Arabiska fullblod del 2

Ja...o jag blir så avis på er som avlar när jag ser alla bilder på föl som folk lägger upp på Facebook! :D

Men jag tror att det helt enkelt är så att man är intresserad av typ allt...man får försöka plocka fram det som ger en energi, helt enkelt.

Kan du inte ta hem en trevlig valack som du kan träna lite diverse med? O är det en valack så blir du ju inte frestad att börja avla på den :p

Man kan ju faktiskt avla på valacker oxå numera :angel:
Det tar bara mkt längre tid och framförallt väldigt mkt mer pengar ;)

Jaha :Dmen det räknas väl inte riktigt som "avel"?

Säg det till dem som klonade LD Pistal! :devil:

Kort version: De klonade honom eftersom han hade problem med fertiliteten (förmodligen orsakat av onödig medicinering, inte ovanligt bland amerikanska tränare). Klonens avkommor får inte registreras i amerikanska register plus att hingst och klon såldes men betalades inte (klonen var heller inte betald till de som tillverkat den). Det hela är en fantastisk soppa. Jag har inte koll på hur det slutade för jag ledsnade på det hela.

Säg det till dem som klonade LD Pistal! :devil:

Kort version: De klonade honom eftersom han hade problem med fertiliteten (förmodligen orsakat av onödig medicinering, inte ovanligt bland amerikanska tränare). Klonens avkommor får inte registreras i amerikanska register plus att hingst och klon såldes men betalades inte (klonen var heller inte betald till de som tillverkat den). Det hela är en fantastisk soppa. Jag har inte koll på hur det slutade för jag ledsnade på det hela.

Nu blir jag nyfiken, vad för medicinering är det de ger som ger sterilitet??

Höga doser hormoner bla. Polackerna har fått tillbaka en del hästar som inte varit ok, bla *Fanatyk.
Testosteron då eller?

Så märkligt förfarande, inte vill man väl ha hingstar hingstigare? Eller?
Iofs skulle jag nog vilja ha Fille hingstigare när vi är på show. Hemma tycker jag att han kan få vara lugn och snäll.

KL

Kuriosa, tur att han är snäll!! I förrgår kväll glömde jag stänga hans boxdörr! För er som inte vet så har jag inga galler i mitt stall så alla hästar kommer åt varandra... Och Fille strosade runt i stallet hela natten :rofl: Men inget var trasigt och han verkar ha hållt sams med Ella hyfsat iaf. Hon brukar kunna vara riktigt grinig om han ens tittar på henne på fel sätt :p Och sparkar då gärna hårt... Men han måste ha hållt sig i skinnet för hennes box var hel på morgonen!

@kimmis87: Nej, för att få dem mer hanterliga på tex utställningar (det gäller även ston, man ger dem hormoner för att de inte ska bli brunstiga). Det har hänt att man använt steroider också, för att bygga muskler.

Showbranschen i USA kan vara rätt vidrig på flera sätt.

@kimmis87: Nej, för att få dem mer hanterliga på tex utställningar (det gäller även ston, man ger dem hormoner för att de inte ska bli brunstiga). Det har hänt att man använt steroider också, för att bygga muskler.

Showbranschen i USA kan vara rätt vidrig på flera sätt.

För att få dem snällare alltså?? Det hade jag aldrig gissat!

Jag kan ju tycka att om det behövs så kanske de ska visas i valackklassen istället :angel:

Min gamla Kanoria, som jag red jättemycket, överallt, i skog och mark, och som gick som lektionshäst med små barn och nybörjare, var en sån häst som absolut inte funkade med ryttare som var "duktiga" och tyckte att de kunde.....

En gång skulle en bekant låna henne för en ridtur tillsammans med ett annat ekipage. Efter en timme såg jag dem komma tillbaka på vägen, Kanoria taktade och löddrade av svett och när de kom närmare såg jag att hon var alldeles vildögd, "ta bort den här människan från min rygg!!!"
Ryttaren var så nöjd och tyckte att allt hade gått jättebra, Kanoria hade varit pigg men inte dum på något sätt.... och jag såg på Kanoria att hon var på bristningsgränsen och höll ihop bara för att hon måste....

Det funkade alltså inte, kanske för att den här ryttaren inte var van vid att "tänka" hjälperna och ge direkta eftergifter, med andra ord inte van vid att rida arab. Så ja, jag tror att araben kräver ett annat sätt att rida.

Jo det är nog det här med att tänka hjälper som blir svårt när man inte är van och omedelbar eftergift direkt när det blir rätt.. Inte heller sitta och tjuvhålla och driva på samma gång.. absoulut inte tjuvhålla om de är på tårna.. Det är så inpräntat i skallen på en själv när man hanterar dom regelbundet.. man är så van att det bara skall fungera med små små hjälper att man tar det för givet och att hästen tar det för givet att alla männsikor ska behandla dom finkänsligt..

10273524_1582664975389283_5617606111068333216_n.jpg

1501020_1582667855388995_3867925019503296131_o.jpg

Syrran får äran att rida Breeze nu när jag inte kan. Det är väl okej att ha rosa på en fux när man bor på landet och dressyrar på en åker? :)

Det diskuteras fullblodsinslag i halvblodsaveln i en annan tråd, och då även arabiskt fullblod. Intressant diskussion, som får en att tänka lite på varför man avlar och vilka kriterier man har.

Om man frågar uppfödare runt om landet varför de håller på med avel så tror jag att de flesta svarar att de vill få fram en rastypisk, vacker arab med goda förutsättningar för hälsa och prestation. Jättebra mål, men handen på hjärtat- stämmer det verkligen?

Varje vår kommer den ena bilden efter den andra med dagsgamla föl som har rakade ansikten. Inget fel i det, och fölet lider inte av att få ansiktet rakat. Men för mig visar det tydligt vad man vill visa omvärlden: att fölet är mycket typat och kommer att bli något att räkna med i showringen framöver.
Sen fortsätter det. Om hästen är ett showämne så framhålls typen på alla bilder. Om hästen inte är ett ämne så ser man inte mer av den förrän den säljs som ridhäst.

Ett litet, litet fåtal blir något att räkna med showringen, oavsett vilka fantastiska hingstar som används i aveln. Avel är ett lotteri och en gencocktail. Dessutom höjs kraven på mer och mer typ, mer och mer spektakulära rörelser, mer och mer flashighet i ringen. Då hamnar man i dilemmat: Hästen är ett showämne och ska ut och visas. Vilka handlers gör det utan att skrämma och misshandla hästen? Ruckar jag på mina principer om djurvänlig hantering för möjligheten att få vinna championatet?

Alla de som inte blir showämnen, vad ska hända med dem? Är aveln inställd på att det måste bli bra och dugliga hästar av dem, med ett temperament som gör dem brukbara av den vanliga ryttaren? Alltså: de allra allra flesta av hästarna och de allra allra flesta av ryttarna.

Hur viktigt är temperamentet i vår avel? Väljer vi bort hingstar och ston med vasst och tråkigt temperament, även om de har jättemycket typ och fantastiska rörelser?

Det diskuteras fullblodsinslag i halvblodsaveln i en annan tråd, och då även arabiskt fullblod. Intressant diskussion, som får en att tänka lite på varför man avlar och vilka kriterier man har.

Om man frågar uppfödare runt om landet varför de håller på med avel så tror jag att de flesta svarar att de vill få fram en rastypisk, vacker arab med goda förutsättningar för hälsa och prestation. Jättebra mål, men handen på hjärtat- stämmer det verkligen?

Varje vår kommer den ena bilden efter den andra med dagsgamla föl som har rakade ansikten. Inget fel i det, och fölet lider inte av att få ansiktet rakat. Men för mig visar det tydligt vad man vill visa omvärlden: att fölet är mycket typat och kommer att bli något att räkna med i showringen framöver.
Sen fortsätter det. Om hästen är ett showämne så framhålls typen på alla bilder. Om hästen inte är ett ämne så ser man inte mer av den förrän den säljs som ridhäst.

Ett litet, litet fåtal blir något att räkna med showringen, oavsett vilka fantastiska hingstar som används i aveln. Avel är ett lotteri och en gencocktail. Dessutom höjs kraven på mer och mer typ, mer och mer spektakulära rörelser, mer och mer flashighet i ringen. Då hamnar man i dilemmat: Hästen är ett showämne och ska ut och visas. Vilka handlers gör det utan att skrämma och misshandla hästen? Ruckar jag på mina principer om djurvänlig hantering för möjligheten att få vinna championatet?

Alla de som inte blir showämnen, vad ska hända med dem? Är aveln inställd på att det måste bli bra och dugliga hästar av dem, med ett temperament som gör dem brukbara av den vanliga ryttaren? Alltså: de allra allra flesta av hästarna och de allra allra flesta av ryttarna.

Hur viktigt är temperamentet i vår avel? Väljer vi bort hingstar och ston med vasst och tråkigt temperament, även om de har jättemycket typ och fantastiska rörelser?

Jag skulle själv aldrig riskera att få ett föl som inte har bra temperament. Men hade jag ett stort som hade riktigt bra temperament, och dessutom det i flera generationer bakåt. Ja då skulle jag kunna chansa. Jag skulle dock inte ta en alltför illa hingst. Men han behöver inte ha 10 av 10 på temperament till tex ett sånt sto som Pselma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka