Arabiska fullblod del 2

Ja som det är nu är det ju det som står till buds. Men man känner att den behöver få högre status för att stoägarna ska börja titta efter vilka hingstar som har genomgått den, eller vad säger ni?
Ju fler hingstar som deltar, desto högre status får den, och därigenom också större genomslag. Så vi får tjata om certifieringen nu under vinterhalvåret och hoppas på att många anmäler sig!

Ja som det är nu är det ju det som står till buds. Men man känner att den behöver få högre status för att stoägarna ska börja titta efter vilka hingstar som har genomgått den, eller vad säger ni?
Ju fler hingstar som deltar, desto högre status får den, och därigenom också större genomslag. Så vi får tjata om certifieringen nu under vinterhalvåret och hoppas på att många anmäler sig!

Ja, och dessutom tror jag att det vore bra om man kunde hitta resultaten direkt på SAHFs hemsida. Som det är nu får man googla och hoppas att man hittar dit man ska, och det innebär ju att man måste ha ögonen på en specifik hingst redan. Och det är det kanske inte alla som har. En ny stoägare vill nog kolla på många olika och läsa på för att se vad som ev kan vara lämpligt för sitt sto.

Det vore ju ganska enkelt att få igenom egentligen.

Ja, och dessutom tror jag att det vore bra om man kunde hitta resultaten direkt på SAHFs hemsida. Som det är nu får man googla och hoppas att man hittar dit man ska, och det innebär ju att man måste ha ögonen på en specifik hingst redan. Och det är det kanske inte alla som har. En ny stoägare vill nog kolla på många olika och läsa på för att se vad som ev kan vara lämpligt för sitt sto.

Det vore ju ganska enkelt att få igenom egentligen.

Info om hingstcertifieringen ligger under fliken "nyheter" på SAHFs sida. Senaste protokollet ligger här http://www.sahf.net/index.php/alla-nyheter.html?start=10
Det är verkligen inte lätt att hitta och borde väl ligga under "hingstcertifiering" kan man ju tycka! Detta problem måste ju ha en enkel lösning. :)

Info om hingstcertifieringen ligger under fliken "nyheter" på SAHFs sida. Senaste protokollet ligger här http://www.sahf.net/index.php/alla-nyheter.html?start=10
Det är verkligen inte lätt att hitta och borde väl ligga under "hingstcertifiering" kan man ju tycka! Detta problem måste ju ha en enkel lösning. :)

Försök att hitta protokoll från tidigare år! Man får bläddra bland nyheterna rätt bra...

Jag håller med dig. Certifieringen borde ha en egen knapp, och där borde reglemente och ALLA resultat finnas med. Det borde inte vara så svårt att fixa kan jag tycka, infon finns ju redan på hemsidan, det som behövs är en till knapp och sedan genvägar till filerna :)

Nu tänkte jag på att göra hemsidan bättre vad gäller info om certifiering och resultat. Jag kan åta mig att skicka in motion om det.

Sen har det kommit andra förslag här, som måste kokas ner till något hanterligt att motionera om.

11224340_1508255176163597_8492113107280214181_o.jpg

12080248_1508255089496939_8333217070068096742_o.jpg

Riktigt trist att man kommer bli tvungen att sätta in ett fönster för värmens skull.. Mellizza trivs alldeles utmärkt med att kunna se ut över gården.. :)

Idag har min ena tränare varit här och tömkört Fille lite! Det var nog 3 år sedan han blev tömkörd sist, men jag tyckte det gick bra! Vi avslutade tidigt då gjorden åkte fram över manken när han jobbade bra, och då slog han troligtvis i armbågen. Men jag är nöjd med hans insats ändå! Han har ju trots allt stått väldigt länge nu och är precis igångsatt! Man ser några steg här och där att det börjar komma lite styrka och koordination. Men det är oxå bara ett par steg, så än är vägen lång!

Tömkörning är något som jag skulle vilja lära mig.. :)

Jag med!!
Därav att tränaren får göra det :) Nästa gång ska hon ta sina tömmar som är längre, och i läder, och så ska vi göra fler hål i gjorden så den stackars hästen får en chans att göra rätt med XD

Jag tycker det är hyffsat lätt med en RIKTIGT välmusklad häst, för då går jag bakom istället, och så kan hästen trava och galoppera framför mig. Men dit har vi en bra bit!! Har några gamla bilder som jag kanske kan leta upp på min förra häst. Han hade superlätt för samling och vi gjorde passage, spansk skritt, terreaterre och alla möjliga rörelser! Det enda vi inte fick till på töm var piruetter. Volt på 2 meter i diameter var inga problem, men piruetter gick inte. Gissar att det saknades lite muskler för att göra det så långsamt så att jag hängde med runt.

Dagens uppdatering.

Idag har vår familj tjänat in hela 2 clear round-rosetter. Först min käre sambo på sin medryttartinker, som hoppade 50 cm felfritt, sååå stolt över dom! Och sen jag och vackraste bästa hopphästan som hoppade 70 utan att ens peta på en bom. Hon hade en "hoppa över hinder som om de är hästätande monster"-dag så det var inte den vackraste runda vi genomfört, men vi klarade det! Så himla duktig pålla!!! Stolt över henne också!

Tänk att det kan vara så sjukt kul att ha häst!!!
12088022_915360678500807_1478820089267369979_n.jpg

/Lavinia

Härligt att se alla filmer och bildbevis på framgångar. Filles avkomma är sjukt fin kimmis och tempen: Sorico är vacker ! Grattis Lavinia till rosetten, avd duktiga ni är!

Hemma hos oss pysslar vi på som vanligt. Svärfar hade huggit ner ett träd så jag passade på att låta brudarna skutta över några gånger. Både Meciliah och Breeze tyckte det var störtkul och hoppade glatt och villigt. Ikväll har jag och Gubben varit ute med pållarna på promenad i höstmörkret, väldigt mysigt nu att pälsa på sig med mössa handskar och mängder av reflex!
Jag är en sån som gillar att pyssla på med hästarna från marken. Hitta nya utmaningar att erövra. stärka självförtroendet och hitta den ömsesidiga kommunikationen så att den fungerar med tankeläsning nästan. Jag vill kunna ha med mina hästar överallt och veta att de klarar av det och vill vara med. Älskar ridningen också givetvis och vill aldrig lägga den på hyllan, men ibland tror jag det är bra att träna från marken också, amn lär sig så mycket om hästars språk där! :)

12088299_1509736792682102_7340332131581174205_n.jpg

12088052_1509190649403383_1387358509367635982_n.jpg

12091190_1509190676070047_260540091295196673_o.jpg

12140886_1509188756070239_8421879207280995046_o.jpg

12138561_1509188732736908_5108116080413731685_o.jpg

12139911_1509188789403569_727663106469445824_o.jpg

Absolut samma här, arbetet från marken är nästan viktigare än det från ryggen för mig! Det är från marken man bygger förtroende och kommunikation, och sen tar man förhoppningsvis med sig det upp på ryggen....
Nu är ju araberna så otroligt lätta att kommunicera med från marken, det räcker till slut med tanken i stort sett, och man kan förfina hjälperna så de knappt märks med tiden. Ibland får man till det uppsuttet också, men för mig är det svårare. Jag vill helst kunna läsa hela hästen och ha koll på minspel och svans och kroppshållning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka