Arabiska fullblod del 2

Vi ordnade en alla hästars utställning i förra helgen och fick förvånansvärt många deltagare. hela 38 st kunde komma och som mest hade vi 47 st anmäla.
Lyfter på hatten åt er som orkar engagera er och ordna arabutställningar stor eloge åt er!
Breeze vann arabklassen och det roligaste av allt var att otroligt många utomstående icke arabmänniskor tokälskade henne.
Så gjorde även domaren som är New Forest uppfödare.
I Biset sedan så ville hon tyvärr inte riktigt visa sig. Hon var slö, trött och uttråkad. Där behöver jag lära mig att liva upp henne och inte satsa så mycket energi på att hon skall vara lugn och sansad :)
Visade henne själv för att jag vill lära mig, och det finns mycket jag har att jobba på ännu men ack så roligt det är..
Pirayan visades också. Även han skötte sig alldeles utmärkt. Allt jobb med honom har varit så värt det.

12122766_1511811972474584_3997984212275765761_n.jpg

10501670_1511811989141249_1103844563169168922_n.jpg

11659266_1511824435806671_4745622805570433642_n.jpg

12140635_1511818289140619_5058214599656970550_n.jpg

12038236_1511818332473948_8783936473929614727_n.jpg

...fast jag har inte använt fästet för att sätta den ovanpå hjälmen utan har borrat hål på hjälmen och fäst kameran med karborre och ett dämpande skumgummi emellan, så fästet sitter på sidan av hjälmen, du ser det kanske här...

12185777_455743841276811_524508595_o.jpg

Idag går jag runt med ett fånigt leende i ansiktet... Två anledningar till detta, första;Jag red Centella själv på fredagsdressyren igår och jag närmast chockad över vilken häst hon är. Visst är hon lite tittig och känslig, men hon har ett rörelseschema som är ovanligt bra. Skritten är bland det bästa jag suttit på- inget tripp eller stress alls; man rullar mjukt på henne.Nu gäller det att hindra mig från att rida henne för mycket, hon är ju jättestor och växer fortfarande då hon är 3 år och 10 månader ganska exakt. Det jag verkligen gillade var att ha en ordentlig hals framför mig när jag red, något araberna ofta saknar till viss del.
Andra anledningen är Vår lilla Dream Girl som haft en jobbig vår och rehab genom hela sommaren. I går tömkörde jag henne och hon fick bekanta sig med skaklar och vi lät henne gå intill en släpa. Hon är väldigt alert och känslig men var intresserad genom hela övningen och slappnade av jättefint så vi utan stress kunde knata runt med släpan. Jag hoppas kunna köra henne istället för att fokusera på inridning under nästa år då hon är tre år eftersom allt strul med henne i år får mig att vilja bygga upp henne skonsamt. Trevlig helg på er!

Förstår ditt leende! Finns ju inget härligare än när man känner att "det här känns riktigt bra!"

Hoppas vi får följa ditt arbete med Dream Girl. Låter som en bra plan för henne.

På tisdag ska jag ta min första dressyrlektion på tid och evigheter, på Plannja. Jag och dottern har hållit igång henne hyfsat under sommaren- hösten, och nu har jag hittat en tränare som jag har hört mycket gott om och som vill börja alldeles från noll med oss.

Har lite planer på att försöka få till regelbundna träningar här och kanske få med lite fler på tåget, för att det sedan ska kunna utmynna i ett återupplivat "Stavhultshoppet" till våren. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

Min dotter tycker nog att jag är taskig när jag lägger ut den här bilden på henne och Plannja, hon sitter i stolsits och det ser lite skojigt ut, men- varsågoda! :D

12107213_1042692389095657_1719159722449757479_n.jpg

Förstår ditt leende! Finns ju inget härligare än när man känner att "det här känns riktigt bra!"

Hoppas vi får följa ditt arbete med Dream Girl. Låter som en bra plan för henne.

På tisdag ska jag ta min första dressyrlektion på tid och evigheter, på Plannja. Jag och dottern har hållit igång henne hyfsat under sommaren- hösten, och nu har jag hittat en tränare som jag har hört mycket gott om och som vill börja alldeles från noll med oss.

Har lite planer på att försöka få till regelbundna träningar här och kanske få med lite fler på tåget, för att det sedan ska kunna utmynna i ett återupplivat "Stavhultshoppet" till våren. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

Min dotter tycker nog att jag är taskig när jag lägger ut den här bilden på henne och Plannja, hon sitter i stolsits och det ser lite skojigt ut, men- varsågoda! :D

12107213_1042692389095657_1719159722449757479_n.jpg

Jag tycker det ser ut som ett väldigt bra "startläge" inför dressyren. Jag tycker det svåraste med min arab varit att slappna av, söka sig nedåt och framåt på bettet, och vila i stegen i stället för att trippa. Sedan så ser det kanske inte så fancy ut då det är långt ifrån slutmålet, men en superbra bas! :)

.

Idag red vi dressyrlektion. Som vanligt var pållan superfin, idag jobbade vi på takt, balans och form (och matte såklart). Hon blir bara bättre och bättre varje gång vi tränar - helt otroligt roligt! Som vanligt finns inga foton - jag har stor brist på fotograf. Undrar om man kan sätta upp en kamera som fotar var 15e sekund eller nåt så man får se hur det ser ut. Tränaren var iaf grymt nöjd med oss idag :-).

/Lavinia, har världens bästa pålla!

Lavinia, så jättekul! I morgon ska jag och Plannja ta vår första dressyrlektion... :eek:

I går kväll åkte Pasja iväg på inridning, nere i Skåne. Klockan var elva på kvällen när de kom och hämtade henne, och hon klev på så lugnt och fint, trots mörker och nya människor och trots att de andra stod i stallet och ropade undrande efter henne. Hon har en underbar mentalitet! Har åkt släp två gånger tidigare i sitt liv, tur och retur Helsingborg när hon hade skadat sig som ettåring....
Blir mycket spännande detta! Vi har hängt på henne, stått i stigbygeln på båda sidor och hon har varit helt cool med allt. Men känns skönt att lämna iväg henne för själva ridningen. Mina fyra diskbråck säger att de inte vill dängas i backen av en pigg unghäst....

12183921_1052061051492124_774830293207864210_o.jpg

Lavinia, så jättekul! I morgon ska jag och Plannja ta vår första dressyrlektion... :eek:

I går kväll åkte Pasja iväg på inridning, nere i Skåne. Klockan var elva på kvällen när de kom och hämtade henne, och hon klev på så lugnt och fint, trots mörker och nya människor och trots att de andra stod i stallet och ropade undrande efter henne. Hon har en underbar mentalitet! Har åkt släp två gånger tidigare i sitt liv, tur och retur Helsingborg när hon hade skadat sig som ettåring....
Blir mycket spännande detta! Vi har hängt på henne, stått i stigbygeln på båda sidor och hon har varit helt cool med allt. Men känns skönt att lämna iväg henne för själva ridningen. Mina fyra diskbråck säger att de inte vill dängas i backen av en pigg unghäst....

Vad spännande med inridning! Skall bli spännande att följa henne i framtiden. Meciliah är också på gång. Gubben red en sväng igår medans jag gick bredvid.. hon är den lite ystrare typen om vi säger det så och vill att det skall hända saker hela tiden. Väljer därför att börja med henne ute i skog och mark så har hon saker att fokusera på!
Mellizza var på P&J igår med sina medryttare. En vägran blev det men det är sånt som händer. Tar ett tag innan man hittar knapparna på primadonnan och det var första gången de tävlade henne :9

12188001_1513585945630520_911510626801665233_o.jpg

DSC07404.JPG

Låter som en bra idé med inridning även om hon är cool. Jag skulle aldrig våga göra det själv, alldeles för mycket som kan gå fel. :-).

Spännande med lektion :-). Själv har jag en lugn vecka, vi ska bara testa sadelgjord, träna WE och AR :-).

/L

Hej!

Är så glad i min pälskling idag! Och stolt! Idag testade vi en ELT-gjord, eftersom fröken häst är så känslig. Med den åkte sadeln inte längre fram, så det blir väl till att köpa en lyxgjord till prinsessan. Equipmentcoachen/massören tyckte sessan blivit rundare över ryggen och var jättemjuk och fin i musklerna. Vi fick massor med beröm igen! Alltså, det känns så synd att pållan varit skadad så länge, tänk så mycket beröm vi missat alla de åren!

Vi hoppade ett yttepyttelitet hinder som pållan vackert hoppade minst 80 cm över :-). Så det blir bättre, det var inte 150 cm över :-).

Såklart var pållan hur fin som helst att rida också, ibland är livet bara alldeles för bra :-)

/Lavinia, lite orolig för när det ska vända...

Hej alla!
Nu har jag följt i tysthet alldeles för länge.

Hos mig har det äntligen vänt till det bättre!
pållan är piggare än aldrig förr och härjar runt som en galning i hagen om kvällarna. Härom kvällen hade hon piafferat (!!!!) vid grinden och studsat och frustat så att hon nästan skrämde min kompis som tog in (stentuff galopptjej uppväxt på ridskola).
Hade hon inte varit så loj och ur fas så länge så hade jag aldrig tolererat ens i närheten av sånt här beteende, men just nu känner hon sig pigg och stark, och det är viktigast att hon får göra det nu. Ser supermycket fram emot ridningen i eftermiddag, har varit bortrest i 1 ,5 vecka och tjejerna i stallet som skulle motionera föll bort, så det blev bara en tur under den tiden.. och jag har fortfarande ingen sadel... ;)

Sen måste jag även ösa beröm över den kloka arabtanten i henne. För samtidigt som hon är ett frustande studsande fullblod om kvällarna, så gick hon igår handikappridning åt en liten tjej i verksamheten här på gården. En av verksamhetens hästar i helgen som var dött i tarmvred. denna tjej brukar alltid rida den hästen, så att istället få rida jessi gjorde verkligen hennes dag. Och Jessi bar henne sakta och försiktigt som en duvunge, fortfarande barbacka och på helt långa tyglar. Jag tvivlade aldrig på att det skulle bli på något annat vis. Fantastiska häst! :love:

Måste bara berätta att ridturen var helt underbar!
Hon kändes mjukare och jämnare i kroppen än innan, och pigg och fin som bara den! Men inte pigg så hon såg spöken, utan ville bara få springa. Så för minsta korsning av tygeln så samlar hon sig massor, böjer lite extra på halsen, spetsar öronen och rent av fjäskar för att få växla upp en gångart! Hon vill så gärna och gör allt rätt för att få springa bara lite till och lite fortare.

Heeeelt underbar känsla!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka