Arabiska fullblod del 2

Kan inte låta bli att lägga upp den här bilden, trots att Lillan är en welsh.....
Mitt lilla barnbarn Minnah jobbar med markarbete eftersom hon för tillfället tycker att ridning är lite läskigt. De är så söta att jag blir alldeles blöthjärtad.... :love:
12235076_1054938274537735_8188298512648315236_n.jpg

12219412_1054938351204394_3065467479419147187_n.jpg

Vad härligt att hon marktränar. tycker att det vore obligatoriskt för alla barn som håller på med hästar att de lär sig vettig hästhantering redan från början.. :)

Jag har världens bästa häst! :love::love::love:

Idag red vi ut med sambo och @Heulwen. På en av de bästa galoppsträckorna for de andra två iväg som skållade troll medans jag och prinsessan jobbade på att vara lugna när andra försvinner iväg - det funkar superbra. På vägen är en krök och precis när vi red runt kröken och jag tänkte öka galoppen för att rida ikapp kom de andra två hästarna i full kareta utan ryttare! Vad gör fröken arab? Stannar, titta efter dom och tittar sen på ryttarna som kommer gående längs vägen.:love::love: Så himla duktig. När jag kollat att vårt ridsällskap (numera gångsällskap) mådde bra så red vi i lugn galopp efter våra lösa hästkompisar i hopp om att de skulle stanna innan de kom hem till vårt stall (en timme bort ungefär). Lyckligtvis hade de stannat vid ett stall vi nyss ridit förbi.

De som fångade våra hästar tyckte vi var ett udda gäng: en köttbulle (sambos medryttarhäst), en liten fjant (min) och en jättehäst.

När alla fångats och kollats red vi vidare i 1 timme till.

/Lavinia, så glad i sin häst :-)

Och där slutade vår resa... Hade veterinären ute hos honom igår för besiktning innan fodervärdsavtalet skulle skrivas på efter nästan 3 veckors prövotid. Hade verkligen inte väntat mig att det skulle vara något som helst fel på honom, han hoppar ju så glatt och galoppar mer än gärna. Varken jag eller någon annan (kunniga människor!) hade sett något konstigt för den delen heller. Men nu sitter jag här med papper på att hans båda framknän är dåliga sedan tidigare. Tycker så jäkla synd om honom, han som älskar att jobba... Varför ska allt vara så jobbigt... Han är ju bara så härlig och fin. Har en sån otur, förra foderhästen fick jag också lämna tillbaka pga. benproblem.

Nej, vad tråkigt!

/Lavinia
Och där slutade vår resa... Hade veterinären ute hos honom igår för besiktning innan fodervärdsavtalet skulle skrivas på efter nästan 3 veckors prövotid. Hade verkligen inte väntat mig att det skulle vara något som helst fel på honom, han hoppar ju så glatt och galoppar mer än gärna. Varken jag eller någon annan (kunniga människor!) hade sett något konstigt för den delen heller. Men nu sitter jag här med papper på att hans båda framknän är dåliga sedan tidigare. Tycker så jäkla synd om honom, han som älskar att jobba... Varför ska allt vara så jobbigt... Han är ju bara så härlig och fin. Har en sån otur, förra foderhästen fick jag också lämna tillbaka pga. benproblem.

Nej men vad trist :( Vad ledsen jag blir för er skull.. vilken otur :(

Nämen?! Usch... stackars er båda. :( Hur gammal är han?

Å men så härligt avslappnat det ser ut! Tänk så underbart att "Missilen" får lära sig att bära runt på husse, lugnt och fint och utan åthävor! :)

Hahahahahaha! :D
Vad kallar ni era hästar, förresten?
Här har jag en Kocco och en Korre. Inte värst originellt.... har en tendens att hålla fast vid deras "riktiga" namn. Så de andra är Patrycja, Plannja och Pasja.... Patrycja är lite långt att säga, borde hitta ett bra smeknamn åt henne!
För några år sen hade jag Fetma och Svullo i hagen, det var Kanoria och Yazz....:laugh:

Här har jag en Kocco och en Korre. Inte värst originellt.... har en tendens att hålla fast vid deras "riktiga" namn. Så de andra är Patrycja, Plannja och Pasja.... Patrycja är lite långt att säga, borde hitta ett bra smeknamn åt henne!
För några år sen hade jag Fetma och Svullo i hagen, det var Kanoria och Yazz....:laugh:

Fille såklart! Alla vet ju typ vem Fille är :P

Första utställningen han var med på så var det ingen som fattade att han var Fille. Fick flera ggr höra "Men det kan ju inte vara han". :D:D

Nu tror jag kanske att folk har fattat att han har 2 namn.

Nästa häst tänker jag btw döpa till det jag tänker kalla den. Inte en chans att jag ger den ett långt och krångligt namn!

Excuse me. Här försöker vi intala icke-arabfolk att araber inte alls är sprättiga läskiga typer utan är så lugna o fina så - och så kallas dina för Pirayan, Eldflickan o Missilen :D:D

Iofs ser han ut som en väldigt förståndig o ofarlig Missil :love:

hahahahaha.. Jaa vad skall man säga.. Dom är ju alla 4 väldigt trevliga snälla och lätta att ha att göras med men namnen kommer endå lite från deras personligheter eller från deras förflutna :D Meciliah blev till Missilen redan när hon var liten.. Hon föddes aldeles kolossalt snabb och for runt som en raket i hagen redan som nyfödd. Stackars mamma hann inte alls med i svängarna och sprang olyckligt efter. Missilen är fortfarande en riktig fartdåre som älskar att springa fort, gärna med några ben spretandes åt olika håll :D Att hantera från marken är hon dock väldigt snäll om än lite envis med skinn på näsan.
An Etique eller Pirayan var "döpt" innan han kom till oss.. han hade gått som ensam hingstföl med sin mamma och var full av frustrationer och munnen gick i ett på honom.. han bara måste få tugga.. detta försvann rätt snabbt emn han behöll ju sina hingstfasoner i ett par år tills vi hittade den 3 dje testikeln.. Nuförtiden är han lugn som en filbunke och gör inte skäl för sitt namn :)
Breeze eller eldflickan passar som handen i handsken i sitt namn. Hon har rätt färg och rätt humör. Hon är på inga sett otrevlig att hantera utan väldigt väldigt snäll. Hon är dock till sättet väldigt alert och vaken och fladdrar lätt iväg, hon är dessutom en liten retsticka som hatar att ha tråkigt.. Hon är den av våra hästar som jag absolut inte skulle sätta en nybörjare på.. inte för att hon är dum och sticker eller bockar men just för att hon är väldigt eldig och kräver en trygg människa.
Mellizza eller arabprinsessan är en fin dam som aldrig skulle göra någon något förnär. Hon är artig lite pryd och vill bli behandlad med silkesvantar. Hon är pigg och alert att rida men hatar att tappa sina ryttare, då blir hon fruktanvärt olycklig. Hon är en diva som helst vill ha all uppmärksamhet. Borsta klia klappa och vara fin det är henens grej :)

Roligt med smeknamn, kärt barn har många namn :)

Mina hästar heter Washington (kallas W alltså dubbelve), Celiaah (kallas Cilla Pooh) och Scarlet (lilla tjocka).

Tidigare har varit Guldlock (Gulligull), Ciwanne (Sivan) Zarcaan (Zackemannen) mm

Tänk att mina hästar haft rätt långa namn och jag har gjort dem ÄNNU längre.
Vad dumt!!

Moona är också Lilla M, Lill-Flörpan, och Fröken Öken :D

Fille såklart! Alla vet ju typ vem Fille är :P

Första utställningen han var med på så var det ingen som fattade att han var Fille. Fick flera ggr höra "Men det kan ju inte vara han". :D:D

Nu tror jag kanske att folk har fattat att han har 2 namn.

Nästa häst tänker jag btw döpa till det jag tänker kalla den. Inte en chans att jag ger den ett långt och krångligt namn!

Jag kanske ska säga vad han heter egentligen med kom jag på... Alla kanske inte vet det...

Thee Fifth Element :D

Gissa vilken film som är en av mina favoriter? :angel:

Säg det som varar för evigt...

Finaste prinsessan fick träffa vet. nu i veckan, tassig i fram igen :-(. Helt ren på böjprov dock, inte en reaktion nånstans, så tydligen håller lederna för mer ridning även om hovarna inte vill vara med. Men det är ju svårt med hovarna... Nu får sessan skrittvila i 3 veckor och äta metacam i förhoppningen att det onda försvinner. Så får vi se om det funkade i januari när vi åker tillbaka igen...

På pluskontot hade jag ändå tänkt att fröken skulle få vila några veckor innan jul (när det är som mörkast och blötast här) så det sammanföll ju bra. Nu hoppas jag att hon är igång till jul, när man iaf har några dagar ledigt och mer tid för fröken.

/Lavinia, som hoppas på torrt väder så hon iaf kan fortsätta med inkörningen när det ändå bara är skritt i flera veckor.

Det var väl ändå tur i oturen att hon prickade in vintervilan....! Men oturligt att det ska strula igen, hoppas att allt är ok i januari och att ni har kunnat jobba på med inkörningen! :)

Har varit aktiv hela hösten med ridningen, men känner att det börjar bli dags för vinteride här också. Plannja är en förnäm liten lady som fullständigt HATAR regn och blåst, och när vädret oftast bjuder på det så blir det svårt att pricka in stunder för ridning. Vi har inget ridhus i närheten, så det blir nog mer eller mindre paus som gäller ett tag nu. Lite promenader och en och annan skrittrunda förstås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka