Arabiska fullblod del 2

Det finns en förklaring på ARABs hemsida, om man är intresserad.
Jag är inte intresserad av bortförklaringar. Jag är direkt intresserad av vad man grundar prissättningen på - rakt av - i jämförelse med vilken annan rasregistratur som helst! ARAB ligger oskäligt högt och inte bara toppar ligan - de spelar i en helt annan division.
jag vill inte sitta och betala för att vidmakthålla en ickefunktionell verksamhet med ockerpriser.

Vill jag skänka pengar så gör jag det direkt till SOS barnbyar.

Jag är inte intresserad av bortförklaringar. Jag är direkt intresserad av vad man grundar prissättningen på - rakt av - i jämförelse med vilken annan rasregistratur som helst! ARAB ligger oskäligt högt och inte bara toppar ligan - de spelar i en helt annan division.
jag vill inte sitta och betala för att vidmakthålla en ickefunktionell verksamhet med ockerpriser.

Vill jag skänka pengar så gör jag det direkt till SOS barnbyar.

Fast det finns ju en förklaring? Jag bortförklarar inte heller, jag har inget med detta att göra om någon nu trodde det. Jag är en av dem som fick mina depositioner försnillade. Vi höll på att stå utan registratur på grund av allt strul.

Jag vet inte om jag är osedvanligt trögtänkt, men när jag läser på ARAB:s sida om prislistan så står det bara vad de olika ärendena betingar för priser, inte varför det kostar si eller så mycket.... Jag tycker också att det är alldeles för höga priser, jämfört med vad andra avelsregistraturer tar. Så jag efterlyser också en tydlig förklaring.

Fast det finns ju en förklaring? Jag bortförklarar inte heller, jag har inget med detta att göra om någon nu trodde det. Jag är en av dem som fick mina depositioner försnillade. Vi höll på att stå utan registratur på grund av allt strul.
Och kanske hade det varit mer ekonomiskt försvarbart för samtliga arabhästägare att delegera uppgiften till annan aktör, till en spottstyver av aktuellt pris.

(Jag vet att du Tempen inte svarar för Registraturen, jag bara ventilerar det jag tänker lite).

Senast ändrad:
Och kanske hade det varit mer ekonomiskt försvarbart för samtliga arabhästägare att delegera uppgiften till annan aktör, till en spottstyver av aktuellt pris.

(Jag vet att du Tempen inte svarar för Registraturen, jag bara ventilerar det jag tänker lite).

Som dagt, vi var nära förlora rätten att registrera fullblodsaraber från WAHO. Alla därefter födda araber hade blivit korsningar inför WAHO i så fall.

Men lägger sig WAHO i varje lands prissättning? Gör de det måste vi förstås fortsätta på inslagen väg, gör de inte det är det väl fritt fram för registraturen att göra prissättningen mindre horribel?

Men lägger sig WAHO i varje lands prissättning? Gör de det måste vi förstås fortsätta på inslagen väg, gör de inte det är det väl fritt fram för registraturen att göra prissättningen mindre horribel?

Men om du inte sätter dig in i vad som hänt är det omöjligt för dig att förstå. Läs på och se att det finns en historia bakom som blev dyr just för att vi inte vill bli stående med icke-araber som efter att de hamnat utanför WAHO inte får föras in igen. Man kunde inte köra registraturen i konkurs.

Hoppar in bara... (Är lite ringrostig beträffande Buke, men det ger sig nog. Ska försöka läsa ifatt lite mer när tid ges.)

@Lavinia Sicken osis du har med hästar. Hoppas det ordnar sig nu.

Kul och se er igen!

Uppdaterar med foto om och när jag kan... Äsch. Lagret av ♘ består av en brun och den "nyare" en fläckvis vit... Typ @Cornelia s Plannja.

Men om du inte sätter dig in i vad som hänt är det omöjligt för dig att förstå. Läs på och se att det finns en historia bakom som blev dyr just för att vi inte vill bli stående med icke-araber som efter att de hamnat utanför WAHO inte får föras in igen. Man kunde inte köra registraturen i konkurs.
Tempen, jag är ledsen, men jag verkar ha svårt för att fatta detta. Jag har varit ute på ARAB: s sida igen och läst, och det finns flikar med deras ekonomiska historia, tio år gamla dokument. Om jag förstår det rätt, vilket jag kanske inte gör, så betalar vi nu för gamla synder, krånglet med depositionsavgifterna bl a. Men det känns ju inte riktigt rätt.... Många nya uppfödare har tillkommit sedan dess, många nya arabhästägare. De flesta av oss var inte alls inblandade i historierna då, men måste vara med och betala nu.
Jag tycker nog att det hela borde redovisas bättre och mer översiktligt, eftersom registraturen utmärker sig bland alla andra med en hutlös prissättning, som många nya arabhästägare står oskyldiga inför.

Och jag tror fortfarande att det hade gått lika bra för SH söka tillstånd att registrera araber hos WAHO. Däri var jag inte det minsta nervös faktiskt.
Jag tror att enda haken var att ARABs tillgångar, dvs originalpapper o datafiler till stamboken, skulle hamna i konkursboet, som skulle säljas till högstbjudande, dvs något osäkert var allt skulle hamna. Och utan de papprena ett antagande att WAHO skulle kalla våra araber för icke-araber.

Tror absolut SH hade kunnat ta över registreringen under WAHO, de accepterar en officiell registratur per land bara de uppfyller deras krav och SH uppfyllde deras grundkrav som jag förstått det.

Istället valde man att täppa hålen ur privat ficka (kommer inte ihåg exakt summa) och fortsätta HLR av gamla ARAB. Snällt, men...

Jag tror att enda haken var att ARABs tillgångar, dvs originalpapper o datafiler till stamboken, skulle hamna i konkursboet, som skulle säljas till högstbjudande, dvs något osäkert var allt skulle hamna. Och utan de papprena ett antagande att WAHO skulle kalla våra araber för icke-araber.

Tror absolut SH hade kunnat ta över registreringen under WAHO, de accepterar en officiell registratur per land bara de uppfyller deras krav och SH uppfyllde deras grundkrav som jag förstått det.

Istället valde man att täppa hålen ur privat ficka (kommer inte ihåg exakt summa) och fortsätta HLR av gamla ARAB. Snällt, men...

Ja, något puckat att göra en registratur till ett AB ärligt talat.

Registret måste ju finnas hos Waho oxå, så jag ser inte riktigt problemet?? Alla stammar och sådant borde redan finnas där. Det som inte finns är väl kanske nerskrivna meriter eller liknande, men det är ju inget ARAB håller i iaf. Stamboken bör finnas i WAHO oxå, allt annat vore otänkbart enligt mig.

Tjo!

Idag bytte jag och sambo häst! Så jag red på hans medryttartinker och han på min älskade Omma. Hans kommentar var att min tjej var som ett JAS-plan utan stabiliserare, mycket hal, halva bredden av tink och mycket känsligare. Han fick snabbt lära sig att inte hålla balansen genom att klämma med benen (oj vad hon blir arg!), men klarade både skritt, trav och galopp. Själv kände jag mig som en myra på en traktor, tink var inte alls lika självgående som Omman och jisses vilken stretch jag fick av ljumskarna!!

Vi trivdes båda bäst på "våra egna" hästar så vi bytte tillbaka när vi vände hem :-)

384223_943698768999310_7829372644650992799_n.jpg

/Lavinia

Underbar bild! Din Omma ser liiiiite fundersam ut.... :D
Jag hamnade på en nordsvensk för några år sen, och det kändes direkt som om jag inte kunde rida alls. Den var ganska välutbildad i dressyr, men jag kan säga att det var den inte med mig på ryggen....! Jag kunde inte få den att göra något mer än att gå rakt fram i olika gångarter och vända snett igenom emellanåt.... Fast den var väldigt trevlig och hygglig, det var helt enkelt jag som inte kunde rida den.

Har man vant sig vid att rida arab är det knepigt om man hamnar på en annan sorts häst!

Jag har ju turen att få rida ponny också och har ridit lite PRE under hösten så jag rider lite annat än bara min prinsessa. Ingen av de andra är dock som tink.

Jag var mest glad att han gick fram alls.

/Lavinia, gillar att rida olika hästar.
Underbar bild! Din Omma ser liiiiite fundersam ut.... :D
Jag hamnade på en nordsvensk för några år sen, och det kändes direkt som om jag inte kunde rida alls. Den var ganska välutbildad i dressyr, men jag kan säga att det var den inte med mig på ryggen....! Jag kunde inte få den att göra något mer än att gå rakt fram i olika gångarter och vända snett igenom emellanåt.... Fast den var väldigt trevlig och hygglig, det var helt enkelt jag som inte kunde rida den.

Har man vant sig vid att rida arab är det knepigt om man hamnar på en annan sorts häst!

Jag gillar att provrida lite andra raser med jämna mellanrum och rider sen tacksamt arab igen.. Min goda vän har en Newforest.. Stabil som en klippa och gör inget i onödan.. traninsvärken som uppstår efter att ha ridit den ojojoj.. min andra vän har en övervuxen ridponny även den en trevlig häst men svårsvängd :D Red ett kallblod för ett pr månader sen också.. lugn trygg oxh trevlig men jisses vad man fick ta i :)

Bonusbild på Breeze.. vi får ta det lugnt de dagar vi inte slipper till manegen.. stenhårt i backen och ingen snö.. Vi jobbar mycket i skritt.. öppnor, slutor, tempoväxlingar, bommar serpentiner skrittpiruetter och även utan ryttare.. dötråkigt tycker Breeze

1463604_1545428162446298_8461501572068614127_n.jpg

Ja, något puckat att göra en registratur till ett AB ärligt talat.

Registret måste ju finnas hos Waho oxå, så jag ser inte riktigt problemet?? Alla stammar och sådant borde redan finnas där. Det som inte finns är väl kanske nerskrivna meriter eller liknande, men det är ju inget ARAB håller i iaf. Stamboken bör finnas i WAHO oxå, allt annat vore otänkbart enligt mig.
Då bör du läsa på vad en registratur har för åtaganden inför WAHO. En häst som åker ut ur registret kan inte få en avkomma som förs in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka