Arabiska fullblod del 2

Jag har en arabkorsning, liten och tunn dam. Typ alla täcken jag köpt åt henne är för stora i bogen. Skulle behöva ett 100-150gr täcke åt henne till hösten. Tänkte att det kanske finns någon annan arabägare här som äger en tunnis och som kan ge tips på täcke? :)

Vår fina Panghea som är ättling till min stora kärlek POPONA från Tersk som fanns på Aspenäs när jag var liten/tonåring.
När vi kom hem från Riks fick jag besked att mitt finaste föl dött i en hemsk olycka hos den som äger modern, vilket har stört glädjen väldigt mycket , men nu känner jag att jag måste glädjas åt mina fina hästar även om sorgen sitter som en tagg i hjärtat.
5b2xqf.jpg
[/IMG]
5b2xqf.jpg

Hon är vacker <3 Beklagar sorgen för fölet, vad tragiskt

Jag håller med! Bara stoet är fräscht så går det! Classica var här för ett helsyskon till Classify. Och hon är som bekant 23 år gammal, och blev champion på turbo i år, när hon var dräktig givetvis! Superfint skick! Hon är fortfarande i fint skick så vi hoppas att hon klarar dräktighet och digivning bra! Så hon kommer vara 24 när fölet kommer.

Sen är det klart att man kanske måste ge mer tillskott osv till ett äldre sto, men de extra pengarna är de värda!

Smygläser lite i er tråd, är egentligen ren halvblodsmänniska men delar stall med ett gäng fina araber så försöker få lite koll på stammarna på dem också i alla fall. En av hästarna har en Classica som mamma, kan det vara samma tro? :)

Smygläser lite i er tråd, är egentligen ren halvblodsmänniska men delar stall med ett gäng fina araber så försöker få lite koll på stammarna på dem också i alla fall. En av hästarna har en Classica som mamma, kan det vara samma tro? :)

Vad spännande, Får man fråga i vilket stall du håller hus ? :)

Vad spännande, Får man fråga i vilket stall du håller hus ? :)

Rosdala heter stallet. Ägarna håller själv mest på med ridponny, men det är en familj (mor och dotter främst) som håller på med arabhästar som hyr in sig både med egna och andras som de har på utbildning. :)

Rosdala heter stallet. Ägarna håller själv mest på med ridponny, men det är en familj (mor och dotter främst) som håller på med arabhästar som hyr in sig både med egna och andras som de har på utbildning. :)

ahaa kul.. Gissar att det är Palmaers i så fall? :) Dom har ett par fina arabdressyrhingstar :)

Eftersom arabernas namn är exklusiva, det får alltså inte finnas två med samma namn, lär det vara samma Classica vi pratar om. Ett mycket underbart sto, 23 år gammal, har många fantastiska avkommor. En riktig legend!

Man kan ju inte säga annat än att araberna har humor...

Igår var Fille och jag iväg, först till hovslagaren och sedan till en bana i närheten av hovis med en vän.

Det går skitbra, vi är ju inte riktigt igång än, så det blir mkt skritt än så länge. Hursom så hade vi travat lite och jobbat på helt ok. Skrittade lite till och tittade på när min vän tömkörde sin miniatyrhäst. Helt plötsligt försvinner Fille under mig! Mitt i ett skrittsteg så bara lägger han sig ner :eek:

Jag hann inte riktigt uppfatta vad som händer så jag hoppar av när han ligger där. Han tar ett varv på ridbanan i galopp och stannar sen och frågar varför jag inte är med :laugh::rofl:

Nu verkar vi nästan vara klara med ston för i år, så då känns det värt att sätta igång honom mer ordentligt igen. Ev så kommer ett sto till i helgen, men det är inte klart än.

Jag har en arabkorsning, liten och tunn dam. Typ alla täcken jag köpt åt henne är för stora i bogen. Skulle behöva ett 100-150gr täcke åt henne till hösten. Tänkte att det kanske finns någon annan arabägare här som äger en tunnis och som kan ge tips på täcke? :)
Jag har ett shires med halvhals (100 gr fodring) som ligger riktigt bra på min. Enda täcket jag har till henne som hon kan ha under flera dygn utan att få någon tendens till skav. Shires vanliga sitter inte fullt lika bra på henne dock.
Sen har jag några täcken från hööks, deras "ponnytäcken" som sitter hyfsat om man har på innersta i bogen.

Framförallt har Classica en stor drös svenska legender bakom sig också. Hon kommer från SB Uhlén och har båda hans stamston Cisawica PL och Grobla PL i stammen, plus en drös legender från Blommeröd :) som tex Rusznica PL och Bogoria PL.

Cisawica PL (har för mig att den bilden är tagen i Polen)

Grobla PL (bilden tagen på utställning i Sverige, förmodligen på Flyinge)

Bogoria PL (den kan också vara tagen i Polen)

Rusznica PL (samma där, bilden kan vara tagen i Polen)

Rusznica var rätt otrolig, hon sattes i aveln Polen (född -55, första fölet -60) och flera av hennes avkommor där användes i avel, bla hingsten *Ruszt exp USA men även flera av hans systrar exporterades till USA.

I Sverige fick hon också många avkommor som använts i avel, bla Rucasja och Rusnega. Som äldre sto blev hon exporterad till Frankrike, Haras Moreau-Sipiere, där hon fick ytterligare avkommor som använts i avel. Totalt fick hon 20 avkommor mellan 1960 och 1980 (då sista avkomman föddes) varav MAJORITETEN använts i avel! Det är rätt imponerande även om jag inte tycker det är rätt att betäcka så tätt. Enda året hon var tom var 1977 och jag vet inte om hon betäcktes -76, det var det året hon fick sin moderlivsimport e Madar i Frankrike.

/mvh stamnörden ;)

Framförallt har Classica en stor drös svenska legender bakom sig också. Hon kommer från SB Uhlén och har båda hans stamston Cisawica PL och Grobla PL i stammen, plus en drös legender från Blommeröd :) som tex Rusznica PL och Bogoria PL.

Cisawica PL (har för mig att den bilden är tagen i Polen)

Grobla PL (bilden tagen på utställning i Sverige, förmodligen på Flyinge)

Bogoria PL (den kan också vara tagen i Polen)

Rusznica PL (samma där, bilden kan vara tagen i Polen)

Rusznica var rätt otrolig, hon sattes i aveln Polen (född -55, första fölet -60) och flera av hennes avkommor där användes i avel, bla hingsten *Ruszt exp USA men även flera av hans systrar exporterades till USA.

I Sverige fick hon också många avkommor som använts i avel, bla Rucasja och Rusnega. Som äldre sto blev hon exporterad till Frankrike, Haras Moreau-Sipiere, där hon fick ytterligare avkommor som använts i avel. Totalt fick hon 20 avkommor mellan 1960 och 1980 (då sista avkomman föddes) varav MAJORITETEN använts i avel! Det är rätt imponerande även om jag inte tycker det är rätt att betäcka så tätt. Enda året hon var tom var 1977 och jag vet inte om hon betäcktes -76, det var det året hon fick sin moderlivsimport e Madar i Frankrike.

/mvh stamnörden ;)

Jag gillar dina stamnördiga inlägg alltid lika intressant och lårorikt! Mera sånt :)

Vill oxå tacka @athena_arabians för alltid lika roliga inlägg proppade med information!

Beklagar @Tempen förlusten av fölet! Måste kännas lite maktlöst att något händer när man inte har dem hemma, även om såklart en hemsk olycka kan hända vem som helst. Hade inte önskat att något skulle kunna ditt glädjerus efter de fiiina framgångarna på riks!

Sjäälv har jag kollat in reining EM hela dagen och stack ut i stallet med massor av inspiration.
Men tyvärr fick vi en realitycheck på ridbanan igår. hon är fortfarande stel att röra sig sidledes åt ena hållet och kan bara med övertalning galoppera på böjt spår. Blir inte mycket reiningträning av det idag.... :/
Sååå det blev ut i skogen igen, och kommer att bli det ett tag till.
Så det blev till att träna samling i trav och galopp, och lite öppnor och skänkelvikning i galoppen.

och just ja, det var i skogen,
på hemväg.
intill ett skjutfält där de sköt med kulvapen
intill åkrar där de skrämmer fåglarna med gasolkanoner
barbacka
på en häst som tränas upp efter vila.

Undrar vad jag skulle ha gjort om jag hade haft ett halvblod???!
Man måste ju älska araber!

11875237_1474139282908520_7849267591046776632_o.jpg
DSC02715.JPG

Min fina man hämtade hem hästarna från betet som ligger 1,5 kilometer bort igår :) Prinsessorna hade uppfört sig fint och han berättade stolt att han passat på att miljötränadom på samma gång genom att klättra i backar, ha dem att gå över refugar och slalom mellan lyktstolpar :D

Finns det något bättre än araber? Jag kan inte tänka mig det. Helt underbar hästras.

Igår på kvällen lasttränade jag Angelique. Ingen panik, inga stegringar och alla hovar uppe på rampen och nosen en halvmeter in i transporten. Har börjat om helt med transportträningen och har börjat träna på att till slut kunna skicka in henne i transporten. Om jag står framför henne inne i transporten så blir hon bara orolig, så jag skippar det helt och gör något nytt av det istället. Att bli inskickad har hon i alla fall inga dåliga erfarenheter av och nu ska vi bara bygga bra erfarenheter.

Idag red vi ut (jag och Angelique, utan sällskap), Angelique hade vilat från ridningen i två dagar. Så himla fin var hon. Pigg, glad och framåt. Hela ridturen. Vi rider nu i alla gångarter på ställen vi inte varit på tidigare, vi utforskar nya vägar och utan skyggningar, nästan utan bocksprång och med spetsade öron. Idag på bortvägen blev hon väldigt pigg och lyssnade inte riktigt på mattes försiktiga tecken till att vi ska nog sakta av lite... Då morrade jag till lite och Angelique gick från full galopp till skritt och konstaterade lite förvånat, ska vi redan sakta av. Hon är ju underbar den lilla ponnyn. Idag red vi strax över 8 km, medeltid strax över 10 km/h och maxfart var 25 km/h. Intressant med gps och endomondo i telefonen.
Angelique var varm och svettig när vi kom hem, jag tänkte till och med tanken att jag kanske ridit henne lite för hårt. Men efter att ha blivit svampad med vatten och fått lite mat så var hon precis lika pigg och glad som innan. Hon och bästa kompisen gjorde ett galopprace i hagen precis efter utsläppet. Så, jag tror att jag underskattar min häst emellanåt. (Hon är dessutom väldigt bra på att rulla sig, det är en av hennes favoritsysselsättningar just nu)
Ponnyn glad och matten glad. Vi trivs utmärkt i nya stallet, tycker om sällskapet och ridvägarna är verkligen toppenbra. Och Angelique får sällskap, jag njuter verkligen av att ha just henne som min häst.

Har man en gång vant sig vid arabens följsamhet och vänliga sinnelag så har man rätt svårt för kommunikationen med andra hästraser.... De är beroendeframkallande, de små liven! :love:
Jag har många gånger varit med om att jag per automation gör likadant med t ex ett halvblod som med araberna här hemma. Ska jag flytta på hästen så pekar jag med handen eller duttar lite. Reaktionen kommer alltid direkt hos araben, medan en annan typ av häst ofta inte ens reflekterar över att jag kanske vill något...

Dock är jag väldigt förtjust i grannens anglos, men de är ju till hälften araber så det är kanske inte så konstigt! ;) Men man märker även hos dem en annan hårdhet, en tjurighet som inte finns hos araberna.

Har man en gång vant sig vid arabens följsamhet och vänliga sinnelag så har man rätt svårt för kommunikationen med andra hästraser.... De är beroendeframkallande, de små liven! :love:
Jag har många gånger varit med om att jag per automation gör likadant med t ex ett halvblod som med araberna här hemma. Ska jag flytta på hästen så pekar jag med handen eller duttar lite. Reaktionen kommer alltid direkt hos araben, medan en annan typ av häst ofta inte ens reflekterar över att jag kanske vill något...

Dock är jag väldigt förtjust i grannens anglos, men de är ju till hälften araber så det är kanske inte så konstigt! ;) Men man märker även hos dem en annan hårdhet, en tjurighet som inte finns hos araberna.
Eller hur! Gotlandsrusset i stallet driver mig till vansinne. Jättesnäll men skiter i att man vill något! Henne får man knuffa undan för att flytta på, och hon är den enda häst som inte lärt sig att höja huvudet när täcken ska knäppas i bogen. -en sådan sak jag tyck var självklart, annars är ju halsen ivägen. Så petar man på halsen tar de upp huvudet. Resterande hästar lärde sig det på tre veckor, russet vägrar fortfarande efter över ett halvår! Ponnys....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka