Arabiska fullblod del 2

Vi behåller honom så länge, jag har haft båda killarna ute på annons mest för att tala om att de finns - marknaden för fölungar kan ju vara hur som helst. Helst vill jag få något mer Cheval-föl innan jag bestämmer mig hur vi gör.
Ambitiös häst , den där Breeze! :)

Det skall bli spännande att se hur de utvecklas! Hittills ser de ju väldigt lovande ut!

Breeze är härlig, vill och försöker så mycket hon bara förmår men hon är på samma gång så oerhört finkänslig och vill ha det på sitt sätt. Hon är helt annorlunda mot våra andra hästar och jag får klura ut hur denna damen skall fungera bäst.. Frustrerande ibland men ack så lärorikt :)

Det skall bli spännande att se hur de utvecklas! Hittills ser de ju väldigt lovande ut!

Breeze är härlig, vill och försöker så mycket hon bara förmår men hon är på samma gång så oerhört finkänslig och vill ha det på sitt sätt. Hon är helt annorlunda mot våra andra hästar och jag får klura ut hur denna damen skall fungera bäst.. Frustrerande ibland men ack så lärorikt :)

Breeze och Pselma är inte bara lika till det yttre hör jag! :D
När man lär sig knapparna så kommer det verkligen bli super!

Jag upptäckte det dock inte förens jag skulle sälja henne... Med vissa ryttare kunde hon inte galoppera, alls. Med en del hade hon huvudet rakt upp och såg ut som en skitnödig ko ungefär. Och sen var det andra som fick henne att dansa fram :love::love::love:

Breeze och Pselma är inte bara lika till det yttre hör jag! :D
När man lär sig knapparna så kommer det verkligen bli super!

Jag upptäckte det dock inte förens jag skulle sälja henne... Med vissa ryttare kunde hon inte galoppera, alls. Med en del hade hon huvudet rakt upp och såg ut som en skitnödig ko ungefär. Och sen var det andra som fick henne att dansa fram :love::love::love:
hahaha låter precis som Arthur...han kan fan se bedrövlig ut med fel ryttare i sadeln (så illa att matte skäms)

hahaha låter precis som Arthur...han kan fan se bedrövlig ut med fel ryttare i sadeln (så illa att matte skäms)
Skäms är bara förnamnet! :o

Fast tillslut så insåg jag att Pselma skulle välja sin ryttare själv! Och jag kan ju inte klandra henne direkt! Klart att hon ska vara med och tycka om vart hon hamnar!

Återkommer med lite funderingar om hingstcertifieringen. Det är en aktivitet som ska ske i SAHFs regi och som flera gånger arrangerats av en enskild medlem som inte sitter i styrelsen. Som tidigare sagts så meddelade denne enskilde medlem nyss att hingstcertifieringen är inställd 2016. Detta meddelades endast via Facebook. Om man har tagit på sig att arrangera ett förmodat årligt evenemang och sedan ångrar sig, bör man inte först meddela styrelsen för SAHF så att en alternativ arrangör kan tas fram?
Att samma persons utställning ställs in är jättetråkigt men det är inte underordnat föreningen på samma sätt,
Jag hoppas att man snabbt kan ta fram en ny tid och plats för certifieringen 2016 och att den då kommer att ske med TRE domare som det var bestämt från början. Den behöver göras kostnadseffektiv så det självklara är att det sker i samband med annan utställning så att max EN domare behöver hämtas särskilt.
Har någon i tråden goda ideer? Detta gäller ju vår ras , dess utvecklingoch hur vi ska bli trovärdiga inför resten av hästvärlden - fnattiga möjligheter att få en exteriörbedömning av hingst hjälper knappast till. Jag anser fortsatt att en regelrätt premiering där man får rådet att kassera vissa individer är eftersträvansvärt.

Återkommer med lite funderingar om hingstcertifieringen. Det är en aktivitet som ska ske i SAHFs regi och som flera gånger arrangerats av en enskild medlem som inte sitter i styrelsen. Som tidigare sagts så meddelade denne enskilde medlem nyss att hingstcertifieringen är inställd 2016. Detta meddelades endast via Facebook. Om man har tagit på sig att arrangera ett förmodat årligt evenemang och sedan ångrar sig, bör man inte först meddela styrelsen för SAHF så att en alternativ arrangör kan tas fram?
Att samma persons utställning ställs in är jättetråkigt men det är inte underordnat föreningen på samma sätt,
Jag hoppas att man snabbt kan ta fram en ny tid och plats för certifieringen 2016 och att den då kommer att ske med TRE domare som det var bestämt från början. Den behöver göras kostnadseffektiv så det självklara är att det sker i samband med annan utställning så att max EN domare behöver hämtas särskilt.
Har någon i tråden goda ideer? Detta gäller ju vår ras , dess utvecklingoch hur vi ska bli trovärdiga inför resten av hästvärlden - fnattiga möjligheter att få en exteriörbedömning av hingst hjälper knappast till. Jag anser fortsatt att en regelrätt premiering där man får rådet att kassera vissa individer är eftersträvansvärt.

Jag håller helt med! I allt egentligen, men framförallt i det jag har markerat. Jag anmälde ju Pontus förra året, och han fick bra poäng, näst högst den dagen faktiskt. För mig var han fortfarande ett valackämne. Han låg förvisso lite på gränsen. Han är idag kastrerad och på väg mot en framtid som en fantastiskt fin ridhäst, och det känns super.

Men alla andra som fick sämre poäng än honom? Sämre poäng behöver inte nödvändigtvis betyda att de inte kan bli bra avelshingstar, de kan ju ha någon kvalité som gör att de lite sämre sidorna är värda risken, med rätt ston då givetvis.
Men jag tror nog ändå att den kritiken, "rekommenderas inte som avelshingst" eller liknande vore värt att sträva efter!

Jag passar på att lägga in en uppställningsbild på Pontus från i somras! Jag tycker som sagt att han är fin, men på gränsen, och när en häst är på gränsen så får man tänka till lite! Hans pappa lever, hans mamma lever så vi kan när som helst göra en kopia. Och med tanke på att helbrodern var bättre så fanns det inget att tveka på. Nu är helbrodern oxå kastrerad, och det är väl aldrig fel att kastrera helt enkelt.

Svar från JV:
"Tack för din fråga. Det är inte reglerat på EU-nivå hur mycket en avelsorganisation får ta ut i kostnad vid registrering eller vid utfärdande av pass. Däremot har vi reglerat i nationella föreskrifter, Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2015:33) om hästdjur som används till avel samt identitetshandlingar för hästdjur, "att avelsorganisationer och registerförande föreningar ska ta ut en avgift som motsvarar den kostnad som registrering och utfärdande av en identitetshandling medför. Detta gäller även i samband med registrering av hästdjur som redan är införda eller registrerade i en stambok, som förs av en godkänd utländsk avelsorganisation, eller i annat utländskt register."
Avelsorganisationen får alltså ta ut ett självkostnadspris för registreringen, är du inte nöjd med hur de motiverar sin prissättning, så ta kontakt med länsstyrelsen som är kontrollmyndighet."

ARAB får alltså helt enkelt inte ta ut en avgift som ska räcka till att betala av gamla lån.

Intressant svar från jv. Hur gör man nu då? Kontaktar ARAB igen och meddelar det vi fått veta ovan, vilket de säkert redan vet? Eller går direkt till länsstyrelsen? Eller också struntar helt i alltihop och fortsätter att betala? Finns ju lite olika alternativ, beroende på hur mycket tid och möda man är beredd att lägga på det.... Skrivelser och inlagor gör sig ju inte själva, så man måste vara beredd att lägga ner lite tid.
Jag har skrivit till ARAB, Tussinussen har skrivit till jv, någon som vill kontakta länsstyrelsen?

När det gäller hingstcertifieringen; är det för sent för SAHF att organisera det i samband med riks? Det borde det inte vara eftersom föreningen tog sig an att ha certifieringen på agendan för ett antal år sedan och riktlinjer för det redan finns.

Jag skulle gärna se den som en premiering liknande tillställning.. Sen hoppas jag att den i framtiden blir populär och att statusen för en hingst som fått bra poäng höjs och belönas samt syns i medier. Hingstcertifieringen skulle gärna få vara ett av årets höjdpunkter där de bästa hingstarna i landet kommer fram. Poängen får gärna vara lätta att förstå sig på så att alla förstår vad de betyder :)

Ja, att få sådan status på certifieringen att det blir en av årets höjdpunkter är ju en dröm! Vilket lyft det hade varit för vår ras, vår trovärdighet och våra löften för framtiden! :)

Ja, att få sådan status på certifieringen att det blir en av årets höjdpunkter är ju en dröm! Vilket lyft det hade varit för vår ras, vår trovärdighet och våra löften för framtiden! :)

Jag tror att vi måste ta bort lite saker då, som tex temperamentsdelen. Hur ska domarna kunna ge en vettig poäng där på en häst de mest troligt aldrig har sett innan?

Och vad är ens ett bra temperament? Många vill ju ha olika temperament! Nej, den ska helt klart bort!

Jag passar på att lägga in en bild som jag precis har köpt med :D

12376202_10153751368336223_4745050035739035603_n.jpg

Joo.. Det vore kul om den blev så pass seriös att alla dom som man funderar på att behålla som hingst visades där och att det är en ÄRA att få bra poäng och ett kvitto på att man har en kvalitetshingst.. Och likaså ett kvitto på att den här hingsten kanske inte har något i avelsboxen att göra..
Sen tror jag att det är viktigt att den lyfts fram också att man pratar om den, skriver om den och att de som gått bäst lyfts fram.. synliga resultat som är lättillgängliga för allmänheten.. Hingstcertifieringen borde ju vara något som höjer statusen på hingsten.. bra poäng där borde vara viktigt..

Joo.. Det vore kul om den blev så pass seriös att alla dom som man funderar på att behålla som hingst visades där och att det är en ÄRA att få bra poäng och ett kvitto på att man har en kvalitetshingst.. Och likaså ett kvitto på att den här hingsten kanske inte har något i avelsboxen att göra..
Sen tror jag att det är viktigt att den lyfts fram också att man pratar om den, skriver om den och att de som gått bäst lyfts fram.. synliga resultat som är lättillgängliga för allmänheten.. Hingstcertifieringen borde ju vara något som höjer statusen på hingsten.. bra poäng där borde vara viktigt..

Just så! Som det har varit hittills har det känts som en "andra klassens show" ungefär, som nånting hingstägare gör lite halvhjärtat för att det tjatas om det.... och så ska det ju inte vara! Det ska vara något som man noggrant planerar för sitt hingstlöfte, som man tränar länge inför och lägger ner möda på, och något som det pratas om både före och efter. Har man ett löfte som inte visade sig vara ett löfte så måste man ta det, kapa kulorna och glädja sig åt att ha fött upp en duglig valack. Visar det sig vara ett löfte så kämpar man vidare.
Man kan vara hur seriös som helst i sina tankegångar som det är nu, men det kan kännas rätt meningslöst när det inte finns varken piska eller morot!

Det borde varit i sahf:s intresse att driva och utveckla aktiviteten för länge, länge sedan.
Det finns inget viktigare än kvalitén.
Ta bort vilken annan aktivitet som helst, och satsa på certifieringen.

Att personen inte orkar driva längre utan massiv hjälp är inte alls konstigt.
Man orkar inte dra i motvind värst länge.

Säker på att det du påstår stämmer?
Att ingen i sahf:s styrelse visste om detta innan?
Det är inte jag lika säker på.

Men ring källan och fråga, så slipper det bli osanningar.
Madde berättar gärna!

Säker på att det du påstår stämmer?
Att ingen i sahf:s styrelse visste om detta innan?
Det är inte jag lika säker på.

Men ring källan och fråga, så slipper det bli osanningar.
Madde berättar gärna!

Det är ändå inte hon som ska avgöra om det blir en certifiering eller ej.

Nej det tror jag inte heller.
Men om ingen åtar sig uppdraget så faller det.
Som med allt annat ingen åtar sig.

Nu var min frågeställning till DIG hurvida du vet att ingen i sahf:s styrelse visste om detta, för det synar jag.

Slutligen: min starka åsikt i allt kvalitetsarbete (som nu certifieringen är): sahf borde prioritera upp detta och sätta den som en P 1:a.

Det finns ingen viktigare aktivitet som föreningen bedriver idag, möjligen årsmötet.
Men det är min åsikt och då detta förändras lovar jag betala medlemsavgiften.

I hingstcertifieringsfrågan tror jag att man behöver tänka till en hel del. Det är mycket som är luddigt och inte helt utarbetat, av olika orsaker. Intresset att certifiera hingstarna är lågt och det saknas genomslag ut mot övriga hästvärlden. Vill vi ha respekt från resten av hästSverige så kan vi inte ha en hingstvisning som fungerar så dåligt, då är det bättre att låta bli.
Jag vet mycket väl att det är eldsjälar som driver frågan, men det får ju inte bli så att en enda person får ett arrangemang att stå eller falla. RIKS skule knappast falla för att en person inte har möjlighet att köra på, inte sant? Vill vi att certifieringen ska tas på allvar så behöver den nötas in och premieras.
Sedan håller jag med kimmis om att det är lite spännande att jämföra bedömningarna mellan show och certifiering. Min treåring gick ut etta på certifiering 2014 och han kastrerades samma år, jag tror inte många i Sverige skulle brytt sig om att använda honom.

Nu tvingas i alla fall troligen fram en förändring vad gäller certifieringen, det måste man se som positivt. Jag hade själv planerat visa på certifieringen så jag är självklart inte glad över hur det blivit men hoppas att det blir bättre framöver.

Vad gäller huruvida styrelsen kände till att den var inställd kan jag inte svara på, jag sitter inte i styrelsen. Men det är väldigt märkligt att en enskild meddelar att den är inställd innan föreningen går ut med det alternativt att datum ändras. Så ska en föreningsaktivitet inte fungera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka