Arabiska fullblod del 2

Det var väl ändå tur i oturen att hon prickade in vintervilan....! Men oturligt att det ska strula igen, hoppas att allt är ok i januari och att ni har kunnat jobba på med inkörningen! :)

Har varit aktiv hela hösten med ridningen, men känner att det börjar bli dags för vinteride här också. Plannja är en förnäm liten lady som fullständigt HATAR regn och blåst, och när vädret oftast bjuder på det så blir det svårt att pricka in stunder för ridning. Vi har inget ridhus i närheten, så det blir nog mer eller mindre paus som gäller ett tag nu. Lite promenader och en och annan skrittrunda förstås.

Ja det är ju ändå ökenhästar!

På tal om öken! Pselma bor numera i Saudi och ska göra små bebisar där!

Det var väl ändå tur i oturen att hon prickade in vintervilan....! Men oturligt att det ska strula igen, hoppas att allt är ok i januari och att ni har kunnat jobba på med inkörningen! :)

Har varit aktiv hela hösten med ridningen, men känner att det börjar bli dags för vinteride här också. Plannja är en förnäm liten lady som fullständigt HATAR regn och blåst, och när vädret oftast bjuder på det så blir det svårt att pricka in stunder för ridning. Vi har inget ridhus i närheten, så det blir nog mer eller mindre paus som gäller ett tag nu. Lite promenader och en och annan skrittrunda förstås.

O här ska det minsann tränas dressyr. Igår kväll åkte vi 45 km för att rida för ena av mina tränare, hon är supertrevlig men stentuff med att ställa krav, vi red tills jag fick kramp i benen :wtf: Vi har bestämt att jag ska åka o träna varannan vecka. Andra tränaren dyker upp en gång i kvartalet ungefär, tycker att dom kompletterar varandra bra.

Ska försöka hålla igång träningen lite seriöst under vintern o sen förhoppningsvis få en hyfsad tävlingssäsong på Lätt nivå. :grin:

Åhhh, varmt och skönt för fina Pselma. :-)

Min fina prinsessa hade hungerskaos idag, kunde inte stå still, ville inte vara med, ville bara ÄTA!!!!

Nu är här så fruset att jag är riktigt nöjd med att vilan inföll när den gjorde. :-). Så istället för att lägga pengar på träningar shoppar jag saker till sambo och fröken häst. Livsfarligt när jag nu insett att jag inte behöver spara pengarna :-).

/Lavinia

Åhhh, varmt och skönt för fina Pselma. :-)

Min fina prinsessa hade hungerskaos idag, kunde inte stå still, ville inte vara med, ville bara ÄTA!!!!

Nu är här så fruset att jag är riktigt nöjd med att vilan inföll när den gjorde. :-). Så istället för att lägga pengar på träningar shoppar jag saker till sambo och fröken häst. Livsfarligt när jag nu insett att jag inte behöver spara pengarna :-).

/Lavinia
Tråkigt att fröken är knas igen, håller tummarna att lite vila gör susen! Fast du får inte slösa alla pengar på matchande nosludd nu, får spara lite till träningar o andra äventyr i vår iaf.;)

Min vita raket är snart på 90 dagars dräktighet och är så personlighetsförändrad! Hon är LUGN och avslappnad, totalt nedtaggad. Hon vill inte längre ha koll på allt och har inte längre bråttom nånstans. Jag tror jag gillar henne mycket bättre som dräktig!

Kimmis - vad roligt att Pselma får göra bebisar i Saudi!

Vad synd ändå att en så fin häst skulle försvinna från Sverige…

Har du koll på hur hon har det?

Jag har pratat med nya ägaren, och enligt denne har hon det bra. Men jag vet ju inte egentligen.

Det var ju inte riktigt det jag hade tänkt mig när jag GAV bort henne :/
Det känns lite tufft, framförallt till det landet...

Men säljaren säger att hon har efterforskat nya ägaren noga, så jag hoppas att han är bra.

Men det är tungt, det måste jag säga. Jag skulle själv aldrig sälja en häst till Saudi.

Förstår din oro där, Kimmis. Det hade inte jag heller gjort. Har haft erbjudanden som jag har tackat nej till, just pga hästhållningen och att man inte har någon möjlighet alls att påverka.
Men förhoppningsvis har hon det bra! Och ska hon vara avelssto är det troligt att hon blir behandlad som en prinsessa! Lite annat med en häst som var tänkt till distans.... finns ju skräckhistorier om hur de pressar ut vad de kan ur hästen och bara lämnar den sen, som ett vrak, till första bästa. Eller skjuter den.

Men det känns ju verkligen inte okej att hon tradas sådär. Du sålde/gav bort väl pga hon skulle ridas och du hade stort förtroende för tjejen?
Känns väldigt märkligt av det jag läser...

Men det känns ju verkligen inte okej att hon tradas sådär. Du sålde/gav bort väl pga hon skulle ridas och du hade stort förtroende för tjejen?
Känns väldigt märkligt av det jag läser...
Nä men vad ska man göra? Hon ägde ju hästen och får ju göra vad hon vill med den. Jag har ju inget att säga till om. Det var hennes val att sälja henne.

Jo självklart, men jag skulle varit så väldigt arg och fört ett sata oväsen.
Ger du dessutom bort henne för att du tror på nya ägaren och denne "gör sig pengar" på dig. Nej fy.
Säger mycket om den människan.
Stort av dig dock!

Jo självklart, men jag skulle varit så väldigt arg och fört ett sata oväsen.
Ger du dessutom bort henne för att du tror på nya ägaren och denne "gör sig pengar" på dig. Nej fy.
Säger mycket om den människan.
Stort av dig dock!

Det ger varken mig, Pselma eller den personen någon som helst förtjänst att föra "ett sata oväsen".

Visst är det tråkigt att jag mest troligt förlorat 50-70 tkr som hon bara har hinkat hem, men jag kunde inte ha kvar henne. Jag hade verkligen inte råd och inte tid. Jag hade köpare som ville ha henne, men som jag kände att det inte skulle funka med.

Jag stod mellan att avliva henne eller ge bort henne. Det återstår att se om jag valde rätt.

Det hade varit precis det jag velat: inte ge en person som brutit ett förtroende fördelar.
Nog måste den personen känt att det inte var riktigt reko gjort.
Var verkligen tanken att behålla från första början, undrar jag.

Men man upphör aldrig att förundras.

Det hade varit precis det jag velat: inte ge en person som brutit ett förtroende fördelar.
Nog måste den personen känt att det inte var riktigt reko gjort.
Var verkligen tanken att behålla från första början, undrar jag.

Men man upphör aldrig att förundras.

Nu är det så att hon är den enda vettiga hovslagaren i mina trakter, så jag känner inte att det är värt att bråka och sedan stå där med en häst som är spänd i hela kroppen, har fula fötter och efter ett par år är halt. Man får liksom välja sina strider.

Men jag lär ju inte ge henne nån mer häst ;)

Vad trist att hon åkt så långt bort, men spännande på samma gång. hoppas hon får det bra och att hon får fina föl. Hon hade väldans gärna kunnat få producera bebisar i Finland istället enligt mig, hon hade nog passat fint in i min lilla samling hehhe!
Vad roligt med efterforskningar på filles stam. ingen dålig häst du har i din ägo!

KL:
Vi har njutit av vintern denna helg

12295304_1523853584603756_4382151398325987237_n.jpg

12278927_1523853964603718_9060664894665830842_n.jpg

DSC08200.JPG

DSC08218.JPG

DSC08227.JPG

Det ger varken mig, Pselma eller den personen någon som helst förtjänst att föra "ett sata oväsen".

Visst är det tråkigt att jag mest troligt förlorat 50-70 tkr som hon bara har hinkat hem, men jag kunde inte ha kvar henne. Jag hade verkligen inte råd och inte tid. Jag hade köpare som ville ha henne, men som jag kände att det inte skulle funka med.

Jag stod mellan att avliva henne eller ge bort henne. Det återstår att se om jag valde rätt.

Jag blir bara såhär :eek::eek:
Hur FAN kan man göra något sådant, på ren svenska!

Intressant! Såg att det var många western pleasure-hästar i hans stam, det kanske förklarar varför han är så lugn i temperamentet. :)

Jag har mer galopp i min. Vilket kanske förklarar... en del... ;)

11148754_10207782896800619_3796331822316264840_n.jpg

Ja det finns en del prestation där :)
Temperamentet är nog mkt från hans moderslinje som är väldigt känd för att ge coola hästar :D

Jag har nämligen hört att hans far gav ganska skarpa hästar av flera, exakt hur mkt det stämmer vet jag inte, men jag har pratat med ägare till 3 syskon till Fille, alla är skarpa och lite svårare. Medans Fille då är som en nallebjörn, och nedärver det med ;)

Angelique är sig själv igen. Eller nästan i alla fall. :) Hon har fortfarande mycket egna idéer och det är inte alltid som hon är så samarbetsvillig, men nu är hon i alla fall inte surig på samma sätt. Pigg, glad och med två rävar bakom varje öra... Igår var vi ut och red en liten sväng, glashalt ute så efter att ha halkat runt vid varje fryst vattenpöl så gav vi upp. Hade Angelique fått bestämma så hade vi gett upp långt tidigare (det har ju frysit på och Angelique har bara traktbroddar, vilket inte hjälper särskilt mycket alls). Så vi övergav den breda stigen och red rätt ut i skogen. Angelique tyckte det var toppen. Så vi skrittade och travade runt på minimala skogsstigar i ca 30 min. Pigg, positiv och glad Angelique. Att vara i skogen älskar den lilla ponnyn.

Annars i ridningen så varierar hon mellan att vara väldigt trevlig till att slå upp med huvudet och försöka sticka, eller resa sig. Jag har tillfälligt löst problemet med att använda en martingal när vi rider ut. Det tar ju inte bort problemet, men jag slipper ha hennes öron allför nära mitt eget huvud. Nu är dock öronen spetsade framåt samtidigt som hon inte gör som jag vill, innan var öronen slickade bakåt, så jag är trots allt väldigt glad över utvecklingen, och tror att ponnyn kommer lugna ner sig när hon får lite mer utlopp för sin energi, att bara ut och skritta och småtrava ger visserligen lite motion, men det finns väldigt mycket energi i en liten ponny...

Idag får Angelique vila, jag har blivit förkyld och imorgon är det dags för hovis och vinterskor! :) Då kommer vi kunna rida ut utan att vara som bambi på hal is. Jag ser framemot det.

Misstänker dessutom att Angelique har växt, hon känns plötsligt större att rida, hon känns större när jag borstar henne i stallet och de täcken som satt perfekt på henne i vintras har krympt...

Vi har nu fått vinter här! Jag är extatiskt och bara njuter... Unghästarna har gått på vintervila alla utom Dream Girl som körs in nu, själv rider jag fullblodet som just repat sig från en otrevlig hovböld. Jag hoppas kunna spänna för Dream i vår, nu drar hon stockar och lär sig gå före ute bland nya saker.
Ett tips jag behöver är var man kan köpa större förpackningar linfrökaka? 5 kilo går på ett par dagar ju. (Nej, hästar blir inte sjuka av cyaniden i linfrö, det är en myt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka