Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då bör du läsa på vad en registratur har för åtaganden inför WAHO. En häst som åker ut ur registret kan inte få en avkomma som förs in.
Tjo!
Idag bytte jag och sambo häst! Så jag red på hans medryttartinker och han på min älskade Omma. Hans kommentar var att min tjej var som ett JAS-plan utan stabiliserare, mycket hal, halva bredden av tink och mycket känsligare. Han fick snabbt lära sig att inte hålla balansen genom att klämma med benen (oj vad hon blir arg!), men klarade både skritt, trav och galopp. Själv kände jag mig som en myra på en traktor, tink var inte alls lika självgående som Omman och jisses vilken stretch jag fick av ljumskarna!!
Vi trivdes båda bäst på "våra egna" hästar så vi bytte tillbaka när vi vände hem :-)
/Lavinia
Åh vilken rolig tråd! Denna kommer jag följa med glädje i och med att jag själv är ägaren till ett fantastiskt litet arabiskt fullblod. Argun är en hingst född i mars i år med en fin rysk stamtavla e. Duval och ue.Vatican. Har sett en massa fina halvsyskon så har stora förhoppningar om denna lilla charmör
Får hem honom från hans uppfödare i Danmark till sommaren, aldrig längtat efter något så mycket
Åh vilken rolig tråd! Denna kommer jag följa med glädje i och med att jag själv är ägaren till ett fantastiskt litet arabiskt fullblod. Argun är en hingst född i mars i år med en fin rysk stamtavla e. Duval och ue.Vatican. Har sett en massa fina halvsyskon så har stora förhoppningar om denna lilla charmör
Får hem honom från hans uppfödare i Danmark till sommaren, aldrig längtat efter något så mycket
Svaret blev:
Det är de gamla synderna som gör att vi betalar så mycket, och det dröjer några år till innan det är betalat. Därefter vill styrelsen sänka priserna.
Jag efterfrågade en tydlig redovisning, men det kommenterades inte.
Jag antar att vi antingen måste gilla läget eller också röra upp himmel och jord, kanske ifrågasätta om det finns möjlighet för SH att ta över utan att några hästar hamnar utanför registret och sedan för alltid betraktas som icke rasrena. Men det krävs att man drar igång en omfattande process och engagerar sig.
Jag har provat på att sitta i styrelser för arabhästens väl och ve, både SAHF och AHIS, och jag vet nu att styrelsearbete inte är något för mig. Trögt och mycket tjafs. Tyvärr är jag alltför mycket ensamvarg och tjurig kärring för att fixa det.
Jag kan dock skriva, så om det skulle behövas hjälp med att skriva ihop något står jag gärna till förfogande.
För det allra första, då vet du att det inte är SAHF som håller i registraturen. För det andra så är WAHOs stambok stängd, vill man ha en rasren arab måste den i alla led vara införd i WAHO-godkänd stambok. Det kan man gilla eller inte, men vill du avla fullblodsaraber är du nödd och tvungen att följa reglerna. Det finns ju många som var med under tiden Jordbruksverket underkände registraturen, fråga dem?
Alla som klagar på att styrelsen ingenting gör kan ju fråga Cornelia om hur lätt det är att sitta i styrelsen och hur mycket tid folk har lust att lägga på produktivt arbete.
För det allra första, då vet du att det inte är SAHF som håller i registraturen. För det andra så är WAHOs stambok stängd, vill man ha en rasren arab måste den i alla led vara införd i WAHO-godkänd stambok. Det kan man gilla eller inte, men vill du avla fullblodsaraber är du nödd och tvungen att följa reglerna. Det finns ju många som var med under tiden Jordbruksverket underkände registraturen, fråga dem?
Alla som klagar på att styrelsen ingenting gör kan ju fråga Cornelia om hur lätt det är att sitta i styrelsen och hur mycket tid folk har lust att lägga på produktivt arbete.
Ni som verkar så himla kloka och kunniga inom ARAB, registation osv- kanske kan hjälpa mig som är ny inom området? Min lilla Argun är född i och står fortfarande i Danmark hos hans uppfödare. Till sommaren hämtar jag hem honom och hur gör jag då för att registrera honom här i Sverige? Läste något dokument gällande det men förstod inte riktigt. Kan tilläggas att han även är min första import, så är verkligen inte alls kunnig inom det området. Är det även annat jag ska tänka på?
Tacksam för svar! Helst inga dumförklarningar tack hehe
Jodå, självklart vet jag att det inte är SAHF som håller i registraturen....
Men funderar ändå lite i Kimmis banor- varför skulle inte SH kunna ta över? Vilka är de konkreta skälen? Förstår att vissa krav måste uppfyllas, men vilka är kraven?
Nej, det är inte lätt att sitta i styrelsearbete. Man måste nog vara en viss typ av människa, och den typen är inte ensamvargen jag. Men jag har i alla fall försökt!
Är det inte bättre att fråga dem som aktivt jobbade med att rädda registraturen varför det ens var viktigt?
Dessa personer finns ju i hög grad kvar i branschen idag.
Det jag önskar mig av arabhästaveln är att man ska kunna premiera sin hingst på samma sätt som förr. Hingstcertifieringen är ett misslyckande anser jag, man vet inte vad som gäller eller vad som det innebär med de olika stegen då de är rätt löst formulerade krav.. Jag visar pliktskyldigast mina hingstar på certifieringen men det är exakt noll som frågar efter resultaten. Nu är tiderna annorlunda, men jag hade verkligen velat se fler arabhästar granskade.
Håller helt med om hingstcertifiering vs premiering- fram för mer premieringsliknande former för bedömning av hingstarna!
Aliah, det ser rätt kylslaget ut hos er.... Här snöar det för fullt nu. Jag har krupit ännu längre in i mitt vinteride eftersom jag har en diskbuktning i ryggen som har gett mig stora problem sedan strax innan nyår. Idag var första dagen utan krycka!
Plannja ser ut att tycka att matte som var en rätt kul typ hela hösten numera är rätt trist.... inte ens lönt att försöka charma lite, lika bra att bara vända bort huvudet....
Så när ryggen är ok igen ska det i alla fall promeneras och tömköras!!
Ni som verkar så himla kloka och kunniga inom ARAB, registation osv- kanske kan hjälpa mig som är ny inom området? Min lilla Argun är född i och står fortfarande i Danmark hos hans uppfödare. Till sommaren hämtar jag hem honom och hur gör jag då för att registrera honom här i Sverige? Läste något dokument gällande det men förstod inte riktigt. Kan tilläggas att han även är min första import, så är verkligen inte alls kunnig inom det området. Är det även annat jag ska tänka på?
Tacksam för svar! Helst inga dumförklarningar tack hehe
Är det inte bättre att fråga dem som aktivt jobbade med att rädda registraturen varför det ens var viktigt?
Dessa personer finns ju i hög grad kvar i branschen idag..