Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag_tillsammns_med_min_hopp_och_spratt_prinsessa_Gick_en_promenad_idag_tillsammans_med_Thufa_och.jpg

76106_1382959651.jpg

Idag har vi gått på en skogspromenad tillsammans med de lte äldre hästarna.. Lillprinsessan tyckte det var jättelajbans kan ag lova er :)

Detta är en reflektion på aveln idag och på vad jag ser ute på marknaden, inte en riktad kommenatar till hingsten:

Jag lägger över mycket ansvar på vår förening.
Denna skall verka för en sund avel och främja medlemmarnas intressen.

Jag är intresserad av att föreningen verkar för en sund avel.
Jag är intesserad att ha, föda upp och sälja friska, sunda individer och få betalt för den möda jag lägger ner.

Jag är INTE intesserad av att göra avkall på detta bara för att kunna vara i matchen om den mest exotiska hästen.

"What we do in life - echoes in eternity".
Det är mitt ledord i aveln och det borde verkligen sahf och medlemmarna tänka på.
Vi avlar för framtiden och det vi gör - de VAL vi gör påverkar rasen nu och framåt i tiden.

Sahf gör verkligen ingenting rätt i mina ögon vad gäller verka för en sund avel.
INGENTING lockar mig att vara medlem där - verkligen INGENTING.

Jag lägger hellre mina kronor och röst på Illustrerad vetenskap där man kan inse vikten av sunt DNA vidare mot framtiden.

Grattis alla ni som håller fast vid ert sunda, starka robusta avelsmaterial och inte faller för trycket och jakten.
Det är NI som är vinnarna och sahf borde skämmas att de inte verkar mer för framtiden än vad de gör!

Nepp. Men det är ju inte tvunget att delta i den typen av avel. Gör man det för sitt nöjes skull och inte hoppas tjäna mycket pengar på "årets modell" så spelar det ju inte någon större roll. Lite integritet och en dutt eget tänkande är uppfriskande.

Bra skrivet :)

Nepp. Men det är ju inte tvunget att delta i den typen av avel. Gör man det för sitt nöjes skull och inte hoppas tjäna mycket pengar på "årets modell" så spelar det ju inte någon större roll. Lite integritet och en dutt eget tänkande är uppfriskande.

Problemet uppstår när avelsföreningen förordar avel på veka och svaga individer som inte duger till arbete och en stor del av aveln sker på den typen av individer. Gemene man kommer då att lära sig att rasen är skit och då kan inte de som avlar på korrekta starka individer sälja sina hästar, de lägger ner aveln och så tappar rasen ännu mer kvalitet.

Problemet uppstår när avelsföreningen förordar avel på veka och svaga individer som inte duger till arbete och en stor del av aveln sker på den typen av individer. Gemene man kommer då att lära sig att rasen är skit och då kan inte de som avlar på korrekta starka individer sälja sina hästar, de lägger ner aveln och så tappar rasen ännu mer kvalitet.

Kan du ge exempel på det? Ett konkret sådant, då. Var har SAHF uppmanat till ex avel på hingsten ni diskuterar? Kolla hans resultat från utställningar 2012, de är ju knappast så att ens domare hissat honom överdrivet högt hans extrema huvud till trots.

Senast ändrad:

"What we do in life - echoes in eternity".

Jag lägger hellre mina kronor och röst på Illustrerad vetenskap där man kan inse vikten av sunt DNA vidare mot framtiden.

Har ingen mer koll på aveln idag än vad jag läser här och de skräckexampel på photoshopade bilder jag sett cirkulera. Men, bra sagt!

:bow:

Jag kan ge flera! Detta står sahf för idag:

1 Ej kräver röntgen på avelsdjur
2 Ej inför en databas för resultaten
3 Utesluter inte hingstar med defekter
Finns massor!

Jag kan ge flera! Detta står sahf för idag:

1 Ej kräver röntgen på avelsdjur
2 Ej inför en databas för resultaten
3 Utesluter inte hingstar med defekter
Finns massor!

1

Ok, vilken avelsförening gör alla dessa tre? I synnerhet röntgen på avelsdjur, då man även menar ston. (SKK är väl det närmsta vi kommer?) Jag har varit borta ur avelsdjungeln sedan 1997, så jag har ärligt talat inte koll på andra raser.

Hur ser det ut på halvblodssidan?
Kallblodsaveln?
Kallblod har problem med strålbenen och hovbrosk, de röntgas och resultatet presenteras helt öppet.
Nordsvenska brukshingstar godkänns inte utan friröntgen.
Det är bara ett exempel på när föreningen bakom rasen beslutar sig för att ta sitt ansvar.

Frieser:
"Kärnan i KFPS avelsverksamhet är det extremt stränga hingsturvalet. Följande förutsättningar måste vara uppfyllda för en blivande stambokshingst:

* Hingsten måste vara införd i huvudstambokens fölregister (Vb)
* Han måste vara minst 2 1/2 år gammal
* Han måste ha en stambokshingst som far
* I hingstens papper får inte något bijboeksregistrerat (sidobokfört) sto förekomma,
varken på moderslinjen eller faderslinjen fyra generationer bakåt.
* Inga fölboksregistrerade (Vb) förfäder får förekomma i hingstens stamtavla
* I tre generationer bakåt, får inget vitt förekomma på förfädernas ben.
* Mor, mormor och mormorsmor skall vara sterston.
* Mankhöjden vid 2 1/2 års ålder skall vara minst 158 cm och vid 3 1/2 års ålder minst 160 cm.

Om hingsten blir uttagen vid hingstpremieringen i Leeuwarden kommer en ytterst noggrann rörelse- och exteriörbedömning göras. Vid den obligatoriska veterinärundersökningen görs dopingkontroll, blodgruppsundersökning, spermaundersökning och en omfattande röntgenundersökning. Vid hingstpremieringen 2000 föll en av de uttagna hingstarna bort efter denna veterinärundersökning"

Senast ändrad:

Hur ser det ut på halvblodssidan?
Kallblodsaveln?
Kallblod har problem med strålbenen och hovbrosk, de röntgas och resultatet presenteras helt öppet.
Nordsvenska brukshingstar godkänns inte utan friröntgen.
Det är bara ett exempel på när föreningen bakom rasen beslutar sig för att ta sitt ansvar.

Frieser:
"Kärnan i KFPS avelsverksamhet är det extremt stränga hingsturvalet. Följande förutsättningar måste vara uppfyllda för en blivande stambokshingst:

* Hingsten måste vara införd i huvudstambokens fölregister (Vb)
* Han måste vara minst 2 1/2 år gammal
* Han måste ha en stambokshingst som far
* I hingstens papper får inte något bijboeksregistrerat (sidobokfört) sto förekomma,
varken på moderslinjen eller faderslinjen fyra generationer bakåt.
* Inga fölboksregistrerade (Vb) förfäder får förekomma i hingstens stamtavla
* I tre generationer bakåt, får inget vitt förekomma på förfädernas ben.
* Mor, mormor och mormorsmor skall vara sterston.
* Mankhöjden vid 2 1/2 års ålder skall vara minst 158 cm och vid 3 1/2 års ålder minst 160 cm.

Om hingsten blir uttagen vid hingstpremieringen i Leeuwarden kommer en ytterst noggrann rörelse- och exteriörbedömning göras. Vid den obligatoriska veterinärundersökningen görs dopingkontroll, blodgruppsundersökning, spermaundersökning och en omfattande röntgenundersökning. Vid hingstpremieringen 2000 föll en av de uttagna hingstarna bort efter denna veterinärundersökning"

Ähum, vad har Leeuwarden med SAHF att göra? Jag frågar om svenska förhållanden. Och alltså vill du lägga till röntgen och spermaundersökning? (Eftersom araber inte har en uttalad önskad storlek.)

Frågan är hur man hanterar individer som är avlade via utländsk semin. Det är en så självklar fråga att jag förmodar att det finns ett svar direkt.

SVENSKA arabhästföreningen tycker jag ska ta ansvar över de avelsdjur vi har och verkar i Sverige.

Utländska hingstar är ett kapitel för sig.
Vi måste se över vår avel HÄR i Sverige!

Om du väljer att importera ett sto/hingst till Sverige så måste du alltså se till att ha på fötterna för att få dem godkända i Sverige.
Och väljer du att ta semin så kanske det kommer brista i kvaliten på din avkomma, den i sin tur kommer att prövas i Sverige.

Är det svårare än så?

Och varför jag saxade ut från Frieserns krav är att man ser där tydligt att det är inte vad som helst som går genom nålsögat.
Men det är precis all möjlig skräp det avlas på här idag, individer som in mina ögon har inte mycket man vill skicka mot framtiden.

Aveln HÄR i Sevrige bedrivs ju till ansenlig del med semin som är från hingstar i andra länder. Hur kommer man åt det? Det blir allstå A-lag och B-lag om seminhingstarna inte är "godkända"? Hur värderar man dessa avkommor?

Varför blir du så ilsken? Jag har knappast på något vis sagt emot dig.

Senast ändrad:

Kollade idag priserna på D-ponnyer på hästnet.. Seriöst vilken prisskillnad.. En grundriden ridponny får man betala minst 50.000 för.. Funderade också på hur många araber finns det till salu som är mera än grundutbildade och har tävlingsmeriter?
En till fundering fick jag också.. Säg att jag vill betäcka mitt arabsto med en riktigt bra prestationshingst. som har arabtyp, ordentliga gångarter, mycket kapacitet och bra kropp samt tävlingsmeriter och avkommor som gått bra.. Var hittar jag den hingsten? vilka hingstar finns det?

Mycket av det du säger är klokt Waldorff, men vill man ha en regelförändring måste man förmodligen högre upp än svenska SAHF eftersom de måste lyda sin moderförening WAHO - vars regler inte tillåter uteslutande av någon arabhäst ur avel. Enligt SAHF själva. Var sanningshalten i detta ligger kan jag inte svara på utan har valt att tro dem.

Här i sverige är det i dagsläget upp till stoägarna att ställa krav på hingstarna de använder samt att de självklart själva ser till att deras ston är friska. Ansvarsfulla hingstägare i sin tur röntgar sina individer och avstår från avel på dem ifall de bär på ärftliga defekter. I dagens avel är det mycket hysch och skygglappar, vissa vågar inte röntga - rädda för vad de kan hitta. Andra har röntgat, hittat något - men säger inget om det. Sedan finns det de som röntgat sina avelsdjur utan anmärkningar osv.

Det primära för WAHO/SAHF, tycker jag, är att införa regler som utesluter individer med ärftliga defekter som kan orsaka lidande för djuret. Se halvblodsavelns defektlista, den är en bra mall. CA-arbetet är på god väg. Eftersom OCD till ex finns i alla arablinjer idag är det självklart ett svårt jobb och inte gjort på en dag - men någonstans måste man börja.

Jag själv har lagt ner arabaveln nu och sålt nästan alla mina hästar, har två kvar nu utsatta på foder. De går inte att sälja med rent samvete, artros på den ena och OCD på den andra.

Känns lite tomt hemma på gården...men jäkligt skönt! :D

WAHO reglerar överhuvudtaget inte aveln, de säger inte ett ord om vem man får avla på och inte.

Däremot säger de att alla hästar som kan identifieras som arabiska fullblod (via DNA) har rätten att registreras i en stambok som tillhör WAHO.

Däremot kan inte SAHF göra speciellt mycket, då det är ARAB som har ansvaret för det svenska registret åt WAHO liksom är avelsförening med bemyndigande från Jordbruksverket.

Så, SAHF har egentligen inget att göra med aveln idag.

Men, man skulle, om man ville, kunna ta på sig ett frivilligt uppdrag, att försöka skapa ordning i aveln och systematisera och katalogisera hästarna utifrån hälsobedömningar, avelsresultat, prestationsresultat. Om man, dvs styrelsen, i förlängningen medlemmarna, ville. Men det vill man INTE. Och därför ser det ut som det gör och kommer att fortsätta att göra så.

WAHO reglerar överhuvudtaget inte aveln, de säger inte ett ord om vem man får avla på och inte.

Däremot säger de att alla hästar som kan identifieras som arabiska fullblod (via DNA) har rätten att registreras i en stambok som tillhör WAHO.

Däremot kan inte SAHF göra speciellt mycket, då det är ARAB som har ansvaret för det svenska registret åt WAHO liksom är avelsförening med bemyndigande från Jordbruksverket.

Så, SAHF har egentligen inget att göra med aveln idag.

Men, man skulle, om man ville, kunna ta på sig ett frivilligt uppdrag, att försöka skapa ordning i aveln och systematisera och katalogisera hästarna utifrån hälsobedömningar, avelsresultat, prestationsresultat. Om man, dvs styrelsen, i förlängningen medlemmarna, ville. Men det vill man INTE. Och därför ser det ut som det gör och kommer att fortsätta att göra så.

Då bör fler bli medlemmar och föra fram sin talan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka