Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Men gud så läskigt!! Jag vet hur det är att leta stallplats med hingst tyvärr. De enda som tillåter hingst härikring har bara hästarna ute 4-6 timmar/dygn, och då är det tyvärr inte ett alternativ för mig.

Vad skönt att det löste sig för dig iaf!

Jag skulle allt bra gärna vilja stalla upp Fille på nån fin anläggning med tränare på plats. Men jag får väl se det positivt i att vi får transportträning ofta ;)

KL

Idag är Fille DYR!!!
Vi åkte iväg till ridhuset och detta var alltså första passet sen han kom hem från tränaren.
Så jag lastade in den lille herren i släpet och åkte iväg.

Vi hade lite diskussioner om tempot de första 5 minutrarna, han tyckte att en trav nånstans mellan passage och långsam trav räckte för dagen. Jag höll inte med, men efter lite övertalning så gick har riktigt fint, kändes det som iaf, man vet ju aldrig, han kanske luras.
Han gick i stadig form mer eller mindre hela passet, även om han några ggr drog in näsan lite väl mkt för min smak. Han har ju väldigt lätt för att knäppa av nacken med den exteriören han har, men jag upplevde att ryggen kom upp riktigt fint emellanåt!

Galoppen är ju ett kapitel för sig, han är ju så omusklad att han inte kan korta den alls om man ska ha med sig rumpan. Vilket innebär att vi tar en långsida på 5-6 språng :nailbiting:
Men det är kraft i varje språng! Aktiv ridning var det ca 20-25 min (Jag skrittar både fram och av avsuttet), med några små pauser.

Riktigt nöjd med honom är jag, han var positiv och glad helatiden!
Jag lär ha träningsvärk imorgon, så imorgon blir det nog en lång promenad och sedan lite tömkörning :p

Nej jag veeeeet!!! Jag rider ju jämt ensam! Jag kan lova dig att det var riktigt jobbigt igår, när han gick så bra och allt!

Ska jag vara riktigt kräsen så kanske jag hade velat ha lite mer tryck framåt, men jag tror inte har har muskler till det riktigt än.

låter som om du hamnat på en riktig drömanläggning!!! vill också ha sandvägar att rida på!

kimmis87
åh vad synd att du inte fick med ert pass på film eller bild, men jag kan fantisera ihop en bild av er i min tanke :) och aaa det ser bra ut ;)

jag har inte så roliga nyheter från oss, det går kvarka i stallet och jag håller tummar och tår att Arthur ska slippa bli dålig!

Så trevligt det känns när ens häst gör bra ifrån sig- låter härligt med ett sådant pass! Alltid kul när de är dyra, mindre roligt när man står där och är beredd att sälja öket för en femkrona ....!O_o

Jag börjar sakta återhämta mig; först var det avlivandet av Yazz, hemskt hemskt, och knappt två veckor därefter dog vår alltiallo- ponny William, han som alltid tog hand om och fostrade föl och unghästar ...
Han fick tarmvred med ett mycket hastigt förlopp och dog framför ögonen på maken innan veterinären hunnit fram och jag var på jobbet och visste ingenting ...

Fick ett riktigt depp efter dessa två händelser, plus en hög belastning på jobbet hela hösten, så jag har mest släpat mig fram i dimma känns det som.

Men i förrgår red jag i paddocken, och sen långtyglade jag Ffenix, som är hemma igen, och det var riktigt riktigt roligt. Och därefter började det vända lite. Har inga nya bilder på Ffenix men ska försöka knäppa några i helgen. Han är mycket nöjd med att vara hemma!:)

Hu vad hemskt!

Skönt att det börjat bli lite bättre igen, iaf.

För oss är det mest som vanligt. Äntligen har gruset till hagarna kommit, 8 ton har jag som ska in i Fina Frökens hage, för hand, från en hög ca 4 meter bort. Gissa om jag kommer bli stark av detta (stallägaren ska väl egentligen gör det, men han är så överbelastad av annat att jag hellre hjälper till än ser honom jobba ihjäl sig).

Ne får åka till kliniken och skos igen nu, eller iaf en gång för konsultation, så får vi se ifall klinikhovis håller med mig om att annan hovis krävs. (jag hoppas väl mest att jag inte får nån typ av "dom" på fröken som typ "ofixbar", det har ju varit den där hoven länge nu). Så både klinikhovis och veterinär kommer titta på henne och sen får vi se om det blir konvalescentstall, hem igen eller ja hem och kanske bort för alltid(men det hoppas jag verkligen INTE!).

Nåja, ingen idé att deppa ihop förrän man måste.

/Lavinia

KL
Gagarin o jag har tränat dressyr för instruktör i drygt 2 mån. Innan detta har vi bara lunkat själva.
Vilka enorma framsteg han har gjort!
Det är en sån härlig känsla när gumpen kommer med o ryggen arbetar.
Första passet bankade jag fram honom som ett ridskoleruss (inget illa menat bara som bild).
Sen har framåtbjudningen kommit mer och mer. Han har grymt lätt för sidförande arbete än om han inte orkar för långt åt gången än.
Jag har också fått kvitto på att jag inte ridit mina hästar (gamlingen har fått gå in som reserv 2ggr med bravur) helt fel.

Det är när man inte gör utan bara tänker som ridningen blir en känsla.

Med gamle Czin Cin så tänker man bara för han är så känslig. Man får smyga in i rörelser för annars blir det för mycket. Där är Gagarin inte än. Numera tränar jag med sporrar så hjälperna blir mindre.

Men vilken känsla det blir och vilken trav han kan få fram när allt stämmer.

Oj vad jag lider med dig och din prinsessa, som du har kämpat med att få hennes hovar bra.. håller tummar o tår att ni ska få ordning på fötterna för gott o få koncentrera er på andra saker i stället..

Kimmis: Hoppas vi nångång får se bilder, men förtsår att det är svårt om man alltid e ensam..

Cornelia: Beklagar verkligen, vad ledsamt :( Spännande dock att ha ffenix hemma, väntar spänt på bilderna länge sen man sett nånting av honom :)

Fjellheim: Du kan tro att jag är avundsjuk på dina sandvägar, några såna har inte vi :(

KL:
Några suddiga bilder från igår när jag o syrran var ute med hästarna.. Lillprinsessan är en riktig krutdurk att ha med sig.. Syns dock inte på bilderna.. Bjuder på 2 bilder av den nya stigen som vi hittade, ganska långt ifrån mjuka sandvägar :)
54329_1383976566.jpg

91562_1383976544.jpg

95513_1383976577.jpg

35969_1383976591.jpg

Vilka härliga skogsbilder!
Din vackra vackra lill- prinsessa... tycker nog att man kan se i blicken på näst sista bilden att hon funderar på lite "krutdurkeri"! ;)

Som lite uppiggande så har jag tre bilder på Neva från Dackeritten.
bth_Neva2_zps3ceede0b.jpg

bth_Neva1_zps218ee6dd.jpg

bth_Neva3_zpsde32ec5c.jpg

Bilen bakom är Annelis som hade laddat ur batteriet. Så vi fick knuffa igång den. Sånt som händer på ritter o då är det tur att man inte är sist från hinkstället.

Rida dressyr vill jag oxå göra.. Håller på att bli tokig av att inte ha någon arab att rida och träna på allvar.. Känns som en evighet tills Lillprinsessan växer upp..

Å, tack snälla för Neva- bilder, det var jättekul att se!:)
Jo, jag har förstått att det mesta kan hända på en distansritt ...:D En del av charmen med det kanske? En massa hårt råslit handlar det ju om, så då behövs det kanske lite avslappnad inställning bland folk under själva ritterna, och att man hjälps åt med det som strular. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Hade jag inte haft mina diskbråck hade jag definitivt försökt att delta som ryttare på en och annan ritt. Medan Kanoria levde jobbade jag på det; vi tränade och tränade i skogarna här, men så blev hon sjuk och min rygg pajade allt mer.

Nu har jag börjat rida igen lite försiktigt, och tränar och går på massage och laser, så hoppet är inte helt ute ....:)

Men jösses så mkt sorg i tråden :(

Jag förstår att det är tufft Cornelia! Tyvärr brukar sorg komma i grupp sådär, hoppas det är "färdigt" för din del för denna gången.

*kramar om*

Lavina: Ja du, hovar... Vad säger man? Det verkar fullkomligt omöjligt att hitta kompetenta hovslagare ibland. Nu har jag hittat några igen tack o lov.

KL

För att liva upp stämningen lite grann iaf... Red Fille idag igen, det gick bra förutom en stor vattenpöl som Fille INTE skulle gå i sa han. Det tog säkert 10 min innan jag fick halvvägs som jag ville och gav mig där. Rekord för mig tror jag, 10 min för en jävla vattenpöl :meh: Så nu vet jag vad jag ska träna på... Blir att ta på sig gummistövlarna och plaska genom varenda vattenpöl :p

Men vad roligt det är med unghästar, ena sekunden är de fullkomligt fulla med energi, har spänst i steget och allt går super. Sen är det som att nån helt plötsligt lägger i handbromsen och bensinen tar slut, allt på samma gång!

Denna ridturen så var jag dock 20 meter hemifrån när det hände, så det gjorde inte så mkt. Sen när han stod i stallet så var stackaren HELT SLUT. Det är märkligt hur det kan gå så fort, från MASSOR energi, till soppatorsk verkligen. Riktigt så abrupt har det inte hänt på mina hästar jag har haft innan, så jag får nog vara lite försiktig med lillkillen så att jag inte överanstränger honom.

Han bygger upp sig fort och ser redan mkt bättre ut i kroppen, väldigt mkt mindre spänningar.

Knapplån

I går lämnade en av forumets mest kompetenta aktör oss - Annika L har efter en tids sjukdom somnat in.
Jag kände Annika en kort och intensiv tid och jag saknbar henne oerhört redan.

I morgon tävlar hennes underbare uppfödning Bernhard i Verona, Europachampionatet. Låt oss tillsammans hurra och heja så att Annika "Nickan" hör oss!

Det är så trist :(
Annika var en så härlig tjej med skinn på näsan och hjärtat lyste jätterött!
Sov gott fina Ankan!

Även Pakistans fd ägarinna har hastigt lämnat oss för en kortare tid sedan.

Vi tänder ljus och minns...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V