Måste bara säga att jag gillar din inställning "behöver träna på 'valfri läskighet'". Härligt med folk som inte bara accepterar saker som läskiga!
/Lavinia, som plockade svamp med pållan idag. (pållan tog ett litet smakprov på en av de andra hästarna när han växte fast i marken framför henne, "han kan ju inte bara stå mitt i vägen, juh").
/Lavinia, som plockade svamp med pållan idag. (pållan tog ett litet smakprov på en av de andra hästarna när han växte fast i marken framför henne, "han kan ju inte bara stå mitt i vägen, juh").
Angelique fick vila i förrgår, men igår red vi ut på en tur. Med sällskap. Turen tog ca 2 timmar, och bestod till mestadel av skritt. Vi travade ca 200 meter totalt.
Upptäckte dock att Angelique behöver träna på skällande hundar. En bil fylld med skällande hundar skulle köra om oss och Angelique blev livrädd. Tur att det var en väldigt hänsynstagande bilist som lät bli att köra om och lät oss svänga in ca 200 meter efteråt.
Sånna bilister borde det vara fler av. Var väldigt förvånad över den starka reaktionen, jag hade inte räknat med den alls. Bilar brukar vara ok, men denna var livsfarlig, därav att jag tror det var ljudet av hundarna hon reagerade mest på.
Så nu ska vi träna på ljud av skällande hundar (får väl leta upp något youtubeklipp och spela upp på lagom ljudnivå). De hundar som finns på gården reagerar hon inte längre på, även de var läskiga innan.
Idag kommer hovis förbi och ska kika på Angeliques bakhovar. Jag tycker ponnyn blivit lite väl trångskodd bak, så det får justeras. En vecka sen förra skoningen och hoven (från sista sömmen och bakåt) är rejält utanför skon... Känns inte riktigt ok alls.