Arabiska fullblod del 2

Måste bara berätta att ridturen var helt underbar!
Hon kändes mjukare och jämnare i kroppen än innan, och pigg och fin som bara den! Men inte pigg så hon såg spöken, utan ville bara få springa. Så för minsta korsning av tygeln så samlar hon sig massor, böjer lite extra på halsen, spetsar öronen och rent av fjäskar för att få växla upp en gångart! Hon vill så gärna och gör allt rätt för att få springa bara lite till och lite fortare.

Heeeelt underbar känsla!!

Vad härligt att hon mår bra nu! Roligt att läsa :)

KL: min eldflicka hade också krut i sig igår.. Hon höll på att krypa ur sitt eget skinn. Kändes som att rida en tickande bomb. Dock höll hon sig i skinnet med rejsade som en galning då istället :)

12191893_1516233382032443_6808332714199692904_n.jpg

12194703_1516233405365774_1473234153924301317_o.jpg

905743_1516233445365770_2414886466628233598_o.jpg
10572004_1516233458699102_1240283173815191806_o.jpg

Angelique känner av pälsbytet och är lite allmänt trött, lite tjurig, och loj. Så från några dagar sen så har vi börjat med B-vitamin och att bara rida ut och busa. Ingen ridning på banan alls, utan bara ut och ha roligt. Relativt kravlöst, enda kraven är att start, stopp och svänga fungerar.

Angående om B-vitamin kommer ha någon större effekt tvivlar jag egentligen på, men det gör iaf ingen skada. Ponnyn tycker dessutom att det är godaste godiset nånsin. Att rida ut älskar ponnyn. Bäst är att rida ut utan sällskap. Både jag och Angelique är så rörande överens där.

Funderade ett tag på att ge henne helvila, men kom fram till att ingen kommer vilja hantera ponny med överskottsenergi. Så vi testar detta i två veckor och sen utvärderar vi resultatet.

Du har nog rätt där, att B- vitamin är verkningslöst... det sa min gamla veterinär till mig en gång när jag visade honom flaskan med flytande B- vitamin som jag gav hästarna på hösten. "Det där kan du lika gärna hälla direkt på gödselstan" sa han. Det tas tydligen inte upp av tarmen.
Men å andra sidan skadar det inte heller, det sa han också. :D
Foderjäst tas däremot upp av tarmen och innehåller b- vitamin, så det får de på höstarna här numera.

Förresten har jag fått analys på höet nu- katastrofalt dåligt värde på smältbart råprotein!! :eek:
Blir att fortsätta med denna eviga luzernpellets, som jag är så trött på, men som hästarna älskar.... så de är glada i alla fall!

Du har nog rätt där, att B- vitamin är verkningslöst... det sa min gamla veterinär till mig en gång när jag visade honom flaskan med flytande B- vitamin som jag gav hästarna på hösten. "Det där kan du lika gärna hälla direkt på gödselstan" sa han. Det tas tydligen inte upp av tarmen.
Men å andra sidan skadar det inte heller, det sa han också. :D
Foderjäst tas däremot upp av tarmen och innehåller b- vitamin, så det får de på höstarna här numera.

Förresten har jag fått analys på höet nu- katastrofalt dåligt värde på smältbart råprotein!! :eek:
Blir att fortsätta med denna eviga luzernpellets, som jag är så trött på, men som hästarna älskar.... så de är glada i alla fall!

Oj det hade jag faktist ingen aning om..angående b-vitamin.. Bra att man kan lära sig något nytt!

Tycker att det verkar vara många som har haft problem med sina hö skördar i år..

Ibland är olyckan framme helt oväntat. Grannens kor hade rymt igår kväll och tagit sig in i Pirayans och hans kompisars hage. Hästarna hade fått panik och rymt och sprang iväg längs med landsvägen. Pirayans ena kompis blev påkörd av en bil och fick avlivas, en häst blev halt och dom 3 andra inklusive Pirayan är oskadda. Dom hittades senare i skogen..Tack Gode Gud för det men oj så sorgligt endå :( Klappa om era hästar lite extra idag.

12189586_1517498745239240_1229250842139182491_n.jpg

Det där låter ju som värsta mardrömmen, Aliah.... sån tur i oturen att ni har er Piraya välbehållen och oskadd! Mycket tragiskt med hästen som fick avlivas....

Så obehagligt!
Ryser med tanken...

Ibland är olyckan framme helt oväntat. Grannens kor hade rymt igår kväll och tagit sig in i Pirayans och hans kompisars hage. Hästarna hade fått panik och rymt och sprang iväg längs med landsvägen. Pirayans ena kompis blev påkörd av en bil och fick avlivas, en häst blev halt och dom 3 andra inklusive Pirayan är oskadda. Dom hittades senare i skogen..Tack Gode Gud för det men oj så sorgligt endå :( Klappa om era hästar lite extra idag.

12189586_1517498745239240_1229250842139182491_n.jpg

Kan inte låta bli att lägga upp den här bilden, trots att Lillan är en welsh.....
Mitt lilla barnbarn Minnah jobbar med markarbete eftersom hon för tillfället tycker att ridning är lite läskigt. De är så söta att jag blir alldeles blöthjärtad.... :love:
12235076_1054938274537735_8188298512648315236_n.jpg

12219412_1054938351204394_3065467479419147187_n.jpg

Dressyrlektion idag på Plannja- oh vad kul det var!! :banana:

Och vad mycket jag har att jobba på....:nailbiting:

Sits, händer, inte sitta och "tjuvleda" med yttertygeln, titta långt framför dig, titta långt framför dig, titta långt framför dig.....:crazy: Jo för jag brukar ju inte titta ner på hästen när jag rider eller så....!

Det bästa var att tränaren tyckte så mycket om Plannja. Hon är stel i ena varvet och otränad förstås, men hon tyckte att det var en jättehärlig liten häst med underbart temperament och följsamhet. Hon har ridit många araber och kunde mycket väl tänka sig att äga en arab.

Såna tränare tycker man ju om! :D

Dressyrlektion idag på Plannja- oh vad kul det var!! :banana:

Och vad mycket jag har att jobba på....:nailbiting:

Sits, händer, inte sitta och "tjuvleda" med yttertygeln, titta långt framför dig, titta långt framför dig, titta långt framför dig.....:crazy: Jo för jag brukar ju inte titta ner på hästen när jag rider eller så....!

Det bästa var att tränaren tyckte så mycket om Plannja. Hon är stel i ena varvet och otränad förstås, men hon tyckte att det var en jättehärlig liten häst med underbart temperament och följsamhet. Hon har ridit många araber och kunde mycket väl tänka sig att äga en arab.

Såna tränare tycker man ju om! :D

Vad roligt att ni börjar rida lektion. tummen upp för det! Visst är det nyttigt?

Jag har ridit för två tränare i höst en med vanligt dressyrtänk och en som förespråkar Jean Luc Cornilles Sience of Motions teori. Väldigt väldigt intressant och lärorikt.

Vad roligt att ni börjar rida lektion. tummen upp för det! Visst är det nyttigt?

Jag har ridit för två tränare i höst en med vanligt dressyrtänk och en som förespråkar Jean Luc Cornilles Sience of Motions teori. Väldigt väldigt intressant och lärorikt.

Aldrig hört talas om! Berätta gärna lite om det :)

Aldrig hört talas om! Berätta gärna lite om det :)

Oj.. hmm.. Det är liksom en hel vetenskap.. Det handlar mycket om hästens biomekanik och rörelsemönster.. mycket om hur vi skall få en häst att utföra rörelser korrekt och inte bara lära den inlärda rörelsemönster som inte gynnar dennes fysik.. hur vi skall få den att gå i balans och hålla så länge som möjligt..

Intressant Aliah! Det där med att gå i balans och hålla så länge som möjligt tycker jag är hur intressant som helst. Tycker att det är sorgligt att så många hästar drabbas av kotledsinflammationer och ryggproblem och annat elände som ofta är översträngningsrelaterat!
Tränaren som jag red för har gått kurser i centrerad ridning enligt Sally Swift och har mycket av det tänket. Låta hästen hitta tempot och så följa med, inte sitta och påverka i vartenda steg. Låta ens kropp visa vägen för hästen. Göra halt med enbart sits och överskänklar.

Meeeen så fina!
Sek A?

Kan inte låta bli att lägga upp den här bilden, trots att Lillan är en welsh.....
Mitt lilla barnbarn Minnah jobbar med markarbete eftersom hon för tillfället tycker att ridning är lite läskigt. De är så söta att jag blir alldeles blöthjärtad.... :love:
12235076_1054938274537735_8188298512648315236_n.jpg

12219412_1054938351204394_3065467479419147187_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka