Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Ingen tvekan om vilket kön det rör sig om där inte, hingstig och snygg ;)

KL

Igår flyttade vi och jag är SÅ STOLT över min vita fara.

Vi har haft oerhört stora problem med transporteringen efter att han fick griffelbenet avsparkat och nödgades åka några timmar med en öppen fraktur.

Han HOPPAR/kastar sig konstant i släpet (oavsett längd på resan och transportmedlets utförande) han svettas sådana kopiösa mängder att det rinner på golvet och en gång slog han nästan ut framtänderna när han helt enkelt drämde huvudet i väggen/bommen.

Jag undviker därför att köra honom någonstans (blir däremot en del riktigt långa promenader... :angel:) eftersom det är förenat med livsfara för både honom, mig och alla andra på vägen.

En enda gång har han stått stilla i släpet och det var när jag testade att låta honom åka med Fester, det var ett år sedan och jag har inte vågat testa igen efter det (trots att det gick bra alltså, en bra gång av 35 katastrofala var inte tillräckligt för att bota min skräck för att köra honom).

Igår gjorde vi det dock igen - och det gick underbart bra!

Precis urlastade (helt lugn och torr så när som på lite regn i pälsen!):

20131104_084945(0).jpg

20131104_084945.jpg

I sitt nya stall:

20131105_111916.jpg

Första ridturen (Fester och nya hagen i bakgrunden):

20131105_121032(0).jpg

Bäst och sötast! :love:

20131105_121642.jpg

Jag erkänner att jag är en sadelnörd. Så jag skulle vilja be dig Tempen att se över passformen på M:s sadel.
Den ser ut att vara för smal, för svängd o ligger i kraftigt bakåtlut.

Kan tänka mig att han är ganska så bred och rak i sin rygg.

En så fantastisk hingst du har med grym utstrålning.

Jag erkänner att jag är en sadelnörd. Så jag skulle vilja be dig Tempen att se över passformen på M:s sadel.
Den ser ut att vara för smal, för svängd o ligger i kraftigt bakåtlut.

Kan tänka mig att han är ganska så bred och rak i sin rygg.

En så fantastisk hingst du har med grym utstrålning.

Hehe, han lånade mirres sadel.:D Han har en egen under tillverkning, så du är absolut rätt ute!

aavacker.jpg

Galishimo (som varit till salu) har nu flyttat till ett billigare och närmare stall, så jag har nu råd att våga behålla honom! Här testar vi hans reflexväst. I dag åker "vinterdäcken" på honom. Han ska få skor och broddar så han fixar att härja på uteritter till vintern!

Älg haha!

Tycker han ser iberisk ut nästan, skulle någon påstå att det var en hispanoarab skulle jag gå på det direkt.

Var det han som hade svårt att "acceptera" kastreringen? Hur gick det med det?

Oh_really - vad roligt att du kan behålla honom!

Det tycker jag också! Att Pirayan ser ut som en hispano :D Härlig utstrålning har han i varje fall! :)

Det är många som frågat om han har spanjorsläkt i sig.. Han e lite speciell, men vi tycker om honom i alla fall :)

Fjellheim: Jo det är han som inte alls är övertygad om att han är kastrerad.. Vi väntar med spänning på provsvaren och HOPPAS att de ska visa att han fortfarande har kvar något..

När förväntas provsvaren komma???

För övrigt håller jag med, men kanske inte den traditionella hispanoaraben, som brukar vara spansk arab/PRE, utan här istället polsk arab, så ja, helt klart!

Jag tycker väldigt mkt om hispanoaraber faktiskt, och är på vippen att ev skaffa en själv, inte den närmsta tiden, men nån gång. De är mkt mer min typ av häst än den typen av arab som vi mest har här i sverige. Inte för att det är nåt fel på den typen överhuvudtaget, jag bara gillar de spanska mer ;)

Ta en titt på den här videon ni som är nyfikna, långt ifrån den snyggaste hispanoaraben jag har sett, men jag älskar hur de är byggda, att de verkar få både styrkan och förmågan att samla från PRE och smidigheten, förmåga att länga och kvickheten från araben. Traven är tyvärr lite halvtråkig på just det där exemplaret. Och hur hästen rids behöver vi kanske inte diskutera, för det är inte därför jag lägger ut videon, utan bara för själva hästen liksom :)

http://www.youtube.com/watch?v=GUBqi9TItXw Första 4 minutrarna är bara skritt, så ni kan med fördel spola framåt lite ;)

Knapplån!

Vad helt fantastiskt, Fjellheim, att ni kommit i ordning nu! Måste kännas helt overkligt efter allt slit! :)

Så fina bilder på massa araber (och världens sötaste welshponny också såklart) Tempen, Fjellheim, Oh_really och Aliah :love:

Vi väntar dem antagligen denna fredag eller så nästa vecka.. ska bli spännande att se vad dom visar.. :)

Ja det känns just så, overkligt, jag tror knappt det är sant.

För oinvigda kan jag berätta att vi redan hade skrivit på hyresavtal och börjat flytta till ett visst ställe när vi fick ett litet chockbesked om att ägaren "råkat" sälja gården istället... :meh:

Vårt befintliga boende hade vi sagt upp till sista oktober och detta hände när det var knappt tre veckor kvar till det datumet.

Lyckades lösa det hela genom att arrendera två hektar mark (och hyra ett annat hus då förstås), dock krävdes det vansinnigt mycket jobb innan det gick att ställa hästarna där. Nästan 100 timmar fruktansvärt hårt arbete har jag lagt på den nya hagen.

Att äntligen vara på plats innebär att man inte kan hålla sig från att gå upp och rida en sväng på morgonen trots att man är ordentligt sjuk och inte riktigt orkar hålla stilen...

Jag och Rucjplutt för några timmar sedan:

20131107_102921.jpg

Haha!

Men hjälp vilken sits att hamna i :eek::crazy:
vilken tur att det ordnande sig på så kort varsel och mkt extra arbete!

Extra kul är det när man har en vuxen hingst och därmed får ett raskt "nej" när man letar stallplats. :banghead:

Tack och lov att vi fick ett "ja" till slut, TUR är det att det är den bästa stallplatsen jag någonsin haft när det kommer till träningsmöjligheter, endast ett par hundra meter till anläggning med ridhus, utebanor och terrängbana PLUS sandvägar så långt ögat når.

We love it!

Still+11.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka