Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det är självklart svårt att tillfredsställa allas intressen i hög grad.

Men det borde väl vara fokus på att främja en sund avel så att alla har bättre förutsättningar att ta fram sina friska hästar och i valfri gren få ett långt liv tillsammans - kunna få friska föl och bära fram sunda gener till framtiden?

Det borde vara prio ETT.
Stödja och supporta sund avel och friska individer?
Sen kan alla göra det dom drömmer om med sin häst. Show...ridning...körning...avel....vad månne vara.

Vart ligger fokus idag sahf?

KL

Nya bilder på mina (just nu) oerhört ovårdade hästar.

IMGP3937.JPG

IMGP3939.JPG

IMGP3983.JPG

IMGP3990.JPG

Naturlig skönhet eller hur var det nu... :angel:

Kan inte låta bli att lägga in gamla bilder jag hittade på min foderhäst :love: Så gamla som från 2005. En rakt igenom underbar häst!

epilog163.jpg

epilog161.jpg

Bild064.jpg

Photo0007.jpg

Senast ändrad:

Vad skall förstås med kompetens?

För det är väl det Du egentligen frågar efter? Eller vill Du att jag skall inkompetensförklara personer jag inte ens känner? Ointressant diskussionämne!

Kompetens, i fallet SAHF, är ju då kompetens att kunna driva föreningen i enlighet med stadgar och ändamål.

Jämte kompetens krävs också en vilja! att göra detsamma.

Och även att bortse från sina egna intressen och sätta föreningens och rasens bästa i fokus när man agerar som styrelseledamot, inte agera för sitt eget bästa eller i vart fall strunta i föreningens och rasens bästa. Se helheten helt enkelt!

Egentligen är det ganska enkelt att göra SAHF till en fungerande rasförening, men det kräver att folk slutar göra sakfrågor till personliga frågor och vendettor samt som sagt bortser från sina egna behov. Plättlätt om viljan (och kompetensen) finns.

Din fråga till mig är väl ett typexempel på att man bryter ut en liten del och gör den till en huvudfråga, i stället för att se till helheten och föreningens ändamål.

För mig är SAHF som det fungerat de sista tio åren och fungerar idag fullkomligt ointressant. Ointressant för att det sitter människor som inte verkar för rasens och helhetens bästa, då enligt mitt förmenande. Där vissa personer har bestämt sig för vad som är rastypiskt och fint, utan återigen att förstå helheten, vilken är att det från början inte är en ras utan benämning på hästar som står högt i blod, som kommer från den arabiska halvön. Hästarna har, utifrån miljöbetingelser, olika utseende och olika egenskaper - detta vill man göra till en enda godtagbar hästtyp (i Sverige). Tack och lov att WAHO bildades och som talar om att alla hästar med härstamning/gener från det arabiska fullblodet är godkända! Och även ointressant av andra anledningar, såsom att man inte verkar enligt föreningens ändamål och för rasens bästa. Att verka för rasens bästa är att gynna aveln på lång sikt!

Men om jag riskerar att missförstå en liten del av din text måste jag få "bryta ut" den? Den ger ju en viss ton åt hela ditt inlägg.

Och ett ps ;)

om man vill ha många medlemmar och en bredd på medlemmarna, dvs även medlemmar som icke är showintresserade, bör man även ha en idé om att det är just bredden man skall promota.

Genom att ha arabhästens bredd och hela register samt uppföljning och hjälpmedel i aveln kan man skapa en bred organisation/förening.

Problemet är att då blir vissa tongivande uppfödare kanske marginaliserade till förmån för bredden och är dessa då beredda att ta ett steg tillbaka för att få en stark och bred förening där alla inkluderas? Där minsta gemensamma nämnare är intresse för det arabiska fullblodet?

Eller skall de som inte tycker som eller har en annan idé än tongivande uppfödare exkluderas ur föreningens engagemang?

DS

en fråga; finns det exempel på någon rasförening som promotar bredd på det sätt du föreslår?

Finns det någon annan ras som har arabhästens bredd?

Varför jämföra sig med någon annan?

Jag tänkte mer låta sig inspireras av. Se och lära. Ta intryck av något som fungerar i verkligheten.

Arabhästens "bredd" är alltså dess svaghet i rasföreningssammanhang? Det existerar faktiskt fler raser än araben som är lite halvbra på mycket. Hästvärldarnas mångkampare, så att säga.

Senast ändrad:

Hmmm, intressant frågeställning.

Fast jag ser det tvärtom, det är rasens styrka, den mångsidiga rasen.

Problemet är att styrelserna (genom åren) för SAHF gör enfald av mångfalden :)

och då ger en snävare bild av rasen än vad den i själva verket är, vilket till slut kommer att göra att det blir svårare och svårare att hitta köpare etc etc etc (den diskussionen är jag leds på ;)), blir färre och färre medlemmar, blir sämre och sämre uppslutning kring evenemang etc etc etc igen.

Fast ja, Du har rätt, det blir knepigt i rassammanhang, inte på grund av rasens bredd, utan på grund av människors ovilja att acceptera att det finns fler inriktningar inom rasen än just deras och deras tolkning av hur arabhästens skall se ut, med splittring som följd. Å andra sidan finns det splittringar även inom enskilda discipliner, men där sluts leden så fort man upplever "hot" från någon annan disciplin och man uppvisar då en enad front till faran-över kan blåsas.

Just därför är det extra viktigt att ha en stark rasförening, med tydliga mål och som verkar för rasen och aveln generellt, på ett övergripande plan. Detta då under förutsättning att man är intresserad av rasen och inte bara en disciplin.

Men hur skapas en sådan förening?
De som har de mest intressanta ideerna vill ju inte hjälpa till, vad jag kan se.
Det är ju som bekant enklare att säga Halleluja än att göra, kanske.
Så många klagar på att araberna inte tas på allvar samtidigt som de annonserar ut sina avkommor för en degraderande låg peng, det får jag inte ihop. Man väntar sig en yttre kraft som ska rädda situationen, kanske. Om jag som uppfödare inte tycker min avkomma är värd pappret stamtavlan skrivs på borde jag kanske inte avla alls, åtminstone inte till den dagen jag har en ide jag tro att jag kan genomföra på ett bra sätt OCH är villig att behålla fölet/avkomman själv.

Fråga vilken breeder som helst: alla hästar är värdefulla och unika.
Men vad är då kvalitet?
Och hur kontrollerar vi den?

Jag var/är med i SAHF's avelsgrupp vilket efter mycket arbete nedlagt visade sig vara fullständigt meningslöst, utåt sett har vi verkat helt inkompetenta.
Det som var ett gott initiativ från början visade sig bara vara jag vet inte vad.
Vad gjorde avelsgruppen och varför fungerade det inte?

KNAPPRÅN!

Inom arabrasen finns många olika intressen... (och nej, araben är inte unik, det finns flera andra föreningar som också marknadsför "sin" ras som mångsidig)...det är väl trevligt att vi använder araben till så mycket? Men det jag inte kan begripa är att det inte värnas mer för en FRISK ras. Utställnings, hagkompis eller distanshäst...vill vi inte alla ha hästar som går att använda utan att de går sönder för minsta lilla?

För just där är vi på väg åt fel håll, och har varit länge, med de regler som (inte) finns idag. Förut var det billigt att försäkra en arab, de ansågs friskare än andra. Så är det inte idag. På hästklinikerna blir det allt vanligare med arabbesök och jag som varit spekulant på flera araber och röntgat innan köp har nästan blivit ruinerad av alla hästar jag röntgat...hittat skramlande leder och avstått från köp därav.

KL
Gagarin var på inofficiell utställning i söndags men det gick inte bra.
Muntliga kritiken från domaren var positiv men poängen o skriftliga kritiken visade att han inte alls gillade honom.

Lånar två bilder från Limona
1376317_10151924674229827_1961782448_n_zps5d734bb0.jpg

998295_10151924674534827_759101988_n_zps37d9563e.jpg

Lågställd o lågt ansatt hals. Marktrång bak o för dålig mekanik framförallt i trav.
Sist i sin klass.
Vad som förvånar mig mest är att han fick bättre poäng på sina gångarter än på arabtypen.

Han är ändå min plutt o ingen utställningshäst.
Simlångsritten i somras
Simlaringngsritten20131030_zps501d8dfa.jpg

DSC_2509_zps69e50cdf.jpg

Senast ändrad:

Det där tycker jag faktiskt är lite sorgligt. Din häst är jätte fin, han sitter ihop riktigt bra, alla delar passar in osv.
Men kommer det en häst som inte alls sitter ihop överhuvudtaget, men som kanske har ett fint huvud och en högre ansatt hals så får den hästen automatiskt mkt bättre poäng. Trots att hästen kan se ut som 4 olika hästar. Detta stör jag mig på något enormt. För i mitt huvud är ändå den hästen som sitter ihop bättre en bättre häst. Halsen på din häst är ju inte så lågt ansatt att det stör i ridningen, ser det inte ut som iaf.

Man premierar inte bäst häst på utställning. Jag vill ha riktiga premieringar på SH igen. Jag vill ha möjlighet att visa mina hästar där.

Det var en mycket märklig bedömning på den här "utställningen" om man ser på resultatet.
Gagarin har ingen lågt ansatt hals. Ingen annan har sett den iallafall.
Jag skiter i vad den här domaren tyckte.

Han tycker att Fille har lågt ansatt hals med, och det har han inte heller. Den sitter precis där den ska för att fungera bra i ridning. Men han vill väl helst se att halsen sitter strax ovanför manken ;)

Ella här hemma sitter ju oxå ihop ganska bra, hon är dock låst i bogen, men har bra mekanik bak. Jag är lite sugen på att visa henne bara för att se vad hon får för poäng. Nu är hon ju lättshowad som tusan, så det drar ju upp poängen lite.

Ja, han var inte utställningsfixad förutom tvätt o pälsglans.
Så luddet stack ut lite här o där. Kanske det som var felet :D
Nu får jag rida med förbygel innan all pälsglans försvunnit.

Fyller på.

Ja, araben är ju onekligen mångsidig - men på en lägre nivå, och även om de har viljan så finns inte alltid fysiken för de högre klasserna oavsett gren. Det enda de egentligen utmärker sig i är inom distansen, galoppen inom egna klasser, och som förädlare då man behöver lätta upp typen i ett flertal raser. Att den är snygg och behåller sin typ är ju en jäkligt bra bonus, men hästen är ett arbetsdjur, och att den kan brukas i arbete utan att ha sådana defekter att det inverkar på funktion inom rid- galopp och förädlingsarbete. För utställning har jag väldigt svårt att se som direkt meriterande vad gäller brukbarhet och hållbarhet. Ändå ligger stort fokus inom SAHF på just detta.

Vi har WAHOs regler att följa, ALLA hästar är välkomna och det är bara att gilla läget, MEN att rabattera avgifter för de hästar som visat brukbarhet exv bruksprov/tävlingsmeriter etc samt testat sina avelsdjur för genetiska sjd och genomröntgat dem - är det fel? Är det särbehandling gentemot dem som väljer att avla på icke röntgat klass II-III-material? Eller är det enkelt att vara tydlig - att hålla transparens i hästmaterialet och defektlistan - för hästarnas bästa? Och våga stå för det? Ja tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka