Arabiska fullblod del 2

Men jag vill ju ha en liten fölis med min som mamma... Och det går inte med hennes skadehistorik. Annars vill jag mest ha en häst till som jag kan rida mer på och som kan ta hand om min käre sambo när han vill rida :-)

Vill du ha en liten fölis så kan du ju säkert låna en mage, eller leasa ett sto. Aveln står ju lite halvstill, så det finns säkert flera uppfödare som skulle kunna tänka sig att låna ut sitt sto om man bara frågar runt lite :)

Men jag vill ju ha en liten fölis med min som mamma... Och det går inte med hennes skadehistorik. Annars vill jag mest ha en häst till som jag kan rida mer på och som kan ta hand om min käre sambo när han vill rida :-)

Ah, ja då är det svårare tyvärr!

Tjohej!
Idag var det hoppträning på schemat. Fina prinsessan var hur duktig som helst! Det är så kul att jobba med henne för gör jag rätt gör hon rätt och allt blir superbra! Sen klantar jag till det och då blir det lite rörigt, men hon räddar mig oftast. Vissa hinder och vägar fick vi till helt otroligt bra, så sjukt härligt flyt i allt. Sen klantade jag till det igen :-). Hon är verkligen världens bästa prinsesshäst!!

/Lavinia, som bestämt att nu är det vinter för nu får sessan sova på box igen.

15mfbbl.jpg
[/IMG]
15mfbbl.jpg

Himla bra schema jag hittade på facebook!

Det tror jag säkert! Jag gillar större modeller mest för att jag är lång själv. Många araber känns ju som ponnyer att sitta på även om de är 155 höga, ni vet lite korta och knixiga och huvudet i famnen när man rider...det får mig automatiskt att känna mig som att jag är alldeles för stor för hästen.

Det är det som är så bra med araben tycker jag, finns så många modeller och varianter att det finns ett utbud för alla.. Pirayan är en sådan häst som du just nämnde.. över 150 men känns mindre å du får känslan att du inte vet riktigt var du har hela hästen.. Mellizza är liten.. 147 i mkh.. superduper ungdomshäst enligt mig.. stora rörelser.. snabb som vinden.. vänder på en femöring.. energisk men lyssnar alltid på förhållningar.. dock vill hon bli behandlad med respekt.. inga hårda tag.. :)
Tror du skulle gilla rida Breeze.. stora energiska rörelser.. lagom mycket massa.. bär både sig själv och ryttaren jättebra.. lång hals..

Idag gjorde jag dräktighetskoll på Kornelia, och kan med glädje konstatera att hon är dräktig med Fille! Fölning runt midsommar, om allt fortlöper som det ska. Jättekul! Hon har fått två hingstföl hittills, Khariad och Korazon, så jag kan ju inte låta bli att hoppas på ett sto.... vore så himla kul med ett stoföl efter henne, hon är dotter till min alltid älskade och alltid saknade Kanoria, och jag vill så gärna fortsätta på den linjen!
Bildbombar lite ....

Kornelia
330883_252594228105481_289814_o.jpg

Kanoria (Noir- Kaisa Will- Pargos)

1380688_639271156104451_1403044861_n.jpg

Khariad (Joani- Kornelia)
553934_479967148701520_381182714_n.jpg

Korazon (Pakistan- Kornelia)
10630570_1027601417271421_59623257413295422_o.jpg

Det tror jag säkert! Jag gillar större modeller mest för att jag är lång själv. Många araber känns ju som ponnyer att sitta på även om de är 155 höga, ni vet lite korta och knixiga och huvudet i famnen när man rider...det får mig automatiskt att känna mig som att jag är alldeles för stor för hästen.

Jag är också lång (176) men känner mig inte för lång för Moona som är 148 i mkh. När jag letade häst provred jag en arab som var 154, och HAN kändes liten för mig, det kändes som att jag skulle kunnat välta honom i en tvärsväng.:o Jag kom fram till att det var för att han var smal över ryggen och bålen, medans Moona har en bred platt rygg och är rund över bålen (alltså att revbenen är så, hon är inte tjock :D ) så att det finns mycket plats åt mina ben.

Jag är också lång (176) men känner mig inte för lång för Moona som är 148 i mkh. När jag letade häst provred jag en arab som var 154, och HAN kändes liten för mig, det kändes som att jag skulle kunnat välta honom i en tvärsväng.:o Jag kom fram till att det var för att han var smal över ryggen och bålen, medans Moona har en bred platt rygg och är rund över bålen (alltså att revbenen är så, hon är inte tjock :D ) så att det finns mycket plats åt mina ben.
Håller med, och tänker också att det handlar om hästens hals. En lång, väl ansatt högrest hals känns mycket mer "häst" än en kort och bred....

Jag kan uppdatera lite om mina fyrbeningar!
Washington är i Skåne på träning hos min stalltjej (f.d) för jag har opererat ryggen igen, denna gång tror jag det blev bra
Han har gått sin första jaktritt och det gillade han! Han ska snart gå en till.

Cilla är hemma hos mig i min nybyggda lösdrift. Planen är att hon ska säljas men den biten har fått ligga på is nu när jag varit sjuk. Jag vill sälja henne utomlands och hade några intressenter men så blev det paus. Så det kan bli!
Hon har gjort sina två godkända prov för Bent men hos mig rider och tränar vi inte renodlat akademiskt utan mer allround.
Jag har köpt en B-ponny till tösen, ett palomino sto (Welsh). Små pytteöron och ruskigt lovande.

Jag har inga ambitioner att fortsätta föda upp/köpa fler araber.
Så den biten är jag klar med.
Skulle jag fortsätta är det ned en annan ras vilket beror på att jag tycker rasmålen inte längre är acceptabla.
Villkoren under all kritik och andelen bra ridmaterial alldeles för få.
Jag vill ha en rasförening som verkar för sund avel helt sonika :)

Tycker också att schemat är bra och tankeväckande. Men vad betyder "performance record" i sammahanget? Elitgalopp eller räcker det med godkänt på Lätt B dressyr?

Det beror väl på vad du föder upp för ras/inriktning? Föder du upp gotlandsruss så är väl "inte bita domaren eller rymma på tävlingen" en god merit? ;)
Schemat är ju för uppfödare generellt, inte för araber. Här kommer det igen - det kan vara showresultat eller Msv C, det beror ju på vad du siktar på.

Det beror väl på vad du föder upp för ras/inriktning? Föder du upp gotlandsruss så är väl "inte bita domaren eller rymma på tävlingen" en god merit? ;)
Schemat är ju för uppfödare generellt, inte för araber. Här kommer det igen - det kan vara showresultat eller Msv C, det beror ju på vad du siktar på.

Jag tänkte förstås på araber.

Varför måste du säga något sånt?

För jag tycker så.

Det är lätt slå sig på bröstet och säga att man lever upp till bilden men ser man närmare är det inte ens en bubbla som missats utan flera.

Meriter? Ja vad är en merit?
För mig är det en prestation som visar på både hållbarhet OCH resultat nu inte bara en gång utan flera- nåt som visar på att den häst som ska avlas på har kvalifikationer som bör föras vidare.

Inte LA. Inte klubbmästare ett år utan meriter! Prestation! Power och hållbarhet!

Det är inte bara upp till hästägaren utan lika mycket till sahf att höja ribban.

Klassas araben som ett av världens mest mångsidiga, sunda, starka hästraser är det bara märkligt att det inte sätts högre krav på individerna som ska föra dessa gener vidare.
Idag är det high chaparal.

Meriter? Ja vad är en merit?
För mig är det en prestation som visar på både hållbarhet OCH resultat nu inte bara en gång utan flera- nåt som visar på att den häst som ska avlas på har kvalifikationer som bör föras vidare.

Inte LA. Inte klubbmästare ett år utan meriter! Prestation! Power och hållbarhet!l.

Men då tycker jag att det blir lite svårt. Dom flesta araber blir aldrig elithästar inom någon gren (utom distans eller galopp förstås), det vet vi ju. Dom flesta säljs till vanliga ryttare som vill ha en allroundhäst och som vill ut i skogen eller vara med på en o annan tävling, lite dressyr, lite hoppning, för vissa lite western eller lite WE.

Jag har en häst som jag kan lägga plus o minus på. Minus, blanda annat inga "meriter" av det slag du skriver, nej. Men å andra sidan har hon aldrig haft ägare som ville satsa på det. Och hon är en fin häst av god arabtyp med ett helt fantastiskt temperament och ridbarhet, som ställer upp på allt man begär av henne och har hållit i rätt många år nu som ridhäst. Totalt okomplicerad, bra hovar, lättfödd, aldrig sjuk förutom sitt livs första kolikanfall nu i höst.

Jag är långt ifrån den enda som har en sån häst. Är inga sådana värda att avla på menar du?

Om man lämnar distans åt sidan - jag tycker att det blir lite snett om hästen måste ha gått typ MSV B dressyr, 130 hoppning mm mm. Vill man satsa på att komma dit köper man inte en arab, och köper man en arab är man kanske inte den sortens ryttare som satsar på att komma dit. Så det blir lite moment 22 över det hela.

Men då tycker jag att det blir lite svårt. Dom flesta araber blir aldrig elithästar inom någon gren (utom distans eller galopp förstås), det vet vi ju. Dom flesta säljs till vanliga ryttare som vill ha en allroundhäst och som vill ut i skogen eller vara med på en o annan tävling, lite dressyr, lite hoppning, för vissa lite western eller lite WE.

Jag har en häst som jag kan lägga plus o minus på. Minus, blanda annat inga "meriter" av det slag du skriver, nej. Men å andra sidan har hon aldrig haft ägare som ville satsa på det. Och hon är en fin häst av god arabtyp med ett helt fantastiskt temperament och ridbarhet, som ställer upp på allt man begär av henne och har hållit i rätt många år nu som ridhäst. Totalt okomplicerad, bra hovar, lättfödd, aldrig sjuk förutom sitt livs första kolikanfall nu i höst.

Jag är långt ifrån den enda som har en sån häst. Är inga sådana värda att avla på menar du?

Om man lämnar distans åt sidan - jag tycker att det blir lite snett om hästen måste ha gått typ MSV B dressyr, 130 hoppning mm mm. Vill man satsa på att komma dit köper man inte en arab, och köper man en arab är man kanske inte den sortens ryttare som satsar på att komma dit. Så det blir lite moment 22 över det hela.

Jag tycker helt klart att det räcker med det du beskriver. Man behöver inte tävla för att hästen ska vara en bra ridhäst! Och hållbarhet kan de ju ha ändå, tävlande bevisar inte något, förutom möjligen i distans, för det är ju svårt att få till på hemmaplan.

Som Pselma tex, inkörd som 2 åring, inriden som 3 åring, ridits i alla år i lite olika grenar (eller snarare, i de flesta grenarna...), aldrig varit halt och är i dagsläget 10 år. Jag tycker helt klart att hon har bevisat att hon duger till! Och det trots att hon inte sett så många tävlingsbanor!

Sen vill jag inflika att MSV dressyr inte är någon omöjlighet med en arab. Pia tävlar ju MSV dressyr med placeringar på Nastaq, och det är ju hennes plan med Pontus med i framtiden! Så visst går det! Men det är klart att man kanske måste leta lite och inte ta första bästa, men så är det ju med halvblod med, så där ser jag ingen större skillnad faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka