@Tussinussen: Nu är ju jag inte uppfödare men tar mig friheten att svara ändå (jag har ju varit i avelssvängen länge ).
Fundera på om det verkligen är värt risken. Även om hon är uppstallad hos någon kunnig och övervakas efter konstens alla regler så kan det gå åt helvete ändå. Hur långt är det till ett djursjukhus med operationsmöjligheter och nattjour? Finns det veterinär som kan åka ut omedelbart, även på natten?
Är det fråga om naturlig betäckning finns det också risk för betäckningsskador, speciellt om det är en oerfaren hingsthållare och/eller oerfaren hingst.
För din del är det ju inte så kinkigt ifall hon inte blir dräktig, det drabbar ju den som lånar magen om ni har ett sådant avtal. Efter 16 års ålder blir det oftast svårare för dem att bli dräktiga. Ska man avla anser jag också att man ska ta en rejäl funderare på vad ens häst kommer att tillföra rasen och vilka brister den har, om de är acceptabla eller inte.
Personligen hade jag inte riskerat min ögonsten när hon är i den åldern.
Tack för svar
Ja visst funderar jag.....och funderar...och funderar...
Men är det verkligen så riskfyllt bara för att dom är lite äldre?
Kan tillägga att den som hon skulle ev. stå hos är själv veterinär, traktens den-som-alla-hästägare-ringer-till.
Hon kan även inseminera.
Moonas fördelar: vacker, bra arabtyp. Fantastiskt, ljuvligt temperament. Rolig, glad o mångsidig ridhäst. Frisk. Problemfria hovar. Har hållit under alla dessa år som ridhäst så nära som på en kotledsinflammation.
Enl uppfödaren ifråga representerar hon också linjer som är värda att föra vidare.
Nackdelar: korta, något markbundna gångarter.
Det är vad jag kan se.