Arabiska fullblod del 2

Här hittar du en bild uppställd också.. jag ids inte kopiera dom när det är copyright bilder :)

http://www.sukuposti.net/hevoset/mohaned-al-shaqab-qa/659403

Jag håller fast vid det jag sa om halsen, den är kort. Jag tycker att bogen ser lite väl sluttande ut, men bogar är inte min starka sida, så jag kan ha fel. Ganska stort huvud till sin kropp. Han har långt kors, och ser ut att ha helt ok vinklar bak, svårt att se på den typen av uppställningsbilder. Det är svårt att säga något om överlinjen, bakbenen står så långt bak att jag misstänker att han kan vara överbyggd bak egentligen, och frågan är vart ryggen tar vägen då?

KL

Här hemma blir Pontus mer och mer valack för varje dag, och såren verkar läka fint! De droppar lite fortfarande, men det ska de ju göra ett tag till.

Vi mätte Pelle för några dagar sen, då var han 149 cm och har därmed gått förbi ponnystadiet ganska så fort! Han verkar sluta på ca 160 han med. Pontus var ju 157 i somras, Fille var 158 som 3 åring så hans storlek verkar slå igenom.

@Aliah: Jag håller med @kimmis87 , kort hals och stort rätt långt, grovt huvud (ev små ögon, svårt att se). Jag tror också att han är rätt hög bak men det är omöjligt att se med de bilderna.

Han är definitivt en produkt av sina blodslinjer, egyptiska hästar har ofta lång skalle och de ryska ofta kort hals och grovt huvud (generellt sett). Både Mag och Nariadni var rätt grova.

Tack för kommentarerna och jag konstaterar med glädje att jag håller med om det ni säger och är ännu gladare att jag själv hade den uppfattningen också :)

Vet någon om det finns någon dokumenation på arabhingstar som har använts i sporten? Jag skulle Jätte jätte gärna vilja veta mera om vilka linjer hos araberna som lämnar hästar som till exempel lämpar sig bra till hoppning.. som lämpar sig till dressyr.. som lämpar sig till galopp.. till distans.. Vad hingstar har lämnat för avkommor och om det finns någon röd tråd.. Likaså stolinjer som lämpar sig till vad..

Vet någon om det finns någon dokumenation på arabhingstar som har använts i sporten? Jag skulle Jätte jätte gärna vilja veta mera om vilka linjer hos araberna som lämnar hästar som till exempel lämpar sig bra till hoppning.. som lämpar sig till dressyr.. som lämpar sig till galopp.. till distans.. Vad hingstar har lämnat för avkommor och om det finns någon röd tråd.. Likaså stolinjer som lämpar sig till vad..

Inget riktigt sammantaget vad jag vet. Jag har rätt mycket material som jag försöker sammanställa (går ju sådär :meh:) men annars är det ju småbitar man får fram från tidningar och böcker.

Inget riktigt sammantaget vad jag vet. Jag har rätt mycket material som jag försöker sammanställa (går ju sådär :meh:) men annars är det ju småbitar man får fram från tidningar och böcker.
Sen är det väl oxå så att rätt många hingstar får några få avkommor, och då är det ju rätt svårt att säga så mkt. Jag menar, att Elcatero nedärver bra både distans och galopphästar får väl ses nästan som fakta, men väldigt få arabhingstar i sverige har ju ens i närheten av så många avkommor.

Hur ska man bedöma en hingst som har 10-15 avkommor, även om 5 av dessa råkar prestera superbra i sporten så har de ju fortfarande en mor, som kan stå för det. Och sen är det ju tyvärr väldigt få araber som får chansen att visa vad de går för, så som sagt, det är svårt att dra några faktiska slutsatser, tycker iaf jag.

Jag tycker att det är jättesynd i så fall.. De flesta som köper arab vill ju ha en ridhäst antar jag.. inte alla går ju till show.. därför tycker jag att det skulle vara viktigt att försöka få fram bra sporthästar också som givetvis skall vara arabtypiska.. Det skulle vara så intressant att veta vilka hingstar som lämnar vad.. När man söker häst och t.ex tittar på en unghäst så skulle man ju is å fall ha lättare att bilda sig en uppfattning vad den skulle kunna tänkas ha fallenhet för..Givetvis så skulle det ju inte alltid stämma men säg att jag gärna skulle vilja försöka avla fram ett arabiskt fullblod som tanken är att skall kunna bli hopphäst.. vad skall jag söka mig till för linjer då?

Sen är det väl oxå så att rätt många hingstar får några få avkommor, och då är det ju rätt svårt att säga så mkt. Jag menar, att Elcatero nedärver bra både distans och galopphästar får väl ses nästan som fakta, men väldigt få arabhingstar i sverige har ju ens i närheten av så många avkommor.

Hur ska man bedöma en hingst som har 10-15 avkommor, även om 5 av dessa råkar prestera superbra i sporten så har de ju fortfarande en mor, som kan stå för det. Och sen är det ju tyvärr väldigt få araber som får chansen att visa vad de går för, så som sagt, det är svårt att dra några faktiska slutsatser, tycker iaf jag.

Oh ja, men jag pratade mer på ett globalt plan.

Jag är nyfiken på att veta allt.. man måste ju börja någonstans.. tycker att det är synd att så få hingstar rids och meriteras.. likaså ston.. På lång sikt kan man ju börja se lite resultat om det börjar dokumenteras mer... hoppas jag i alla fall.. Sen finns ju den eviga frågan.. vad räknas som en merit.. vad är bra meriter? När börjar resultaten räknas som bra?

Oh ja, men jag pratade mer på ett globalt plan.

Ah ok!
Jag tycker ju att det är skitkul att kolla på hingstar, och har nog inte riktigt fattat att jag faktiskt inte äger något sto längre :p

Men jag hade fruktansvärt svårt att hitta en passande hingst när jag letade, som matchade samtliga krav jag hade.

OM jag skulle skulle se det från ett "kundperspektiv" och köpa en arabhäst igen, så skulle jag nog prioritera användbarhet framför utseende. Jag tycker saker varit onödigt farliga eller krångliga just på grund av att Galishimo inte haft riktigt den mentalitet som en mer avlad ridhäst haft. Någonstans känns det ju viktigast att undvika olyckor... så jag hade köpt en häst med föräldrar som kan visa upp sig bra som ridhästar. Om den sedan är snygg är det ju ett plus, men för mig blir det alltid prio två.

Sedan finns det ju kunder som prioriterar annorlunda, och huvudsaken är ju att hästarna får bra liv, så med detta har jag inte sagt att det är dåligt att välja en snygg hingst.

OM jag skulle skulle se det från ett "kundperspektiv" och köpa en arabhäst igen, så skulle jag nog prioritera användbarhet framför utseende. Jag tycker saker varit onödigt farliga eller krångliga just på grund av att Galishimo inte haft riktigt den mentalitet som en mer avlad ridhäst haft. Någonstans känns det ju viktigast att undvika olyckor... så jag hade köpt en häst med föräldrar som kan visa upp sig bra som ridhästar. Om den sedan är snygg är det ju ett plus, men för mig blir det alltid prio två.

Sedan finns det ju kunder som prioriterar annorlunda, och huvudsaken är ju att hästarna får bra liv, så med detta har jag inte sagt att det är dåligt att välja en snygg hingst.

Det där med att de ska ha bra skalle betyder ju så himla olika saker för olika ryttare. Jag vet hur många distansryttare som helst som skryter om att deras häst är stenhård, och var läskigt tuff som unghäst, för det kommer tydligen göra att den lättare klarar att springa långt för att den tydligen ska tåla mer.

Personligen jag gillar jag inte dessa "tuffa" hästar, jag vill ha det enkelt, hästar som vill jobba MED mig redan från början, men som ändå pratar mkt tycker jag om.

Men det jag vill ha sagt är att man kan nog inte bara tänka "ridlinjer" = lätta och utställningslinjer = svårare, för jag tror att det i många fall kan vara tvärtom. Därför är det nog viktigare att helt enkelt kolla på linjerna som just den hästen har, oavsett om det är "ridlinjer" eller "utställningslinjer".

Pselma tex har ju linjer som i många generationer har ansetts som lätta, och hon är väldigt lätt. Filles pappa har jag fått höra från flera att han iaf har lämnat skarpt, men på Fille så har iaf Pselmas temperament slagit igenom, och det verkar gå vidare till nästa led med :) Om det stämmer att han har lämnat skarpt vet jag inte, för jag har bara träffat Fille och en till, och det var en 2 åring, så det går väl inte att säga så mkt om.

Så egentligen måste man nog titta på individen. Helvete vad långt det blev nu.

Jag tror jag förstår hur du menar.. och jag tycker att det skulle vara roligt om det skulle börja komma fram vad olika linjer kan nedärva lite mera öppet.
I många sammanhang när det gäller arab upplever jag tyvärr att det är nästan Tabu att nämna att vissa hästar kan nedärva ett skarp huvud eller dåliga ben eller vad som helst..
När jag har följt med andra avelssidor så nämns det mera öppet vad t.ex hingstarna brukar kunna nedärva för temperament och egenskaper och då behöver det ju inte vara en negativ sak eftersom man oftast fastnar för olika hästar..
Vissa vill ha vinnarskallarna medans vissa vill ha dom mera mjuka följsamma hundlika som inte har så stort behov av att uttrycka sig och vara först fram och bäst..
Det skall få vara olika tycker jag..
Det är lite liknande med att en arab skall kunna användas till allt attityden..
Jag tror personligen att alla hästar inte passar till allt. vilka har förutsättningar för distans.. andra för galopp.. vissa för dressyr medan andra är hopphästar..
Vill man få aveln framåt så tror jag inte att det är hållbart i längden att bara blint tro att alla hästar kan användas till vad som helst oavsett vilka linjer du korsar.. Alla kombinationer blir inte bra.. Blev lite rörigt detta.. Rätta mig om jag tänker fel :)

Sen tror jag att i många utställnings linjer döljer det nog också sig bra ridhäst linjer med talang för både det ena eller det andra.. och jag hoppas så att mera Araber skall börja prestera inom sporten.. jag tror att det behövs mycket uppmuntring på den fronten.. ända från klubbtävlingar uppåt.. Jag tror att det redan på klubbtävlingar behöver börja synas mera araber.. för där finns nog en ganska stor kundkrets som kan få upp ögonen för denna smidiga lättlärda ras.. sen också vidare till Region vet inte vad det heter i Sverige och sen till Nationella klasser.. Det var ju på ridskola jag fick lära känna rasen.. De hade en arab som gick lektioner samtidigt som den tävlades i färlttävlan.. Oj vad jag tyckte elle tycker om den hästen än idag.

Intressant diskussion på gång här nu som jag gärna hade deltagit mer i, men jag har jobbat mycket och haft dåligt med datortid....
Jag tycker att man anar en trend åt att allt fler araber i avel rids och tävlas. Det är förstås så att det är svårt att hinna med både en tävlingskarriär och en showkarriär om man vill klättra uppåt i klasserna, men trenden finns där! :)
Och självklart är det superviktigt, och också viktigt att man är öppen med vilka styrkor och svagheter olika linjer har, både på sto- och hingstsidan.

Vet dock inte hur man får folk att vara mer öppna med sådant... Det där riktigt milda temperamentet vill jag också gärna ha, som någon skrev om här. Vill inte ha en tuffing som ska streta emot och visa taggarna allt som oftast. Har ju fött upp Varenne (Alt- Yosefine) som går EM i distans nu. Han bodde hos oss tills han var sex år, och han var verkligen ingen hårding utan en mycket snäll och vänlig gosse. Men med en härlig energi och vilja att arbeta, vilket han ju har visat genom åren på distansbanorna! Han har ju då två arbetsvilliga linjer att brås på, Alt talar ju för sig själv och Yosefine hade ett möderne med urgamla linjer där energin aldrig tog slut.

Jag vet inte hur en hård och tuff arab beter sig, eftersom jag aldrig har ägt eller känt någon. Men jag har ett par stycken som är hyperkänsliga, känsliga för stämningar och kan gå från noll till hundra på en halv sekund. Den ena är Plannja, som är väldigt väluppfostrad men kan få upp ångan ruskigt kvickt. Vet inte om det är stolinjen där? (Etogram- Palma).

Den andra är Kornelia, som är mycket känslig men mycket samarbetsvillig. Hon är e. Metro (Woral- Mehidia) och u. Kanoria (Noir- Kaisa Will- Pargos). Där vet jag att det är stolinjen, för hennes mormor och mamma var likadana, och hennes söner Khariad och Korazon har också ärvt det. Jag gillar det väldigt mycket, men är man van vid halvblod där allt tar lite längre tid kan man nog bli lite skrämd av de snabba reaktionerna.

@Cornelia: Har inte tid att skriva så mycket men Etogram har lämnat tämligen hårda hästar, givetvis med variationer. Plannjas möderne har jag inte så bra koll på temperamentsmässigt.

Jag har ridit ett sto e Gotcha (Bask bakom bla) ue Banat... stenhård märr, du kunde smälla av en atombomb under henne och hon hade inte rört en fena. I fel händer hade hon varit ett monster, Gotcha själv var tuff på ett hanterbart sätt och Banat jävlig på gränsen till ohanterlig.

Nu gillar ju jag de där tuffa hästarna så länge det inte går till överdrift :D

Jätteintressant, Athena! Aha, så det är Etogram som den där gnistan kommer ifrån, eller vad man ska kalla det- hon är oftast hur lätthanterlig som helst men kan surna in rejält en och annan gång och visa en del temperament.

Det är ju så individuellt vad som passar en hästmässigt- precis som med människor, vissa typer gillar man och vissa funkar inte alls.

Jag har funderat en del på att det verkar vara svårt att säga att den linjen ger bra hopphästar, där finns bra dressyrhästar, där hittar man fälttävlansförmågor.... i galoppen och distansen verkar det vara mer självklart, vissa linjer vill man gärna ha i stammen. Men de andra disciplinerna, är det någon som har koll där?

Svårt förstås när det inte förs ordentliga register och när tävlandet ännu inte är så utbrett.

Jätteintressant, Athena! Aha, så det är Etogram som den där gnistan kommer ifrån, eller vad man ska kalla det- hon är oftast hur lätthanterlig som helst men kan surna in rejält en och annan gång och visa en del temperament.

Det är ju så individuellt vad som passar en hästmässigt- precis som med människor, vissa typer gillar man och vissa funkar inte alls.

Jag har funderat en del på att det verkar vara svårt att säga att den linjen ger bra hopphästar, där finns bra dressyrhästar, där hittar man fälttävlansförmågor.... i galoppen och distansen verkar det vara mer självklart, vissa linjer vill man gärna ha i stammen. Men de andra disciplinerna, är det någon som har koll där?

Svårt förstås när det inte förs ordentliga register och när tävlandet ännu inte är så utbrett.

Jag är också jätteintresserad över just hopp och dressyrlinjerna. Skulle så hemskt gärna vilja få mera information om detta.

Vi har olika individer även hemma hos oss.. Alla 3 Etman barnen har haft en sak genemsamt, Kämparglöden och vinnarinstinkten. Snälla och lätthanterliga sådär i vardaglig hantering men gode envisa men om det blir fråga om vem som skall vinna så har de haft det där lilla extra.. Jag skall vara först.. I fel händer tror jag man kan få problem där.. Nu är ju ingen av dom tävlade ännu... Minna så är ju såld till en tjej som är intresserad av hoppning An Minette e. Etman ue Etnograf Hon var gode cool i allt men envis som en gammal get. Hon älskade att hoppa och hoppade med bra teknik.. Snabb och smidig.Dock hade hon tråkig benställning utåtåad fram och kohasig bak..
An Etique också efter Etman ue Karnawal även han Cool och modig men även han envis och vill gärna ha sista ordet.. Älskar att hoppa och bjuder bra på hinder.. Bara 5 år ännu så svårt att säga hur han blir i framtiden som tävlingshäst.
Meciliah e. Etman ue Kulak. Tuff och självständig men med lite väl mycket luft under vingarna ännu.. Hon är social och kärvänlig men lite brysk tyvärr.. Klappa mig NU!! Där får man titta efter som hästägare och inte ge efter.. hon har ärvt sin tittiga sida från sin mor tror jag och kan se lite spöken i varannan buske.. Hon hoppar med bra teknik är snabb och vändbar men har inte riktigt huvud för hoppning är jag rädd för.. Uthållig är hon och snabb som vinden.. älskar att vara ute i terrängen och är säker på foten.. Bättre exteriört byggd än sin mor.
Mamma Mellizza är Likadan. hoppar gärna och högt vänder på en 5 öring jätte reglerbar galopp men tittig.. Hoppar endast om hon är trygg och själv vill. Nya hinder kan vara läskiga. tvärnitar hör till vardagen,, Mycket häst i en krutförpackning och vill bli behandlad med silkesvantar... Blir man hård tar det stop..
Mellizza är den häst som är mjukast till sättet hemma hos oss.. Pratglad och social men på ett väldigt vänligt och försiktigt sätt.. taggar hon till kan man hålla henne med blotta tanken nästan..
Fair Breeze e. Lm Polaris ue Quahir el shaklan är också en snäll och mild häst men med mycket motor. Hon är lite mera försiktig av sig.. väldigt frågsam och avskyr och blir olycklig om hon inte förstår.. henne får man vara varsam med och jobba på självförtroendet med.. Hon är ju inte så mycket hoppad med och har ännu inte visat någon supertalang där utan hon är mest dressyrriden och vi har en del terräng och balansträning framför oss.. detta är ju en rutin sak.. Breeze har ju en helbror Fair Orkan som tävlat och placerat sig i EM för araber och enligt ägaren så har Breeze kapacitet för mera men då behövs ju kunskapen för att ta fram den också..

Kollar jag i Finland så finns det en hingst efter Monograf som tävlar både dressyr och hoppning. utbildad svår B dressyr och tävlad upp till 110 hoppning. han är också visad på show med bra poäng men fick dåliga på avelsvärdering

efter JE Amadeuz finns det också en arabvallack som har tävlat i hoppning i Finland.. Jätte talangfull häst men tyvärr lite knepig till humörs och vill inte alltid.. Han var på Sportcupen ifjol.. Svart valack.. Han skolas nu till dressyrhäst

Finns också en hingst efter CE Magnum som tävlas flitigt.. upp till 110 Hoppning. Verkar som om gränsen kommer någonstans där vart folk vanligen kommer ller har jag fel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka