Arabiska fullblod del 2

Jahapp
så var det bestämt. Hoppsadeln får åka tillbaka och vi har därmed ingen sadel att hoppa i, igen. Dressyrsadeln ligger ju inte heller superbra men det får gå tills vi hittar nåt annat. Nån som har nåt bra tips på sadel till överbyggd, kortryggad, bred och tokkänslig arabprinsessa?

/Lavinia, trött på sadlar, ska köpa halvblod nästa gång, dom gnäller minsann inte på sadlarna.
Har du provat Jaguar? Eller Harry Dabbs?
Jag har en pre val. Lite överbyggd, kort rygg o bred..
Letade länge men hittade sedan Jaguar sadeln som låg bra.
Lite dyr förstås men jag köpte begagnad o viddade bommen ännu mer:)

En extravid Frank Baines reflex är den enda sadel hittills som har legat ok på Kocco.... Hon är sälformad utan manke, kortryggad och rund bål.... suck suck, den sadeln är inte ens min, har lånat den av grannen, men när jag får råd ska jag köpa en bättre begagnad sådan!

Ha
Hahaha, underbara Mellizza, ålder är minsann bara en siffra!! Och är man en så gammal arabdam så vet man nog sitt värde och behöver inte ha det nerskrivet på papper...! :D

Väldigt kul med fina Breeze!
Har det funkat med ridningen sen? Inga fler stegringar?

Jag håller på att sätta igång mig och Kornelia så smått, vi varierar mellan skrittrundor, något litet pass på ridbanan och tömkörning i skogen.

12002911_1024799074218322_1495317961524448087_n.jpg

12027521_1029515137080049_3573781769224448347_n.jpg
Mysigt det ser ut. tömkörning är något jag gärna skulle vilja fördjupa mig i..
Ridningen sedan "olyckan" har gått helt okej.. Ju mera jag funderar på det desto säkrare är jag på att det kan vara frågan om sadeltrång. Har bytt tillbaka till gjorden som jag fick med när jag köpte henne och använt den andra sadeln nu istället.
Dock så har hon en låsning som spökar..
Hon vrider svansen mot höger när hon går.. Känner också när jag rider att hon har jättesvårt att få upp vänster bog.. Hon skall bli uppkollad på måndag så vi kommer att ha vila från ridningen till dess! Stryker oss från tävlingen i helgen därför och fokuserar på annat istället :)

Appropå tävlingsmeriter. Otroligt roligt att den nykorade EM vinnaren i fälttävlan, Fischer Takinou är reggad som angloarab. Har för mig att fransmännen gärna rider angloaraber i både hoppning och ffa fälttävlan. Det visar att det arabiska blodet kan hävda sig även i elittävlande även om det rena blodet kan vara några generation tillbaka. Och som jag sa i en tidigare arabtråd, min systers renrasiga arab var kvalad till ponny SM i dressyr och gick allsvenskan i dressyr i många år med olika ryttare. Så visst kan araber!

William Fox-Pitts Tamarillo, som han vann både Badminton och Burghley och tog lagsilver i OS med, var angloarab som var reggad som "part-bred arab". Närmaste renrasiga araben i hans stamtavla var hans mormor.

Tamarillo var kring 1,60 och Fox-Pitt är 1,96 men det funkade ändå :D

Väldigt spännande, längtar verkligen till sommaren just nu! Det skall bli intressant att se vad kombinationen av dessa två blir.. :)

KL: Hur mycket rider ni och har igång era araber? hur ser en typisk vecka ut för er?
Grattis!
Gällande ridning så går våra yngre hästar 3 ggr/vecka ungefär en och då halvtimma under ryttare. Min Electrify som är 6 år och nu dräktig går ungefär samma som lite graviditetsgympa. Fem gånger i veckan känns optimalt på de vuxna hästarna för oss, då kan man få in olika kvaliteer i ridningen och köra ganska omväxlande! Typ markarbete/dressyr måndag/torsdag luftning/ ibland canter i skog tisdag fredag och så en trudelutt hopp eller valfritt på lördag. Sedan planera att växla underlag så man stärker snarare än nöter på hästarna.

Här är det väldigt varierande!
Jag är ju ensam om det hela, förutom att maken tar hand om utsläpp på morgonen och utfodring av det mesta grovfodret vintertid. Allt annat gör jag, så det är mycket beroende av hur mycket tid jag har....

Min ambition är alltid att när jag väl har börjat på med en unghäst så ska den göra något aktivt två eller tre gånger i veckan. Det blir kanske en promenad, tömkörning, löslongering eller något. Jag brukar hålla på med dem tills de har vant sig vid att man hänger på dem och står i stigbygeln, därefter lämnar jag iväg för inridning. Mina fyra diskbråck ser inte fram emot möjligheten att dråsa i backen om en unghäst skuttar ....

I år har jag Pasja som har kommit så långt att hon ska iväg på inridning under hösten/vintern. Jag har också hjälpt grannen med min uppfödning Neo som hon äger och som hon har börjat rida in.

Sen har jag Kocco (Kornelia) som jag försöker rida eller jobba vid hand två- tre gånger i veckan. Oftast hinner jag inte mer än någon gång under vardagarna, och så helgerna.

Plannja är 20 år och tas ut på en promenad emellanåt, ibland under ryttare. Bara skritt och lite trav i så fall.

Jag är mycket beroende av att ha hästar som inte måste motioneras varje dag. Då skulle det vara omöjligt. För några år sedan höll jag Kanoria, Yazz och Varenne i god form, red nästan varje dag, men då hade jag hjälp av en superduktig stalltjej plus att jag inte jobbade så mycket.

Här är det väldigt varierande!
Jag är ju ensam om det hela, förutom att maken tar hand om utsläpp på morgonen och utfodring av det mesta grovfodret vintertid. Allt annat gör jag, så det är mycket beroende av hur mycket tid jag har....

Min ambition är alltid att när jag väl har börjat på med en unghäst så ska den göra något aktivt två eller tre gånger i veckan. Det blir kanske en promenad, tömkörning, löslongering eller något. Jag brukar hålla på med dem tills de har vant sig vid att man hänger på dem och står i stigbygeln, därefter lämnar jag iväg för inridning. Mina fyra diskbråck ser inte fram emot möjligheten att dråsa i backen om en unghäst skuttar ....

I år har jag Pasja som har kommit så långt att hon ska iväg på inridning under hösten/vintern. Jag har också hjälpt grannen med min uppfödning Neo som hon äger och som hon har börjat rida in.

Sen har jag Kocco (Kornelia) som jag försöker rida eller jobba vid hand två- tre gånger i veckan. Oftast hinner jag inte mer än någon gång under vardagarna, och så helgerna.

Plannja är 20 år och tas ut på en promenad emellanåt, ibland under ryttare. Bara skritt och lite trav i så fall.

Jag är mycket beroende av att ha hästar som inte måste motioneras varje dag. Då skulle det vara omöjligt. För några år sedan höll jag Kanoria, Yazz och Varenne i god form, red nästan varje dag, men då hade jag hjälp av en superduktig stalltjej plus att jag inte jobbade så mycket.

Det är ju jättesvårt att hålla igång hästar om man är själv - tiden räcker inte till och det räcker med ett tandläkarbesök för att spräcka schemat! Jag tycker all tid bara rinner iväg och då är jag ändå så lycklig att jag jobbar här hemma och inte måste lägga tid på arbete utanför gården. Respekt till alla "dubbelarbetande" hästentusiaster!

Ja, det är svårt- man vill ju så gärna men tiden finns där bara inte! Jag har sakta men säkert dragit ner på hästantalet så att jag nu har sex stycken, inkluderat gamla Lillan, 24- årig welsh. Det enda hon gör är att bära runt på barnbarnen emellanåt. Så nu känns det snudd på hanterligt....

Jag själv hamnar nog oftast att puzzla för att få tiderna att gå ihop.
Eftersom jag är hemma med barnen varav ena är 2 år och 2 månader samt den yngre på 10 månader så blir det ju inte så mycket pysslande med hästarna under den vakna tiden.
Jag försöker att ha igång Breeze 4-5 gånger i veckan. Då är 2 av passen dressyr. Ett av dom för tränare. En dag i veckan rider vi på travbanan. En dag i veckan rider vi ut i skog och mark och en dag varierar vi med skog och mark eller alternativ bomträning. Terrängritterna kan också vara långpromenad vid hand.
Mellizza hålls igång av medryttarna 3 gånger i veckan. Då rids hon varierat endera dressyr, terräng eller hopp. Har jag extra tid över så tar jag ut henne en eller två gånger i veckan. Då försöker jag rida igenom henne med jämna mellanrum eller så ibland blir det bara en avslappand härlig terrängrunda.
När Meciliah kommer hem så är tanken att hon skall vara igång 3 gånger i veckan hon med. Vi kommer att börja med att repetera det hon kan. Dvs Promenader, att ha sadel o träns på, hänga på och så småningom komma igång med lite ridning.

KL: Hur mycket rider ni och har igång era araber? hur ser en typisk vecka ut för er?

Men ALL heder till er som hinner med så många hästar!! :bow:
Jag arbetar heltid på kommunen som verksamhetsutvecklare/handläggare och tränar Galishimo fyra dagar i veckan. Jag har märkt att jag inte klarar något intensivare schema än så. :meh: Just nu rider jag honom tisdag, onsdag, torsdag efter arbetstid på kvällen, och så rider jag honom en helgdag. Tre av passen brukar vara dressyr och det andra passet gör vi något annat. Men sedan är det ju mat som ska fixas, disk, tvätt, städ, planering inför kommande vecka och ofta har man ju släkt och vänner som kan behöva ett handtag på helgerna. Jag drömde länge om att köpa en häst till innan verkligheten slog mig i ansiktet. "Seriously - hur skulle jag orka det, utan att bli en blöt fläck på marken?" :banghead:

galo6.jpg

Ja, det är ett makalöst pusslande!
Jag kommer att gå ner i arbetstid ganska mycket framöver, jag har stått och står ganska nära den berömda väggen det senaste halvåret och måste göra något innan jag krockar med den på allvar.

Hästarna är dock en livlina och något jag aldrig någonsin vill släppa eller vara utan! Jag gör en mental bild av hur jag går i stallgången, typ 90 år gammal, med min rollator med en foderspann på vart handtag och ryktlådan i varukorgen....:banana: Jag tänker att ett par godsinta, kloka gamla arabston lär man kunna ha även om man når hög ålder, så länge man är på benen och hyfsat frisk!

Härligt med dressyrträning!
Det skall bli spännande att se hur Centella utvecklas! Längtar tills vi får hem Missilen med så vi kommer igång med lite träning där med.

Tempen, det ser väldigt trevligt ut!
Sen är det ju så att jag vet att du har rätt mycket att pyssla med du också, så jag kan tänka mig att det inte är piece of cake att få ihop det med ridning och träning och hästskötsel och familj för dig heller....
Tycker att vi alla som är drabbade av arabies kan vara stolta över våra arbetsinsatser, för de är inte små!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka