Bara för att man inte har rätt att kassera hingstarna betyder inte att man inte kan uttala sig om generella rekommendationer att SAHF/ARAB backar testade o certifierade hingstar för att föra en hälsosam ras vidare?
Det går utmärkt att göra så, och görs i andra länder. Använd en testad hingst så vet du att du får en hållbar produkt.
En testad hingst till ett konkurrensmässigt ok pris kommer i mina ögon alltid gå före en icke-testad dito.
Och att de premierade/testade hingstarna får rabatt på annonsering på hemsida/tidning kan väl inte vara WAHOs sak? Alla har samma premisser men de testade får ett certifieringsmärke o rabatt på marknadsföring.
Man måste motivera o på något sätt premiera de som gör sig besväret att träna o visa o testa så utförligt, det ger ju merkostnader som måste få löna sig - men det ger oss alla bättre hästar på sikt!
Jaaa finns det ingen morot och ingen piska heller så blir det ju lite dött lopp, speciellt om man inte fattar vitsen..
Sen är det ju också oerhört svårt om man inte högst uppe i ledningen strävar åt samma håll och om alla som frågar råd bara kan få vaga svar av diverse olika personer eftersom det inte uttryckligen finns någon klar linje att gå efter.
I drömmarnas värld så skulle man ju gärna ha en förening där medlemmarna känner sig delaktiga och uppskattade. Avelsmålen skulle vara klara och tydliga och det skulle finnas rikligt med kunskap när "nytt folk" kommer in och frågar råd. Show och prestation skulle kunna samsas och folk skulle vara stolta över den andras kunskap och framgång. Utbildning och spridandet av kunnig kunskap skulle vara en självklarhet och nya medlemmar skulle tas emot med öppna armar.
Kvalitetsbedömningar av hingstar, ston och unghästar skulle vara en självklarhet och folk utifrån med andra raser skulle stå med gapande mun över hur denna arabförening kan ha utvecklats.
Något som asvh har som inte har med hingstar att göra som jag endå tycker är bra så är kurserna dom har.. till exempel "lär dig träna och bedöma unghäst" Där syftet är att man själv skall lära sig att bedöma unga hästar och öka förståelsen för varför just unghästtester är viktiga för deras avelsarbete. De vill att flera unghästar skall visas på 3 års och kvalitetsbedömningar och att hästarna skall visas på ett bra sätt.
Jag tror personligen att det behövs mera utbildning.. mera liv..