Arabiska fullblod del 2

Dagens uppdatering:-)

Finaste Omman fick gå dressyrlektion igår. Matte hade spenderat helgen på Irland och hoppat terräng och således blivit helt galen och hoppade lite små stockar som framridning. Sen gick hon bättre än hon nånsin gjort på lektionen!! Häst alltså, inte matte, även om matte också var ganska duktig. Vi jobbar långsiktigt mot en bättre, rundare form med framåtbjudning och stöd. Nu börjar vi äntligen förstå och pållan var såååå fin.

Nu väntar matte på sin nya sadel (hopp!) så hon kan bege sig ut i skogarna och hoppa allt hon kommer åt. Fröken arab ska förvandlas till irländare!!

Och jag har alltid gillat araber, tycker de är vackra och jag gillar deras kvickhet och känslighet och samarbetsvilja.

/Lavinia

Jag behöver lite hjälp igen.. häst 3 år skodd fram första gången för ca 3 veckor sen, hon går på bete inga konstigheter men idag så stog hästarna inne ett par Tim, kalla hovar vid insläpp, ca 1 Tim efter varm i alla fyra! Blev orolig och tog ut henne, och ingenting konstigt alls hon gick precis som vanligt, longerade 1 varv åt bägge håll, inte håller där visa hon nåt och slutligen gick och travade på asfalt och ingenting!? In i stallet igen och då var dom bara lite ljumma nästan kalla igen?

Dagens uppdatering:-)

Finaste Omman fick gå dressyrlektion igår. Matte hade spenderat helgen på Irland och hoppat terräng och således blivit helt galen och hoppade lite små stockar som framridning. Sen gick hon bättre än hon nånsin gjort på lektionen!! Häst alltså, inte matte, även om matte också var ganska duktig. Vi jobbar långsiktigt mot en bättre, rundare form med framåtbjudning och stöd. Nu börjar vi äntligen förstå och pållan var såååå fin.

Nu väntar matte på sin nya sadel (hopp!) så hon kan bege sig ut i skogarna och hoppa allt hon kommer åt. Fröken arab ska förvandlas till irländare!!

Och jag har alltid gillat araber, tycker de är vackra och jag gillar deras kvickhet och känslighet och samarbetsvilja.

/Lavinia

Vad spännande Lavinia, det ser vi fram emot att få höra mera om.. :)

KL: här hemmma händer det inte så mycket, vi bygger ut stallet och det upptar all vår tid. Nytt golv skall in, golvsil nya dörrar skall sågas ut i betongen fönster skall fixas väggar som skall sättas skivor på, boxar som skall byggas, vatten som skall in och allt detta borde ske inom en månad..

Tyckte om Cornelias bild på hennes sto.. tänkte om jag lägger upp bilder på mina får ni jättegärna analysera och säga vad de har för svagheter och starkheter osv osv :)

Nu har jag inga bra uppställningsbilder så ni får ta det jag hittar. Behöver absolut inte vara bara snälla gulliga saker utan var helt ärliga med det ni ser.

11223846_1462780900711025_1685002749842576713_n.jpg

11229701_1423574474631668_7980675252355345741_o.jpg

DSC01754.JPG

11059674_1452565871732528_3605155126525538001_o.jpg

11001593_1435149520140830_4814224705042732063_o.jpg

11402382_1435149563474159_6623571865365816261_o.jpg

11796373_1466726513649797_9149987468513112438_n.jpg

DSC03190.jpg

DSC01451.JPG

IMG_1189.jpg

IMG_1226.jpg

På skoj kan vi ju ta med Mr P också som är i ruskigt dåligt skick för tillfället, huvudet är i skick efter alla operationer men han har lagt på sig en massa konstigheter rörelsemässigt efter alla operationer :/

Så här tänker jag om dina fina ston: (Obs! Mina egna högst oprofessionella åsikter!)
Meciliah är maffig! Hon har power och drottninglik utstrålning! Ser ut att vara proportionerlig ihopsatt i kroppen. Svårt att se på bilden, men har hon en lite grovt ansatt hals? Lång och vacker men lite grov?
Hon har inte ett dishat huvud, ganska rak profil, men bred panna och stora ganasher. Hon har det som nog skulle kallas för ett "enkelt" huvud, men eftersom hon bara är tre år kommer det att bli mer och mer utmejslat. Hon lär ju ha framtiden för sig- tror hon kommer vara riktigt häftig när hon är tio- tolv år!

Breeze är också maffig, på ett lite eldigare sätt än Meciliah. Lång fin och väl ansatt hals när hon sträcker ut den, annars lite grov. Proportionerlig, jättefin bog. Bred panna och stora näsborrar, jag tycker hon har ett jättevackert huvud! Men för att vinna på show krävs nog ett ännu mer "typat" och utmejslat huvud.

Vore kul att se hur de här två rör sig!

Kornelia, som jag visade bild på tidigare och som jag själv ger rätt vass kritik, har trots allt blivit mamma till dessa två:

Khariad e. Joani IT, högt älskad ridhäst, fyra år, under utbildning och en häst som ger allt enligt hans matte.

11895978_10153617526195844_1872568748841676205_n.jpg

KE Korazon e. Pakistan (ett år)
11350412_983621761669387_6774858147885670371_n.jpg

@Cornelia

Såg att ni skriver lite vad ni tycker om ens hästar och undrar om du kanske skulle vilja försöka dig på mitt sto?
Hon har tyvärr ännu ej visats, mest pga mig.

Men jag ska fasen få ut henne på en visning nästa år, måste först hitta någon som vill träna och visa henne först för jag tyckte nästan det
var lite svårt, försökte verkligen och träna i våras/somras men jag är fasen kass :p Och hon något "varför ska jag göra sådär"..

Tyvärr inga bra bilder insåg jag :/

1204D968-CD4E-4BF9-899C-CAB75440D8FC_zpsziomeddt.jpg

8898AD86-9767-456A-A534-CAEAAC6BE505_zpsmtznsjsp.jpg

Två filmer med, inga bra men lite rörelse iaf..
http://vid577.photobucket.com/album...B-2324-46A0-81E6-BB941567F389_zpsyr2q059w.mp4

http://vid577.photobucket.com/album...D-F68E-44BD-B8C2-8579B88629BE_zpsp1hzeo3o.mp4

Hittade en till film, från löshoppning i våras..
http://vid577.photobucket.com/albums/ss213/mysakuragirl/150514 1_zpsqhcvhhbt.mp4

Åh en skrittfilm :p
http://vid577.photobucket.com/album...7-D694-431C-91AA-8BABF7023D99_zpsvatx7gxt.mp4

Sorry, inser nu att jag inte hade något direkt bra.
Kan iof ta nya :)

Uppdatering om Angelique. Vi red dressyrlektion i måndags, det gick riktigt bra. Angelique var samarbetsvillig och jag börjar få ordning på alla kroppsdelar så att de är på nästan rätt ställe större delen av tiden. Vi rider nu endast dressyr för tränare varannan vecka, resterande dagar rids Angelique i skogen eller jobbas avsuttet på banan. Känns som ett bra upplägg. På uteritter så är hon mer och mer stabil. Igår var det inte en skyggning och inte ett stopp på hela vägen, vissa saker var lite läskiga, men det går bra att trava förbi dem.
Däremot så är hon ömfotad trots skor fram. Innan var hon ömfotad bak, så då fick hon sulor där... En vecka kvar till skoning, så jag hoppas att hennes fötter ska kunna se lite bättre ut efter det. Angelique är pigg, fin och glad att rida på gräs, plattare grusväg utan grus funkar ok, men så har vi vissa delar där det är lite större stenar, där gör det ont.
Inser även att jag måste jobba mer med lastträningen, det har fått en liten paus. Att en sån sak som bara ska funka kan vara så svårt....

Kornelia, som jag visade bild på tidigare och som jag själv ger rätt vass kritik, har trots allt blivit mamma till dessa två:

Khariad e. Joani IT, högt älskad ridhäst, fyra år, under utbildning och en häst som ger allt enligt hans matte.

11895978_10153617526195844_1872568748841676205_n.jpg

KE Korazon e. Pakistan (ett år)
11350412_983621761669387_6774858147885670371_n.jpg

Vad fräsig han ser ut att vara Khariad. Ser ut som att han är en riktigt rolig häst att jobba med, men en liten extra glimt i ögat :)

Korazon väntar jag med spänning på att ska växa upp, skall bli så kul att ser hur han utvecklas :)

Molin: vad roligt att du tittar in med ditt sto i tråden. Om du vill så får du jättegärna berätta lite mera om henne, vad ni håller på med vad hon har för stam och allt möjligt.
Jen84. Härligt när dte går bra och att ni utvecklas framåt. Tycker att det är kanonbra att hon slipper ut i skogen och jobba av sig lute ernergi också. Jag tror att det är väldigt viktigt för hästar att slippa iväg och lufta sig lite och att man inte bara harvar runt på ridbanan dag ut och dag in :)

Vad fräsig han ser ut att vara Khariad. Ser ut som att han är en riktigt rolig häst att jobba med, men en liten extra glimt i ögat :)

Korazon väntar jag med spänning på att ska växa upp, skall bli så kul att ser hur han utvecklas :)

Molin: vad roligt att du tittar in med ditt sto i tråden. Om du vill så får du jättegärna berätta lite mera om henne, vad ni håller på med vad hon har för stam och allt möjligt.
Jen84. Härligt när dte går bra och att ni utvecklas framåt. Tycker att det är kanonbra att hon slipper ut i skogen och jobba av sig lute ernergi också. Jag tror att det är väldigt viktigt för hästar att slippa iväg och lufta sig lite och att man inte bara harvar runt på ridbanan dag ut och dag in :)

Hingsttips till Meciliah i framtiden får också ges bara för att jag är nyfiken på vad ni skulle rekommendera för hingstar. För hennes del så önskar jag mera typ på avkomman, lite mera storlek och ännu mera luftiga rörelser. Hingsten behöver ha ett jämnt och bra temperament. Denna lilla dam har en riktig vinnarskalle i sig även om skenet bedrar ibland

Molin, klart du ska visa ditt sto! :)
Roligt ju fler som visar!
Det jag har skrivit om egna och andras hästar är bara mina egna högst amatörmässiga tankar utifrån de bilder jag ser. Verkligheten kan se mycket annorlunda ut!
Känns sådär att ge sig på att tycka gällande en häst som jag vet så lite om som din, men av det jag såg på filmsnuttarna ser hon ut att kunna röra sig bra och har fin utstrålning. Svårt att säga mer utifrån bilderna.

Tempen, hon är maffig och läcker, hon har verkligen de där stora ögonen (såg henne på riks men bara i boxen) och en mild och ändå pampig utstrålning. Tänk när hon har "torkat ut" i huvudet! Sen är jag ju svag för fuxar och svag för svallande man och en pannlugg som når ända ner till näsborrarna...! :love:

Igår motionerades Angelique i longeringsvolten vid gården, ungefär samma underlag som på ridbanan. Rejält kort i steget fram i traven. Slutsats, hon är rejält ömfotad, trots skor. Så den ridning som blir nu blir skritt, skritt och ännu mer skritt med möjlighet att trava eller galoppera på de små skogsstigar som består av gräs. (Vi har i alla fall en sån stig som börjar vid gården och som är ca 1 km...) Kommer säkert att hitta fler om jag letar.

Hade ju en tanke på att vara med på träningstävling (lätt D) i helgen med henne, men det skippar vi. Ingen ridning på banan så länge jag märker att hon inte är 100... Nojig, ja...

Vi kommer dessutom försöka lägga så mycket tid som möjligt på denna lastträning, så inget ont som inte har något gott med sig...

Idag kom dessutom insikten att det börjar bli höst. Jag börjar bli sugen på att låta Angelique få gå in på box nattetid. Inte för att det är så kallt, mest för att det är mörkt så tidigt...

Sådärja.

Då var det bestämt. I år blir det jakthäst av prinsessan (om inget oförutsätt händer *peppar peppar* - väldigt vidskeplig och van att saker inte går som jag vill). Vi kommer rida en utbildningsjakt och jag klurar nu på om jag dessutom ska rida jakten efter. Men resten av får det ligga och jäsa till nästa år tror jag, vill inte överdriva med fröken såhär i början.

/Lavinia

_DSC0284.JPG

Hm. Hoppas jag inte upprepar mig nu och skickar samma bild flera gånger. Men de flesta ser ju likadana ut ;)

Jag åkte ju till en tränare med Galishimo i Juli, det är första träningen på två år. Tränaren har tidigare varit väldigt tydlig med att han inte gillar araber och han har inte varit imponerad av mig och Galishimo. Det var för två år sedan (mycket ärlig tränare, ständigt på gränsen till obekväm, men jag bor i Västerbotten och har inte allt för många tränare att välja på).
Men sedan kursen i Juli har han mailat... jag vet inte... fem gånger? Minst! Han har skrivit flera gånger:
"Kom igen! Rid för mig igen! Jag älskar den lilla araben!" och han har skrivit att han är imponerad över framstegen vi gjort, så nu har vi anmält oss för en kurs till för honom. Vilket han skrev skulle bli jättekul. :)

Väldigt skönt att få professionellt stöd "utifrån" då jag haft en period på två år då jag bara låtit typ min mamma och mina närmaste vänner stötta mig med ridningen. Så nu hoppas jag på fortsatta framsteg!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka