Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Folk har ju frågat, och inte fått svar. Om det man gjorde var smart o nödvändigt, varför inte bara redovisa o mötas av allmänt jubel o hurrarop? Vi är ju ganska smarta vi arabhästägare, nästan lika smarta som våra djur så vi förmår säkert att förstå.
Hursom, jag har nu skickat en fråga till JV om vad de anser om dessa enorma prisskillnader för samma tjänst hos registraturer som de själva har utsett, o påpekat att dessa organisationer faktiskt har en monopol och att det kanske inte är rimligt att man får ta ut vilka priser man vill. (För så är det. Vill man ha sin arab som arab får man surt slanta upp det som ARAB begär.)
Får se vad jag får för svar.
Vilken anledning skulle mötas av jubel och hurrarop? Att man lyckades behålla rätten att registrera fullblodsaraber är ju inte ens det tillräckligt. Det kostade 1150 kr att registrera en arab 1994, plus veterinärkostnad för blodtypning, så prisutvecklingen är inte så extremt stor. Då hade vi inte heller passtvång. Idag kostar det 1650 kr plus SH-avgift 250 kr och dna-typning hos SLU. En skillnad i på 850 kronor över 20 år?
Som tillägg - du kommer att få betala 2300 kr för nöjet, vilket är anledningen till att vi diskuterar registraturen här. Hutlöst dyrt.
Det där sved ju lite i plånboken... Kan någon sammanfatta kort varför det är så hutlösa priser i ARAB?
[/IMG]
Pas Mal gillar snö!
Vilken anledning skulle mötas av jubel och hurrarop? Att man lyckades behålla rätten att registrera fullblodsaraber är ju inte ens det tillräckligt. Det kostade 1150 kr att registrera en arab 1994, plus veterinärkostnad för blodtypning, så prisutvecklingen är inte så extremt stor. Då hade vi inte heller passtvång. Idag kostar det 1650 kr plus SH-avgift 250 kr och dna-typning hos SLU. En skillnad i på 850 kronor över 20 år?
Det säger inte mig mycket alls för att jag vet inte vad de andra avelsföreningarna tog för att regga 1994.
Naturligtvis har alla avgifter höjts sedan 1994, oavsett förening. Men den springande punkten är ju frågan om varför ARAB:s avgifter hela tiden ligger så mycket högre än alla andras, något som de själva är medvetna om eftersom det svar jag fick från registraturen var att de var medvetna om det, det är de gamla synderna som betalas och när det är klart ska avgifterna sänkas.
Jag tycker det blir spännande att se vad JV svarar.
[/IMG]
Pas Mal gillar snö!
Hur hög är den här skönheten?
Kommer landa på 155+Han är kanske 143-145, elva månader om två veckor.
Kommer landa på 155+
Jag skulle lätt kunna tänka mig den killen i mitt stall
Tack tack! Han är väldigt trevlig och rolig att jobba med också. Vi kommer visa honom lite i sommar,. Jag läste just att Turbo-showen OCH hingstcertifieringen är inställda vilket är synd för oss som bor nära, men det finns alltid Riks!
Hingstcertifieringen måste ju vara lika stabil som Riks, är min inställning. Den kan inte få stå och falla med en enskild arrangör- det hjälper knappast upp seriositeten.
För mig är det ofattbart att det inte drivs under sahf:s ledning.
Alla som känner Madde vet vilken eldsjäl hon är och hur hårt hon sliter för att ta fram aktiviteter.
Att hon inte kan dra allt själv är ju självklart.
Det borde finnas 10 Maddar. Och som driver certifieringen under sahf:s flagga och stöd.
Tempen: Fin han är, skall ni behålla honom?
OT
Jag beundrar alla eldsjälar, det krävs en hel del för att dra igång saker och ensam är det tungt..
Hoppas certifieringen blir av i alla fall!
Själv drömmer jag om att även här i Finland satsa mera på arabsporten.. Både med ridgrenar och utställning.. Om det blir av och finns resurser får tiden utvisa..
Bonusbild på Breeze som varit på sin första hoppträning i grupp
Tack tack! Han är väldigt trevlig och rolig att jobba med också. Vi kommer visa honom lite i sommar,. Jag läste just att Turbo-showen OCH hingstcertifieringen är inställda vilket är synd för oss som bor nära, men det finns alltid Riks!
Hingstcertifieringen måste ju vara lika stabil som Riks, är min inställning. Den kan inte få stå och falla med en enskild arrangör- det hjälper knappast upp seriositeten.