Arabiska fullblod del 2

Det är ju bara såååå skönt att bli ryktad i ljumsken... :D

Hur söt är inte han då?

Kl: Vi har just varit på Söndagspromenad.. jag försöker oftast kombinera en Promenad med att nån av hästarna slipper med ut och lufta sig. Jag tycker att just promenader är ett väldigt behändigt sätt att komma närmare hästarna på.. När de får hänga med i familjelivet litegrann, promenera genom byn.. Äta lite blåbärsris medan barnen klättrar på lite stenar.. att de helt enkelt bara är med.. :) Breeze som ännu inte är så van med det här konceptet att man kan rida i skogen, promenera runt byn och bara ta det lugnt tycker ännu att det är spännande.
Det finns så många obekanta saker som man inte förstår sig på.. Det här med att bara slappna av och göra ingenting.. Vad är det för något? Skall vi inte göra något matte? Skall vi springa? Kommer du någongång? Ack så nyttigt det är att bara vara ute o strosa, titta på saker och bekanta sig med omvärlden :)

11999063_1496564020666046_1332322923631889794_n.jpg

Mycket sunt och bra tänk tycker jag!
Brukar diskutera detta med min väninna, det här med hur viktigt det är att hästar får göra saker utan krav på samling och koncentration, att man bara promenerar raskt utan ryttare som ett slags lugn konditionsträning och mental träning/avslappning.
Hon brukade göra så tidigare att hon släppte hästen lös i paddocken, gick snett bakom honom utmed fyrkantsspåret i rask skritt och puttade på honom med ett långspö om han inte trampade över ordentligt med bakbenen. Tio minuter i vart varv, två gånger i veckan. Hon kunde pga operationer och hälsoproblem inte rida mer än i skritt, men det gjorde hon i timmar varje vecka, i skogen.
Den hästen hade rumpmuskler som få, och när han var med i Hästrallyt visade det sig att han hade bäst kondition av alla.
Jag red alltid tidigare med intentionen att hästen ska hitta sin egen balans och bära sig själv. Lång tygel i alla gångarter, samling bara korta stunder. Skänklar och sits reglerar tempot. Har verkligen en önskan att hitta tillbaka till det ridsättet, och är på gång med Kornelia. Det går utmärkt att rida henne i trav i skogen på helt lång tygel, hon faller in i ett lugnt och ändå energiskt tempo och man reglerar genom sitsen. Så samlar jag ibland, men målet är att hon ska hålla samma tempo när jag släpper tygeln helt.
När jag tänker efter så hade jag aldrig problem med hältor och sådant när jag red så förr. Kanoria och Yazz reds jättemycket, både i skogen och på ridbanan, aldrig någon hälta eller problem med hovarna. Samma sak med Varenne. Ingen av dem var någonsin skodd.

Hej!

Idag tog jag och fröken prinsessa en promenad till vågen, den fungerade fortfarande inte, det verkar som om man måste stoppa i nån typ av kort för att den ska väga. Så irriterande. Men ca 55 min promenad blev det iaf och 30 min TENS på frökens problemområden (korset och höger bog). Hon tycker det är sådär lagon mysigt när musklera hoppar utan att hon bett dom, men det verkar göra nytta för hon blir bara mjukare och mjukare.

Igår hade vi vår sista konditionsträning innan jakten, fröken häst är snabbast av alla hästarna i stallet. Tom @Heulwens store PRE springer hon ikapp utan större problem och nu börjar hon hitta nån typ av tävlingsinstinkt dessutom. Så söt när hon lägger öronen bakåt (blir ju mindre luftmotstånd så) och bara ska gå om! Nu blir det en relativt lugn vecka där vi satsar på att verkligen öva in att lyssna på diverse hjälper, så hoppas jag att knäpphästen sköter sig på jakten. Hon har blivit ruggigt bra på att hoppa på bakbenen på sistone, vore trevligt om hon inte visade den sidan på jakten. Vill ju inte att folk ska tro att hon är en sån där hispig arab :-).

/Lavinia

Vi jobbar vidare, Angelique och jag red dressyrpass för tränare igår. Gick helt ok med tanke på att Angelique inte var på sitt bästa humör. Att Angelique får äta sin frukost i fred och få gå i hagen en stund innan ridning är väldigt viktigt för henne. Igår fick hon 20 min att hinna äta lite frukost och vara i hagen, det var på tok för kort tid för liten ponny. På träningen så skötte hon sig bra, men utan det lilla extra som brukar finnas där. Hon får mycket beröm för att vara en så trevlig häst, och för att utvecklingen går framåt. Så vi fortsätter att jobba på.
I nuläget så rids eller motioneras hon nästan alla dagar i veckan, hon stod två dagar förra veckan, och var inte alls nöjd med det. Hon behöver få komma ut och göra någonting nästan varje dag, sen kan detta någonting bestå av en tur i skritt, ett konditionspass längs skogsvägarna eller ett pass på banan. Hon är lika positiv till allt, men det märks de dagar hon bara fått vara i hagen, då blir hon lätt rastlös.

Dagens pass med Centella.

Så fint o lugnt det ser ut :)

Kl: Vi har haft massörbesök idag.. B har varit jättespänd i Bakkärran och kommer nog att behöva ha upprepade behandlingar.. Konstaterar gång på gång att man skall söka hjälp om man har en känsla av att nått inte är 100.. Nu är jag bara oroad över varför hon blir så här spänd..

Hej!

Idag tog jag och fröken prinsessa en promenad till vågen, den fungerade fortfarande inte, det verkar som om man måste stoppa i nån typ av kort för att den ska väga. Så irriterande. Men ca 55 min promenad blev det iaf och 30 min TENS på frökens problemområden (korset och höger bog). Hon tycker det är sådär lagon mysigt när musklera hoppar utan att hon bett dom, men det verkar göra nytta för hon blir bara mjukare och mjukare.

Igår hade vi vår sista konditionsträning innan jakten, fröken häst är snabbast av alla hästarna i stallet. Tom @Heulwens store PRE springer hon ikapp utan större problem och nu börjar hon hitta nån typ av tävlingsinstinkt dessutom. Så söt när hon lägger öronen bakåt (blir ju mindre luftmotstånd så) och bara ska gå om! Nu blir det en relativt lugn vecka där vi satsar på att verkligen öva in att lyssna på diverse hjälper, så hoppas jag att knäpphästen sköter sig på jakten. Hon har blivit ruggigt bra på att hoppa på bakbenen på sistone, vore trevligt om hon inte visade den sidan på jakten. Vill ju inte att folk ska tro att hon är en sån där hispig arab :-).

/Lavinia

Hur fungerar TENS på hästar? Fick nämligen själv tips att testa på B.. Lycka till med Jaktritten, vad spännande det låter :)
På söndag skall jag provrida för en ny instruktör, kommer bli roligt men nervöst. jag får alltid prestationsångest innan ajg skall testa på något nytt :)

DSC08957.JPG

Hej!

TENS funkar superbra på häst! Funkar precis som på oss människor, fast man får ha på lite gel på pälsen så elen når in till huden. Ne får runt korset och runt höger fram bog, eftersom det är där hon har mest problem efter alla skador hon haft där. Den som tipsade dig kanske kan tipsa om bra ställen att sätta på?

(Jag köpte min på apoteket för 700 kr och köpte extra el-paddar så jag inte måste dela med hästan. Jag och sambo använder den minst lika mycket som pålla gör:-) )
/Lavinia

Hur fungerar TENS på hästar? Fick nämligen själv tips att testa på B.. Lycka till med Jaktritten, vad spännande det låter :)
På söndag skall jag provrida för en ny instruktör, kommer bli roligt men nervöst. jag får alltid prestationsångest innan ajg skall testa på något nytt :)

DSC08957.JPG

Jag har världens bäst häst!

Igår åkte vi på jakt, med ca 30 andra hästar och ryttare. Jag hade funderat både fram och tillbaka över vad jag skulle ha för "bett" (dvs kapson eller hackamore) och bestämde mig först på plats för kapsonen. Finaste Omman var så himla fin, vi la oss långt bak i fältet (lite mer lugn och ro där) och hon var helt cool även när hela fältet for iväg i galopp. Vi hoppade alla hinder utom ett (för det vågade inte jag hoppa). Hon hoppade så himla fint och gick att bromsa och gasa precis som hemma. Vi red i ca 1.5 h och det var precis så roligt som jag alltid drömt det skulle vara! Att fina prinsessan dessutom gick att rida på kapson (med ludd över nosen) utan problem var bara så himla skönt, bettlöst FTW! Jag är sååå kär i min fina prinsessa.

Sen råkade det vara dressyrträning idag och trots att fröken var lite trött (kunde stå naken på stallplan utan att rymma) gjorde hon sitt absolut bästa och var typ finare än nånsin.

Nu är jag så trött att jag knappt vet vad jag heter och pållan är nog lika trött hon, men det har varit en helt underbar hästhelg!

/Lavinia, som ännu inte hittat några bilder på oss, vi hade inte plats för en fotograf i bilen.

Å vad helt underbart det låter!! Så duktig häst du har, och så duktig du är!
Bilder hade ju förstås varit väldans kul.... :banana:

Idag ställde Plannja upp som barnbarnsridhäst, och hon som nästan alla äldre arabdamer var hon coolast i världen när småttingarna satt på.
Lilla Alice, 18 månader, tyckte det var så kul att hon gungade med hela kroppen när Plannja stod stilla och ville att hon skulle börja gå igen.

Hej!

TENS funkar superbra på häst! Funkar precis som på oss människor, fast man får ha på lite gel på pälsen så elen når in till huden. Ne får runt korset och runt höger fram bog, eftersom det är där hon har mest problem efter alla skador hon haft där. Den som tipsade dig kanske kan tipsa om bra ställen att sätta på?

(Jag köpte min på apoteket för 700 kr och köpte extra el-paddar så jag inte måste dela med hästan. Jag och sambo använder den minst lika mycket som pålla gör:-) )
/Lavinia

jo hon skulle ta med i nästa vecka och visa mig lovade hon :)

ååh vad roligt det låter med jaktritt, något sådant ordnas inte här..

KL: Igår red jag lektion för ny tränare.. jobbigt, lärorikt och roligt.. Dock nämnde hon en sak som jag började fundera på.. Hon påstod att araber ofta får förkalkningar i halskotpelaren, är det så?

IMG_0189_zpsh9g7j3l3.jpg
[/URL]

Länge sedan jag la in någon bild på lilla Moona - här är hon med min dotter som hon tar så väl hand om. :love:

Moona fick inte mindre än 2 st kolikanfall :eek::cry: under september (båda när jag var bortrest) men nu är hon pigg o glad igen. Jag håller tummarna för att det handlade om att betet hade tagit slut och hon hade börjat äta olämpliga saker i hagen. Har öst på med hö nu så att hon inte ska vara vrålhungrig när hon går ut och glufsa i sig sånt som hon inte borde. Hon är och alltid har varit ett matvrak…..

Blir så glad varje dag för min lilla häst, hon är en klippa i alla lägen och ett nöje att umgås med. Och som ridhäst blir hon bara roligare o roligare ju mer vi håller på. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka