Arabiska fullblod del 2

Dagens uppdatering.

Red finaste Omman barbacka idag, värmde upp på sandvägarna och sen in på ridbanan där vi övade working equitation och dressyr i salig blandning. Fröken häst har aldrig varit så fin som idag!!! Som avslutning tog vi ett hopp över 2 små fåniga hinder i skogen, med mycket lycklig totto som resultat. 2 veckor till jakten Börjar redan bli nervös och har ännu inte hittat någon vettig ersättare till mina 15 år gamla stövlar som tyvärr börjat ge upp nu.

På söndag får prinsessan byta hage och kompis, så nu blir det bara minioner på nätterna (hon går fortfarande ute dygnet runt).

/Lavinia, som avslutade sin dag i stallet med att vara otrogen med @Heulwens fine PRE-prins. (ja det pågår en liten romans där, jag har aldrig sett min prinsessa så slampigt brunstig tidigare).

På tal om egenskaper hos hingst- och stolinjer: Vad gäller de gamla polska linjerna, som vi känner till så väl här i Sverige, är det nog inte alltför svårt att urskilja vilka talanger och egenskaper som finns i olika linjer, med lite detektivarbete.
Men numera importeras och leasas många hingstar från olika delar av världen, och man skickar fryst semin från LångtBortistan utan att någon höjer på ögonbrynen. Jag har inga åsikter om det, men man kan ju fundera lite över hur mycket man vet om vilka talanger som gömmer sig i linjerna hos en hingst som är modern för tillfället. Vad har släktingarna där presterat på tävlingsbanorna? Är det bara "showhästar" de senaste generationerna? Hur är temperamentet hos den individen, föräldrarna och avkommorna?
Svårare att få tillförlitlig information när man inte ser med egna ögon, och det gör man väl oftast inte, man har kontakter via nätet och kanske några shower.
Jag vet t ex väldigt lite om egenskaperna hos de ofta ganska mixade linjerna bakom de moderna hingstarna. Man kan följa stammarna bakåt givetvis, och hitta välkända namn, men vad som har fått uppfödarna att välja de olika kombinationerna vet jag ingenting om.
Några reflektioner bara.

Knapplån på Dagens Galishimo :love: Nu ska jag spara ihop pengar till en hästtransport så jag tar mig iväg på kurser så jag kanske kan tävla nästa år! Han blir bara stadigare. :heart

galo4.jpg

galo8.jpg

På tal om egenskaper hos hingst- och stolinjer: Vad gäller de gamla polska linjerna, som vi känner till så väl här i Sverige, är det nog inte alltför svårt att urskilja vilka talanger och egenskaper som finns i olika linjer, med lite detektivarbete.
Men numera importeras och leasas många hingstar från olika delar av världen, och man skickar fryst semin från LångtBortistan utan att någon höjer på ögonbrynen. Jag har inga åsikter om det, men man kan ju fundera lite över hur mycket man vet om vilka talanger som gömmer sig i linjerna hos en hingst som är modern för tillfället. Vad har släktingarna där presterat på tävlingsbanorna? Är det bara "showhästar" de senaste generationerna? Hur är temperamentet hos den individen, föräldrarna och avkommorna?
Svårare att få tillförlitlig information när man inte ser med egna ögon, och det gör man väl oftast inte, man har kontakter via nätet och kanske några shower.
Jag vet t ex väldigt lite om egenskaperna hos de ofta ganska mixade linjerna bakom de moderna hingstarna. Man kan följa stammarna bakåt givetvis, och hitta välkända namn, men vad som har fått uppfödarna att välja de olika kombinationerna vet jag ingenting om.
Några reflektioner bara.

Jag har noll koll på de "moderna" hingstarna idag, men när jag betäckte med Thee Apprentice (Filles pappa för er som inte har koll ;) ) kollade jag upp i princip varenda häst i stammen, och så gott som varenda en hade presterat bra under sadel, eller gett hästar som presterat bra under sadel. Detta gjorde att jag vågade chansa på en hingst som själv inte hade presterat något (eller ens var inriden, då iaf).

På Pselmas sida tyckte jag att det var svårare att hitta info faktiskt, jag hittade mest massor om hur bra temperament hennes morfar Borneo hade, och hennes Pappa går ju mest och producerar bebisar, även där skrivs det om hur lätta avkommorna är i temperamentet.

Men prestation har jag inte sett så mkt av där. Jag har iofs inte lagt ner lika mkt energi på att leta heller. Pselma har nog bevisat för sig själv att hon duger som brukshäst kan jag tycka, även om hon inte har visat det på tävlingsbanorna. Med nya ägaren blir det kanske lite sånt nästa år!

Jag har noll koll på de "moderna" hingstarna idag, men när jag betäckte med Thee Apprentice (Filles pappa för er som inte har koll ;) ) kollade jag upp i princip varenda häst i stammen, och så gott som varenda en hade presterat bra under sadel, eller gett hästar som presterat bra under sadel. Detta gjorde att jag vågade chansa på en hingst som själv inte hade presterat något (eller ens var inriden, då iaf).

På Pselmas sida tyckte jag att det var svårare att hitta info faktiskt, jag hittade mest massor om hur bra temperament hennes morfar Borneo hade, och hennes Pappa går ju mest och producerar bebisar, även där skrivs det om hur lätta avkommorna är i temperamentet.

Men prestation har jag inte sett så mkt av där. Jag har iofs inte lagt ner lika mkt energi på att leta heller. Pselma har nog bevisat för sig själv att hon duger som brukshäst kan jag tycka, även om hon inte har visat det på tävlingsbanorna. Med nya ägaren blir det kanske lite sånt nästa år!

Jätteintressant detta tycker jag! Pselma har väl alltid varit en trevlig sporthäst och bra på både det ena och det andra, så jag hoppas hon kommer ut på banorna så småningom :)

Vill du berätta lite mera om Filles stam ifall du har gjort en reaserch där så får man veta lite mera om några hästar? :)

Idag blir det dressyrträning för Brezzes del.. Nästa helg så är det LB och LA som står på ´tävlingsschemat :)
Mellizza hänger eventuellt med på en LC för att hålla humöret uppe :)
I helgen är det utställning för både Mellizza och Breeze. Inte show utan vanlig bruksutställning. :)

Jätteintressant detta tycker jag! Pselma har väl alltid varit en trevlig sporthäst och bra på både det ena och det andra, så jag hoppas hon kommer ut på banorna så småningom :)

Vill du berätta lite mera om Filles stam ifall du har gjort en reaserch där så får man veta lite mera om några hästar? :)

Det är alltså 7-8 år sedan jag gjorde denna "forskning", så det är inget jag har i huvudet tyvärr.
Men jag kanske kan lägga ner lite energi på det någon dag, eller rent av betala någon mer kunnig att göra det, om det inte är för dyrt (har en jag tänker på...)

Ja Pselma är en riktig superhäst sådär! Bra med barn! Bilden är på hennes nya ryttare, och så är det Fille hon kramar :love:

10471269_10152774780536223_8872150749879453265_n.jpg

Och nu har jag kollat upp det, 1500 lite drygt skulle det kosta med en komplett "lista" på vad alla i hans stam har gjort där hon fokuserar på ridmeriter. Det skulle tydligen bli 2 A4 sa hon... Jösses, det tåls att fundera på!

Jag kunde få att det var med på en stor stamtavla med, men då kunde man ju inte få med så mkt information, men då kostade det lite drygt 500 kr. Mutchos pengar för mig just nu....

Och nu har jag kollat upp det, 1500 lite drygt skulle det kosta med en komplett "lista" på vad alla i hans stam har gjort där hon fokuserar på ridmeriter. Det skulle tydligen bli 2 A4 sa hon... Jösses, det tåls att fundera på!

Jag kunde få att det var med på en stor stamtavla med, men då kunde man ju inte få med så mkt information, men då kostade det lite drygt 500 kr. Mutchos pengar för mig just nu....
Det förstår jag kimmis :) kl Finns det någon annan här i tråden som har hästars vars föräldrar har rid meriter? Så vitt jag vet med mina så har ju Etman gått bra på galoppen. Han har ju också startat dressyr någon klass. Skall göra en noggrannare genomsökning bara jag hinner på allas stammar :)

Plannja är ju e. Etogram som löpte i tre säsonger i Polen med bra resultat. Han kom ur en stark prestationsstam.

Hennes dotter Pasja är e. Glaz, som reds väldigt allsidigt om jag har förstått det rätt och bl a tävlade i hoppning. Och hans avkommor talar ju för sig själva vad gäller prestation!

Kornelia är e. Metro som inte tävlade själv vad jag vet men som kom ur en stark prestationsstam. Han reds i western och var också inkörd. Hennes morfar Noir gick på galoppen här i Sverige och hennes mormor tävlade hoppning med bra resultat.

Patrycja och Korazon är e. Pakistan, som inte tävlade själv, vilket jag tycker var ett rent slöseri med en härlig talang! Han hade rörelser till tusen, både trav och galopp. Han har dock avkommor med tävlingsmeriter.

Har använt Alt och Nimbusz, som inte behöver närmare presentation vad gäller prestationer. Alt och min kära Yosefine tillverkade Varenne som just idag går EM i distans i Slovakien.

Nimbusz och min kära Kanoria tillverkade Mesjaz som tränas i dressyr och hade tävlat om hennes ägare hade haft intresse för det. Hon är avelssto på REH- Arabians och har fått tre fina avkommor, bl a med Pilot och med Elcatero.

Har också använt Shaheer, som tränades och tävlade i dressyr och som kommer ur en stark prestationsstam med Raz Ama Naz som pappa.

Jag ser väldigt väldigt gärna att både hingstar och ston presterar i någon disciplin. Det är upp till en själv att se till att det blir så, och det är inte alltid lätt när man har många hästar och mycket att ta hänsyn till. Men intentionen ska alltid vara att de ska ut och tävla tycker jag.

Plannja är ju e. Etogram som löpte i tre säsonger i Polen med bra resultat. Han kom ur en stark prestationsstam.

Hennes dotter Pasja är e. Glaz, som reds väldigt allsidigt om jag har förstått det rätt och bl a tävlade i hoppning. Och hans avkommor talar ju för sig själva vad gäller prestation!

Kornelia är e. Metro som inte tävlade själv vad jag vet men som kom ur en stark prestationsstam. Han reds i western och var också inkörd. Hennes morfar Noir gick på galoppen här i Sverige och hennes mormor tävlade hoppning med bra resultat.

Patrycja och Korazon är e. Pakistan, som inte tävlade själv, vilket jag tycker var ett rent slöseri med en härlig talang! Han hade rörelser till tusen, både trav och galopp. Han har dock avkommor med tävlingsmeriter.

Har använt Alt och Nimbusz, som inte behöver närmare presentation vad gäller prestationer. Alt och min kära Yosefine tillverkade Varenne som just idag går EM i distans i Slovakien.

Nimbusz och min kära Kanoria tillverkade Mesjaz som tränas i dressyr och hade tävlat om hennes ägare hade haft intresse för det. Hon är avelssto på REH- Arabians och har fått tre fina avkommor, bl a med Pilot och med Elcatero.

Har också använt Shaheer, som tränades och tävlade i dressyr och som kommer ur en stark prestationsstam med Raz Ama Naz som pappa.

Jag ser väldigt väldigt gärna att både hingstar och ston presterar i någon disciplin. Det är upp till en själv att se till att det blir så, och det är inte alltid lätt när man har många hästar och mycket att ta hänsyn till. Men intentionen ska alltid vara att de ska ut och tävla tycker jag.

Roligt med lite information :) om du vet vill och orkar för du gärna dela med dig av några av Glaz avkommors prestationer åt en som inte riktigt har koll ännu :)

Får man fråga vem Kornelias mormor är?

Meciliah då är ju altså efter Etman och han har ju gått på galoppen med bra resultat. Även hans föräldrar Gil och Etruria har gått på galoppen.
Etman har ju även en del avkommor som också gått på galoppen bland annat Hillman som är .u. Harmonika ue. Haracz
Elastica u. Sadza ue. Rusaczie) 5 starter med resultatet: 2-0-1, (3 placeringar)
,Mitor hingst född 1992 (u. Mitologia e. Aloes)
7 starter med resultatet: 1-0-0, (1 placering)
Profet hingst född 1992 (u. Prosba e. Probat)
18 starter med resultatet: 2-1-4, (7 placeringar
Så därifrån kommer ju en del galopphästar. Meciliah själv har en enorm vinnarinstinkt och älskar att springa fort. Hade galoppen varit en sport i Finland hade jag gärna testat att starta henne där.
På mödernet är hon ju u. Mellizza ue Kulak som jag inte själv vet om har gått på galoppen men Kulaks pappa Etat har ju gjort det med bra resultat.
Mellizza själv har ju hos oss fungerat som hobbyhäst.
Hon kom ju till Finland som 12 åring och var då inriden men inte så mycket mera.
Hon har otaligt många rosetter i hoppning men dock endast på klubbnivå.
Detta beror inte på att hon inte klarar höjderna men hon tycker att det är läskigt att hoppa när det är nya höga hinder, river gör hon i princip nästan aldrig :)
An Etique är ockdå efter Etman och ue. Karnawal.. Karnawal har ju lämnat en hel del bra sporthästar han med!

Breeze är e. L.M Polaris ee Esteem u. Bint quahir ue. Quahir el shaklan.
L.M Polaris och Bimaals pappa L.M Limaal är efter esteem så det tycker ju jag är lite intressant eftersom Bimaal är dressyrhäst och Breezes helbror Fair Orkan också är framgångsrik dressyrhäst. Bimaal är ue. Kulak.
L.M Polaris är även han tävlad i dressyr en del.

Breezes mor vet jag tyvärr inte så mycket om. Hennes morfar Quahir el shaklan var i alla fall en väldigt trevlig sporthäst som även gillade at hoppa.

Appropå tävlingsmeriter. Otroligt roligt att den nykorade EM vinnaren i fälttävlan, Fischer Takinou är reggad som angloarab. Har för mig att fransmännen gärna rider angloaraber i både hoppning och ffa fälttävlan. Det visar att det arabiska blodet kan hävda sig även i elittävlande även om det rena blodet kan vara några generation tillbaka. Och som jag sa i en tidigare arabtråd, min systers renrasiga arab var kvalad till ponny SM i dressyr och gick allsvenskan i dressyr i många år med olika ryttare. Så visst kan araber!

Vad spännande, får man fråga stammen på araben i fråga? Både angloaraben och din systers?

KL Tempen: Stort grattis till fina framgångar, har bara sett bilder på eran fina men han ser jättevacker ut!

Prinsessorna var på utställning idag. Det var ingen arabutställning utan en alla rasers utställning.
Breeze skötte sig super och slutade på en andra plats i sin klass vilket jag är mycket nöjd över. Domaren gav henne bra kritik också så det känns fint inför framtiden.
Mellizza hrm.. vad ska man säga.. fick en släng av demens idag och blev ung på nytt.. skrikig.. gapig.. och allmänt ofokuserad.. ville inte stå stilla.. riktigt inte på något strålande humör. Hon slutade på en jumbo 5 te plats i sin klass och det var nog rättvist! Hon fick dock pluspoäng för sina taktfasta gångarter och välbehållna fina torra ben.. men bättre lycka nästa gång säger vi nog bara där.

12006169_1492773864378395_6396547714579114347_n.jpg

Hahaha, underbara Mellizza, ålder är minsann bara en siffra!! Och är man en så gammal arabdam så vet man nog sitt värde och behöver inte ha det nerskrivet på papper...! :D

Väldigt kul med fina Breeze!
Har det funkat med ridningen sen? Inga fler stegringar?

Jag håller på att sätta igång mig och Kornelia så smått, vi varierar mellan skrittrundor, något litet pass på ridbanan och tömkörning i skogen.

12002911_1024799074218322_1495317961524448087_n.jpg

12027521_1029515137080049_3573781769224448347_n.jpg

Jahapp
så var det bestämt. Hoppsadeln får åka tillbaka och vi har därmed ingen sadel att hoppa i, igen. Dressyrsadeln ligger ju inte heller superbra men det får gå tills vi hittar nåt annat. Nån som har nåt bra tips på sadel till överbyggd, kortryggad, bred och tokkänslig arabprinsessa?

/Lavinia, trött på sadlar, ska köpa halvblod nästa gång, dom gnäller minsann inte på sadlarna.

Jahapp
så var det bestämt. Hoppsadeln får åka tillbaka och vi har därmed ingen sadel att hoppa i, igen. Dressyrsadeln ligger ju inte heller superbra men det får gå tills vi hittar nåt annat. Nån som har nåt bra tips på sadel till överbyggd, kortryggad, bred och tokkänslig arabprinsessa?

/Lavinia, trött på sadlar, ska köpa halvblod nästa gång, dom gnäller minsann inte på sadlarna.

Nä, det ska du inte! :mad:

:rofl: Förstår att det är skitdrygt att inte hitta en sadel som funkar :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka