Arabiska fullblod del 2

Tack för svar @kimmis87
Jo, det är väl som du säger att det är patentet osv man betalar för. Jag får klura lite till helt enkelt. Är det någon annan som också har erfarenheter av WOW-sadlar så får ni hemskt gärna skriva lite här :)

Tack för svar @kimmis87
Jo, det är väl som du säger att det är patentet osv man betalar för. Jag får klura lite till helt enkelt. Är det någon annan som också har erfarenheter av WOW-sadlar så får ni hemskt gärna skriva lite här :)

Har du svårt att hitta någon sadel som ligger nån längre tid och är trött på att leta så rekommenderar jag absolut wow, om hästen inte kan ha bomlöst.

Ja usch det här med sadlar är ett dilemma.. just nu köper jag endast begagnade och säljer dom sen begagnade vartefter vi växer ur dom eler ändrar i kroppen..Wow hade jag gärna provat men har absolut inte råd med..

Hade helt ärligt inte hört talas om dessa WOW-sadlar förrän din kommentar om dem @lulskil, men nu efter att ha läst på om dem så känner jag verkligen wow (hehe)! I mina ögon känns det som oerhört bra sadlar för oss med araber (som inte är jättelätta att hitta bra sadel till, vad jag hört). Även fast de är dyra i inköp så lär du inte behöva köpa någon ny sadel igen, eftersom det går att justera sadeln så pass mycket. Så istället för att var och vartannat år sälja/köpa nya sadel på grund av att hästen ändrar sig så kan man ha samma. Det låter som att det i längden sparar både tid och energi när det kommer till sadeldjungeln. :love:

@kimmis87 du som har en WOW-sadel, använder du den på flera hästar eller bara på en och samma? :)

Hade helt ärligt inte hört talas om dessa WOW-sadlar förrän din kommentar om dem @lulskil, men nu efter att ha läst på om dem så känner jag verkligen wow (hehe)! I mina ögon känns det som oerhört bra sadlar för oss med araber (som inte är jättelätta att hitta bra sadel till, vad jag hört). Även fast de är dyra i inköp så lär du inte behöva köpa någon ny sadel igen, eftersom det går att justera sadeln så pass mycket. Så istället för att var och vartannat år sälja/köpa nya sadel på grund av att hästen ändrar sig så kan man ha samma. Det låter som att det i längden sparar både tid och energi när det kommer till sadeldjungeln. :love:

@kimmis87 du som har en WOW-sadel, använder du den på flera hästar eller bara på en och samma? :)

Precis det är ju poängen. Man slipper den där förbannades sadeldjungeln! När man behöver ändra så ringer man sin sadelutprovare, och sen fixar de till det på 30-60 min. Ursmidigt!

Jag har bara en häst, men hade jag haft flera liknande hästar så hade det kanske fungerat? Kanske om man var händig så skulle man kunna bara byta ut bossorna? Men att hålla på med det varje dag... Men generellt så skulle jag nog säga att man bara ska ha den åt en häst åt gången. Men man kan ju som sagt byta bossor på 5 min, så visst skulle det kunna fungera om man verkligen vill.

Precis det är ju poängen. Man slipper den där förbannades sadeldjungeln! När man behöver ändra så ringer man sin sadelutprovare, och sen fixar de till det på 30-60 min. Ursmidigt!

Jag har bara en häst, men hade jag haft flera liknande hästar så hade det kanske fungerat? Kanske om man var händig så skulle man kunna bara byta ut bossorna? Men att hålla på med det varje dag... Men generellt så skulle jag nog säga att man bara ska ha den åt en häst åt gången. Men man kan ju som sagt byta bossor på 5 min, så visst skulle det kunna fungera om man verkligen vill.

Det låter ju verkligen hur underbart som helst!

Hmm, sant. Kanske inte är det lättaste/smidigaste att justera sadeln hela tiden varefter vilken häst man rider. Men kanske kan det vara värt om man har flera hästar? Man spar ju lite pengar om man slipper köpa en sadel till varje häst. Eller så får man önska sig hästar som har identiska ryggar helt enkelt hehe :angel:

Det låter ju verkligen hur underbart som helst!

Hmm, sant. Kanske inte är det lättaste/smidigaste att justera sadeln hela tiden varefter vilken häst man rider. Men kanske kan det vara värt om man har flera hästar? Man spar ju lite pengar om man slipper köpa en sadel till varje häst. Eller så får man önska sig hästar som har identiska ryggar helt enkelt hehe :angel:

skojade och sa att om jag skall köpa nån ny häst så tar jag nästa gång med sadeln o ser om den passar :P passar sadeln så blir det köp :D skämt åsido

Här sitter jag och har I lands problem.. Försöker fundera ut höstens utställningar och har svårt att bestämam mig.. har ju BF i slutet av Maj så räknar med att jag inte kommer kunna vara allt för aktiv men någon hade jag gärna besökt och tagit fuxen med mig...
Först ut är utställningen i Över Kalix.. Den hade varit rolig för att slippa iväg och se lite annat, se hur hon platsar sig bland svenska hästar osv osv osv.. dit har vi 50 mil enkel väg.. 2 veckor senare kommer Finska riksen.. dit har vi också 50 mil.. dit har vi ju varit 3 år i rad men känns endå som att man borde stöda... sist men inte minst 2 veckor efter så är araben stjärnras i finland i år och har blivit inbjuden till nationella ponnyutställningen med skilld arabklass samt möjligheten att delta i ridklasser ena dagen.. det hade ju också varit roligt... även 50 mil dit ena vägen.. Hur hade ni tänkt?

Samma avstånd till alla- då kan du inte använda dig av avståndet som uteslutningsmetod ;)

Håller med dig om tanken att du vill se hur hon platsar bland svenska hästar, din fina Eldflicka! Den utställningen i stället för finska riks, som ni har varit på de senaste åren?

Och sen låter det ju jättekul med den nationella ponnyutställningen med ridklasser! Tänk vilken möjlighet att göra reklam för rasen! :banana:

Har du svårt att hitta någon sadel som ligger nån längre tid och är trött på att leta så rekommenderar jag absolut wow, om hästen inte kan ha bomlöst.

Ja, det är både svårt att hitta en sadel som passar någon längre tid och jag är så jäkla trött på sadelletande :arghh::turd:
Det får kanske bli så att jag kontaktar dem på WOW.

Ja, det är både svårt att hitta en sadel som passar någon längre tid och jag är så jäkla trött på sadelletande :arghh::turd:
Det får kanske bli så att jag kontaktar dem på WOW.

Gör så, att prova kostar ju inte supermkt, 800 kr när jag gjorde det, som sen dras av på sadeln om man köper en. Och numera kan man köpa dem på avbetalning med! Jag upplever även att de är lite mer förlåtande iomed den otroligt mjuka luftstoppningen.

Arabhästvärlden har förlorat en av de stora... Sheila Varian har gått bort :cry:

Bay-Abi6xx.jpg

hmm.. jag och syrran satt och funderade igår om man dragit på sig ett skillt rida arab sätt..
orsaken till var att vi hade en jätte duktig ryttare ut igår som provred vår ena häst och det blev verkligen till ingenting.. Han blev arg sur och tvär och betedde sig minst sagt ohyfsat.. vilket givetvis inte är okej.. men det var förvånande.. hur fungerar era hästar? vill de att ni skall vara lätt lätt lätt med hjälperna? Ju spändare dom blir ju mera måste man vara noga med att ge efter direkt de lyssnar? så slappnar de av..?

hmm.. jag och syrran satt och funderade igår om man dragit på sig ett skillt rida arab sätt..
orsaken till var att vi hade en jätte duktig ryttare ut igår som provred vår ena häst och det blev verkligen till ingenting.. Han blev arg sur och tvär och betedde sig minst sagt ohyfsat.. vilket givetvis inte är okej.. men det var förvånande.. hur fungerar era hästar? vill de att ni skall vara lätt lätt lätt med hjälperna? Ju spändare dom blir ju mera måste man vara noga med att ge efter direkt de lyssnar? så slappnar de av..?

Jag tror att man måste vara mer finkänslig. Man kan inte sitta och tjuvhålla, vare sig med sitsen eller tyglarna. Mina tror att man vill något då, men kan ju inte lista ut vad.

Som en som provred Pselma, hon tjyvhöll i tyglarna och drog upp skänklarna och spände sig till tusen när hon skulle försöka galoppera... Kan säga att nån galopp fick de inte till, och givetvis så skyllde hon på hästen... Men vad ska hästen göra när människan ger så konstiga signaler? Galoppskänkel samtidigt som hon säger stanna med hela kroppen, Pselma gjorde precis som hon bad om. Studsade i halvgalopp med massor energi uppåt, och eftersom hon var väldigt ostadig i sitsen med så blev det byten om vartannat med.

Det har inte med spändhet eller nervositet att göra, iaf inte i min värld. Det har med o göra att de inte förstår. Och självklart vill jag att hästen ska vara lätt på hjälperna, jag vill inte sitta och dra och sparka på mina hästar.

Fille blir i regel aldrig spänd av yttre saker. Blir han spänd så är det för att jag är arg/nervös/rädd/har pms eller liknande. Då spelar det ingen direkt roll vad jag gör rent fysiskt utan då är det andningsövningar som gäller och få ner min egen puls och under den tiden så blir det ingen ordentlig ridning alls. Han är med i min sinnesstämning, på både gott och ont. När han blir lite äldre och mer erfaren så tror jag att det kommer ge sig lite, framförallt när jag blir rätt medicinerad så att inte min puls går upp för allt :p Det blir väldigt tydligt att det är JAG som är problemet när jag rider. Han är hur lugn och trygg som helst, och så blir jag frustrerad över nåt och så är han rädd för allt :rofl:

Min gamla Kanoria, som jag red jättemycket, överallt, i skog och mark, och som gick som lektionshäst med små barn och nybörjare, var en sån häst som absolut inte funkade med ryttare som var "duktiga" och tyckte att de kunde.....

En gång skulle en bekant låna henne för en ridtur tillsammans med ett annat ekipage. Efter en timme såg jag dem komma tillbaka på vägen, Kanoria taktade och löddrade av svett och när de kom närmare såg jag att hon var alldeles vildögd, "ta bort den här människan från min rygg!!!"
Ryttaren var så nöjd och tyckte att allt hade gått jättebra, Kanoria hade varit pigg men inte dum på något sätt.... och jag såg på Kanoria att hon var på bristningsgränsen och höll ihop bara för att hon måste....

Det funkade alltså inte, kanske för att den här ryttaren inte var van vid att "tänka" hjälperna och ge direkta eftergifter, med andra ord inte van vid att rida arab. Så ja, jag tror att araben kräver ett annat sätt att rida.

Lite OT men...

Jag fattade en Life Decision för ett par veckor sen, att det är sluttävlat i ren dressyr för mig o Moona. Jag kom fram till att jag har tröttnat på att vi ska försöka vara något som vi inte är o att hon ska gå där o försöka impa på dressyrdomare som egentligen vill se Stora Bruna Med Gång. Vi kommer förstås att fortsätta träna dressyr för gymnastiserandets skull, men inte tävla. Men jag har bestämt att i år ska jag äntligen!!!!! rida ett distanslopp, bara ett 20 km PP till att börja med så får vi se hur det går. Jag är lite osäker på hur ev. hispig hon blir i det sammanhanget med en massa hästar runtomkring sig men har bestämt mig för att bara lita på min kloka häst att hon fixar det. :)

Så ska vi åka till en duktig tjej 4 mil bort o träna Working Equitation också och ev. tävla i det - det ingår ju dressyr där också men på ett annat sätt. (Fast jag ska se till att även min dotter tränar WE o prioriterar nog hennes tävlande om hon kommer fram till att hon vill det, vi tar det som det kommer.)

Vilken lättnad när jag kom fram till vad jag egentligen ville!! Har känt mig så omotiverad under hösten o vintern o det är såklart för att jag har siktat på fel saker.

Fölplanerna har jag lagt på is - jag tycker att det vore roligt om lilla M fick lämna en avkomma efter sig men jag vill det inte tillräckligt för att dra igång det, om vi säger så. Så hon får fortsätta sin karriär som ridhäst :)

O nu till våren ska vi ge oss ut på härliga uteritter o bara vara på dressyrbanan när vi känner för det. Nu känns det roligt igen att sitta o planera träning! :D:p

Vad kul att du känner att du har hittat rätt!
Ibland tycker jag att just det är så svårt. Jag är ju väldigt intresserad av avel, men jag är också väldigt intresserad av att utveckla min ridning och även av att träna från marken, typ trickträning, löslongering osv.
Ibland tänker jag att det vore enklare att ha två ridhästar (araber då förstås!) och inget mer. Att kunna fokusera på att rida och träna dem och inte hela tiden sitta och planera för betäckningar och fölningar och ta hand om växande föl och unghästar....

Så blir det vår och de där kloka föresatserna försvinner i takt med alla skäggiga små fölmular som dyker upp på bild överallt och alla maffiga hingstar som ägarna stolt visar upp i annonser....

Tror att jag är en lost soul.... :crazy: ;)

Vad kul att du känner att du har hittat rätt!
Ibland tycker jag att just det är så svårt. Jag är ju väldigt intresserad av avel, men jag är också väldigt intresserad av att utveckla min ridning och även av att träna från marken, typ trickträning, löslongering osv.
Ibland tänker jag att det vore enklare att ha två ridhästar (araber då förstås!) och inget mer. Att kunna fokusera på att rida och träna dem och inte hela tiden sitta och planera för betäckningar och fölningar och ta hand om växande föl och unghästar....

Så blir det vår och de där kloka föresatserna försvinner i takt med alla skäggiga små fölmular som dyker upp på bild överallt och alla maffiga hingstar som ägarna stolt visar upp i annonser....

Tror att jag är en lost soul.... :crazy: ;)

Ja...o jag blir så avis på er som avlar när jag ser alla bilder på föl som folk lägger upp på Facebook! :D

Men jag tror att det helt enkelt är så att man är intresserad av typ allt...man får försöka plocka fram det som ger en energi, helt enkelt.

Kan du inte ta hem en trevlig valack som du kan träna lite diverse med? O är det en valack så blir du ju inte frestad att börja avla på den :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka