Arabiska fullblod del 2

Men trots allt så sprider han sina gener- har han så många avkommor så lär ett antal av dem vara ston som i sin tur får avkommor.
Nu känner jag till för lite om just den här hingsten, har aldrig sett honom irl, men någon typ av mer aktiv selektion vore på sin plats inom arabaveln tycker jag.

Hade för många år sedan en shettishingst som vi visade på premiering. Han fick 36 poäng och kastrerades kort därefter. Var en självklarhet eftersom han inte exteriört höll måttet som hingst.

Har ju planer på att se om Korazon kan duga som hingst, men skulle han få så låga exteriörpoäng vid avelsvärdering så kommer han kastreras.

Jo du har naturligtvis 100% rätt i sak. Jag ville bara ha sagt att det inte är så att han har lockat många pga tjusig stamtavla, utan att det är snarare att en liten krets har använt honom - och då väldigt mycket.
Han verkar inte heller ha fått många "barnbarn".

Jo du har naturligtvis 100% rätt i sak. Jag ville bara ha sagt att det inte är så att han har lockat många pga tjusig stamtavla, utan att det är snarare att en liten krets har använt honom - och då väldigt mycket.
I mitt fall så var inte tanken att hänga ut någon hingst specifikt. Det vag därför jag lät bli att nämna vilken hingst jag tog som exempel.. Hur som helst så är jag säker på att de flesta som betäcker har en motivering varför de just valt den hingst de valt och med o meriterade och med alla slags hingstar i avel så blir det väldigt svårt för t.ex en oerfaren att veta hur man skall sålla ur mängden. Det finns en hel del folk därute som t.ex bara vill ha en avkomma på sitt sto eller två.. Som då i gid tro kanske blir betäckt med någon som ligger i närheten som inte t.ex är avelsvärderad och kanske har kass exteriör. Sen hug man än har tänkt att denna avkomma gör jag för eget bruk så kommer kanske senare livet emot och avkommorna säljs till någon annan som drömmer om att avla? Jag tycker att det är ett enormt stort ansvar man har. Det är ju framtiden man skapar. Därför är jag för avelsvärdering. Dels för att hjälpa stoägare, dels för att hjälpa hingstägare och också för att hjälpa köpare..

I mitt fall så var inte tanken att hänga ut någon hingst specifikt. Det vag därför jag lät bli att nämna vilken hingst jag tog som exempel.. Hur som helst så är jag säker på att de flesta som betäcker har en motivering varför de just valt den hingst de valt och med o meriterade och med alla slags hingstar i avel så blir det väldigt svårt för t.ex en oerfaren att veta hur man skall sålla ur mängden. Det finns en hel del folk därute som t.ex bara vill ha en avkomma på sitt sto eller två.. Som då i gid tro kanske blir betäckt med någon som ligger i närheten som inte t.ex är avelsvärderad och kanske har kass exteriör. Sen hug man än har tänkt att denna avkomma gör jag för eget bruk så kommer kanske senare livet emot och avkommorna säljs till någon annan som drömmer om att avla? Jag tycker att det är ett enormt stort ansvar man har. Det är ju framtiden man skapar. Därför är jag för avelsvärdering. Dels för att hjälpa stoägare, dels för att hjälpa hingstägare och också för att hjälpa köpare..

Jo självklart har du rätt, det har vi diskuterat många gånger.

Men avelsvärdering utan möjlighet att vägra stamboksföra avkomma från ej godkänd hingst blir ett verkningslöst verktyg. Och det får man inte göra för WAHO, eller om det var ECAHO. Hingstval blir ändå överlämnat till folks eget tycke, vilket fallet med den här hingsten illustrerar tydligt.

Sen kan det vara att man har testat honom och det har visat sig att han ändå ger fina avkommor med rätt sto, sånt har väl hänt med hingstar, inte bara på arab?

Jo självklart har du rätt, det har vi diskuterat många gånger.

Men avelsvärdering utan möjlighet att vägra stamboksföra avkomma från ej godkänd hingst blir ett verkningslöst verktyg. Och det får man inte göra för WAHO, eller om det var ECAHO. Hingstval blir ändå överlämnat till folks eget tycke, vilket fallet med den här hingsten illustrerar tydligt.

Sen kan det vara att man har testat honom och det har visat sig att han ändå ger fina avkommor med rätt sto, sånt har väl hänt med hingstar, inte bara på arab?

Det är ju inte längre bara araber som får avla utan avelsvärdering/premiering, vill jag inflika.

ECAHO har inget med stamboken att göra i denna mening det är WAHO som är ansvarig för reglementet

Senast ändrad:

Jag kan tycka att det där är lite bakvänt. Jag som bara avlar till mig själv är RUSKIGT noga, eftersom jag vill behålla avkomman själv så är det ju extremt viktigt att jag blir nöjd. Och jag är kräsen! Ska man sälja så är det ju inte lika noga, för andra människor gillar andra saker än vad jag gör.

Jag tycker att den hingstcertifieringen vi har idag är bra, men svårtolkad! Den som har fått högst poäng fick 90, och det var inte i SAHFs regi då. Sen tror jag att högsta är 80 (?) och där känns det lite konstigt. Är den som fick 90 så mkt bättre?

Pontus fick 77 poäng, helt ok kan jag känna när man ser de övriga. Det fanns mer att hämta, framförallt som han bara fick 7 på temperament, med kommentaren ouppfostrad, och det går ju som bekant att ändra på. Pontus är idag valack, och även om han var fin så känns det rätt för min del iaf. Han hade ärvt sin mors (och mormors) bog, och den var för sluttande och för min del så var det kanske främst det som gjorde att han var ett valackämne, som jag brukar uttrycka mig lite fint.

Han är fortfarande en fin häst som rör sig bra och som mest troligt kommer vara en väldigt trevlig ridhäst framöver. Och framförallt så är han en förbättring från sin mor, och det var ju ändå målet.

Jag kan tycka att det där är lite bakvänt. Jag som bara avlar till mig själv är RUSKIGT noga, eftersom jag vill behålla avkomman själv så är det ju extremt viktigt att jag blir nöjd. Och jag är kräsen! Ska man sälja så är det ju inte lika noga, för andra människor gillar andra saker än vad jag gör.

Jag tycker att den hingstcertifieringen vi har idag är bra, men svårtolkad! Den som har fått högst poäng fick 90, och det var inte i SAHFs regi då. Sen tror jag att högsta är 80 (?) och där känns det lite konstigt. Är den som fick 90 så mkt bättre?

Pontus fick 77 poäng, helt ok kan jag känna när man ser de övriga. Det fanns mer att hämta, framförallt som han bara fick 7 på temperament, med kommentaren ouppfostrad, och det går ju som bekant att ändra på. Pontus är idag valack, och även om han var fin så känns det rätt för min del iaf. Han hade ärvt sin mors (och mormors) bog, och den var för sluttande och för min del så var det kanske främst det som gjorde att han var ett valackämne, som jag brukar uttrycka mig lite fint.

Han är fortfarande en fin häst som rör sig bra och som mest troligt kommer vara en väldigt trevlig ridhäst framöver. Och framförallt så är han en förbättring från sin mor, och det var ju ändå målet.
Så tänker jag också idag och försöker lära mig mera och mera för varje dag. Dock så har man ju varit ung naiv och godtrogen en gång i tiden och man skulle ju önska att folk skulle slippa göra samma misstag som en själv genom kunskap åt folket. Dom mera erfarna ser ju hur en bra häst skall se ut. De väljer högst antagligen bra hingstar som kompletterar stona och strävar att avkomman skall bli bättre än stoet och har bra avelsmatrial från början. Dock är ser värre för den som är nya i branschen. Med drömmar mål och engagemang men som kanske inte vet så mycket ännu. Första hästen till exempel
. Gjorde mitt första egna misstag där. Superfin sto enligt mig själv gått ok på show och fått 3 avkommor och köpt av uppfödare.. Tanken var ju att rida tävla och avla. Avelsvärderade henne som tur var och hon fick 32 poäng 6 or på rörelser lång länd o rygg brant bog korta upprätta kotor gracil benstruktur knipt under knäna.. Som tur var så eller tur o tur så röntgade jag henne också och hon hade lösa benvitar samt grava förslitningar.. Denna häst så tyckte jag personligen efter detta att inte skulle avlas på mera.. och lärde mig därefter.. men tänk om jag hade bara trott på att om hon använts förr så måste hon ju vara bra? Okunskap är farligt.. Jag är rädd för att inte lära mig och göra dumma misstag.. Denna häst lever inte längre idag och jag saknar henne enormt. Även om en häst inte är byggd som den ska så är det ju inget hästen i sig själv kan något åt och man har all rätt att älska sin häst oavsett utseende. Dock tror jag man måste bli bättre på att ta till sig folks rekommendationer och kunskap och inte ta allt personligt.. Har din häst brant bog så har den och den kan vara jätte trevlig endå. Har den dock grava exteriöra avvikelser så är det kanske bäst att kastrera.. finns nog andra hingstar som kan göra jobbet.. men hur skall kunskapen om avelsmatrial öka om det inte finns möjlighet kunskap och vilja att lära sig?

men hur skall kunskapen om avelsmatrial öka om det inte finns möjlighet kunskap och vilja att lära sig?

Ja....och jag tycker att man ser en kontrast mot halvblodsfolket måste jag säga. Dom är så totalt inriktade på att avla fram sporthästar att det är mycket noga med den eller den hingsten och vad dom har för BLUP, vad avkommorna har gjort, hur hingstens egenskaper matchar stoets mm mm. SJÄLVKLART generaliserar jag och självklart finns det undantag från det och det finns även halvblodsägare som tar föl på sitt trevliga sto med grannens trevliga hingst. (Har en kompis vars sto har just blivit T-märkt och en lokal uppfödare har tagit över henne för att avla på. Den hästen har kroniska ryggproblem, var svårriden i största allmänhet, är frusen så att hon måste täckas förutom när det var 30 grader varmt, nervig, har haft upprepade kolikanfall och en massa allergier (tål inte diverse vanliga hagblommor). Henne hade inte jag avlat på. Men hon hade "fin stam".)

Jag tycker att det är skillnad mot när jag skaffade min första arab 2006, nu ser man fler annonser på unga araber som har varit i träning och som säljs på sin potential som ridhästar, och då måste man ha varit noga med val av hingst med hög ridbarhet eller?

Kanske Tempen eller Cornelia kan inflika mera, ni vet väl hur snacket går och hur inställningen är.

Aliah, jag tycker att du har en beundransvärd inställning!!
Självklart har vi alla gjort våra misstag.... Jag gjorde ungefär som du med mitt första sto Yosefine (Yazz). Visste noll och inget om araber, hade hört talas om Aladdin som låg nära i stamtavlan. Det var det hela. Köpte henne som ettåring av uppfödaren och tänkte rida och avla.
Yazz blev ju min hjärtehäst, men som unghäst var hon het och svårriden (det höll i resten av livet, men samtidigt hade hon ett hjärta av guld och var mycket snäll) och jag ville ge upp många gånger.
Exteriört var hon- kom och hjälp! Där kan vi snacka brant bog och korta markbundna rörelser! Underhals, grovt huvud, toppigt kors.... Dock visade hon sig ha bra ben, men det föll under kontot ren och skär tur. Hon blev dock bättre med åren, och hade rättat till sig betydligt som gammal.

Jag begrep inte alls vad jag borde använda för hingst på henne, så jag åkte på shower och såg några som jag tyckte om. Den ena var Shaheer e. Raz Ama Naz, och med honom fick hon två föl. Han förbättrade ingenting på henne, snarare tvärtom.
Den andre var helsvarte Noir, som jag tyckte var stor och läcker och hade mycket rörelser. Han förbättrade rörelserna och gav atletisk kropp till de två föl hon fick med honom, men eftersom han också var ganska grov blev avkomman lindrigt sagt maffig....
Alt var den hingst som förbättrade avkomman mest. Resultatet blev Varenne, som nyligen tävlade EM i distans. Snygg är han också, men med för grovt huvud. Jag vet nu att stammen hos Yazz´moderslinje borgar för ett grovt huvud (Siglavy Bagdady Vl) men det visste jag inte då.

Kanske måste vi lära av misstagen.... det finns ju ingen samlad statistik att gå på när det gäller araber, varken vad gäller tävlingsresultat eller avelsvärderingar eller röntgen, så man får idka detektivarbete för varje hingst. Jag har lärt mig genom åren vad jag ska titta efter (rörelser, bog, hals, ben, rörelser, kropp, huvud, rörelser...) men jag är absolut ingen som känner till hur snacket går eller tillhör "innefolket". Jag sitter här på min lilla gård och avlar tjurigt efter eget huvud.

Två saker till som jag inte vill göra avkall på när jag letar hingst: utstrålning och temperament. Utstrålningen måste vara så stark att man inte glömmer den bild av hingsten man fick på näthinnan, och temperamentet måste vara så milt att man vågar släppa fram små barn till honom.

Idag var det omskoning för fina prinsessan och som sig bör med prinsessor fick hon inviga nya skoningsutrymmet :-). Hon var lite sådär seminöjd, det var kallt, inga andra hästar och dessutom sånt där dåligt betonggolv - prinsessor vill ha gummimatta med hovar på för att vara riktigt nöjd! Eftersom golvet var fel tänkte hon att hon kanske kunde skrapa bort den äckliga betongen med framhovarna :-).

När vi skulle hem testade jag om min relativt hästovana mamma kunde lasta fröken och det gick alldeles utmärkt! (minns hur det var den vintern det tog nästan 2 timmar att få in fröken i lådan och vi till slut gjorde det med tröja över huvudet (hennes, inte mitt)). När vi kom hem till stallet fick min far leda upp henne till hagen och ta av grimman, han är än mer hästovan än min mor :-). Fina prinsessan visade sig från sitt allra bästa humör och var hir snäll som helst (som vanligt!).

Idag får prinsessan också flytta in i boxen igen, hon har gått själv på nätterna och nu börjar det bli kallt på marken (inget vindskydd) och då känns det snällare att hon får sova i spånet i uteboxen istället för att vara ute. (ja, här förmänskligar vi prinsessan grovt, men hon är supernöjd inne).

/Lavinia, som hopptränar imorgon. Ska bli grymt kul det med!

Sund inställning tycker jag!

Jag hade sååå gärna avlat på min, men med hennes spatt och hovbroskförbening kan hon knappast förbättra rasen så hon får klara sig utan bebisar (och jag med :-( )

/Lavinia

Så tänker jag också idag och försöker lära mig mera och mera för varje dag. Dock så har man ju varit ung naiv och godtrogen en gång i tiden och man skulle ju önska att folk skulle slippa göra samma misstag som en själv genom kunskap åt folket. Dom mera erfarna ser ju hur en bra häst skall se ut. De väljer högst antagligen bra hingstar som kompletterar stona och strävar att avkomman skall bli bättre än stoet och har bra avelsmatrial från början. Dock är ser värre för den som är nya i branschen. Med drömmar mål och engagemang men som kanske inte vet så mycket ännu. Första hästen till exempel
. Gjorde mitt första egna misstag där. Superfin sto enligt mig själv gått ok på show och fått 3 avkommor och köpt av uppfödare.. Tanken var ju att rida tävla och avla. Avelsvärderade henne som tur var och hon fick 32 poäng 6 or på rörelser lång länd o rygg brant bog korta upprätta kotor gracil benstruktur knipt under knäna.. Som tur var så eller tur o tur så röntgade jag henne också och hon hade lösa benvitar samt grava förslitningar.. Denna häst så tyckte jag personligen efter detta att inte skulle avlas på mera.. och lärde mig därefter.. men tänk om jag hade bara trott på att om hon använts förr så måste hon ju vara bra? Okunskap är farligt.. Jag är rädd för att inte lära mig och göra dumma misstag.. Denna häst lever inte längre idag och jag saknar henne enormt. Även om en häst inte är byggd som den ska så är det ju inget hästen i sig själv kan något åt och man har all rätt att älska sin häst oavsett utseende. Dock tror jag man måste bli bättre på att ta till sig folks rekommendationer och kunskap och inte ta allt personligt.. Har din häst brant bog så har den och den kan vara jätte trevlig endå. Har den dock grava exteriöra avvikelser så är det kanske bäst att kastrera.. finns nog andra hingstar som kan göra jobbet.. men hur skall kunskapen om avelsmatrial öka om det inte finns möjlighet kunskap och vilja att lära sig?

Sund inställning tycker jag!

Jag hade sååå gärna avlat på min, men med hennes spatt och hovbroskförbening kan hon knappast förbättra rasen så hon får klara sig utan bebisar (och jag med :-( )

/Lavinia

Vill du ha en liten fölis så kan du ju säkert låna en mage, eller leasa ett sto. Aveln står ju lite halvstill, så det finns säkert flera uppfödare som skulle kunna tänka sig att låna ut sitt sto om man bara frågar runt lite :)

Vill du ha en liten fölis så kan du ju säkert låna en mage, eller leasa ett sto. Aveln står ju lite halvstill, så det finns säkert flera uppfödare som skulle kunna tänka sig att låna ut sitt sto om man bara frågar runt lite :)

Om man är lite omsorgsfull och avlar väl nu, har man ju lite att erbjuda om några år... Vad jag förstår är det fler betäckta ston i år än året innan, men fotfarande lugnt.

Det är stort sug efter stora, väl ridna araber kan jag säga. Jag har en unghäst jag hade tänkt sälja, men hon är exceptionellt lovande ridhäst även om man bortser från ras och är inte längre uppe för försäljning. Henne hade jag kunnat sälja flera gånger om,typiskt nog.

Om man är lite omsorgsfull och avlar väl nu, har man ju lite att erbjuda om några år... Vad jag förstår är det fler betäckta ston i år än året innan, men fotfarande lugnt.
Det är det säkert, det är ju ganska många hingstar som har licens i år.

Själv lyckades jag lura på en stoägare att betäcka med Fille ;) Hon ville egentligen köpa Pontus, men insåg efter att hon hade sett Ella att hon var nästan en kopia av hennes ena häst! Det stoet var lite större och grövre bara. Så hon bestämde sig för att göra en egen ;)

Det blir spännande nästa år!! Förs ut är Classica (Garanti x Caroline) hon ska ha i mitten av mars! Sedan dröjer det enda till juni för nästa, och sen kommer ett gäng i juli! Såååå spännande!

Jag har också förstått att har man en stor, välriden arab är den inte svårsåld!
Men även en som håller ponnymått och är välriden borde vara attraktiv för ponnyryttare på tävlingsbanorna. Tycker man märker en trend åt att det går allt lättare att sälja arabhästar, om de är inridna och gärna har tävlat en del.
Man ska väl också värna om att rasen har individer mellan 140 och 160 cm, det finns en arab för alla! :)

Blev lite nostalgisk och letade upp en bild på min härliga Yazz, här är hon kanske 17-18 år. Glöd i blicken och vill springa! Ett öra mot matte som står med kameran. Ryttare är Maria, vår underbara stalltjej som alltid var som klistrad på hästryggen.

171293_181146995250205_7586990_o.jpg

Blev lite nostalgisk och letade upp en bild på min härliga Yazz, här är hon kanske 17-18 år. Glöd i blicken och vill springa! Ett öra mot matte som står med kameran. Ryttare är Maria, vår underbara stalltjej som alltid var som klistrad på hästryggen.

171293_181146995250205_7586990_o.jpg
Härligt det ser ut! Kl: Jag tror också på araben som ridhäst. När jag hade upp Minna på annons såldes hon på en vecka. Först till distans men tyvärr fick ägaren knäproblem och då såldes hon strax därefter till allround ponny åt en tonårstjej. När vi sökte foder värd åt Pirre ifjol var det 2 som mailade och fråga om vi kan tänka oss att sälja honom istället.. De flesta häst människor är ju intresserade av ridning så jag tror att det är på den vägen man skall försöka nå ut till folk.. :)

Jag har också förstått att har man en stor, välriden arab är den inte svårsåld!
Men även en som håller ponnymått och är välriden borde vara attraktiv för ponnyryttare på tävlingsbanorna.

Det tror jag säkert! Jag gillar större modeller mest för att jag är lång själv. Många araber känns ju som ponnyer att sitta på även om de är 155 höga, ni vet lite korta och knixiga och huvudet i famnen när man rider...det får mig automatiskt att känna mig som att jag är alldeles för stor för hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka