Arabiska fullblod del 2

Jag har inga ambitioner att fortsätta föda upp/köpa fler araber.
Så den biten är jag klar med.
Skulle jag fortsätta är det ned en annan ras vilket beror på att jag tycker rasmålen inte längre är acceptabla.
Villkoren under all kritik och andelen bra ridmaterial alldeles för få.
Jag vill ha en rasförening som verkar för sund avel helt sonika :)

Det tycker jag är en lite dyster tanke och inställning.
Jag tycker inte alls att andelen bra ridmaterial är för litet. Tvärtom, det finns många som det går alldeles utmärkt att rida och tävla, problemet ser jag mer som att det är upp till uppfödare och ryttare att se till att ens hästar blir tävlade. Fler och fler gör det, men det är en ganska ny trend, och vi får väl se vart den leder. (Och sen är ju inte alla intresserade av att tävla...!)

Även om jag också tycker att kraven för avelsdjuren borde skärpas så kan man ändå som arabhästentusiast och avelsintresserad göra sitt bästa för att bidra till sund avel. Bland annat genom att diskutera och debattera öppet, utan prestige och rädsla för att trampa på tår, och genom att utbilda och informera. Och tänka några rundor extra innan man bestämmer sig för att sätta en individ i avel. Jag är naiv och dum nog att tro att de flesta ändå gör det.....

Det tycker jag är en lite dyster tanke och inställning.
Jag tycker inte alls att andelen bra ridmaterial är för litet. Tvärtom, det finns många som det går alldeles utmärkt att rida och tävla, problemet ser jag mer som att det är upp till uppfödare och ryttare att se till att ens hästar blir tävlade. Fler och fler gör det, men det är en ganska ny trend, och vi får väl se vart den leder. (Och sen är ju inte alla intresserade av att tävla...!)

Även om jag också tycker att kraven för avelsdjuren borde skärpas så kan man ändå som arabhästentusiast och avelsintresserad göra sitt bästa för att bidra till sund avel. Bland annat genom att diskutera och debattera öppet, utan prestige och rädsla för att trampa på tår, och genom att utbilda och informera. Och tänka några rundor extra innan man bestämmer sig för att sätta en individ i avel. Jag är naiv och dum nog att tro att de flesta ändå gör det.....

Ja det var dystert fram till jag bestämde mig- nu är det inget dystert alls!
Däremot låter det inte så himla kul, det håller jag med om.

Såhär funkar jag: eldsjäl och går all in. Drar tunga lass, långt som tusan (tjurig och seg)
Men jag måste känna att saker rullar! Inte fort, det kan stå stilla ett tag men det får inte rulla bakåt!
Det kände jag att det gjorde då röntgenkraven togs bort.
Okej.
Jag ville inte sitta och gnälla utan tillsammans med bla Annika, Diesels matte, Monkan mfl stötte vi och blötte.
Jag/vi var väldigt aktiv i frågan på div forum och satt mååånga timmar i telefon med både svenskar och utländska i hur vi skulle ta nästa steg.
Tror jag fick styrelsefråga 3 ggr, inte intresserad för jag vill äga mina egna frågor.
Två motioner skrevs under 2 år och inte ett endaste steg framåt.
Sahf totaldissade och låtsades som om det regnade. Det var inga dåliga eller orimliga förslag (bla att de skulle arkivera och certifiera röntgade u.a hästar, att de skulle göra en databas med friröntgad individer för att locka fler att ta steget. INTE hänga ut fynd)

Under tiden strömmade det in berättelser om diagnostiserade djur, som fortfarande var i aveln.
Inget stöd från sahf.

Jag ville peka på att sahf "verkade för att främja medlemmarnas intressen" men vårt intresse att föra fram en sund avel nonchalerades.
Jag blev till och med hotad av en hingstägare att knipa trut.
Det funkade väl sådär.

Om man lägger ihop det och hur jag sett typerna förändras och kvalitetshästarna blir färre och färre gör att jag vill inte delta i detta aktivt. Jag vill inte lägga mina pengar på luftslott.
Jag tycker även att avelsmålet är borta för många.
Att avla en champion är inte ett mål jag stödjer.
Araben är inte den häst jag lärde känna för 20 år sedan ( jo exemplaren finns men de är inte så många)

Det är ett beslut jag tagit och självklart kommer jag fortsätta rida, utbilda och älska dem jag har.
Men några 50 000 lägger jag inte ner på att tillverka eller köpa en ny.
Inte som förutsättningarna är idag och helt ärligt tror jag inte det gör ngn skillnad ;)

What we do in life, echoes in eternity.

Cornelia: du är en av de få som faktiskt fortsatt där jag började min resa, dvs din avel är genuin och genomtänkt med rejäla hästar med bra stomme.
Är helt övertygad om att det är dina hästar folk vill gå tillbaka till då aveln lutar än mer.
Polish. Me love.

Tempen: skitbra anordna fälttävlan.
Skulle gladeligen skicka dit W om det låg närmare.

Ja det var dystert fram till jag bestämde mig- nu är det inget dystert alls!
Däremot låter det inte så himla kul, det håller jag med om.

Såhär funkar jag: eldsjäl och går all in. Drar tunga lass, långt som tusan (tjurig och seg)
Men jag måste känna att saker rullar! Inte fort, det kan stå stilla ett tag men det får inte rulla bakåt!
Det kände jag att det gjorde då röntgenkraven togs bort.
Okej.
Jag ville inte sitta och gnälla utan tillsammans med bla Annika, Diesels matte, Monkan mfl stötte vi och blötte.
Jag/vi var väldigt aktiv i frågan på div forum och satt mååånga timmar i telefon med både svenskar och utländska i hur vi skulle ta nästa steg.
Tror jag fick styrelsefråga 3 ggr, inte intresserad för jag vill äga mina egna frågor.
Två motioner skrevs under 2 år och inte ett endaste steg framåt.
Sahf totaldissade och låtsades som om det regnade. Det var inga dåliga eller orimliga förslag (bla att de skulle arkivera och certifiera röntgade u.a hästar, att de skulle göra en databas med friröntgad individer för att locka fler att ta steget. INTE hänga ut fynd)

Under tiden strömmade det in berättelser om diagnostiserade djur, som fortfarande var i aveln.
Inget stöd från sahf.

Jag ville peka på att sahf "verkade för att främja medlemmarnas intressen" men vårt intresse att föra fram en sund avel nonchalerades.
Jag blev till och med hotad av en hingstägare att knipa trut.
Det funkade väl sådär.

Om man lägger ihop det och hur jag sett typerna förändras och kvalitetshästarna blir färre och färre gör att jag vill inte delta i detta aktivt. Jag vill inte lägga mina pengar på luftslott.
Jag tycker även att avelsmålet är borta för många.
Att avla en champion är inte ett mål jag stödjer.
Araben är inte den häst jag lärde känna för 20 år sedan ( jo exemplaren finns men de är inte så många)

Det är ett beslut jag tagit och självklart kommer jag fortsätta rida, utbilda och älska dem jag har.
Men några 50 000 lägger jag inte ner på att tillverka eller köpa en ny.
Inte som förutsättningarna är idag och helt ärligt tror jag inte det gör ngn skillnad ;)

What we do in life, echoes in eternity.

Cornelia: du är en av de få som faktiskt fortsatt där jag började min resa, dvs din avel är genuin och genomtänkt med rejäla hästar med bra stomme.
Är helt övertygad om att det är dina hästar folk vill gå tillbaka till då aveln lutar än mer.
Polish. Me love.

Tempen: skitbra anordna fälttävlan.
Skulle gladeligen skicka dit W om det låg närmare.

Jag tycker att det är skittråkigt om folk som värnar för bra hästar, sunda individer och har höga krav på vad som är bra slutar attt avla.. Det tycker jag är väldigt ledsamt. "What we do in Life echoes in eternity" tycker jag är ett skrämmande men ack så tänkvärt citat..
Oavsett krav på avelsmatrial för tillfället tror och hoppas jag på att det med tiden kommer att löna sig att satsa på bra och friska individer.. Jag tror också att det fortsättningsvis behöver spridas kunskap om sund och bra avel för man vet aldrig till vem man når ut till.. Ju mer folk hör och läser oftast blir de mer betänksamma åtminstone en del av dom som är nyfikna och öppna för att lära sig mera.
Ridhästar tror jag absolut man bör satsa på dom som redan finns och dom som ännu är gömda samt i aveln sträva efter arabiska fullblod byggda för att användas i sporten. Dock tycker jag absolut inte man skall göra avkall på skönheten heller, men så är det ju med araber att det finns ett useende för alla.

Tempen: JÄTTEBRA Initiativ med fälttävlanskursen. Jag är skitsur för att jag bor i Finland och inte kan komma.. jag hoppas det kommer upp bilder och lite information sen så att man kan delta litegrann på avstånd :)

Jag tycker personligen att man skall få säga sin åsikt och sanningen är oftast som salt den svider i såren.

Waldorff, när man läser om din resa är det inte utan att jag förstår dig....! :crazy: Jättetråkigt. Tycker bara det är synd att gedigna kunskaper och gedigna åsikter så att säga går i graven....

Aliah, håller med! Friska och sunda individer- hur man än vrider och vänder på det hela så måste det koka ner till just det. Och då är högre krav på avelsdjuren till slut den enda vägen att gå ....

Vad gäller aveln i allmänhet så är det inte endast bland araber man har ändrat kraven. Ett papper från veterinären att hästen är hyfsat normalkonstruerad, ta ev ett CEM-test och lös licens är det hela. Jag visade hingst på 80-talet och då låg kravet på 40p för hingst (halvblod hänvisar jag till här), sedan gjorde man en ändring till 38p och det var bara första steget.

Vad gäller aveln i allmänhet så är det inte endast bland araber man har ändrat kraven. Ett papper från veterinären att hästen är hyfsat normalkonstruerad, ta ev ett CEM-test och lös licens är det hela. Jag visade hingst på 80-talet och då låg kravet på 40p för hingst (halvblod hänvisar jag till här), sedan gjorde man en ändring till 38p och det var bara första steget.
Någon som har någon koll varför det har sänkts på kraven?

KL: Nu är Lillprinsessan hemma igen..: lite omusklad inte så fin i kroppen som hon var i somras men det tar väl sig..)

12139927_1506261303029651_2219559046701690307_o.jpg

12140063_1506261319696316_2909929350722193515_o.jpg
12094999_1506261276362987_3365311651341585740_o.jpg

Fina Sessan! :love:

Att man släppte på kraven i aveln kom väl med EU- inträdet. Samma regler i hela EU... Sen har ju de olika rasföreningarna rätt att själva ställa krav, och kan utfärda olika "färger" på hästens registrering beroende på om det är "godkänd" hingst eller inte, men mer än så kan de inte göra.

Varför vi inte kan göra så i vår rasförening har jag aldrig fattat. Antar att det har med WAHO att göra, men jag förstår ändå inte varför vi inte skulle kunna ha olika typer av registreringar, som grå eller gröna papper som man pratar om i halvblodsaveln, även om alla registreras som renrasiga arabiska fullblod.

Åtminston

Att man släppte på kraven i aveln kom väl med EU- inträdet. Samma regler i hela EU... Sen har ju de olika rasföreningarna rätt att själva ställa krav, och kan utfärda olika "färger" på hästens registrering beroende på om det är "godkänd" hingst eller inte, men mer än så kan de inte göra.

Varför vi inte kan göra så i vår rasförening har jag aldrig fattat. Antar att det har med WAHO att göra, men jag förstår ändå inte varför vi inte skulle kunna ha olika typer av registreringar, som grå eller gröna papper som man pratar om i halvblodsaveln, även om alla registreras som renrasiga arabiska fullblod.

Åtminstone så borde det ju vara en klar fördel att en hingst har visats på Premiering med bra poäng och blir värderad därefter tycker jag.. Det skulle ju också ge en liten överblick för stoägare som letar hingst att matcha sitt sto med att ha svart på vitt vad deras hingsts starka sidor är.. där är det ju också en fördel att ha premierat sitt sto om man inte har koll så man vet vad man skall leta efter..

Åtminston

Åtminstone så borde det ju vara en klar fördel att en hingst har visats på Premiering med bra poäng och blir värderad därefter tycker jag.. Det skulle ju också ge en liten överblick för stoägare som letar hingst att matcha sitt sto med att ha svart på vitt vad deras hingsts starka sidor är.. där är det ju också en fördel att ha premierat sitt sto om man inte har koll så man vet vad man skall leta efter..
Det är ju en del som faktist har visat sina hästar för exteriör domare och fått väldigt bra poäng dessutom, det tycker jag är jättebra!

WAHO tillåter inget sådant, det stämmer.

Undrar; vad tillåter WAHO på det området? Är vi helt slavbundna till deras bestämmelser?

Enkelt uttryckt, ja det är vi. Det tillåts inga rangeringar eller uteslutningar (Jag tror jag måste förtydliga; uteslutningar avelsmässigt på grund av exteriör.
9så länge det gäller en fullblodsarab. Vi kan ha tester och premieringar precis som shower och tävlingar men vi får inte hindra en fullblodsarab att bli fullgott registrerad oavsett kvaliten på föräldrarna så länge de är bevisat att de är (registrerade) fullblodsaraber. Observera att detta jag skriver är MINA ord och jag har absolut ingen avsikt att gå i svaromål för en organisation. Hoppa inte på mig, tack.
Vill man ha högre krav så är det ingen som hindrar den enskilde från att ha det.

Senast ändrad:
Jag vill åter påpeka att det inte är MINA regler, jag försvarar dem inte , jag förkastar dem inte heller. Jag föder upp några föl om året och är en försvinnande liten del av maskineriet. Jag föder upp för mitt höga nöjes skull, inte för att frälsa en ras. MEN, innan vissa här i tråden vässar knivarna, jag har friröntgade hingstar, de ston som bär föl är också röntgade OCH mina unghästar röntgas. Lätt som en plätt. Najaad och Pas Mal ska kollas första gången nu snart, som en liten fingervisning inför framtiden, den ene ska till en person som hoppas kunna rida honom och tävla så vi vill båda veta att allt ser ok ut från start. Det finns inget som antyder problem, vill jag påpeka. Att ta några plåtar hemma i stallet och ha som underlag och personlig dokumentation är inte dyrt eller svårt att åstadkomma och det ger en bra referens inför framtiden.

Föredömligt där, Tempen!
Korazon ska också röntgas till våren, när han har fyllt två. Ska han alls få prova på att vara hingst så ska allt sådant vara klart först!

Spinner vidare på det jag tjatade om, nämligen WAHO:s regler: Det är helt klart att man inte får utesluta en fullblodsarab på några andra grunder än att den inte är fullblodsarab, men får föreningen t ex göra någon egen typ av register som läggs ut på förslagsvis hemsidan? "Dessa hingstar har genomgått hingstcertifiering" och så poäng och omdömen. "Dessa hingstar har genomgått avelsvärdering" och poäng och omdömen. "Dessa hingstar har genomgått röntgen" och så var och när det är gjort.

Jo, jag vet att det här är ett uttjatat ämne och tas upp om och om igen, men kanske kan det inte bli för många gånger....?

Föredömligt där, Tempen!
Korazon ska också röntgas till våren, när han har fyllt två. Ska han alls få prova på att vara hingst så ska allt sådant vara klart först!

Spinner vidare på det jag tjatade om, nämligen WAHO:s regler: Det är helt klart att man inte får utesluta en fullblodsarab på några andra grunder än att den inte är fullblodsarab, men får föreningen t ex göra någon egen typ av register som läggs ut på förslagsvis hemsidan? "Dessa hingstar har genomgått hingstcertifiering" och så poäng och omdömen. "Dessa hingstar har genomgått avelsvärdering" och poäng och omdömen. "Dessa hingstar har genomgått röntgen" och så var och när det är gjort.

Jo, jag vet att det här är ett uttjatat ämne och tas upp om och om igen, men kanske kan det inte bli för många gånger....?

Det finns ett register, i alla fall resultat årsvis från certifieringen. Tyvärr uppdateras inte resultaten i nån större utsträckning och heller har inte någon sammanställning gjorts vad jag känner till. Det är väldigt få som frågar efter resultaten tyvärr, det uppmuntrar kanske inte de som är ansvariga för certifieringen att strukturera upp det hela. Den som är främst ansvarig för certifieringen sitter inte i SAHFs styrelse, så det behövs kanske inte klagas på föreningen i denna fråga. Denne gör jobbet helt på frivillig bas och för att det är roligt och givande, utan den personen skulle det inte ens bli en hingstvisning. Det är många som har (vassa) åsikter men rätt få som gör något. Jag menar GÖR som i att faktiskt göra något, inte sitta och tala om vad andra ska/borde/kunde göra.
Vad gäller resultat så tror jag att på licenslistan står angivet Scid/CA och röntgen ? Att ha ett register som du talar om är säkert helt i sin ordning, men det är tämligen tandlöst om man jämför med gamla premieringssystemet då man inte har några medel att rangera eller utesluta individer längre. Det blir (läs; är )frivilligt att meritera sin häst.

Behöver förtydliga ytterligare; hingstcertifieringen anordnas praktiskt av en person men naturligtvis är denne inte "ansvarig" för reglementen eller dylikt. Resultat och bedömningar görs av en domarrepresentant från SH och en arabhästdomare.

Jo, det är förstås så som du skriver, Tempen. Jag vet egentligen allt det där, men tycker det behöver dryftas och luftas emellanåt. Kanske får det igång lite tankar och idéer om någon typ av nytänk....

Det behöver inte alls klankas på föreningen, men om det skulle upprättas ett register där alla viktiga uppgifter om hingstarna fanns med och uppdaterades efterhand som nya resultat kom in, och det sedan hänvisades allt som oftast till det där registret, då tror jag att man efterhand hade börjat använda det mer och mer. Det hade kunnat få allt högre status.

Jo, det är förstås så som du skriver, Tempen. Jag vet egentligen allt det där, men tycker det behöver dryftas och luftas emellanåt. Kanske får det igång lite tankar och idéer om någon typ av nytänk....

Det behöver inte alls klankas på föreningen, men om det skulle upprättas ett register där alla viktiga uppgifter om hingstarna fanns med och uppdaterades efterhand som nya resultat kom in, och det sedan hänvisades allt som oftast till det där registret, då tror jag att man efterhand hade börjat använda det mer och mer. Det hade kunnat få allt högre status.

Det är en sak att ta med sig till årsmötet! Det är ju ett utmärkt exempel på vad man kan göra och ännu bättre är det om det finns en plan för vem som ska göra arbetet, så att det inte blir svaret "föreningen". Lämna in motioner och följ upp dem. Man kan skriva hur många motioner som helst men det räcker inte, ansvaret slutar inte i och med att ett förslag formulerats. Som i allt arbete med hästar är den gyllene regeln "fullfölj det du påbörjat". ;)

Jag har ju ingen kunskap om att göra register eller något, men en sak som jag tänkte på är att skulle vara fiffigt om det gick att gå in på en hingst och se hans resultat, och om han sedan har avkommor som är visade oxå, att de är klickbara direkt från den sidan. Det kan ju vara VÄLDIGT intressant och enkelt för stoägare!

Jag har ju ingen kunskap om att göra register eller något, men en sak som jag tänkte på är att skulle vara fiffigt om det gick att gå in på en hingst och se hans resultat, och om han sedan har avkommor som är visade oxå, att de är klickbara direkt från den sidan. Det kan ju vara VÄLDIGT intressant och enkelt för stoägare!

Det finns väldigt mycket info på svenskarabhingstar.eu - vet inte vem som har hand om den sidan? Jag tycker att den verkar helbra.

Kanske går att efterlysa sådan information (dvs om avkommor) där?
Annars tycker man att det skulle vara i hingstägares intresse att lägga upp en sida åt hingsten där avkommors prestationer finns med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka