Angelique går från klarhet till klarhet. Vi har varit mestadels på ridbanan senaste tiden, mycket älgloppor/älgflugor i skogen och nu älgjakt på det...
Angelique tycker arbete på ridbanan är ganska tråkigt så jag har börjat rida henne annorlunda där. Nu ställer jag högre krav på henne, ser alltid till att det händer något och att vi i största möjliga mån skrittar fram och av utanför banan. Angelique verkar gilla det nya sättet att träna och gör verkligen sitt bästa. I dressyren har vi börjat med enkla byten, jag var väldigt förvånad när hon på första försöket sätter det klockrent. Så i dressyren så fokuserar vi mycket på övergångar, mycket galopparbete och mycket fokus på att det hela tiden händer något. Vi har nog inte ens haft en långsida på ridbanan utan antingen en tempoväxling eller en volt eller något.
Har ju även börjat med lite bommar och löshoppning. Angelique tycker bommarna är ok, läggs det som hinder så är det inte lika roligt. Så jag funderar hur jag ska göra där. Antingen att bara acceptera att jag inte har en hopphäst och vara lika glad för det eller hur jag ska hitta något sätt för henne att tycka det är riktigt roligt.
I måndags blev hon dessutom vaccinerad, så denna vecka har mest bestått av vila, men det blir dressyrträning på söndag för tränare och sen är min förhoppning att kunna rida ut lite mer under nästa vecka. Tycker inte om när träningen blir ensidig, vill kunna variera i så stor grad som möjligt. Tror att det är bättre både för häst och människa.
Läser en hel del i tråden, intressanta diskussioner.