Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Låter som en klok strategi! Du märker på henne när det börjar bli jobbigt för henne. Hoppas på flera fina år till för er!:)

Hittade en fin bild på Exelencja från i somras, som vanligt utan smink och fix, inte ens en borste hade varit i närheten ...;)

1377976_651418761556357_676474480_n.jpg

Hon har nu snart gått halva sin dräktighet med den här gossen:

383124_562292403802327_1795035232_n.jpg

Känner ett behov av att fokusera på de positiva tingen efter de senaste veckorna ....

Araberna är som vackrast när dom är naturliga! :)

Det har prövats.
Motioner som möts av tystnad.
Förslag som motarbetas.
Medlemmar blir hotade i cystfrågor.
Jäviga medlemmar.
Ointresse. Konflikter. Rövslickeri.

Mitt intresse är då svalt det kan bli. Och fler med mig.
MEN jag har börjat prenumerera på Illustrerad Vetenskap ;)

Eller inte.

Det blir svårt när det blir olika fraktioner med olika uppfattning om vad som är bra för rasen, om nu någon fraktion är intresserad av mer än sitt egenintresse, dvs sin egen avel och att värna den.

Bättre då att stå utanför föreningen kanske, än att skapa split, och låta dem som är intresserad av Riksutställningen och en tidning ha sitt SAHF för sig själva.

I den bästa av världar hade SAHF varit en kraft att räkna med. Som rasförening är föreningen dock ett skämt idag.

Jag ser det som att antingen så har föreningen ambitionen att stödja/verka för sund avel och kvalitet och då gör man allt vad man kan för att jobba ditåt ELLER så gör man livsuppehållande åtgärder - bara det "man måste".
Saxat ur stadgarna:
"Svenska Arabhästföreningen (SAHF) är en ideell förening med ändamål att tillvarata och främja sina medlemmars gemensamma intressen samt att på alla sätt befrämja aveln av det Arabiska Fullblodet"

Det fetstilta tolkar jag som att man på alla sätt verkar för SUND avel - inte för att massproducera bebisar till registraturen.De ska även "Stödja uppfödare så mycket vi kan" och vad är då stöd? Och vad är då så mycket man kan? Vill? Orkar?

Då jag lade in mina motioner (inte bara ett år) så tyckte jag att det här är ett kvalitetssteg. Ett steg i rätt riktning och ingenting är orimligt i detta - ganska självklara saker då man sysslar med avel, genetik och framtid.

Bland annat: En databas där man hittar friröntgade individer samt SCID och CA. ARAB skulle förvara en kopia på intyget.
(Premiering av seriösa uppfödare - fingervisning till de mindre seriösa. Kvalitet.)

Obligatorisk röntgen. (Kvalitet.)

Alltid årsmötet på Arlanda - lika för alla. Dvs att man stödjer och supportar alla att komma. (Goodwill)

Jag har inte fått nån respond tillbaka annat än att det inte är så lätt införa. Och att det bordevara bra hålla till på Arlanda. Men sen?

Ja det är synd att SAHF inte är en förening där alla känner sig inkluderade och respekterade.
Det är ju värt att fundera på varför många känner så för jag tror inte att det är någon medlem som är nöjd med det?
Jag tror att mycket ligger i bristen på medlemmars möjligheter att påverka i SAHF.
Och att ARAB på sätt och vis har oinskränkt makt över aveln.
Ingela

Hur SAHF agerar beror ju helt och hållet på vilken styrelse som sitter och vilken intresseinriktning dessa människor har, tyvärr.

Hålla en liten grupp människor bakom ryggen och tillfredsställa dessa, eller göra en bred förening där alla får plats och olika inriktningar får ta plats.

Styrelsen brukar skydda sig med att medlemmarna inte vill ställa upp och då blir det ingenting osv osv osv i all oändlighet. Bullshit. Styrelsen bör skapa ramar och struktur för en fungerande förening, på alla plan, riksplan såväl som lokalt.

Förslag, som ex vis de som Walldorff genom åren skickat in, nonchaleras - för att styrelsen inte är intresserad, alternativt att vissa framträdande uppfödare inte är intresserade och att dessa påverkar styrelsen till sin favör.

Rätt skött skulle det inte behöva vara ett problem att ARAB är avelsansvarig, men fel skött, där styrelsen i ARAB värnar ARAB som bolag mer än ansvar för rasen, blir det en mardröm.

Hade styrelsen i SAHF haft rasens bästa för sina ögon så hade de drivit på ARAB, vilket är fullt möjligt att göra, men finns inte intresset eller conflict of interest så händer ingenting.

Tack för förtydligande, devere!

Jag har, precis som Waldorff, skickat in förslag och funderingar på motioner, har också anmält mitt intresse till engagemang som att hålla i en defektlista etc under deras regi...men sällan några svar öht och om de kom så var det inget intresse. Minns särskilt just det jag skrev, att det var emot deras regler att utesluta ngn arabhäst från avel just pga WAHO, så en defektlista skulle förmodligen inte tjäna något till.

Dessutom har jag skickat in tävlingsresultat, röntgenresultat på mina hästar, tävlingsbilder etc till SAHFs webbsida, inte ett enda av dem har kommit upp. Detta var ganska länge sedan så det kanske är annorlunda med större intresse nu, vad vet jag.

Och precis som du har jag röntgat mina avelsston och velat skicka in resultaten för att få dem arkiverade, men svaret är" ja nog får du skicka in en kopia och ha här, men det är inget ARAB vill ansvara över"

Hm....Jahaaa...så om jag är seriös och röntgar, följer upp samt verkar för en sund avel så ska jag inte få ett gram uns av cred för det?
Tvärtom - röntgenkraven på hingstarna tas bort och aveln släpps fri.

Det avlas till och med på djur som har defekter som står med på defektlistan -det är emot lagen.

Jag upplever det som att det är en grupp utställningsintesserade människor som sitter och arbetar MOT striktare avel, krav och därmed förbrukar kvaliten på framtidens hästar - en kvalite som kunniga människor i århundrade varit med och byggt upp.
Och vår svenska förening väljer att blunda och flyta med. Stryka medhårs.
Slapptorskar!

"Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen" och
"Jag har hellre en blå näsa av alla smällar jag fått ta än en brun av all R*V jag har slickat"

Tänkvärt kanske.

Genom åren har det varit många olika personer i styrelsen, utan att nämna några namn så har vi haft riktigt bra personer som ändå inte lyckats få till någon förändring.
Det är som om de personer som väljs in i styrelsen får munkavle och förbundna armar, de som skulle kunna verka för en förändring sitter inte länge i styrelsen.
Varför? vad är det som händer? eller är det det faktum att inget händer som gör att ingen vettig person vill sitta i styrelsen?
Jag var/är med i SAHF's avelsgrupp vilket efter mycket arbete nedlagt visade sig vara fullständigt meningslöst, utåt sett har vi verkat helt inkompetenta.
Det som var ett gott initiativ från början visade sig bara vara jag vet inte vad.
Ingela

Det svåraste med styrelsearbetet är nog att det innefattar tio personer, idag tror jag elva, inräknat suppleanter. Tio, elva personer där var och en sitter där av sina egna skäl och med sina egna intressen.

Lägg därtill att de kanske inte sitter där på grund av kompetens!

Allt detta hade dock gått att lösa om det fanns ett klart och definierat mål, att tillvarata rasens alla egenskaper (som jag ser det). Vilket också enligt min bedömning uttrycks i föreningens ändamåls paragraf.

Nu har inte alla det målet!

Utan man har omformulerat ändamålet till att gälla Riksutställning och tidningen SAM samt delta i Ecahos olika utskott. Sedan görs det lite tappra försök att införa ridklasser på utställningar, vilket även sker runt om i världen, bland annat för att deltagandet i utställningar sviktar och behöver kompletteras med andra intäkter. Utan ridklasser tappar man pengar.

Lägg därtill att det är, som jag ser det, mycket svågerpolitik och en del annat, typ jag kan inte gå emot dennes vilja för jag skall ju träffa den personen på utställningar! Och en hel del annat!

Hursom helst, genom att försnäva ändamålsparagrafen har vissa personer gjort föreningen till en utställarförening, ridklasser eller ej, där rasens bästa knappast tillgodoses.

Som en av tio eller elva personer är det ganska svårt att åstadkomma förändring och öppna föreningen till att vara en rasförening för hela det arabiska fullblodet. Det blir mycket politik, och om två personer har olika åsikter i en fråga är det lätt att det blir att övriga tar ställning mer utifrån sina egna utgångspunkter, se ovan, än för föreningens och rasens bästa.

Hamnar man i den situationen så blir man gisslan, man kan anmäla avvikande uppfattning i olika frågor, men det går inte att åstadkomma förändringar. Då har man att välja på att sitta som gisslan under en lång period eller avgå.

Det som har förvånat mig genom åren är bland annat att föreningens styrelse ges ansvarsfrihet både från revisorernas sida och från medlemmarnas vad gäller förvaltningen - då sett utifrån ändamålsperspektivet. Att medlemmarna går på revisorernas skrivelse är ju inte så konstigt, men som sagt att revisorerna föreslår ansvarsfrihet, utan att ta upp en diskussion om brister i förvaltningen, är för mig en gåta. Som exempel kan jag ta det årsmötesprotokoll från 2012 som ligger på SAHFs hemsida. Detta protokoll är inte korrekt! Men så kanske det blir när det är viktigare att hålla varandra bakom ryggen än att verka för föreningens och rasens bästa.

Som sagt, en del personer kommer undan med rejält mycket, just för att de skall träffa andra personer på utställningar framöver ;)

Senast ändrad:

Hm, på vilket sätt ger ridklasserna -mer- pengar? Då krävs en hel del spons väl, då domare kostar en hel del (särskilt western, som dessutom har otaliga klasser att fixa priser till)?
Varför är så många avogt inställda till show?

Menar du att det sitter inkompetenta personer i styrelsen? eller att de har ännu mer charm än kompetens?

Senast ändrad:

Agerar? Som i att vad? Skapa fler ridklasser på riks?
Jag tycker du ska tala till mig som om jag vore fyra år gammal. Klarspråk och transparenta exempel, annars fattar jag inte ett smack - så dum är jag.

Jag vet inte jag. Jag sysslar inte med avel själv men jag har följt den här debatten i flera år nu och grubblat mycket över den.

Hursom. Jag tittar ibland in på franska arabföreningens sida. De har ett projekt som de själva är initiativtagare till, ihop med franska Jordbruksverket, där man försöker få fram någon sorts avelsprogram för distans.

Som jag har förstått det ingår alla raser i projektet (det var väl ett villkor antar jag) men det är arabföreningen som håller i det. Och eftersom det är distans det gäller så gynnar det naturligtvis araben, även om andra raser ingår - premierias en arabhingst för att den eller dess avkommor har gjort bra ifrån sig på 160km tävlingar så blir distansfolk med andra raser naturligtvis också intresserade av att använda sig av den hingsten.

Man kan föreställa sig att ett sånt program uppmuntrar till att folk med avelsdjur ser till att hästarna tävlas och skaffar sig meriter, för att dom ser en marknad.

Vän av ordning påpekar naturligtvis att distans är en mycket större gren i Frankrike än vad den är i Sverige. Visst - men den är i alla fall arabens paradgren.

Sen kan man tänka sig att man kunde göra detta med andra grenar. Varför inte ett rankingsystem i dressyr, t ex? Skulle hästarna ut o tävla dressyr skulle man verkligen få se vad "rörelser" var värda IRL. Man skulle få bevis på ridbarhet och temperament. Så skulle dom hingstarna eller stona vara intressanta för dressyravel. Inte så att man vill få fram Totilasrörelser -men dom bästa rörelserna som en välbyggd, typad arab kan ha?

Jag gör reflektionen bara, att galoppfolk skulle aldrig avla på en hingst som aldrig hade sysslat med galopp. En som ville avla fram hoppförmåga skulle aldrig använda sig av en hingst utan hoppmeriter. Men den som vill avla fram en arab som ska bli en vanlig ridhäst förväntas ofta välja bland hingstar som är helt utan ridmeriter....är inte det lite knepigt? Man ska liksom bara svälja mantrat "ja men rent historiskt har araben....... "

Ska man hävda att man ska ha en avel som främjar styrka, ridbarhet mm så måste man hitta ett sätt att lyfta fram hästar med dom meriterna. Folk lägger ju inte ner tid på saker som dom inte tjänar något på och som inte leder någon vart, så man måste se till att göra saker som folk ser en poäng med.

Så jag tycker inte att det handlar om att ordna ridklasser på Riks -det handlar om att inse att man måste hitta olika sätt att lyfta fram araben som ridhäst, inte bara som skönhet, och inte bara bland redan frälsta arabmänniskor.

KL

Nu har Angelique bytt stall. Hon gick på transporten utan att ens tveka. Efter en kortare promenad för att sträcka på benen och lite mat i boxen så var det nya stället helt ok. Mycket nya ljud och ensam häst i stallet första timmen, det gick bra så länge matten var inom synhåll. Så nu är hon nya stallets finaste häst (och minsta om man bortser från ridskolans russ). Är så glad över min lilla häst som finner sig i det jag hittar på med henne och att hon är så trygg med sin människa. Idag när jag släppte ut henne till hagen på morgonen tog vi en extra liten promenad för att kika på lite läskiga saker som finns överallt på gården, allt från traktorskopa till färgglad soptunna. Hon skötte sig exemplariskt och var mer nyfiken än rädd för allt nytt. Just den inställningen är ju anledningen till att jag föll för henne, hon är så positiv till allt som kan tänkas dyka upp och även om det kan vara farligt så går hon fram och kikar om jag ber henne.

Ikväll är det promenad med liten söt arab på schemat så hon får se omgivningarna lite (även om det troligen blir i mörker).

Vad skall förstås med kompetens?

För det är väl det Du egentligen frågar efter? Eller vill Du att jag skall inkompetensförklara personer jag inte ens känner? Ointressant diskussionämne!

Kompetens, i fallet SAHF, är ju då kompetens att kunna driva föreningen i enlighet med stadgar och ändamål.

Jämte kompetens krävs också en vilja! att göra detsamma.

Och även att bortse från sina egna intressen och sätta föreningens och rasens bästa i fokus när man agerar som styrelseledamot, inte agera för sitt eget bästa eller i vart fall strunta i föreningens och rasens bästa. Se helheten helt enkelt!

Egentligen är det ganska enkelt att göra SAHF till en fungerande rasförening, men det kräver att folk slutar göra sakfrågor till personliga frågor och vendettor samt som sagt bortser från sina egna behov. Plättlätt om viljan (och kompetensen) finns.

Din fråga till mig är väl ett typexempel på att man bryter ut en liten del och gör den till en huvudfråga, i stället för att se till helheten och föreningens ändamål.

För mig är SAHF som det fungerat de sista tio åren och fungerar idag fullkomligt ointressant. Ointressant för att det sitter människor som inte verkar för rasens och helhetens bästa, då enligt mitt förmenande. Där vissa personer har bestämt sig för vad som är rastypiskt och fint, utan återigen att förstå helheten, vilken är att det från början inte är en ras utan benämning på hästar som står högt i blod, som kommer från den arabiska halvön. Hästarna har, utifrån miljöbetingelser, olika utseende och olika egenskaper - detta vill man göra till en enda godtagbar hästtyp (i Sverige). Tack och lov att WAHO bildades och som talar om att alla hästar med härstamning/gener från det arabiska fullblodet är godkända! Och även ointressant av andra anledningar, såsom att man inte verkar enligt föreningens ändamål och för rasens bästa. Att verka för rasens bästa är att gynna aveln på lång sikt!

Senast ändrad:

Och så skall jag avslutningsvis tillägga att det hade varit mycket enklare i den svenska arabhästvärlden om styrelsen för SAHF åtminstone tillstod att aveln är delvis specialinriktad.

Det vill säga, vissa stuterier och andra, avlar på olika egenskaper, var och en efter sitt tycke och smak. Gemensamt för dessa, oavsett avelsinriktning, är att alla inriktningar (vän av ordning behöver inte kommentera vissa hingstar ;) ) genetiskt går tillbaka på hästar från den arabiska halvön.

De avelsinriktningar som finns är: show (där en "fin" häst kan betinga otroligt mycket pengar, med "fin" skall då förstås vinner internationella A-shower), galopp, distans, och allt däremellan.

Vissa hästar går bra på både show och i ffa westernklasser, ;) upp till Norrland :), andra ägnar sig enbart åt en gren. Inte speciellt konstigt i hästvärlden, få hästar går både dressyr och hoppning i de högre divisionerna! Arabhästen är även världens äldsta ridhästras, en lättlärd och tillgiven ras, som är lätthanterad, och helt enkelt en god ridhäst med sin starka exteriör - för den som inte har tävlingsambitioner. Till skillnad från ex vis halvblodet är den inte specialavlad som ras, däremot finns inom rasen uppfattningar om att olika blodslinjer passar olika bra till olika inriktningar - rätt eller fel vet man inte förrän man har en ordentlig uppföljning av aveln.

Föreningens uppdrag borde då vara att vissa bredden av rasen, mer än att enbart prioritera typ (som idag i vissa fall ligger långt från rasstandarden som den är beskriven). Detta för att främja sina medlemmars intresse och verka för aveln av det arabiska fullblodet. För att få en sund och kontrollerad avel bör man ha ett system för att följa upp denna om man nu säger sig verka för aveln.

Senast ändrad:

Och ett ps ;)

om man vill ha många medlemmar och en bredd på medlemmarna, dvs även medlemmar som icke är showintresserade, bör man även ha en idé om att det är just bredden man skall promota.

Genom att ha arabhästens bredd och hela register samt uppföljning och hjälpmedel i aveln kan man skapa en bred organisation/förening.

Problemet är att då blir vissa tongivande uppfödare kanske marginaliserade till förmån för bredden och är dessa då beredda att ta ett steg tillbaka för att få en stark och bred förening där alla inkluderas? Där minsta gemensamma nämnare är intresse för det arabiska fullblodet?

Eller skall de som inte tycker som eller har en annan idé än tongivande uppfödare exkluderas ur föreningens engagemang?

DS

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka