Arabiska fullblod del 2

Men åååå vad roligt att höra, Oh_really! Man blir varm i hjärtat ju...! :love:

Inte så konstigt heller om han gillas av folk som ser honom, han är verkligen jätteläcker.

Men åååå vad roligt att höra, Oh_really! Man blir varm i hjärtat ju...! :love:

Inte så konstigt heller om han gillas av folk som ser honom, han är verkligen jätteläcker.

Ja han har väl inte "steget" och "lugnet" som många svenska halvblodshästar har, men han har en arbetsmoral som heter duga. Jag tror han ska få vila någon vecka nu med bara avsuttna promenader så han inte sliter ihjäl sig. :p

20150831_193346.jpg

Ja han har väl inte "steget" och "lugnet" som många svenska halvblodshästar har, men han har en arbetsmoral som heter duga. Jag tror han ska få vila någon vecka nu med bara avsuttna promenader så han inte sliter ihjäl sig. :p

20150831_193346.jpg

Fast många halövblod är så toppade idag att de är allt annat än lugna...
Mina två tränare älskar araberna men de ser dem för vad de är - fantastiska allroundhästar. De är mångkampare, kanske inte bäst i en enskild gren men rätt hyfsade på många saker. Visst borde det vara vad fler vill ha? En häst du kan göra det mesta med? Tävla i många olika grenar! Alla i familjen kan ha sitt eget projekt med hästen!

Usch och fy :(:(
Igår kväll fick min lilla Moona kolik för första gången sen jag ägt henne. Och jag är inte ens hemma….hon hade lämnat en del av frukosten men verkade helt ok under dagen, stallägaren höll koll o hon gick och betade och allt verkade som vanligt. Men sen när hon kom in ville hon inte ha kvällshöet, var loj och utvecklade jättehög puls. Stallägaren ringde ut distriktsvet. och hon var där i flera timmar, Moona fick både smärtstillande, kramplösande, sond ner till magen med paraffin, blev utrensad "bakifrån" och sen 5 liter dropp för att hon var så medtagen. Och jag satt i Bryssel och kunde inte vara med, kunde inte låta henne vila sitt huvud i min famn :cry::cry: Fy f-n :(

Men nu idag är hon bra, var vrålhungrig i morse och har gått ut som vanligt och medryttaren ska ta henne på en promenad sen.

Jobbigt att vara borta men jag är så tacksam för att jag har kunnigt folk som bryr sig där hemma!! :love:

Vilken hemsk företeelse kolik är :cry:

Usch och fy :(:(
Igår kväll fick min lilla Moona kolik för första gången sen jag ägt henne. Och jag är inte ens hemma….hon hade lämnat en del av frukosten men verkade helt ok under dagen, stallägaren höll koll o hon gick och betade och allt verkade som vanligt. Men sen när hon kom in ville hon inte ha kvällshöet, var loj och utvecklade jättehög puls. Stallägaren ringde ut distriktsvet. och hon var där i flera timmar, Moona fick både smärtstillande, kramplösande, sond ner till magen med paraffin, blev utrensad "bakifrån" och sen 5 liter dropp för att hon var så medtagen. Och jag satt i Bryssel och kunde inte vara med, kunde inte låta henne vila sitt huvud i min famn :cry::cry: Fy f-n :(

Men nu idag är hon bra, var vrålhungrig i morse och har gått ut som vanligt och medryttaren ska ta henne på en promenad sen.

Jobbigt att vara borta men jag är så tacksam för att jag har kunnigt folk som bryr sig där hemma!! :love:

Vilken hemsk företeelse kolik är :cry:

Nämen gud vad hemskt :( Hur har det gått nu då?

Uppdatering om Angelique igen... Hon är rejält ömfotad fram, så hon vilar helt för tillfället. Jag inser mer och mer att jag har en ponny som inte alls uppskattar att vila. Imorgon kommer hovis ut och ska kika på hennes fossingar. Hon är inte fint skodd, så jag håller alla tummarna för att hon ska vara mindre ömfotad efter besöket imorgon. I annat fall så blir det att kontakta veterinär och kika på vad hennes trippiga steg kan bero på.
Hon är "normal" i steget i gräshagen, väldigt kort i steget på ridbanan och i longeringsvolten. Hon slår dock på sig själv väldigt mycket även ute i hagen, har nog inte haft en dag senaste veckan som jag inte har hittat nya sår på insidan av något av benen... I förrgår fyra på insidan av ett bakben och ett på insidan av ett framben igår.
Positivt tänkande så blir vi väldigt bra på att göra rent sår och ponnysen blir i alla fall inte överansträngd av träning... Vi jobbar dessutom vidare med lastningen och det går framåt. Vi har fortfarande inte fler hovar i transporten, men vi har ett mycket trevligare beteende, i stället för att kasta sig ut så backar hon lugnt och fint ut, hon har spetsade öron på vägen in och det går att be henne att gå framåt eller i alla fall tänka framåt när hon börjar tänka bakåt.

... vad gäller sadeln så vet jag att den ligger för långt fram, den glider fram och jag letar efter olika alternativ. Grannen har en Prestige som är extravid, ska prova den. Den ligger bra på hennes treåriga arab.

Hej!

Idag fick prinsessan öva på terränghinder (nåja, små gulliga stockar i skogen). Hon var superduktig och bjuder numera mot allt jag pekar nosen på! Jättekul!

Ser så fram emot jakten om några veckor.

/Lavinia

De flesta med treåringar har kommit längre än vad jag har gjort med Pasja, men vi är på gång nu i alla fall och nästa steg är uppsittning. Kan säga att jag inte hade klarat mig utan min kära granne, vi hjälps åt med hästarna i vått och torrt!
11960115_1022359657795597_2438894618966382263_n.jpg

11693946_1451925508463231_4632322684927265260_n.jpg

10984986_1022359691128927_5209177699307075579_n.jpg

1660704_1022359631128933_3518269482057016389_n.jpg

Bättre att skynda långsamt än att stressa sig fram.. Vi har inte hunnit mycket längre än er vi heller vi har ju suttit upp och skrittat fram i våras.. Tygeltagen förstår hon men mer än så har vi inte gjort. Meciliah är en sådan häst som behöver rejält med tid på sig att fundera på saker och man behöver göra samma sak om och om igen för att hon skall vara trygg i situationen.. Därför tar vi bebissteg med jämna mellanrum blandat med saker vi redan kan.. Alla ni som känner henne så vet ju att hon har rejärlt med energi och explosivitet i sig.. Tror hon skulle trivas på galoppbanan eftersom hon är en riktig vinnarskalle :)
Längtar tills jag får hem henne och får sätta igång henne igen :)

@Cornelia Pontus har inte kommit längre än så han heller. Visst är han sent född, men han är ju väldigt färdig i kroppen.

KL Pontus är nu valack, kastrerades i torsdags och är redan valack i huvudet. Han står nu i boxen bredvid Ella och visst kan han humma lite om hon sticker in huvudet i hans box, men bara i nån sekund, sen slutar han.
Om allt går som det ska så kommer Pia och hämtar honom nästa helg.

Det känns riktigt bra att sälja häst till en sådan ryttare som Pia! Hon rider idag MSV B dressyr med placeringar på Nasdaq!

Det är oxå lovande för lilla Pelle som jag faktiskt tror kommer bli ännu bättre!

@Cornelia Pontus har inte kommit längre än så han heller. Visst är han sent född, men han är ju väldigt färdig i kroppen.

KL Pontus är nu valack, kastrerades i torsdags och är redan valack i huvudet. Han står nu i boxen bredvid Ella och visst kan han humma lite om hon sticker in huvudet i hans box, men bara i nån sekund, sen slutar han.
Om allt går som det ska så kommer Pia och hämtar honom nästa helg.

Det känns riktigt bra att sälja häst till en sådan ryttare som Pia! Hon rider idag MSV B dressyr med placeringar på Nasdaq!

Det är oxå lovande för lilla Pelle som jag faktiskt tror kommer bli ännu bättre!

Grattis till Försäljningen! vad roligt att han blev såld till en tävlingsryttare och en duktig sådan dessutom. Bra reklam för både Fille poch hans avkommor :) Du har möjligtvis inga bilder på Lillpelle? :)

Grattis till Försäljningen! vad roligt att han blev såld till en tävlingsryttare och en duktig sådan dessutom. Bra reklam för både Fille poch hans avkommor :) Du har möjligtvis inga bilder på Lillpelle? :)
Jag har ju inte det. Äger ju ingen kamera tyvärr :(
Dessutom är han inte så snygg nu, växer åt alla håll och delarna sitter inte riktigt ihop än. Dessutom tunn eftersom han växer.

KL
Vad har ni för erfarenhet av skimmelmelanom? Moona har haft en runt analöppningen så länge jag ägt henne men jag har inte sett av något mer. Men nu har stallägaren berättat att när veterinären var till Moona när hon hade kolik hade hon sagt att det var svårt att få in armen i ändtarmen för att det var så mycket tumörer där :eek::eek: och att man VET inte men det kan ha bidragit till koliken. Det låter logiskt för mig :( någon gång måste tumörerna uppnå en viss kritisk massa o börja orsaka problem.

Sen var det en dam som hade hört av sig till mig o ville ha ett föl efter Moona, o jag har haft det i bakhuvudet i ett par år men nu tänker jag att det kan kanske finnas en massa tumörer i livmodern också? :( Ska man ultraljuda?

Hon är ju bara 16 år…. :(:cry::cry:

KL
Vad har ni för erfarenhet av skimmelmelanom? Moona har haft en runt analöppningen så länge jag ägt henne men jag har inte sett av något mer. Men nu har stallägaren berättat att när veterinären var till Moona när hon hade kolik hade hon sagt att det var svårt att få in armen i ändtarmen för att det var så mycket tumörer där :eek::eek: och att man VET inte men det kan ha bidragit till koliken. Det låter logiskt för mig :( någon gång måste tumörerna uppnå en viss kritisk massa o börja orsaka problem.

Sen var det en dam som hade hört av sig till mig o ville ha ett föl efter Moona, o jag har haft det i bakhuvudet i ett par år men nu tänker jag att det kan kanske finnas en massa tumörer i livmodern också? :( Ska man ultraljuda?

Det är väl vettigt att ultraljuda innan betäckning oavsett? I synnerhet på ett såpass "vuxet" sto som gått tom länge.Jag har haft en häst med tumörer runt analen och de höll sig där till hon dog.

Det är väl vettigt att ultraljuda innan betäckning oavsett? I synnerhet på ett såpass "vuxet" sto som gått tom länge.Jag har haft en häst med tumörer runt analen och de höll sig där till hon dog.

Jo, jag menade bara att jag ville veta om jag skulle lägga bort tanken på att hon någonsin skulle få ett föl, det är någonting som jag har i bakhuvudet liksom - ska jag/ska jag inte - för att jag vet att det måste isf sättas igång helst nästa vår.

Hade ditt sto tumörer inuti också, eller vet du kanske inte det?

KL

Börja med att ta henne till veterinär och undersök henne.

Kom också ihåg att hon är i äldsta laget för att bli dräktig första gången (det finns något av en "magisk gräns" vid 16, speciellt om de inte haft föl tidigare). Sedan hoppas man ju att det ska gå bra men en dräktighet är en stor risk så var helt säker på att du vill göra det om allt ser bra ut med melanomet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka