Arabiska fullblod del 2

Hur myckt tycker ni att hästar skall vara utbildade för att det skall räknas som en merit.. Jag menar att man måste ju börja någonstans ifrån ooch sedan utveckla vidare..

Sen tycker jag att det skulle vara godebra med en avelsvärdering på både hingstar och ston.. Just för att det skulle finnas något att falla tillbaka på..

Vårt första sto Zadira Ramses Zaluzianskia avelsvärderade vi ju också.. hon fick 32 poäng... Därför valde vi att inte avla på henne.. Det tycker jag inte att man skall behöva skämmas för att säga.. varken som ägare eller uppfödare.. inte heller mörklägga.. då kan man bara vackert konstatera att denna häst var inte ändamålsenligt byggd alls och har kanske inget i avelsboxen att göra.. alla kombinationer behöver inte bli bra och hon var enligt oss i alla fall mycket vacker att se på. Hon var en trevlig familjehäst.. trevlig snäll mild och väldigt älskad.. en medelmåtta att rida inte så mycket gångarter ingen multitalang på hoppning men gjorde det mesta med glädje.. Hon hade raka upprätta korta kotor fram.. slutade med grava förslitningar och en allt för tidig död..

Hur myckt tycker ni att hästar skall vara utbildade för att det skall räknas som en merit.. Jag menar att man måste ju börja någonstans ifrån ooch sedan utveckla vidare..

Jag hade blivit väldigt intresserad om föräldrarna tävlat lätta klasser med godkända resultat, typ LC dressyr och kanske 60-90 cm hoppning. Särskilt om de tävlat på annan ort. Då vet man att den här hästen går att lasta och använda och ta på nya platser. Helt enkelt den där lilla hobbyhästen som har det lilla extra. :) Om de dessutom hade godkända resultat på utställning hade jag tänkt BINGO!! (Nu ska jag inte köpa en arabhäst till den närmaste tiden men fantisera går ju... ;) )

Sen tycker jag att det skulle vara godebra med en avelsvärdering på både hingstar och ston.. Just för att det skulle finnas något att falla tillbaka på..
.
Jag tycker för att räknas som merit (och inte bara vanlig hobbyhäst) så vill jag gärna se tävlingsmeriter över lätta klasser, gärna att hästen är startad i msv i dressyr (då jag inte har ett dugg intresse av hoppning). Gärna att det finns en avelsbedömning där exteriör och gångarter finns bedömda. För att få en objektiv bild på vad det är man avlar vidare på. Självklart då även att det är friska hästar som används i aveln.
Sen ser jag gärna att man avlar på ett lätthanterligt temperament, att det är den kontaktsökande araben som älskar människor. Därmed inte sagt att det inte kan vara skarpa hästar, eller livliga hästar, men jag vill att de ska tycka om att vara med människor, det gör det så mycket lättare.

Jag kikar ju lite halvt på hingst till Angelique (inte aktuellt ännu, anser att ponnyn behöver ha fler meriter först) och det jag letar efter är just hingst med meriter inom dressyren, som är trevliga individer och som ändå ser ut som en arab. Jag vill verkligen att det ska synas att det är en vacker arab som jag rider på. Skönheten hos araben måste enligt mig bevaras, men jag ser inte problemet med att kombinera det med meriter inom någon av ridsportsgrenarna (eller körning). Användbarheten är viktig, och jag tror också att fler araber ute på tävlingsplatserna är bra reklam för rasen (även om det "bara" är lätta klasser på lokal nivå).

Jag har funderat en hel del på vårt engagemang i hästar och alla resurser vi lägger ned på dem i tider som dessa. Jag har beslutat följande; vi halverar den spons vi planerat 2016 och donerar den andra halvan till flyktinghjälpen, Röda Korset. De kronorna kommer göra verklig skillnad för människor och kanske blir rosetterna mindre på någon show i gengäld. Det känns som för lite, men det är en början. /Sarah Holm

Jag har funderat en hel del på vårt engagemang i hästar och alla resurser vi lägger ned på dem i tider som dessa. Jag har beslutat följande; vi halverar den spons vi planerat 2016 och donerar den andra halvan till flyktinghjälpen, Röda Korset. De kronorna kommer göra verklig skillnad för människor och kanske blir rosetterna mindre på någon show i gengäld. Det känns som för lite, men det är en början. /Sarah Holm

Wow! :bow: Stort av Er!

Förresten @Tempen ; En Syrier som just fått asyl i sverige frågade om han kunde få rida Galishimo till hösten. Det får han. Men förhoppningen är väl att han ska få rida ett lite lugnare sto på stallet. Han har hängt i vårt stall till och från under sommaren och blir överlycklig när han får rida. Har man inte så mycket pengar så kan man bidra med hjärtat. :D
Precis! Var och en efter sin förmåga, det är det som krävs.

11707605_10207070132901967_7630300363095700169_n.jpg

Har du inte råd så hjälp en syrier - upp i sadeln!! ;)
(Det är jag som fotograferat)

Eh, ujuj...det fanns ju en hel del trevligt att vila ögonen på där som bonus!

Det svåra med bilder är ju att man får vara lite försiktig när man delar bilder på dem för det kan ju vara skottpengar på en och annan... Så jag tror inte just den här killen vågar vara kampanjkille... tyvärr. Nog så illa att jag satte ut honom i arabhästforumet. ;)

Det svåra med bilder är ju att man får vara lite försiktig när man delar bilder på dem för det kan ju vara skottpengar på en och annan... Så jag tror inte just den här killen vågar vara kampanjkille... tyvärr. Nog så illa att jag satte ut honom i arabhästforumet. ;)

Det är helt sant! Men bilden är toppen. Och någon annan kan hoppa in som modell-med hjälm!

OM jag skulle skulle se det från ett "kundperspektiv" och köpa en arabhäst igen, så skulle jag nog prioritera användbarhet framför utseende. Jag tycker saker varit onödigt farliga eller krångliga just på grund av att Galishimo inte haft riktigt den mentalitet som en mer avlad ridhäst haft. Någonstans känns det ju viktigast att undvika olyckor... så jag hade köpt en häst med föräldrar som kan visa upp sig bra som ridhästar. Om den sedan är snygg är det ju ett plus, men för mig blir det alltid prio två.

Det går att få båda. När jag valde häst gick jag 100% efter temperament, återfallsryttare som jag var som fortfarande kämpade med ridrädsla - jag ville ha en snäll, okomplicerad tanthäst helt enkelt. (Och vad många ggr jag fick höra "men är du säker på att du ska ha en arab??":D ) MEN jag upptäckte också under processens gång att arabtyp faktiskt var viktig för mig - jag var t ex intresserad av en westernarab som hade been there, done that, lett parader o medverkat vid gymnasieavslutningar o allt möjligt, men hon såg inte alls ut som en arab och jag kände att njaaaaääääeeee….

Sen hittade jag Moona, med sitt underbart milda temperament och sin skönhet. :love::love: Så jag har lärt mig att man inte måste kompromissa om temperament kontra utseende. Det tar lite längre tid att hitta rätt häst bara.

Nästa gång jag köper arab kommer jag att titta mer på gångarter, eftersom jag har upptäckt att det är roligt att tävla dressyr. Då är det temperament+gångarter+arabtyp på listan, och jag räknar med att det kommer att gå, fast ta tid o (host) kosta lite mer kanske :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka