Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

En gång när jag var på en nära släktings begravning satt jag bredvid prästen vid fikat efteråt. Han sa att han tyckte att begravning o fikat efteråt var så viktiga när någon går bort. Hans bild var att en grupp människor, släkten och vännerna, liksom bildar en stor cirkel där alla håller varandra i handen. När en faller bort måste de som återstår träffas för att sluta cirkeln igen, stänga luckan, annars blir det fel. Utestänger man inte den döde då, sa jag. Nej, sa han, man stänger in den och bär med den, den finns inuti cirkeln.

Kanske djuren känner lika....nu har dina hästar kanske stått o slutit cirkeln igen, med Yazz inuti.

*enormt OT*

Tack Tussinussen för dina ord, de hjälpte mig mycket nu på morgonen. Pappa begravs idag och eftersom han var lokalt välkänd kommer kyrkan att vara full=vansinnigt jobbigt. Det blir ingen stor träff efteråt och jag har undrat hur jag ska orka med det lilla som blir och tom funderat på att inte ha något. Dina ord fick mig att se det hela på ett annat sätt, det är klart vi ska träffas och sluta cirkeln, med pappa i mitten!

TACK!

+ Cornelia

Beklagar sorgen.

Gör ett försök att "liva upp lite" med några nya busbilder.

IMGP3798.JPG

IMGP3808.JPG

IMGP3803.JPG

Heeela tiden ska han dyka ner som en kobra på Fester men det är tydligen helt okej för Fester säger då aldrig ifrån. O_o

IMGP3782.JPG

IMGP3842.JPG

Jättegott vatten har vi i dalarna. ;)

KL
Läser att en viss svensk ultratypad hingst har över 60 dräktiga ston i år. Förstår ju att inte alla dessa finns i Sverige, nog inte ens övervägande delen av dem, men det får mig att fundera.

När marknaden så småningom är översvämmad av ultratypade araber, vilket är då nästa steg?

I nuläget är det eftersträvansvärt av diverse penningstinna uppfödare att äga en ultratypad arab som de kan vinna stora shower med, men vad händer när var och varannan har en sådan arab? För de föl som föds nu kommer att förmera sig, och de hingstar eller ston som väljs till dem kommer också att vara ultratypade. Man behöver inte vara jättesmart för att inse att inom ett antal år är marknaden översvämmad, och vad ska man då satsa på för att vinna shower?

Går man tillbaka till att eftersträva kropp och sundhet då, eller?

För många år sedan var det jätteexotiskt med en svart arabhäst, och var den av rent polsk stam var den värd massor av pengar, enbart för färgens skull.
Idag är det vardagsmat med svarta araber. Visst, det finns kanske en och annan som eftersträvar att äga en sådan, men knappast för pengarnas skull.

Personligen hoppas jag högt och innerligt på att kropp, korrekthet, sundhet och prestationer ska bli nya ledstjärnor i showbranschen ...

Jag tror det behövs bättre utbildning av domarna. Så länge man kan få 19 på rörelser på en häst som inte alls har några rörelser att tala om överhuvdtaget bara för att den tar upp svansen, frustar lite och balanstravar så tror att vi kommer få hästar med sämre kroppar. Givetvis finns det seriösa uppfödare som satsar på bra kroppar, men frågan är hur många de kommer vara i framtiden när det inte lönar sig?

När jag väljer hingst så kommer rörelserna först, och har hästen riktigt bra rörelser så har den ofta en ganska sund kropp med. Sedan kommer typen. Och en hingst som jag väljer till tex Pselma ska ha båda.

Visst är en svart arab läckert, men än har jag inte sett någon svart som jag har blivit "kär" i, trots att det var min drömfärg i unga år.

KL
Läser att en viss svensk ultratypad hingst har över 60 dräktiga ston i år. Förstår ju att inte alla dessa finns i Sverige, nog inte ens övervägande delen av dem, men det får mig att fundera.

När marknaden så småningom är översvämmad av ultratypade araber, vilket är då nästa steg?

I nuläget är det eftersträvansvärt av diverse penningstinna uppfödare att äga en ultratypad arab som de kan vinna stora shower med, men vad händer när var och varannan har en sådan arab? För de föl som föds nu kommer att förmera sig, och de hingstar eller ston som väljs till dem kommer också att vara ultratypade. Man behöver inte vara jättesmart för att inse att inom ett antal år är marknaden översvämmad, och vad ska man då satsa på för att vinna shower?

Går man tillbaka till att eftersträva kropp och sundhet då, eller?

För många år sedan var det jätteexotiskt med en svart arabhäst, och var den av rent polsk stam var den värd massor av pengar, enbart för färgens skull.
Idag är det vardagsmat med svarta araber. Visst, det finns kanske en och annan som eftersträvar att äga en sådan, men knappast för pengarnas skull.

Personligen hoppas jag högt och innerligt på att kropp, korrekthet, sundhet och prestationer ska bli nya ledstjärnor i showbranschen ...

Kropp, korrekthet och gång är något som aldrig är fel.

knapplån
kikar in i tråden...

Nu har det gått en tid sedan jag sålde min arab och jag ångrar det faktiskt inte alls. Beslutet känns helt rätt. Brukar se han i hagen i annat stall när jag åker och handlar. Inte ens då känns det konstigt. Gillade honom jättemkt, men fick nog inte riktigt samma "vi" känsla som med vårat sto! Däremot har jag halvpanik att vårt arabsto snart fyller 25 år. Hon är lixom den bästa som finns! Vill inte tänka på att hon börjar bli så gammal :( Det är nu man börjar hoppas på att hon inte får för sig att försvinna en dag. Hur gamla är era gamlingar och är dom fortfarande aktiva? Vårat sto rids ju regelbundet ännu.

Exakt, men man kan väl knappast säga att trendaveln är fokuserad på det ....

Nepp. Men det är ju inte tvunget att delta i den typen av avel. Gör man det för sitt nöjes skull och inte hoppas tjäna mycket pengar på "årets modell" så spelar det ju inte någon större roll. Lite integritet och en dutt eget tänkande är uppfriskande.

knapplån
kikar in i tråden...

Nu har det gått en tid sedan jag sålde min arab och jag ångrar det faktiskt inte alls. Beslutet känns helt rätt. Brukar se han i hagen i annat stall när jag åker och handlar. Inte ens då känns det konstigt. Gillade honom jättemkt, men fick nog inte riktigt samma "vi" känsla som med vårat sto! Däremot har jag halvpanik att vårt arabsto snart fyller 25 år. Hon är lixom den bästa som finns! Vill inte tänka på att hon börjar bli så gammal :( Det är nu man börjar hoppas på att hon inte får för sig att försvinna en dag. Hur gamla är era gamlingar och är dom fortfarande aktiva? Vårat sto rids ju regelbundet ännu.

Min syster rider ett sto som är 26, men det handlar mycket om uppvärmning och att hjälpa henne behålla lite muskler. Hon har börjat kompensera en hel del i hur hon rör sig så det blir ganska sansad ridning.

Ridningen på vårat sto är också lite efter åldern. From iår fick hon sluta att hoppa...(även om hon själv gärna hade fortsatt med det) ja förutom ngt hinder i naturen då och då såklart, men ingen banhoppning har det blivit. Hon skrittas fram och av lite extra och skrittpaus under ridningen såklart. Vi kör inte långa pass heller på banan, inte mer än 30 minuter. Men längre pass i skogen såklart. Så visst får man anpassa ridningen lite, men man är ändå tacksam för att dom kan vara igång :) Brukar ge henne lite extra massage då och då och mjuka upp musklerna.

Ja, tänderna är inte dom bästa längre, men hon kan fortfarande äta normalt iaf, men vill inte ha grovfodret på backen, utan i säckar hängandes. och så får hon mängder av lusern och betfibermix och groov.

Låter som en klok strategi! Du märker på henne när det börjar bli jobbigt för henne. Hoppas på flera fina år till för er!:)

Hittade en fin bild på Exelencja från i somras, som vanligt utan smink och fix, inte ens en borste hade varit i närheten ...;)

1377976_651418761556357_676474480_n.jpg

Hon har nu snart gått halva sin dräktighet med den här gossen:

383124_562292403802327_1795035232_n.jpg

Känner ett behov av att fokusera på de positiva tingen efter de senaste veckorna ....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka