Arabiska fullblod del 2

Nej det tror jag inte heller.
Men om ingen åtar sig uppdraget så faller det.
Som med allt annat ingen åtar sig.

Nu var min frågeställning till DIG hurvida du vet att ingen i sahf:s styrelse visste om detta, för det synar jag.

Slutligen: min starka åsikt i allt kvalitetsarbete (som nu certifieringen är): sahf borde prioritera upp detta och sätta den som en P 1:a.

Det finns ingen viktigare aktivitet som föreningen bedriver idag, möjligen årsmötet.
Men det är min åsikt och då detta förändras lovar jag betala medlemsavgiften.

Som svar på frågan riktad till mig så fick jag höra av en person som är aktiv handler att showen var inställd och då frågade jag min man om han kände till detta i måndags. Han visste inget och vi tyckte båda att det var trist eftersom det är en show som ligger praktiskt till för oss. Om någon annan i styrelsen visste kan jag omöjligt svara på, jag har inte kontakt med dem.
På tisdagen gick madde ut med att båda aktiviteterna var inställda. Jag tycker absolut att man kan fråga Madde om hur hon gjort i frågan om detta!

Senast ändrad:
Nej det tror jag inte heller.
Men om ingen åtar sig uppdraget så faller det.
Som med allt annat ingen åtar sig.

Nu var min frågeställning till DIG hurvida du vet att ingen i sahf:s styrelse visste om detta, för det synar jag.

Slutligen: min starka åsikt i allt kvalitetsarbete (som nu certifieringen är): sahf borde prioritera upp detta och sätta den som en P 1:a.

Det finns ingen viktigare aktivitet som föreningen bedriver idag, möjligen årsmötet.
Men det är min åsikt och då detta förändras lovar jag betala medlemsavgiften.
Du är ju starkt kritisk till att ingenting görs i föreningen men ändå har du full förståelse för att viktiga aktiviter faller med enskild persons engagemang? Till och med den viktigaste i föreningen är ok att den inte blir av?Föreningen består av 300 medlemmar tror jag. Det är inte så mycket kraft i antal att driva stora förändringar är jag rädd. Som tidigare sagt så finns här en enorm potential att göra skillnad, det finns gott om plats i styrelsen och eldsjälar är hett eftertraktade ! Varsågod och gör skillnad!

Vill vi att certifieringen ska tas på allvar så behöver den nötas in och premieras.
Sedan håller jag med kimmis om att det är lite spännande att jämföra bedömningarna mellan show och certifiering. Min treåring gick ut etta på certifiering 2014 och han kastrerades samma år, jag tror inte många i Sverige skulle brytt sig om att använda honom.

Detta tycker jag är ett intressant ämne... ad beror det på att folk inte tar den seriöst.. Varför värdesätts inte de hästar som går bra på certifierngen? Varför vill inte alla isa dä och varför bryr sig inte stoägarna sig om sådant.. Är det okunskap som ligger bakom.. Är det brist på intresse.. är det rädsla att ens häst skall gå dåligt? Jag är jättenyfiken.. Framtidens hästar tas ju liksom fram nu..

Detta tycker jag är ett intressant ämne... ad beror det på att folk inte tar den seriöst.. Varför värdesätts inte de hästar som går bra på certifierngen? Varför vill inte alla isa dä och varför bryr sig inte stoägarna sig om sådant.. Är det okunskap som ligger bakom.. Är det brist på intresse.. är det rädsla att ens häst skall gå dåligt? Jag är jättenyfiken.. Framtidens hästar tas ju liksom fram nu..

Jag kan bara anekdotiskt svara på det; min unghingst fick 80p på certifieringen. Han är en jättetrevlig häst med ett absolut rakt huvud och utvecklade sig mot att se mer ut som ett litet vackert halvblod än en typisk arab. Superfina rörelser men enkel typ. Vem vill använda en medioker hingst? Varför vill vi avla araber? Det fanns exakt noll förfrågningar om att betäcka med honom i alla fall.

Jag saknar det gamla premieringssystemet alldeles förfärligt.

Jag kan bara anekdotiskt svara på det; min unghingst fick 80p på certifieringen. Han är en jättetrevlig häst med ett absolut rakt huvud och utvecklade sig mot att se mer ut som ett litet vackert halvblod än en typisk arab. Superfina rörelser men enkel typ. Vem vill använda en medioker hingst? Varför vill vi avla araber? Det fanns exakt noll förfrågningar om att betäcka med honom i alla fall.

Jag saknar det gamla premieringssystemet alldeles förfärligt.

Givetvis så skall de bästa användas i avel.. det är min personliga åsikt.. Dom som inte riktigt håller måttet får gärna selekteras bort och bli lyckliga valacker istället..
Där tycker jag också att certifieringen kunde vara bra..
Vad betyder siffrorna i motsvarande till "vanliga siffror" Hur många bedömningspunkter finns det? Vad är bra poäng?

Om man går in på SAHF:s hemsida och klickar sig fram via "avel" och "hingstcertifiering" så hittar man bedömningsprotokollet där. 10 punkter, poäng mellan 1-10.

Tankarna kring upplägget av certifieringen är rätt bra tycker jag, det finns tre steg och man kan börja certifiera när hingsten är lägst två år, veterinärbesiktigad, röntgad och testad för CA och SCID. Sedan kan man gå vidare till de andra stegen i takt med att hingsten utvecklas, rids, ställs ut, presterar.

Det som jag tycker fallerar är att det har för låg status. Att vinna en show har mycket högre status än att få höga poäng på certifieringen och klättra vidare i de olika stegen. Jag vet inte om det ens finns en enda hingst som har gjort mer än steg 1?

Det följs inte upp inom föreningen med lättåtkomlig statistik över de hingstar som är i de olika faserna. Och det slås inte på trumman för certifieringen över huvud taget, ett tag trodde jag att den inte alls existerade längre.....

Jag tycker som ni andra här att föreningen måste måste måste ta i den här biten! Det ska inte vara en eldsjäl, eller två eller tre eldsjälar, det ska vara hela styrelsen som sätter detta på prio ett!

Om föreningen ökar sin trovärdighet gentemot "Hästsverige" så lär ett ökat antal medlemmar komma som ett brev på posten.

Som det är nu är det alltför många som är irriterade och tycker att föreningen inte tar sitt ansvar som en avelsorganisation som ska arbeta för att föra rasen framåt. Man blir irriterad och slutar betala medlemsavgiften, eller också går man inte med öht.

Om man går in på SAHF:s hemsida och klickar sig fram via "avel" och "hingstcertifiering" så hittar man bedömningsprotokollet där. 10 punkter, poäng mellan 1-10.

Tankarna kring upplägget av certifieringen är rätt bra tycker jag, det finns tre steg och man kan börja certifiera när hingsten är lägst två år, veterinärbesiktigad, röntgad och testad för CA och SCID. Sedan kan man gå vidare till de andra stegen i takt med att hingsten utvecklas, rids, ställs ut, presterar.

Det som jag tycker fallerar är att det har för låg status. Att vinna en show har mycket högre status än att få höga poäng på certifieringen och klättra vidare i de olika stegen. Jag vet inte om det ens finns en enda hingst som har gjort mer än steg 1?

Det följs inte upp inom föreningen med lättåtkomlig statistik över de hingstar som är i de olika faserna. Och det slås inte på trumman för certifieringen över huvud taget, ett tag trodde jag att den inte alls existerade längre.....

Jag tycker som ni andra här att föreningen måste måste måste ta i den här biten! Det ska inte vara en eldsjäl, eller två eller tre eldsjälar, det ska vara hela styrelsen som sätter detta på prio ett!

Om föreningen ökar sin trovärdighet gentemot "Hästsverige" så lär ett ökat antal medlemmar komma som ett brev på posten.

Som det är nu är det alltför många som är irriterade och tycker att föreningen inte tar sitt ansvar som en avelsorganisation som ska arbeta för att föra rasen framåt. Man blir irriterad och slutar betala medlemsavgiften, eller också går man inte med öht.

Jag tycker oxå att det är alldeles för lätt att klättra i stegen. Skulle jag visa Fille på certifieringen så skulle han direkt få till steg 3, och sedan är då frågan vad som skulle krävas för ELIT? För det är ju inte framtaget än. Hade Pontus veterinärbesiktats och röntgas så hade han mest troligt varit på steg 3 om jag inte har läst fel. Jag tycker texten är något rörig och svårtolkad.

Det behöver givetvis inte vara ursvårt att klättra i stegen, men så lätt som det är nu tycker jag inte att det ska vara! Kanske rent av fler steg??

Men Cornelia, du hoppade själv av styrelseuppdrag för att det var svårt att göra något? Jag upprepar; med 300 betalande medlemmar så finns det inte mycket muskler att genomföra en egen premiering .För att förbilliga och förenkla kan man ha den i samband med Riks och då klarar man arrangemanget med att bara behöva bjuda in EN extra domare från SH. Maddes arrangemang blev tungrott eftersom alla domare skulle komma särskilt för certifieringen och istället för tre domare fick vi nöja oss med två för att det skulle funka ekonomiskt (antar jag, varför annars minska antal domare?)
Ni som har så mycket åsikter; se till att pallra er till årsmötet om ni kan, annars kommer det inte att bli mycket gjort men en väldig massa gnäll. Ställ upp som valbar till styrelsen - DÄR FINNS PLATS.

Min hingst Sorico har för övrigt gjort alla stegen, han är röntgad, CA/Scid Clear, exteriörbedömd och utställd med fantastiska resultat. Samma gäller för Matisse, btw. För att bli "elit" ska dom typ gå en tävling men vilken nivå är inte stadgat, så vi tar väl en Lätt C för att klara kravet...
Det finns åtskilliga fler exempel på "klara" hingstar men ingen är särskilt intresserad av resultaten.

Jag lobbar för ett unghästchampionat och hoppas få in en bra sponsor. Det är mitt hjärteprojekt och med lite tur kan det så smått komma igång 2016, förutsatt det finns lite intresse.

Jag hoppade av, men jag har i alla fall gett det ett försök och insett att föreningsarbete inte är mitt gebit, som jag förklarade i ett inlägg tidigare. Men det hindrar ju inte att man fortsatt har åsikter...

Kanske fler här skulle försöka sig på det?

Om styrelsen inte har inställningen att det är viktigt så lär det inte hända något från föreningens sida. Då kommer det fortsatt att vara upp till eldsjälar, som brinner ett tag och sen brinner upp. Och det går ju inte i längden.

[QUOTE="Tempen, post: 17329076, member:

Min hingst Sorico har för övrigt gjort alla stegen, han är röntgad, CA/Scid Clear, exteriörbedömd och utställd med fantastiska resultat. Samma gäller för Matisse, btw. För att bli "elit" ska dom typ gå en tävling men vilken nivå är inte stadgat, så vi tar väl en Lätt C för att klara kravet...
Det finns åtskilliga fler exempel på "klara" hingstar men ingen är särskilt intresserad av resultaten.

Jag lobbar för ett unghästchampionat och hoppas få in en bra sponsor. Det är mitt hjärteprojekt och med lite tur kan det så smått komma igång 2016, förutsatt det finns lite intresse.[/QUOTE]

Tror att många faktiskt är intresserade av resultaten, men även där är det upp till föreningen att ta tag i att få igång resultatlistor som är intressanta och lättåtkomliga!

Eftersom det har lagts ner tid och möda på att ta fram en ordning för hingstcertifiering, vore det inte idé att jobba vidare för den då? Att verkligen försöka göra den mer attraktiv och viktig? Det behövs säkert förändringar och förbättringar, men det är väl inte ogörligt?

Hur skulle ett unghästchampionat fungera? Berätta! :)

En förening är ingenting utan medlemmar.
Ingenting.

Jag har pratat med dig om detta innan Sara, och det som skrämmer mig är att det är 300 medlemmar i sahf och dryga 1200 som "gillar" sahf på FB.
Det är 900 personer som av en eller annan anledning väljer att inte vara medlem och stödja föreningen!
Och sahf är inte ens i närheten av svaret "varför". Vill de ens veta? Bryr de sig?

Ang mitt engagemang så orkar jag inte dra det en gång till.
Jag lovar engagera mig den dagen sahf tillvaratar mina intressen (dvs kvalitet som är grundstommen hos de flesta rasföreningar)
Tills dess engagerar jag mig genom att ex skriva här.

Hingstcertifiering, unghäst championat, arabhästen i sporten jag är intresserad av alltihop. Bor bara i fel land :)
Hoppas på att intresset skall öka här i Finland också, först och främst intresset för aveln .. 5 föl föddes ifjol allt som allt och 2014 var det 4 renrasiga som föddes och 2 korsningar..

Jag skall försöka börja engagera mig lite mera i SAHY= Finska arabhästföreningen nu först.. dock har jag även dit 50 mil så det är inte in grannstaden direkt där heller.
Hoppas på att få in lite mera svenska där och få finländarna lite mera medvetna om vad som sker på andra sidan Potten.. tex AHIS att folk här skulle våga börja ta sig dit samt att mera få upp ögonen för svenska hästar eftersom det finns en hel del fina hästar i Sverige..

Sen ser jag det också lite som min uppgift att få folk intresserade av araber som inte har bra erfarenheter från förr.. Jag är tydligen den här i trakten som har araber som inte är helt uppe i det blå har jag fått höra..
Så jag arbetar på att folk häromkring skall lära sig att det är en underbar ras och förhoppningsvis på sikt så vill alla som rider och träffar mina hästar på sikt ha en arab hahahaha

En förening är ingenting utan medlemmar.
Ingenting.

Jag har pratat med dig om detta innan Sara, och det som skrämmer mig är att det är 300 medlemmar i sahf och dryga 1200 som "gillar" sahf på FB.
Det är 900 personer som av en eller annan anledning väljer att inte vara medlem och stödja föreningen!
Och sahf är inte ens i närheten av svaret "varför". Vill de ens veta? Bryr de sig?

Ang mitt engagemang så orkar jag inte dra det en gång till.
Jag lovar engagera mig den dagen sahf tillvaratar mina intressen (dvs kvalitet som är grundstommen hos de flesta rasföreningar)
Tills dess engagerar jag mig genom att ex skriva här.

Vad gäller facebook jämfört medlemsskap - du ser ingen skillnad i att hålla sig gratis uppdaterad mot att betala några hundra i avgift för att vara stöttande medlem? Jag har en FB sida med 4000 gilla som definitivt inte har gett mitt företag lika många kunder. Gratis är gott.

SAHF består just nu i människorsom "bryr sig" men vad ni kräver är att de ska bry sig om ERA hjärtefrågor. Jag har lämnat ditt förslag till Sören Juvas, Linda S (walldorf) så att någon oaffekterad av mig kan presentera det. Men nästa gång får ni själva lämna fram era ideer! Och också inse att om få engagerar sig så händer väldigt lite. 2015 riktades mycket energi på Riks, för att få till en bra show som inte gick back.Detta lyckades mycket bra. Vad ska man utöka med 2016? Mitt förslag är att göra certifieringarna årligt återkommande och att enda anledningen till att den ställs in är att ingen anmält sig. SINGULAR. Inte att "för få" anmält sig. Efter det skulle jag vilja att hela certifieringenses över så att den betyder något. Men jag sitter inte i styrelsen, så jag får göra som alla andra, komma med förslag.

Tänk att det är samma diskussioner år efter år men hopplöst att få någon förändring i våran förening.
Det väljs in vettiga personer i styrelsen och det känns som om det kan komma något positivt med det men icke ....
De flesta hoppar av och andra kämpar på men ger upp efter några år, vi övriga medlemmar märker ingen skillnad.
Hur kommer det sig att det hela tiden är någon form av motsättning mellan styrelsen och dess medlemmar.
Hur får vi en trevlig förening där dess medlemmar får sina intressen tillvaratagna?

Tänk att det är samma diskussioner år efter år men hopplöst att få någon förändring i våran förening.
Det väljs in vettiga personer i styrelsen och det känns som om det kan komma något positivt med det men icke ....
De flesta hoppar av och andra kämpar på men ger upp efter några år, vi övriga medlemmar märker ingen skillnad.
Hur kommer det sig att det hela tiden är någon form av motsättning mellan styrelsen och dess medlemmar.
Hur får vi en trevlig förening där dess medlemmar får sina intressen tillvaratagna?

Jag hoppas genom att fler vågar vara med och göra, inte bara sitta i opposition så att säga. Alla vet att det är lättast att ha rätt i opposition!

Japp, det är lättast att ha rätt i opposition! Och att sitta hemma och tycka!

Men en styrelse är utsedd av medlemmarna och ska bemöta medlemmarna, hela tiden. Inte ha så lite information utåt att medlemmarna inte känner sig delaktiga och inte vet vad som händer. Eller hålla så låg profil att medlemmarna till slut slutar att bry sig och slutar att vara medlemmar.

Man kan tycka att fler medlemmar borde engagera sig, men jag vill vända på det. Jag tycker att styrelsen borde engagera sig! Det var min inställning när jag satt i styrelsen, att vi måste vara öppna utåt, engagera oss, lyssna. Det hade dock krävts en mer eldsjälig person än jag att få med folk på det tåget.

Det är riks och tidningen som engagerar styrelsen, och det kan jag förstå eftersom det är tungt att dra igång nya saker och svårhanterligt för en väldigt liten förening i ett stort land. Men det är inte omöjligt.

Så min inställning är tvärtemot mångas; en förening är styrelsen! Den är tongivande och antingen lockar eller avskräcker folk att bli medlemmar och engagera sig!

Det är väldigt många som engagerat sig för förändring genom åren, när det inte går ger folk upp. Många riktigt bra personer har lagt ner sitt engagemang vilket är riktigt tråkigt för vår förening. Jag brukar gå på årsmötena och det enda positiva är väl att det är en trevligare stämning nu. Fler nya krafter behövs, sen gäller det att få dem att stanna.

Jag känner inte att SAHF är en avelsförening som verkar för alla uppfödare. Allt handlar om RIKS och show, budskapet är att en Arabhästs kvalité mäts i dess framgång i utställningsringen. Alla är inte intresserade av RIKS! Med det menar jag inte att SAHF skall arrangera ridtävlingar men ge alla arabens användningsområden samma status. Vid ett mindre trevligt årsmöte uttalade sig medlemmar av styrelsen föraktfullt om distans och kallade det särintresse.
Det ger ingen gemenskap och lockar inte till engagemang.
Men föreningen förlorade en hel del medlemmar efter det årsmötet.

Ja, det är ungefär vad jag menar. Styrelsen har det yttersta ansvaret för att en förening ska fungera bra för dess medlemmar och för rasen. Hela rasen, inte uppdelat i önskvärda och mindre önskvärda.

Det går inte att säga att en förening är dess medlemmar. Jo, det är klart att utan medlemmar finns det ingen förening. Men styrelsen har ett jätteansvar faktiskt, för en förenings utveckling åt ena eller andra hållet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka