Hittade det här också. Finns mycket info därute.
http://www.barrskogsfilm.se/bilder_pdf/ca-fria_bilder.html
http://www.barrskogsfilm.se/bilder_pdf/ca-fria_bilder.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju ingen kunskap om att göra register eller något, men en sak som jag tänkte på är att skulle vara fiffigt om det gick att gå in på en hingst och se hans resultat, och om han sedan har avkommor som är visade oxå, att de är klickbara direkt från den sidan. Det kan ju vara VÄLDIGT intressant och enkelt för stoägare!
Jag vet inte ens vad steg 2 och 3 är för något?Att resursbrist inte anses vara ett reelt problem är ett problem i sig.
Med den marknad en hingstägare möter idag tror jag att det inte är så lockande att göra alla moment i certifieringen för att sedan inte få utdelning för det. Varför har ingen genomgått steg två och tre annars? (jag kan ha missat någon ) Man gör det av eget intresse eftersom det inte finns några stora pengar att hämta i regel.
Sen undrar jag också ifall det skulle vara möjligt att ordna exteriör bedömnings klass i samband med shower, där man skulle kunna få hästen premierad på samma gång man endå är ute och visar. Detta skulle inte bara gälla hingstar utan alla skulle vara välkomna i den klassen.
Jo håller helt med dig där. Jag skulle också vilja visa för en vanlig domare inte show domare! Dock kanske det skulle vara möjligt att boka in en " exteriör" domare om intresset skulle vara tillräckligt stort ? Jag skulle i alla fall inte ha något emot att visa mina hästar på både show och premiering på samma tillfälle. Tycker att det skulle vara väldigt intressant..Tanken är god, men jag skulle inte vilja att en utställningsdomare gjorde det. Jag litar inte ett dugg på dem när det gäller tex benpoäng, eller mer avancerad exteriörbedömning mer än att hästen ser snygg ut just då.
En premiering är ju till för att se hur bra hästen är på riktigt, och ska inte påverkas av dagsform speciellt mkt. Det är med andra ord nästan tvärtom mot hur utställningsdomare är vana att jobba.
Steg två och tre saxat från hemsidan ;
"STEG 2
Hingst kan det från det år han fyller fyra genomgå kompletterande bruksprov enligt SH:s grundkrav för att klassas in i STEG 2.
Tävlingsmeritering kan ersätta bruksprov. Som tävlingsmeritering räknas start i
English Pleasureklass på SAHF:s Riksutställning
Deltagande i tävlingsklass vid Sport Cup.
Rid eller körtävling i utlandet som följer ECAHO:s regler jämställs med i Sverige utfört bruksprov.
Utställning i SAHF:s riksutstyällning, Nat/ Int C‐show, enligt WAHO regler, med placering 1‐3 i klass med minst 6 deltagare. Placering 1‐2 i klass med minst 4 deltagare. Placering 1 i klass med färre än 3 deltagare.
Hingst som fullföljt prov eller tävling enligt ovan klassas in i STEG 2
STEG 3
Hingst som uppfyller någon eller flera av nedanstående kriterier kan placeras i STEG 3
Avkommor med framträdande tävlings eller utställningsmeriter
Placerat sig i minst 3 tävlingar i disciplin såsom t ex galopp, distans, rid eller körklass
SM placering i någon rid eller kör disciplin
Utställning vid någon av ECAHO:s A eller B‐ shower 1:a plats ‐ 3:e placering i klass med minst 6 deltagare. Placering 1‐2 i klass med minst 4 deltagare. Placering 1 i klass med färre än 3 deltagare eller Champion / reservchampion ‐ i en Internationell C‐show.
Vilka tävlingar/utställningar som räknas skall framgå av särskild lista som fastställs av SAHF:s styrelse.
STEG 4 / Elit?
Avser Superhingstarna – under bearbetning"
Det finns ju flera hingstar som är kvalificerade men jag antar att man måste meddela meriter någonstans.
Vad gäller certifieringen så står den och faller med en enskild person som det är idag. Jag är skulle tro att det finns möjlighet för fler att arrangera denna certifiering om det behövs eller den riskerar utebli.
Tack så mkt!
Det är en bra början det där, men jag ställer mig lite frågande till att det i steg 2 endast är sportcupen och riks som räknas under sadel? Och du räcker det att bara delta? Jag kan med andra ord komma in på en häst i LD dressyr, stanna framför domaren och sen bli avbockad och ändå vara "kvalificerad"?
Och Fille då som redan är champion på utställning skulle då gå direkt till steg 3 om jag bara visade på certifieringen? Har jag förstått saken rätt då?
Det känns lite för lätt måste jag säga. Kanske skulle man kunna ha att han då är på steg 3 i utställning, och att man kan hamna på steg 3 i alla grenar med? Så att inte en hingst som är på steg 3 i både utställning, dressyr, hoppning (m.fl) ser likadant ut som en som bara har gjort något i en gren. Eller?
Vad tycker ni andra??
Bra fråga!Jag funderar på det där med "champion" också, är det bara guldchampions eller är det alla?
Jag tycker att det skulle vara jättebra med en hemsida där man kunde hitta t.ex alla hingstar. Varje hingst skulle ha en egen sida med stamtavla, bildet och vad den har presterat. Utställning Premiering Galopp resultat eller AHIS resultat och större prestationresultat ( inte klubb nivå) Typ att efter varje show skulle de hästar som deltagits resultat automatiskt komma upp på deras sida så att alla lätt kan se hur en häst har gått.. Likaså efter sportcupen. Skulle vara fint när man kunde utveckla det vidare så man slapp och klicka in sig på avkommor deras stam och deras prestationer. T.ex att man skulle kunna använda sig av stamboksen som finns på sahfs hemsida och utveckla den vidare..
Men titta på den sida som jag länkade till, svenskaarabhingstar.eu
Informationen är inte komplett, men det finns hemskt mycket där. Avelsvärderingsbevis, prestationer mm mm.
Jag tycker att den sidan är absolut värd att bygga vidare på.
Det är ideella krafter som sköter den.
Jag tycker sidan behöver jobbas på en hel del dock, den är väldigt rörig och saknar struktur, det blir jobbigt att surfa på den. Den är inte så uppdaterad dock, men det är ju sånt som går att ordna
Som sagt den drivs ideellt…..klart at den kunde förbättras men jag tycker ändå att den är en guldgruva med information. :-)