en right brain extrovert. Fast jag har aldrig riktigt satt in mig i det där, du kan ha rätt. Jag tror Galo kanske är den oupptäckta horsenalityn: "Galobrained Galovert". :cautious:

Du får komma och rida honom om några veckor, han verkar bli mer och mer avspänd nu. Red honom själv idag och han kändes riktigt mysig, tack vare tjejen som hjälpte oss igår!

:)

Jag rider honom gärna, men sätter mig inte upp innan han är leftbrain extrovert, alltså ridbar ;)

Mina araber är olika fast lika, dom matchar mattes sinnesstämning.
Är jag jolly är dom det och tvärtom.
Jag rider och kör, mest rider.

Igår red jag med nya bootsen i repgrimma och sadelpad, med en kompis nordis som hängde med. W var filbunke, som vanligt, men så drog hon iväg i racergalopp efter vägen. Bara poff!

W sa: whaaaaat???
Perfekt träning tänkte jag: på byten och på galoppera stillastående. Gick super! :)

DET är ett tips mina vänner: använd tillfällen och miljöer till att träna-kanske inte just det ni tänkte för dagen :)

935988_10202013740568146_787683548_n.jpg

Haha ignorera tekniken och dålig kvalitet på bilden, kolla istället hur samspelta de är i hoppet :D Pirayan har tidigare aldrig fattat vitsen med att kliva över pinnarna men äntligen häromdagen så gick det upp et ljus för honom :)

Tyckte jag såg att du hade en annons ute och att din häst var till salu, eller har jag blandat ihop honom med en annan häst?

Hej hopp!

Idag beslutade det j-a hästkräket sig för att det var en bra dag att klä av sig en framsko. Så istället för en lugn kväll då jag övade in det sista av programmet och förberedde mig inför tävlingen fick jag fladdra runt i stall och hämta hovslagarsaker och sen leka hovslagare själv. Men nu har pållan en sko på framhoven igen och vi kan förhoppingsvis fixa både tävlingen och träningen i helgen.

Hästskrälle!

/Lavinia, vågade för första gången slå på en tappsko själv (jag har tappskokompentens, jag har bara inte vågat slå på nån sko innan).

Hello!

Nu är vi klara.

Nemah var superduktig, matte något mindre. (Jag har inte tävlat på typ 10 år och Nemah har aldrig tävlat innan).

Morgonen började med försenad matte, så det blev lite stressat. Eftersom tävlingen var i grannstallet var tanken att rida fram "hemma", men så for vi tagit oss in på volten tyckte Ne att volten var full av otäcka monster som bet henne i hovarna, min coola häst blev plötsligt alldeles kollrig och började hoppa upp och ner och stegra. Så jag hoppade av och ledde ner till tävlingen istället som uppvärmning. Väl där var det förseningar... Dom hade missat att folk ville rida fram så schemat var ändrat och vi var inte i första framridningsgruppen så det blev skritta runt runt runt ridhuset (det fanns en minimal raksträcka man kunde trava lite på, annars var det snorhalt!)... När vi äntligen fick rida fram hade vi 10 min på oss, på det hann vi inte riktigt vad jag ville, så uppladdningen vad väl sådär kul.

Programmet (LC2:2008) gick sjuukt snabbt att rida, det var lite vingligt, fröken snubblade en gång i galoppen, matte lyckades inte riktigt rida runda volter och var lite dålig på att göra saker där de skulle göras. Jag glömde vägen en gång, då passade fina prinsessan på att stanna och bajsa (hon ställer verkligen upp så sin matte!).

Summa summarum fick vi 50%, vilket var vad jag trodde innan att vi skulle få, så jag är toknöjd, mest med Nemah, lite mindre med mig själv.

Bilder kommer om vi fick några fina :-)

/Lavinia, ingen placering, men världens sötaste häst som i halterna stog och flörtade med publiken :-)

Så jätteroligt att läsa om er debut!! Grattis i stora lass, det var väl ett helt utmärkt resultat, och bilder emotses förstås med stor iver!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka