Arabiska fullblod del 2

De flesta med treåringar har kommit längre än vad jag har gjort med Pasja, men vi är på gång nu i alla fall och nästa steg är uppsittning. Kan säga att jag inte hade klarat mig utan min kära granne, vi hjälps åt med hästarna i vått och torrt!
11960115_1022359657795597_2438894618966382263_n.jpg

10984986_1022359691128927_5209177699307075579_n.jpg

1660704_1022359631128933_3518269482057016389_n.jpg

Åh, vilken fin liten räka! Det påminner mig om tiden för tre år sedan när jag red in Galishimo. Han var också en liten tunnis när han var tre. :love:

%C3%96gonblicksbild+4+(2012-10-15+20-15).png

_DSC0205.JPG

Nu har han växt på sig lite! Det händer mycket på tre år! :D

Härligt att jämföra; idag och för tre år sen, eller hur? :) Ja hjälp vad det har hänt mycket för er del! För Pasjas lär det bli lite annorlunda, inte så mycket fokus på ridningen eftersom hon ska betäckas till våren. Men även det bidrar till att stärka både kropp och mentalitet, fast på ett lite annorlunda sätt förstås.

Vi har två treåringar , en fyraåring och två vuxna vi rider nu - det är intensivt! Det är fantastiskt roligt och härligt förstås.Jag älskar när vi ger oss ut på en sväng med fyra eller fler vackra, glada hästar... Eller torsdagsträningarna med hästar på som gör sina framsteg på olika nivåer. Från nästa vecka har vi dressyrspecial på onsdagar och jag hoppas vi kan få fler arabekipage att komma hit på lite sikt och delta. Bor ni nära- lasta på och kom!

Angelique fick nya skor och ny hovis i fredags. Vilken skillnad! De skor hon hade på fötterna innan var en storlek för små och hon var rejält trångskodd och snett verkad runt om. Nu är hon snyggt skodd, har skor i rätt storlek och är helt plötsligt inte det minsta ömfotad. Problemen som funnits i höger varv är nästan borta, hon kan ställa sig åt höger och höger galopp fungerar igen. Jag är riktigt nöjd med resultatet, däremot så är jag vettskrämd över hur en felaktig skoning kan påverka hästen.

Vi red ut i fredags (på häst som vilat ungefär en vecka), pigg och glad men inga större konstigheter. I förrgår red vi också ut och det var riktigt intressant. Vi galopperade längs en väg, helt plötsligt blir Angelique rädd för något, tvärnit från full galopp, slänger sig åt sidan till andra sidan på vägen, två bocksprång på det och sen kom hon på att matten hade ju bett henne att hon skulle galoppera... Tur att hon stannar på ordet stanna.... Var väldigt nära där att få se närbild av grusvägen. Resten av ridturen gick utan incidenter. Hon fick dessutom väldigt mycket beröm när hon stannade, min underbara lilla ponny.

Idag står det dressyrträning på schemat, så härligt att vara igång igen.

Härligt att jämföra; idag och för tre år sen, eller hur? :) Ja hjälp vad det har hänt mycket för er del! För Pasjas lär det bli lite annorlunda, inte så mycket fokus på ridningen eftersom hon ska betäckas till våren. Men även det bidrar till att stärka både kropp och mentalitet, fast på ett lite annorlunda sätt förstås.
Får man fråga vad du har funderat på för hingst åt henne eller är det hemligt?

Usch Jag var med om något otäckt igår. Skulle ut och rida en sväng med Breeze och satte mig upp. han bara upp så tog hon ett stort bocksprånf frammåt vartefr hon reste sig käpprätt upp och slog över.. Som tur v ar fick jag henne inte över mig.. Hoppade upp sen efter igen bara för att vi inte skulle få några men av det och då var allt som vanligt... men efter det blev jag väldigt fundersam vad som utlöste detta.. Skall kolla över sadeln om det är något med den.. Har bokat in tid för massör så hon skulle komma ut och kolla om hon har några låsningar eller spänningar i ryggen.. men konstigt var det i alla fall.

Usch Jag var med om något otäckt igår. Skulle ut och rida en sväng med Breeze och satte mig upp. han bara upp så tog hon ett stort bocksprånf frammåt vartefr hon reste sig käpprätt upp och slog över.. Som tur v ar fick jag henne inte över mig.. Hoppade upp sen efter igen bara för att vi inte skulle få några men av det och då var allt som vanligt... men efter det blev jag väldigt fundersam vad som utlöste detta.. Skall kolla över sadeln om det är något med den.. Har bokat in tid för massör så hon skulle komma ut och kolla om hon har några låsningar eller spänningar i ryggen.. men konstigt var det i alla fall.
Hur gammal är Breeze? När de är unga kan de ju göra lite tokigheter...

Jo den tanken har också slagit mig.. har en svängd lädergjord med elastiska gummin på båda sidorna..

Ju mera jag tänker på det desto klarare tror jag det blir... Gamla ägaren skickade med en sadelgjord som de absolut ville att jag skulle använda på henne.. har dock ridit henne med en annan ett tag nu då jag använt allround sadeln istället för dressyrsadeln..

Ju mera jag tänker på det desto klarare tror jag det blir... Gamla ägaren skickade med en sadelgjord som de absolut ville att jag skulle använda på henne.. har dock ridit henne med en annan ett tag nu då jag använt allround sadeln istället för dressyrsadeln..

Vad var det för sadelgjord då?
Det kan ju vara så enkelt :)

Jag var med om det på Fille en gång, han hann ett halvt steg innan bockmaskinen var igång, och jag låg på backen väldigt snabbt. Jag hade en ny padd under sadeln som tydligen inte uppskattades. Han har aldrig gjort om det, och jag har aldrig vågat prova att rida med den padden igen O_o

Håller nog med om tanken på sadeltvång. Kan hjälpa med annan gjord, och att man promenerar med sadeln på en stund innan uppsittning och sakta drar gjorden, hål för hål. Men det kanske du redan gör. :)

Nä då, det är inte hemligt med hingst, bara det att jag inte har bestämt mig ännu....:D Fast jag har tittat på Borsalino K....

Håller nog med om tanken på sadeltvång. Kan hjälpa med annan gjord, och att man promenerar med sadeln på en stund innan uppsittning och sakta drar gjorden, hål för hål. Men det kanske du redan gör. :)

Nä då, det är inte hemligt med hingst, bara det att jag inte har bestämt mig ännu....:D Fast jag har tittat på Borsalino K....

Men skriv ut dina funderingar!!
Jag är väldigt nyfiken på vad du har tänkt dig! Jag har själv ingen koll på Borsalino K, men får väl googla lite nån dag ;)

Jo skall testa den andra gjorden nästa gång och öergå till dressyrsadeln istället o kolla om det hjälper.. Är alltid noga med att spänna lite åt gången och promenerar oftast en bit innan eftersom det är så mycket trafik runt där vi bor.. Hade igår gått 1,5 km och spänt lite längs med vägen.. Dock hade det regnat hela dagen igår ch tå dagar innan så möjligtvis kan hon ha varit öm i ryggen också ifall hon spänt sig.. svårt det här men skall börja med att byta gjord nu samt sadel o se om det ändrar.. Borsalino K är jag också nyfiken på att höra mera om :)

och där har du orsaken till att min fortfarande skos på klinik, trots att hovarna varit friska i snart 1 år. Jag vågar inte låta någon annan sko henne, hon har lidit nog från hovarna. Nu ska hon bara sluta lida av sadlarna också...

/Lavinia, vars totto var "finare än jag nånsin sett henne" idan enligt hästmassören/eqiuterapeuten/vad hon nu är...

Angelique fick nya skor och ny hovis i fredags. Vilken skillnad! De skor hon hade på fötterna innan var en storlek för små och hon var rejält trångskodd och snett verkad runt om. Nu är hon snyggt skodd, har skor i rätt storlek och är helt plötsligt inte det minsta ömfotad. Problemen som funnits i höger varv är nästan borta, hon kan ställa sig åt höger och höger galopp fungerar igen. Jag är riktigt nöjd med resultatet, däremot så är jag vettskrämd över hur en felaktig skoning kan påverka hästen.

Vi red ut i fredags (på häst som vilat ungefär en vecka), pigg och glad men inga större konstigheter. I förrgår red vi också ut och det var riktigt intressant. Vi galopperade längs en väg, helt plötsligt blir Angelique rädd för något, tvärnit från full galopp, slänger sig åt sidan till andra sidan på vägen, två bocksprång på det och sen kom hon på att matten hade ju bett henne att hon skulle galoppera... Tur att hon stannar på ordet stanna.... Var väldigt nära där att få se närbild av grusvägen. Resten av ridturen gick utan incidenter. Hon fick dessutom väldigt mycket beröm när hon stannade, min underbara lilla ponny.

Idag står det dressyrträning på schemat, så härligt att vara igång igen.

11958096_1488019248187190_8256663972355719778_o.jpg

12002520_1488019274853854_6166430360110088774_o.jpg

11923276_1488019261520522_8758857802511869228_o.jpg
10271152_1488019264853855_3309873972602856694_o.jpg
11951654_1488019258187189_9181919370646452461_o.jpg

Efter endel tjat fick jag övertalad syrran att prova utställningstränset på Pirayan.. :) Dock fick jag inte lov att klippa manen eller sminka ögonen och mulen där gick värdighetsgränsen tyckte hon.. :) Jisses vad den hästen har rörelser när han bjuder till... man glömmer det mellan varven när han lorvar på i hagen :)

@Aliah Väldigt svåra bilder att säga något om! Ska jag säga något så tycker jag att halsen kanske ser något kort ut, något som jag ogillar skarpt. I övrigt kan jag inte säga så mkt faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka