Arabiska fullblod del 2

Försiktigt positiv uppdatering.

Fina frökens tarm har hoppat ner till sitt vanliga ställe. Veterinären var mycket förvånad att hon ens lyckats peta in tarmen i det extremt lilla utrymme som fanns, inte konstigt att den knappt gick att få ut igen :-)). Nemisen ligger fortfarande mycket men är betydligt mer med än igår. De har börjat mata henne försiktigt (hon stod på svält för att minska omfånget på tarmen). Om allt går som det ska får jag hem min pälskling igen imorgon em. Dom ringer imorgon igen, vid lunch ca, med besked. *hoppas hoppas*

/Lavinia, lite mer positiv idag, igår var inte så himla roligt...

Håller tummarna!! Vilken pärs :(

Försiktigt positiv uppdatering.

Fina frökens tarm har hoppat ner till sitt vanliga ställe. Veterinären var mycket förvånad att hon ens lyckats peta in tarmen i det extremt lilla utrymme som fanns, inte konstigt att den knappt gick att få ut igen :-)). Nemisen ligger fortfarande mycket men är betydligt mer med än igår. De har börjat mata henne försiktigt (hon stod på svält för att minska omfånget på tarmen). Om allt går som det ska får jag hem min pälskling igen imorgon em. Dom ringer imorgon igen, vid lunch ca, med besked. *hoppas hoppas*

/Lavinia, lite mer positiv idag, igår var inte så himla roligt...

HÄRLIGT!! :bump: Jag håller tummarna!

Bästa hästen är hemma och fick idag faktiskt komma in tidigare pga ösregn och storm. Men först hann jag fota hennes superfrisyr. Jag kallar det klinikklippning, flätorna ingick i priset tror jag :-). Fick inte riktigt med den fina halsklippningen men den skymtar under första flätan :-).

Hon är mycket mycket hungrig nu och skulle helst äta upp allt och alla om hon fick. Blev rätt nöjd av att komma in i boxen där det fanns maaaaaattt omnomnomnomnomnomnom...

12345510_930409530328234_586421776975106740_n.jpg

/Lavinia

Men vilken otrolig lättnad, både för dig och hästen!! :) Så underbart att det gick så bra- skräckupplevelse ju!! :eek:

No shit! Jag vill aldrig nånsin i hela mitt liv råka ut för nåt liknande igen.

Tydligen tyckte Nemahs hagkompis att det var tråkigt i sin hage och ville hålla Ne sällskap i sjukhagen för han har gjort en magisk vurpa i hagen och är nu halt en bak och har en eventuell nosryggsfraktur plus två nysydda sår med dränering på nosen. Vårt stall är inne i en "alla hästar skadar sig" period. Jag avskyr såna!

/Lavinia

Men vilken otrolig lättnad, både för dig och hästen!! :) Så underbart att det gick så bra- skräckupplevelse ju!! :eek:

No shit! Jag vill aldrig nånsin i hela mitt liv råka ut för nåt liknande igen.

Tydligen tyckte Nemahs hagkompis att det var tråkigt i sin hage och ville hålla Ne sällskap i sjukhagen för han har gjort en magisk vurpa i hagen och är nu halt en bak och har en eventuell nosryggsfraktur plus två nysydda sår med dränering på nosen. Vårt stall är inne i en "alla hästar skadar sig" period. Jag avskyr såna!

/Lavinia

Elände! Skönt att alla verkar klara sig i alla fall!

Vi blåser bort här nere i södra Sverige. Det blåser konstant, och ibland så bryter det av med lite orkan eller storm.... Lera till knäna på hästarna, och de är trötta och dystra och vill bara vara inne. Vi har varit strömlösa större delen av veckan som gick, efter stormen Gorm, och så kom Helga, och nu är Synne på gång i morgon eller vad hon nu hette.... :crazy:
Det blev plötsligt vintervila här, jag hade tänkt att vi skulle vara halvt igång så länge det är barmark, men nu är det bara att lägga ner alla ridplaner. Plannja visar tydligt att hon faktiskt är en ökenhäst och AVSKYR regn som piskar i ansiktet och vindbyar som får träden att svaja vilt.... och när det är som värst vågar man sig knappt ut för risken att få en gren eller en takpanna i huvudet.

Så här ser man då ut efter ett par timmar utomhus utan täcke.... :eek:
12308839_1067452806619615_7579241258130299093_n.jpg

Liten uppdatering till :-)

Idag har fröken bajsat stora fina högar. 2 stycken i hagen minst. Jag har nog aldrig blivit så glad över att ha hittat bajs som idag. Vilken månad som helst nu kommer jag våga andas ut och tro att fröken är ok igen.

/Lavinia, som tog en extra promenad med sessan i blåsten. Så skönt att hon inte bryr sig om såna världsliga ting.

Bästa hästen är hemma och fick idag faktiskt komma in tidigare pga ösregn och storm. Men först hann jag fota hennes superfrisyr. Jag kallar det klinikklippning, flätorna ingick i priset tror jag :-). Fick inte riktigt med den fina halsklippningen men den skymtar under första flätan :-).

Hon är mycket mycket hungrig nu och skulle helst äta upp allt och alla om hon fick. Blev rätt nöjd av att komma in i boxen där det fanns maaaaaattt omnomnomnomnomnomnom...

12345510_930409530328234_586421776975106740_n.jpg

/Lavinia

De "fina" flätorna kan jag informera att man gör för att kunna fästa aggregatet till eventuellt dropp. Händer rätt ofta att ägarna kliar sig i huvudet och undrar vad man gjort på kliniken när de ser flätan (hos oss är det dock regel att sånt skall plockas bort när hästen görs i ordning för hemgång). Lite slappt att skicka hem hästen sådär kan jag tycka ;)

Jo, jag gissade att det hade med droppet att göra, iaf den främre som ju satt prydligt vid halsklippningen. Den lilla flätan vid manken känner jag mig mer undrande inför.

Mig gjorde det inget att flätorna satt kvar, fina prinsessor ska ju vara fina även när de kommer hem :-). Jag hade däremot önskat att de klippt lite mer av henne när de ändå höll på, jag menar hur jobbigt kan det vara att klippa en spår/halv-klippning när man ändå klipper klinikklippningen;).

Fina fröken både äter och dricker bra nu och fick gå ut i riktiga hagen igår eftermiddag (fast jag stängslade av delen där det finns en massa gammalt gräs - den får jag nog vänja in henne på igen).

/Lavinia
De "fina" flätorna kan jag informera att man gör för att kunna fästa aggregatet till eventuellt dropp. Händer rätt ofta att ägarna kliar sig i huvudet och undrar vad man gjort på kliniken när de ser flätan (hos oss är det dock regel att sånt skall plockas bort när hästen görs i ordning för hemgång). Lite slappt att skicka hem hästen sådär kan jag tycka ;)

_DSC0111.JPG

_DSC0015.JPG

12369165_10207899501395661_8586887824292662561_n.jpg

Min kompis Elin lattjade med Galishimo i helgen. Så då passade jag på med kameran. :)

Jag är VÄLDIGT avis på snön!! Här har vi frost på backen. That's it. Och nu verkar den försvinna med. Hallå vintern??

Och Galishimo börjar bli ganska vit! Ge det några år till så kanske han inte syns mot snön :D

Iofs klagar jag inte, Fille byter inte till vinterskor förens 30:e december. Då får han även massage på samma ställe! Snacka om spa-dag! :D

Fler än jag som drabbats av gå i vinteride- syndromet? Var så fint igång hela hösten, men för nån vecka sen sa det bara stopp. Nu är det överlevnad som gäller, fram till februari nån gång.... Hästar ut på morgonen, hästar in på kvällen. Översyn, lite småprat, krafsa fram dem ur leran emellanåt.... Verkar som om hästarna är rätt nöjda med det de också. Det är mycket stillsamt i hagarna, mycket beroende på att det antingen är lera upp till knäna eller knöggelfruset så de knappt kan gå.
Heja vintern......:crazy:

Fler än jag som drabbats av gå i vinteride- syndromet? Var så fint igång hela hösten, men för nån vecka sen sa det bara stopp. Nu är det överlevnad som gäller, fram till februari nån gång.... Hästar ut på morgonen, hästar in på kvällen. Översyn, lite småprat, krafsa fram dem ur leran emellanåt.... Verkar som om hästarna är rätt nöjda med det de också. Det är mycket stillsamt i hagarna, mycket beroende på att det antingen är lera upp till knäna eller knöggelfruset så de knappt kan gå.
Heja vintern......:crazy:

Jag har varit sån hela året mer eller mindre...

Jag hoppas på bättring snart då läkarna äntligen tog de proverna jag ville ha tagna, och whoops, patienten hade visst rätt. Det var visst något som var tokigt! Så konstigt!
Jag har ju fått höra i hur många år som helst att jag är frisk... Sist rekommenderade de terapi :cool:

Men skam den som ger sig! Jag fick rätt tillslut!
Nu får vi bara se vad utredningen visar! Det vore så skönt att orka göra något annat än att bara jobba!

Fille däremot är tokig för tillfället :D Han går ju ensam i hagen nu och det är ju sååååå tråkigt! Så när jag busade med honom för nån vecka sen så skuttade han runt och blåste och frustade! I vanliga fall så måste jag jaga honom för varje steg! Men denna gång så sprang han så glatt själv :p

Jag är inte alls av, snarare på!

Finaste Nemah har börjat skritta igen, uppsuttet. I lördags med sällskap och idag själva. Lat som jag är orkade jag inte sätta på träns utan skrittade ut barbacka i grimma och grimskaft "det gick ju bra i lördags". Idag var fröken betydligt mer laddad och hoppade tom åt sidan och "blev rädd" för saker. Krävdes en del övertalning för att få henne att skritta, men det gick :-). Stenhårt och kallt var det också, så det kanske inte blir mer igångsättning än skritt på ett tag.

/Lavinia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka