Arabiska fullblod del 2

Jag förmodar att "ELIT" borde samla upp de sistnämnda.

Kanske? Men det räcker ju med 3 placeringar i vilken klass som helst, och jag vet inte... Känns inte som att champion på utställning, 3 placeringar i LD dressyr och 3 placeringar i LC hoppning är något att kalla elit direkt.

Samtidigt kan jag tycka att i tex distans ska man inte behöva bli placerad om man rider 16 mil. Att genomföra en godkänd ritt tycker jag borde nästan räcka, eller vad tycker ni andra?

Samtidigt kan jag tycka att i tex distans ska man inte behöva bli placerad om man rider 16 mil. Att genomföra en godkänd ritt tycker jag borde nästan räcka, eller vad tycker ni andra?

Men eller hur. Placering på 160 km, där konkurrensen är stenhård, går ju inte att jämföra med att t ex ta en femte plats på en lokaltävling i dressyr.

Tycker faktiskt att godkänd ritt på alla distanser över 50 km är en prestation. Det är inte någonting man bara hoppar upp o gör - en häst som fixar det har visat att den har hållit för mycket träning och har ett visst temperament.

Kanske? Men det räcker ju med 3 placeringar i vilken klass som helst, och jag vet inte... Känns inte som att champion på utställning, 3 placeringar i LD dressyr och 3 placeringar i LC hoppning är något att kalla elit direkt.

Men steg 1-3 är ju grundnivå. Jämför ridprov på ponnyraser, ELIT är ju inte formulerat. Min kommentar om elit var inte helt välgrundad! J

Jag tycker att det är bra att spåna hej vilt, det kan vara ack så nyttigt ibland! Jag tycker att det skulle vara intressant att få med stona och valackerna också i "certifieringen" även om valackerna inte skall användas i avel.
En sak är ju säker och det är att det är svårt för någon att dra hela lasset ensam, det förstår ju vem som helst.

Arabhästen i Sporten är en förening som jag hoppas att fortsätter att jobba vidare och fortsätter att utvecklas.. jag hoppas ju att det emd tiden skall dyka upp fler och fler ekipage i sporten, hingstar ston och valacker.
Hingstar som presterat både i Sporten och i utställningsringen är jag väldigt sugen på att skall börja dyka upp mer och mer

Just att få all information om en hästs meriter, deras avkommor (meriter), bild och stam lättillgängligt på ett o samma ställe tror jag skulle vara en bra ide.. Typ att man på sidan bara skulle kunna skriva en hästs namn tex Mellizza och då skulle all information dyka upp och därifrån skulle jag kunna klicka mig vidare på t.ex Kulak och hans prestationer samt avkommor osv osv osv Då skulle man ju så småningom på långsikt få ett register som är lätt att kolla upp när man letar häst att köpa eller att avla på eller med.. Nu spånar jag vilt jag med och vet inte ens om det vore möjligt.

Tussinussen: jag har kollat upp sidan många gånger om.. Lusläst den pärm till pärm. Jag hoppas den utvecklas vidare och tas i användning mer. Jag älskar arabhästsidor :D

Jag vet inte ens vad steg 2 och 3 är för något?

@waldorff Men om du har kunskapen att göra ett sådant register, och vill att det görs ett sådant, varför försöker du inte göra ett sådant då?
Visst att det skulle ta tid, men jag tänker att någon börjar och att det kanske går jävligt långsamt för att man inte vill lägga hur mkt tid som helst på det är ju bättre än att det inte händer nånting, eller?

Varför ska jag lägga ner tid och energi på något föreningen inte gemensamt röstar fram?
Då blir det ytterligare en sidosida.
Finns flera.

Det jag eftersöker är ett intresse från föreningen, ett beslut om att satsa på sundhet inom rasen.
Då det är beslutat kan man böra diskutera vem, hur vad som ska göras.
Samma med steg 1-2-3.
Det borde hyllas av föreningens styrelse och hänvisas till, lyftas fram och efterfrågad: annars blir det pannkaka!

En gång i tiden togs beslut om att avveckla röntgenkraven på hingstpremieringarna.
Nu vill iaf jag se att det tas tillbaka och även införas på ston. Hyllas, premieras och efterfrågas: det blir ringar på vattnet och styrelsen/föreningen skulle kanske få tillbaka lite förtroende och medlemmar. Hoppas.

Nu är ni flera som tycker att andra ska göra något.
Visst vore det bekvämt! Hingstcertifieringen är lovvärd men den behöver utvecklas. Samtidigt pratar man med folk om föl de fått och avkommor de köpt efter utländska hingstar och när frågan "hur stor är XXXX pappa?" kommer svaret "ingen aning". Vi ska alltså skapa en bättre ras och "ta ansvar"med våra hingstar som betäcker max 15 ston i konkurrens med hingstar folk inte vet ens höjden på? För "rasens" bästa?

Där har du så rätt tycker jag!! Har många gånger tänkt exakt detsamma.
Men det hindrar inte att vi gör vad vi kan här. Positiva ringar på vattnet. Många bäckar små. Tillämpliga klyschor i det här sammanhanget!

Nu är ni flera som tycker att andra ska göra något.
Visst vore det bekvämt! Hingstcertifieringen är lovvärd men den behöver utvecklas. Samtidigt pratar man med folk om föl de fått och avkommor de köpt efter utländska hingstar och när frågan "hur stor är XXXX pappa?" kommer svaret "ingen aning". Vi ska alltså skapa en bättre ras och "ta ansvar"med våra hingstar som betäcker max 15 ston i konkurrens med hingstar folk inte vet ens höjden på? För "rasens" bästa?
Jag tycker inte att det bara är hingstägares ansvar. Stoägare har ju ett lika stort ansvar eftersom det är de som faktiskt tar kontakt och bokar hingsten och gör en avkomma som skall leva vidare.

Jag tycker inte att det bara är hingstägares ansvar. Stoägare har ju ett lika stort ansvar eftersom det är de som faktiskt tar kontakt och bokar hingsten och gör en avkomma som skall leva vidare.

Det är ju så att många hingstar inte får fler avkommor än stona, vilket förflyttar ansvarstyngden något mot stosidan precis som du säger.

Som enskild uppfödare hoppas jag verkligen-tar för givet- att bästa material används.
Även om hingstägaren påstår att de röntgat så behöver det inte vara så, och hur ofta finns ett intyg på U. A att uppvisa?

Precis som SKK tar SITT ansvar och följer upp enskilda individer via databasen bör även sahf visa på allvaret i frågan.

Det handlar inte om hur många antal avkommor en hingst/sto får utan det faktum att de ska betäcka!
Det är ingen som sagt att småskalig avel ekonomiskt lönar sig, men kvalitet KOMMER löna sig i längden.

Jag förstår inte vart problemet ligger.
Att ta ett beslut om att värna om framtidens avelsdjur kan aldrig vara svårt i min värld.
Att sedan premiera de som gör rätt känns ännu roligare.

Vad gäller jämförelsen höftledsdysplasi och OCD är den inte klockren. Sedan tror jag minsann att det är ARAB som är registerförande? Det är i alla fall dit man skickar veterinärintyg vad gäller hingstar. Blanda inte bort korten. Sedan är det ju plättlätt att be hingstägare om kopia på plåtar och/eller intyg.

Jag förstår heller inte var problemet ligger. Varför måste man utgå ifrån att andra människor inte klarar av en tankeprocess?

Vad gäller jämförelsen höftledsdysplasi och OCD är den inte klockren. Sedan tror jag minsann att det är ARAB som är registerförande? Det är i alla fall dit man skickar veterinärintyg vad gäller hingstar. Blanda inte bort korten. Sedan är det ju plättlätt att be hingstägare om kopia på plåtar och/eller intyg.

Jag förstår heller inte var problemet ligger. Varför måste man utgå ifrån att andra människor inte klarar av en tankeprocess?

Det är precis det här jag menar.
Kuriosa: Din man sitter i styrelsen.
Vi kommer inte längre.

Det är precis det här jag menar.
Kuriosa: Din man sitter i styrelsen.
Vi kommer inte längre.

Det är knappast en hemlighet att min man sitter i styrelsen .JAG sitter inte i styrelsen och jag tror du bör vara försiktig med att ifrågasätta hans integritet. Han är kunnig inom styrelsearbete och vet hur man sköter ett sådant uppdrag. Det ska inte förväxlas med att vara en eldsjäl.
Kuriosa; antal motioner om röntgen och hingstcertifieringar under tiden han suttit i styrelsen ; 0
Antal klagomål i trådar om att inte föreningen gör något åt ovan nämnda fråga; massor

Senast ändrad:
Skönt att det inte missas några små drypande sting. "blinkande gubbe"

Nu är det ju så att min hjärtefråga inte är att driva hingstcertifieringen. Jag har istället en önskan/dröm om att skapa 4,5 och 6-års tester för araber/partbreed . Det är utanför det vi gör här hemma med våra hästar .Det tar tid och arbete att komma med ett förslag i denna fråga och många kompetenta personer måste engageras.
Vad gäller hingsteriet vill jag påpeka följande innan det blir höga röster; Jag är inte ovillig att visa våra hästar. Vi har EN hingst av tre om inte är visad på certifieringen och det beror på att han inte var i Sverige i våras, så planen är att han visas kommande vår. Detta är min personliga ståndpunkt och jag tror på att göra själv snarare än att beordra andra.. Jag tycker certifieringen är bra på fler än ett sätt men särskilt för att individer man aldrig skulle få se på en utställnng kommer dit för bedömning. Jag tycker mig för övrigt se att de som går hyfsat på utställning går hyfsat på certifiering i mångt och mycket. Detta är personliga tyckanden och göranden, det beskriver inte en förenings mål. Jag är inte egentligen en föreningspersonlighet, jag kommer alltid att föredra att gå mina egna vägar.

Senast ändrad:
Skönt att det inte missas några små drypande sting. "blinkande gubbe"

Nu är det ju så att min hjärtefråga inte är att driva hingstcertifieringen. Jag har istället en önskan/dröm om att skapa 4,5 och 6-års tester för araber/partbreed . Det är utanför det vi gör här hemma med våra hästar .Det tar tid och arbete att komma med ett förslag i denna fråga och många kompetenta personer måste engageras.
Vad gäller hingsteriet vill jag påpeka följande innan det blir höga röster; Jag är inte ovillig att visa våra hästar. Vi har EN hingst av tre om inte är visad på certifieringen och det beror på att han inte var i Sverige i våras, så planen är att han visas kommande vår. Detta är min personliga ståndpunkt och jag tror på att göra själv snarare än att beordra andra.. Jag tycker certifieringen är bra på fler än ett sätt men särskilt för att individer man aldrig skulle få se på en utställnng kommer dit för bedömning. Jag tycker mig för övrigt se att de som går hyfsat på utställning går hyfsat på certifiering i mångt och mycket. Detta är personliga tyckanden och göranden, det beskriver inte en förenings mål. Jag är inte egentligen en föreningspersonlighet, jag kommer alltid att föredra att gå mina egna vägar.

Just 4,5 och 6 års testerna är jag jätte jätte jätte intresserade av!
Det ser jag fram emot att börjar lyftas fram! Jag lyfter på hatten till er som vågar tro på saker och orkar engagera er!
Jag hoppas det kommer till Finland så småningom.
Likaså hoppas jag att sportcupen kommer till Finland en vacker dag

Just 4,5 och 6 års testerna är jag jätte jätte jätte intresserade av!
Det ser jag fram emot att börjar lyftas fram! Jag lyfter på hatten till er som vågar tro på saker och orkar engagera er!
Jag hoppas det kommer till Finland så småningom.
Likaså hoppas jag att sportcupen kommer till Finland en vacker dag

Jag är oxå intresserad av sådana tester! Det vore verkligen super!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka