Arabiska fullblod del 2

Jag hoppas verkligen inte att vi hamnar i det diket där ingen vill säga något av rädsla för att stöta sig med andra.. Hur ska man då kunna lära sig saker, hur skall man då utvecklas vidare?? Jag tror att det är väldigt farligt om alla bara håller tyst.. Alla har ju rätt att ha sin åsikt och man FÅR tycka olika anser jag. Jag vill gärna ha intressanta diskussioner och följer dom gärna.. För mig som är lite ensam här i SvenskFinland är det oerhört viktigt och intressant att höra folks olika åsikter. Hingstval. Åsikter om utseende åsikter om hur hästar skall vara byggda, avelsmatrial allt! Jag behöver få läsa lite diskussioner och funderingar annasr lämnar jag här och det händer absolut ingenting och jag lär mig NADA :)

Det var ju lite därför jag försökte fråga Vad någon här skulle lägga för hingst på Breeze om det var deras sto. Bara för att få höra en vettig åsikt och få igång lite funderingar samt för att själv få lite tips och nya ideer hur jag skulle kunna tänka. För mig kan det vara ganska viktiga saker eftersom här i Finnelandet så finns det inte många som jag kan sitta och fundera med. Vad skall jag då göra bara välja första bästa hingst och hoppas på ett mirakel? Höhöhö såå dum är jag ju endå inte men ni kanske förstår vart jag vill komma.

Ja, det är inte många svar du har fått, tyvärr... tror att det har blivit lite tabu att diskutera hingstar och hingstval. Jättetråkigt. Man sitter och funderar för sig själv och delar inte tankarna med någon förutom närmsta kompisarna som tycker likadant som en själv.
Inte speciellt utvecklande dock. Vi är ju några stycken som bedriver avel i det lilla, kämpar på så gott vi kan och skaffar oss erfarenheter med tiden. Erfarenheter som man kan dela med sig av och som har varit både positiva och negativa.

Funderar lite; har det blivit så att vi inte längre diskuterar hingstar och arabens utseende av rädsla för att trampa på tårna och att det ska bli hätsk debatt här? Jag känner av det, man är försiktig med att uttala sig och håller helst inläggen på nivån där man diskuterar vardagslivet med hästarna. Alldeles utmärkt, men är det inte lite synd att vi inte debatterar?
Personligen tror jag alltid att debatt och åsiktsutbyte för framåt. Om man håller det inom hyfsets ramar.

Tyvärr tror jag att det är precis som du skriver. Det är precis det som gjort att jag inte skrivit i den här nyaste tråden förrän nu. Personligen tycker jag forum blir tråkiga när man inte "får" tycka olika.

Senast ändrad:
Jag tycker att vi kan försöka få en ändring på detta.. Passa på att lufta våra tankar lite.. Dela med oss av lite erfarenheter. Både framgångar och motgångar. Är det inte det som lite hör livet till?

jag har en del frågor som jag funderar på.. När ni tänker på ett arabiskt fullblod vilken stam vore eran högsta dröm att få ha i en av era hästar.. Erat absoluta favoritsto eller favorithingst? Sen undrar jag ockdå vad ni anser om ston i avel. Vilka kvaliteter tycker ni att ett bra avelsto ska ha? Vilka defekter anser ni att är absolut TABU att avla på. Hur välmeriterat tycker ni att ett sto skall vara innan man sätter henne i avelsboxen eller anser ni att man kan avla på allt?? :)

Sen till er som inte alls är intresserade av avel utan bara gillar och äger ett arabiskt fullblod. vad gjorde att ni föll för rasen. Vad är viktigt för er när ni köper häst. Vilka egenskaper värdesätter ni?

Det går framåt heeela tiden nu :D

_DSC0328.JPG

Sen till er som inte alls är intresserade av avel utan bara gillar och äger ett arabiskt fullblod. vad gjorde att ni föll för rasen. Vad är viktigt för er när ni köper häst. Vilka egenskaper värdesätter ni?

Jag som inte är intresserad har väl fallit för storleken (ville ha D-ponny eller liten häst) hållbarheten och gillar när de är framåt, känsliga och intelligenta. Samt, faktiskt, priset. Galishimo här ovanför gick för 20.000 kr och det var den budget jag hade när jag letade häst.

Det jag föll för hos araben är dels att det är en väldigt vacker häst. Den har en legend som ingen annan hästras har. Det är vänliga hästar, de har personlighet och en uthållighet som är outstanding.
Sen när jag hör folks fördomar om araben så blir jag ibland lite ledsen, att det bara är en häst som visas i spänd trav i ett snöre... Det är ju en ras som är så mycket mer. Jag skulle gärna se att det avlades mer på prestation och hållbarhet än bara på att hästen är fin eller har en bra stamtavla. Samtidigt så vill jag inte att aveln bara fokuserar på prestation heller, utan att den lilla vackra araben också får finnas kvar. Att ha som mål att avla fram araber på 160+ ser jag inte vitsen med. Tycker de är lagom vid 145-155 cm.

Angående Angelique så fortsätter vi med lastträningen, vi har fått en del bakslag och har nu börjat förstå att det inte är trots/jävlighet/envishet utan det är rädsla som gör att hon inte vill vara i transporten. Hon har gått in i den, men när något läggs på bakom henne och hon tar i det så får hon panik. Så vi jobbar nu med att hon ska gå in i transporten, att hon ska få mer självförtroende där och att det i nuläget inte innebär att det kommer läggas på bommar bakom henne. Sakta, men säkert så märker vi framsteg.

I lördags blev Angelique tömkörd, första gången på länge. Hon var så positiv till det. Äntligen en träningsform som hon tycker är rolig på ridbanan. (Att bli riden på ridbanan ser hon inte det roliga med alls.) Hon har vid ridningen väldigt svårt att ställa till höger och har även en ganska dålig högergalopp, men på töm så märks det mindre, högergaloppen är något sämre än vänster, men att ställa sig till höger är inget problem utan någon som sitter på henne. (Innan har högergaloppen varit hennes "lätta" galopp.) Har även hittat en ny hovis som kommer sko henne nästa gång. Hennes hovar är inte så fina just nu (ca 3 veckor efter senaste skoning) och Angelique slår på sig en del och är tyvärr ganska snubblig när vi rider ut. Hon var dessutom rejält ömfotad bak (trots skor), så nu går hon med helsulor bak. Vid nästa skoning så blir det helsulor runt om... Däremot så är hon så positiv till att jobbas ute, spetsade öron och glad ponny. Idag står det dressyrträning för tränare på schemat. :)

Jag föll för personligheten hos min fröken och deras försiktiga sätt i stallet och lyhördhet vid ridning. När jag process min fröken var första ggn jag red en arab, och skillnaden mot ridskolehästarna var så stor att jag nästan ramlade av, hon svängde ju exakt när jag bad henne och inte tre steg senare som ridskolehästarna.

Hennes försiktiga sätt, lyhördhet och vänliga inställning till människor fortsätter att förtrolla alla som möter henne. Speciellt bland icke-hästmänniskor, de tycker alla att hon har ett speciellt band till just dem.

Känsligheten lyhördheten och intelligensen är vad jag absolut vill ha i en nästa häst när fröken ngn gång pensioneras. Hon har varit underbar och gjort mer än man kan begära under tiden jag har haft ont i ryggen. Hela tiden kännt av min förmåga för dagen och anpassat sig (och uppfostrat ponnyn) efter vad jag klarar av. Eftersom mina problem visade sig bero på reumatism väntar jag mig på lång sikt att bli än sämre och då kanjag verkligen inte ha nåt halvblod på 170 som ångar på oavsett vad! ;)

Jag har en stor favorit- Ganges! Såg honom på Blommeröd när han var ung, och minns fortfarande vilken gåshud jag fick när han kom in och bara ÄGDE! Han har ju många avkommor som har gått bra på galoppen exempelvis, och som också kan visas i showringen. En kombo som jag verkligen gillar!
Han var ju i Sverige för ett par år sedan, men det var precis i den vevan jag köpte Pakistan så jag prioriterade honom.
Sen har jag också alltid gillat Sheila Varians hingstar.... prestation och look!

Jag tycker att ett avelssto ska ha en kropp som på ett bra sätt kan bära ett föl. Bra djup och bredd. Lång hals, långa ben, bra vinklar. Rörelser utöver det vanliga helst. Man måste kunna se direkt att det är en arab man har framför sig.

Och det viktigaste av allt hos både hingst och sto: temperamentet!! De måste vara milda och vänliga, och hingsten måste samtidigt ha det där kraftfulla, maskulina men ändå behärskade.

Jag har blivit alltmer kinkig när det gäller rörelser och hals. Jag tycker ofta att de hästar som har ett fantastiskt vackert huvud samtidigt har en kort tjock hals och eller mediokra rörelser. Obs! Gäller inte alla, men ofta.
Och jag vet att jag prioriterar en lång smäcker hals och stora luftiga rörelser framför ett fantastiskt huvud.

Temperamentet var nog det som gjorde att jag föll för araben som ras.
Samt hur lätta de var att rida eller rättare sagt hur välvilliga och gärna de ville bära en land och rike runt. Att man med små små hjälper fick dom att vända och att de var lätta i både gasen och bromsen.
Viljan att vara till lags är nog det som gjort att jag helt har fastnat för rasen. Att man utan att oroa sig kan gå in i boxen, pyssla på och veta att hästen amn har bredvid sig alltid är vänligt inställd och gillar att man är där och pillar. Uthålligheten är också något jag gillar samt snabbheten och smidigheten.

När det kommer till rörelsemönster och benvinklar och mera djupare saker, där skulle jag jättegärna vilja lära mig mera.. Hur man får ihop en Snygg, högrest häst med bra hals och huvud med stora luftiga rörelser en häst med bra överlinje och ridbarhet utöver det vanliga en häst som man verkligen ser att är en arab. En hållbar häst som både kan gå på show men användas inom sporten på en högnivå..

Sen skulle jag också vilja lära mig vilka misstag man bör undvika.. Vilka är riktigt stora NO NOS för er? Finns det några skräckexemplar.?

På tal om något annats så fick jag följa med ett åt på Svenska riksutställningen för ett antal år sedan. Det var året när Jb Priczilla blev Guldchampion sto samt bästa svenskfödda uppfödning. Henne tyckte jag väldigt väldigt mycket om då minns jag.

Vad finns det för ston som har gått bra i både utställningsringen och på ridbanan? Likaså Hingstar?

Ett jätte- NO NO är förstås inavel.... eller linjeavel som det "förmildrande" kallas....
Små ögon är inte heller alls önskvärt, eller kort och tjock, lågt placerad hals. Det brukar sitta ihop med en brant bog och korta stumma rörelser.
Jag är faktiskt jättedålig på vilka ston som tävlas framgångsrikt.... här måste finnas folk som vet! :)

Jag har alltid tyckt att araben var vackrast av alla raser. När man var liten och hade sina böcker typ Stora Boken Om Hästar var det alltid bilderna på araber som jag dröjde kvar vid längst, och den häst som skulle bli min var en eldig arab, fux med ljus man o svans (lite som Fille faktiskt :D )
Jag "råkade" bli med arab (skimmel dock), när jag skulle bli med häst för 9 år sedan såg jag en bländande vacker herre på Hästnet och tänkte ja ja, står väl i Skåne någonstans, men det visade sig att han stod 3 mil bort och när jag väl hade träffat honom var jag såld. :love: Den omedelbara kontakt som jag fick med honom hade jag aldrig upplevt förut. Efter honom var det bara arab som gällde. Han var en valack som hade varit avelshingst ett tag och kastrerades sent, hade kvar mycket pondus, utstrålning och lekfullhet, gjorde klart att jag var HANS människa och det kändes att han tog halva mitt hjärta med sig när han dog.
Lilla Moona är helt annorlunda, mycket mer tillbakadragen och tystlåten av sig, men med henne har jag fått uppleva arabstoets - ja jag saknar ord egentligen, vad är det som man upplever? Denna fulländade människovänlighet, förmågan att både ge och ta emot tillit, mjukheten, och ändå det där glödet och nerven som kan plockas fram på 2 röda när man vill. Klok och bra att ha att göra med på alla sätt o vis. Bäst bäst bäst :love:

@Cornelia - jag önskar också att vi kunde diskutera utseende o hingstar mer. Jag har lärt mig så enormt mycket av dessa trådar genom åren genom att läsa sådana diskussioner, tycker att det är trist om dom skulle ta slut.

Ett jätte- NO NO är förstås inavel.... eller linjeavel som det "förmildrande" kallas....
Små ögon är inte heller alls önskvärt, eller kort och tjock, lågt placerad hals. Det brukar sitta ihop med en brant bog och korta stumma rörelser.
Jag är faktiskt jättedålig på vilka ston som tävlas framgångsrikt.... här måste finnas folk som vet! :)

Jag har inga problem med linjeavel så länge man vet vad man gör (som tex polackerna). Deras inavelsförsök hoppar jag gärna över även om jag träffat en av individerna. Hon var underbar och hennes son väldigt vacker och användbar.

Stona tävlas ju sällan, det man har på dem brukar vara galopp främst på hästar från Polen, Ryssland, Turkiet och Frankrike. Jag misstänker också att det är vanligare att man startar i ridklasser med ston i England eftersom det är så vanligt med sådana klasser där.

Jag har inga problem med linjeavel så länge man vet vad man gör (som tex polackerna). Deras inavelsförsök hoppar jag gärna över även om jag träffat en av individerna. Hon var underbar och hennes son väldigt vacker och användbar.

Stona tävlas ju sällan, det man har på dem brukar vara galopp främst på hästar från Polen, Ryssland, Turkiet och Frankrike. Jag misstänker också att det är vanligare att man startar i ridklasser med ston i England eftersom det är så vanligt med sådana klasser där.

Spånar vidare bara

Jag har vissa individer som jag personligen inte skulle linjeavla på, om det inte var väldigt långt bak. Ett sådant exempel är Magnum Psyche. Han har gett en hel del bra, men jag gillar inte riktigt honom i sig, om ni förstår hur jag menar?

@Aliah
Jag tycker det är svårt att tipsa om hingstar när jag inte vet så mkt om stoet. Visst har jag sett mkt bilder, men den som känner henne bäst är ju ändå du :)
Ska jag rekommendera hingstar "bara sådär" annars så är det lätt att jag bara räknar upp hingstar som jag tycker om.

Men jag gör ett försök iaf. Jag kommer då göra lite antaganden som kanske inte stämmer, eftersom jag som sagt inte har sett henne. Tex så skulle jag vilja bättra på hennes typ, samt så känns det viktigt att hingsten har en kort stark rygg.

Jag hade tipsat om Zonyx om det bara var ryggen och ridbarhet du ville åt, han har ju dessutom lång fin hals och verkar trevlig av det man får se på videor. Men för mig så känns det inte som att han har nedärvt sig så starkt som jag hade önskat, framförallt när vi pratar typ. Men nu har jag ju bara sett fölbilder på hans avkommor, så egentligen kan jag inte säga så mkt. Men det är en hingst som jag skulle hålla span på!

HLA Cheval är oxå en hingst jag tycker mkt om! Typad, stor och rör sig bra. Har fått en del avkommor i år och han verkar producera väldigt jämt av det jag har sett. Det är ju dock hans första avkommor, så vill man köra på säkra kort så kanske man ska ta en som har vuxna avkommor? Personligen så går jag på magkänslan ganska mkt! Och jag tror att de kommer bli bra, men precis som Filles avkommor så tror jag att de behöver tid att mogna, säger min magkänsla alltså, inte fakta på något sätt!

Sen vet du ju att jag garanterat hade tagit min egen hingst till Breeze, men det finns vissa reklamregler att ta hänsyn till här, så vill du veta mer om honom så skriv på FB istället ;)

KL

Fille har gått och betäckt hela sommaren, och nu verkar vi vara klara! Så idag kom ET och klämde och kände igenom honom. Tanken är att jag ska sätta igång honom mer ordentligt om nån vecka, och vill då ha klartecken.

Lite spänd i Si-leden, men inga låsningar, så där gjorde hon lite övningar och använde lasern. Sedan var han öm i käken, något som jag har misstänkt ett tag nu. När han gäspar och har grimma på sig så kastar han upp huvudet. Även där använde hon lasern och han stod och gäspade såååååå nöjt sedan! Säkerligen uppemot 10 ggr på kort tid!
Hon tyckte att det var anmärkningsvärt att han var så himla fin i nacken och överallt, och ändå visade så tydligt att käken var ett problem!

Nästa roliga grejj är att Pontus troligtvis är såld nu! Handpenning är lagd och besiktning är gjord! Han kommer till en person som vill satsa på dressyr med honom, så det känns riktigt bra! Han ska där få bli valack!

Spånar vidare bara

Jag har vissa individer som jag personligen inte skulle linjeavla på, om det inte var väldigt långt bak. Ett sådant exempel är Magnum Psyche. Han har gett en hel del bra, men jag gillar inte riktigt honom i sig, om ni förstår hur jag menar?

@Aliah
Jag tycker det är svårt att tipsa om hingstar när jag inte vet så mkt om stoet. Visst har jag sett mkt bilder, men den som känner henne bäst är ju ändå du :)
Ska jag rekommendera hingstar "bara sådär" annars så är det lätt att jag bara räknar upp hingstar som jag tycker om.

Men jag gör ett försök iaf. Jag kommer då göra lite antaganden som kanske inte stämmer, eftersom jag som sagt inte har sett henne. Tex så skulle jag vilja bättra på hennes typ, samt så känns det viktigt att hingsten har en kort stark rygg.

Jag hade tipsat om Zonyx om det bara var ryggen och ridbarhet du ville åt, han har ju dessutom lång fin hals och verkar trevlig av det man får se på videor. Men för mig så känns det inte som att han har nedärvt sig så starkt som jag hade önskat, framförallt när vi pratar typ. Men nu har jag ju bara sett fölbilder på hans avkommor, så egentligen kan jag inte säga så mkt. Men det är en hingst som jag skulle hålla span på!

HLA Cheval är oxå en hingst jag tycker mkt om! Typad, stor och rör sig bra. Har fått en del avkommor i år och han verkar producera väldigt jämt av det jag har sett. Det är ju dock hans första avkommor, så vill man köra på säkra kort så kanske man ska ta en som har vuxna avkommor? Personligen så går jag på magkänslan ganska mkt! Och jag tror att de kommer bli bra, men precis som Filles avkommor så tror jag att de behöver tid att mogna, säger min magkänsla alltså, inte fakta på något sätt!

Sen vet du ju att jag garanterat hade tagit min egen hingst till Breeze, men det finns vissa reklamregler att ta hänsyn till här, så vill du veta mer om honom så skriv på FB istället ;)

KL

Fille har gått och betäckt hela sommaren, och nu verkar vi vara klara! Så idag kom ET och klämde och kände igenom honom. Tanken är att jag ska sätta igång honom mer ordentligt om nån vecka, och vill då ha klartecken.

Lite spänd i Si-leden, men inga låsningar, så där gjorde hon lite övningar och använde lasern. Sedan var han öm i käken, något som jag har misstänkt ett tag nu. När han gäspar och har grimma på sig så kastar han upp huvudet. Även där använde hon lasern och han stod och gäspade såååååå nöjt sedan! Säkerligen uppemot 10 ggr på kort tid!
Hon tyckte att det var anmärkningsvärt att han var så himla fin i nacken och överallt, och ändå visade så tydligt att käken var ett problem!

Nästa roliga grejj är att Pontus troligtvis är såld nu! Handpenning är lagd och besiktning är gjord! Han kommer till en person som vill satsa på dressyr med honom, så det känns riktigt bra! Han ska där få bli valack!
Tack för tipsen kimmis De är guld värda! Just både ryggen och lite mera typ är något som jag gärna skulle vilja förbättra till avkomman. Sen hade jag gärna fått med lite mera rörelser även om hon redan rör sig bra.. Ridbarheten och hennes massa vill jag gärna bevara men dock så hoppas jag på en avkomma som inte är grövre än henne. Kl: Jag tycker det är intressant med meritering av ston. Jag tror att det är en viktig del i avelsarbetet. Som ni säkert alla vet så är jag mycket för att man skall rida och använda sina araber, ridbarhet är viktig för mig, dock så tycker jag endå att man inte skall kunna missta att det är ett arabiskt fullblodet man har, skönheten bör också bevaras. Har någon koll på vilka hingstar som lämnat bra ridhästar men som också kunnat mäta sig i show ringen? Hur tycker ni att ett bra huvud ser ut, gärna bilder :)

Jag är uppvuxen med en mamma som hade för vana att köpa och sälja hästar på löpande band, vi har nog gått igenom det mesta i häst och ponnyväg...men det var i alla fall så jag föll för rasen när hon köpte en 4årig val när jag var runt 12-13år han var den bästa kompisen jag någonsin haft,en riktig arbetsnarkoman, alltid positiv, han föredrog mitt sällskap mot hästarna i hagen och gjorde allt man bad om och lite till, med honom var jag fast!
storleken tilltalar mig, sunda, starka och intelligenta hästar som även har utseendet med sig :love:

vad gjorde att ni föll för rasen. Vad är viktigt för er när ni köper häst. Vilka egenskaper värdesätter ni?

Jag föll för rasen redan i mellanstadieåldern när jag fick en ny klasskamrat som jag blev bästa vän med. Hennes mamma födde upp arabgaloppörer och jag var ofta hemma hos dem och red. Jag fick oftast rida hingsten. En häst som sprudlade av energi, var alert, vaken, explosiv med en otrolig power men ändå vänlig, lyhörd och reglerbar. Sedan dess har jag varit fast, någon annan ras kommer jag nog aldrig skaffa. :)

Jag köper inte speciellt ofta häst utan jag är en sån som går in med tanken att den hästen jag skaffar ska stanna hos mig hela sitt resterande liv. Då blir det inte så stor omsättning på hästar ;):D Men jag surfar ju ofta på annonser och har lite rosa hästtjejsdrömmar om att ha en maaaassa hästar :o:D Jag gillar hästar med mer massa, som utstrålar styrka, som har integritet och som har ögon som återspeglar intelligens och tankeverksamhet. Brun eller fux ska den vara också, helst med mycket vitt :d

Jag föll för rasen redan i mellanstadieåldern när jag fick en ny klasskamrat som jag blev bästa vän med. Hennes mamma födde upp arabgaloppörer och jag var ofta hemma hos dem och red. Jag fick oftast rida hingsten. En häst som sprudlade av energi, var alert, vaken, explosiv med en otrolig power men ändå vänlig, lyhörd och reglerbar. Sedan dess har jag varit fast, någon annan ras kommer jag nog aldrig skaffa. :)

Jag köper inte speciellt ofta häst utan jag är en sån som går in med tanken att den hästen jag skaffar ska stanna hos mig hela sitt resterande liv. Då blir det inte så stor omsättning på hästar ;):D Men jag surfar ju ofta på annonser och har lite rosa hästtjejsdrömmar om att ha en maaaassa hästar :o:D Jag gillar hästar med mer massa, som utstrålar styrka, som har integritet och som har ögon som återspeglar intelligens och tankeverksamhet. Brun eller fux ska den vara också, helst med mycket vitt :d

Jag måste fråga, var det hos Krikas?

Att säga något om arabens huvud brukar medföra svallvågor...!
Men jag testar: (OBS! Min egen personliga åsikt, inget av det jag skriver är ägnat som pik åt något håll öht!)

Stora ögon, nästan det viktigaste av allt, och en bred panna.
Stora känsliga näsborrar.
Rak eller lätt svängd nosrygg.
Inte för långt eller för grovt.
Inte grovt ansatt mot halsen.

När jag tänker efter kring det jag har skrivit hittills om mina önskemål om det yttre på en arab så visar det sig att jag har ett sto som inte passar in speciellt bra.... Kornelia, undan min kära kära Kanoria....

Hon har ett ganska grovt huvud och en kraftig, brett ansatt hals. Hon har obefintlig manke och korta ben. På plussidan har hon stora vackra ögon, liggande bog och bredd och djup. Starka, bra ben och hovar. Hon kan faktiskt röra sig utöver vad man kan tro när man ser henne. Och hon är mamma till Khariad och Korazon, som inte har ärvt hennes hals och grova huvud. Så ibland ärver stona ner bättre än vad de själva är- men det vet man ju inte innan man har provat!

Här ser man hennes grova huvud och brett ansatta hals, men också hennes djup och rejäla ben.
11816096_1005658096132420_4426391114512884703_o.jpg

Vackra ögon och mycket utstrålning, men grovt huvud
10608261_919114454786785_6212332039915453283_o.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama