Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Fyller på.

Ja, araben är ju onekligen mångsidig - men på en lägre nivå, och även om de har viljan så finns inte alltid fysiken för de högre klasserna oavsett gren. Det enda de egentligen utmärker sig i är inom distansen, galoppen inom egna klasser, och som förädlare då man behöver lätta upp typen i ett flertal raser. Att den är snygg och behåller sin typ är ju en jäkligt bra bonus, men hästen är ett arbetsdjur, och att den kan brukas i arbete utan att ha sådana defekter att det inverkar på funktion inom rid- galopp och förädlingsarbete. För utställning har jag väldigt svårt att se som direkt meriterande vad gäller brukbarhet och hållbarhet. Ändå ligger stort fokus inom SAHF på just detta.

Vi har WAHOs regler att följa, ALLA hästar är välkomna och det är bara att gilla läget, MEN att rabattera avgifter för de hästar som visat brukbarhet exv bruksprov/tävlingsmeriter etc samt testat sina avelsdjur för genetiska sjd och genomröntgat dem - är det fel? Är det särbehandling gentemot dem som väljer att avla på icke röntgat klass II-III-material? Eller är det enkelt att vara tydlig - att hålla transparens i hästmaterialet och defektlistan - för hästarnas bästa? Och våga stå för det? Ja tack!

Snygg , god typ och frisk tack. Varför ens ha en arab om man inte bryr sig om hur den ser ut alls? Det finns massor med korsningar som är fula och brukbara. För mig är det absolut självklart att de ska vara arabtypiska om de ska tillhöra "klass I". Jag har svårt att se poängen med att avla araber som liknar (dåliga) halvblod eller annat. (för små, för gracila osv) Men det är min högst subjektiva åsikt!

Senast ändrad:

KL

Kom att tänka på att det hade varit mycket bättre att organisera om SAHF så att varje disciplin har sin egen kommitté, dvs showkommitté, distanskommitté, ridsportskommitté etc, som alla lyder under styrelsen, men med ansvar för sina respektive områden.

På ett övergripande plan så svarar i stället styrelsen (och då gärna ett mindre antal ledamöter än idag för att lättare nå konsensus) för avel, uppföljning etc, SAM, marknadsföring av arabhästen etc etc.

Fördelen är att då kan de som är intresserade av show lägga allt sitt krut på detta, få de domare de vill ha etc etc etc, men då också ta ansvar och medverka till arrangemangen. Och SAHF blir då litet friare från särintressen när det gäller styrelsearbetet.

Trist att det inte gick så bra för er på utställningen. Jag var ju där med min gamle konvalecenta valack, och tyckte att det var en himla söt häst du hade!:)

Själv hamnade min någonstans bland de oplacerade, men kollade aldrig upp vart i ordningen han kom. Domaren var för min grabb rätt enig med mig själv i vad min har för brister, så jag hade på hans omdöme inget direkt att invända. Lågställd, marktrång bak, inåttåad fram, ordinär kropp, ingen jättebra trav men med bra huvud och hals samt dagens bästa skritt. Hade dock hellre visat honom i hans glansdagar än som tjock, otränad och luden som en kanin, om man säger så;)

Senast ändrad:

Jag såg din gamle man. Han är superfin!
Gagarin blev lite slimmad av att gå en hubertus dagen innan och vandra rundor med mig hela söndagen eftersom han inte ville vara i Rydbos stall. Planen var att lyssna på domaren på förmiddagen men jag fick roa häst ute istället.

Fotade lite på Simlångsritten och visste att jag hade sett hästen någonstans förut.. :)

1150913_10151658360518558_120675342_n.jpg

1098196_10151658360558558_1316426618_n.jpg

996922_10151658360638558_1405813226_n.jpg

564592_10151658361893558_986053039_n.jpg

Nej va kul!

O vilken blick han får av mig i upptravningen.
Det var ju en veterinär från Jordanien som besiktigade. Så man ville ju att hästen skulle uppföra sig ;)

Vilka fina bilder på Mahlmt och Gagarin! Han har då arabtyp så det räcker och blir över fina killen.

Hej alla!

Jag vet att jag lovat bilder från vår tävling, tyvär tyckte kameran att ridhuset var alltför mörkt så vi fick knappt nåt vettigt alls!

Här är iaf 2 bilder på finaste Nomman som tävlingshäst:

1102488_591910230844834_1976396444_o.jpg

1385697_591910200844837_1706606795_n.jpg

/Lavinia

Det är verkligen jättekul att få se bilder på oss.
På tävlingar har jag bara en person med som hjälp o det är omöjligt för den att fota och göra allt annat.
Nu har jag turen att ha två så fantastiska hästar med sån utstrålning som gör att personer vi inte känner (o givetvis de vi känner) tar bilder. Ibland hittar man de sen av en slump.

Så tack till alla som är ute på div tävlingar mm o tar bilder. Fortsätt med det, för vi som fastnar är otroligt tacksamma.

Vad roligt att de uppskattades! Jag brukar inte fota på tävlingar utan nästan alltid rida själv eller arrangera/funktionär. Men just på Simlång var jag där som groom och hann knäppa ett par bilder :)
Då är det ju roligt om man kan dela med sig av dem också :D

Utställningsresultat är långt ifrån allt tycker jag. Viktigaste är ju att du har en häst som du trivs tillsammans med och att den passar till vad du vill ha den till.. Utställning e ju bara någon gång i året, resten av tiden är det ju en häst man har.. :)

Hej :-) precis nybliven arabägare till en 1 1/2 årig liten kille. I stort sett ohanterad så har en del att göra :-) har aldrig haft arab eller en sån ung häst innan. Men då han kommer stå kvar i uppfödarens stall och det finns väldigt mycke kunnigt folk i min närhet så känns det så rätt.

KL

Nu har Angelique fått skor på sig även på bakhovarna. Har äntligen lyckats hitta en hovslagare som är både utbildad och lugn med hästen. :) Så igår var en bra dag. Nu är hon redo för snön.

Hon verkar i alla fall trivas i sitt nya stall. Alla tycker att hon är helsöt, så det är roligt. Tömkörde henne igår, lite ofokuserad och skit bakom tömmarna emellanåt, men de gånger då matten gjorde rätt och Angelique fokuserade samtidigt så gick det riktigt bra. Så jag är nöjd med gårdagen.

Hej :-) precis nybliven arabägare till en 1 1/2 årig liten kille. I stort sett ohanterad så har en del att göra :-) har aldrig haft arab eller en sån ung häst innan. Men då han kommer stå kvar i uppfödarens stall och det finns väldigt mycke kunnigt folk i min närhet så känns det så rätt.

Välkommen! :)

Låter som om du och din häst får en trygg o bra början tillsammans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka