Arabiska fullblod del 2

Måste bara säga att jag gillar din inställning "behöver träna på 'valfri läskighet'". Härligt med folk som inte bara accepterar saker som läskiga!

/Lavinia, som plockade svamp med pållan idag. (pållan tog ett litet smakprov på en av de andra hästarna när han växte fast i marken framför henne, "han kan ju inte bara stå mitt i vägen, juh").

Angelique fick vila i förrgår, men igår red vi ut på en tur. Med sällskap. Turen tog ca 2 timmar, och bestod till mestadel av skritt. Vi travade ca 200 meter totalt.

Upptäckte dock att Angelique behöver träna på skällande hundar. En bil fylld med skällande hundar skulle köra om oss och Angelique blev livrädd. Tur att det var en väldigt hänsynstagande bilist som lät bli att köra om och lät oss svänga in ca 200 meter efteråt.
Sånna bilister borde det vara fler av. Var väldigt förvånad över den starka reaktionen, jag hade inte räknat med den alls. Bilar brukar vara ok, men denna var livsfarlig, därav att jag tror det var ljudet av hundarna hon reagerade mest på.

Så nu ska vi träna på ljud av skällande hundar (får väl leta upp något youtubeklipp och spela upp på lagom ljudnivå). De hundar som finns på gården reagerar hon inte längre på, även de var läskiga innan.

Idag kommer hovis förbi och ska kika på Angeliques bakhovar. Jag tycker ponnyn blivit lite väl trångskodd bak, så det får justeras. En vecka sen förra skoningen och hoven (från sista sömmen och bakåt) är rejält utanför skon... Känns inte riktigt ok alls.

Måste bara säga att jag gillar din inställning "behöver träna på 'valfri läskighet'". Härligt med folk som inte bara accepterar saker som läskiga!

/Lavinia, som plockade svamp med pållan idag. (pållan tog ett litet smakprov på en av de andra hästarna när han växte fast i marken framför henne, "han kan ju inte bara stå mitt i vägen, juh").

Jag kan ju inte ha en häst som blir rädd för saker, hon ska vara bombsäker, och dit har vi en del träning kvar. Mitt mål med henne är ju bland annat att jag ska kunna sätta upp "vem som helst" på henne och aldrig behöva oroa mig.

Härligt med svampplockning, nån fördel med blöt sommar, det brukar vara mycket svamp i skogarna. :)

Igår red vi först lite på ridbanan, men varken jag eller Angelique var särskilt inspirerade av det, så istället fick ridbanan bli lite uppvärmning och sen red vi ut. Så nu har vi övat övergångar skritt - galopp - skritt på lång tygel ute på grusvägarna. Större delen av ridturen gick i trav eller galopp och Angelique var varm och svettig efteråt. Men pigg och glad under hela turen. Vi har dessutom börjat höja tempot lite på hemvägen, så att även den kan blir lite rolig för henne. Däremot så märkte jag att hon har svårare för höger galopp när vi är ute, hon väljer gärna vänster. Tvärtemot hur det är på ridbanan. Intressant och jag har något att klura på om det beror på ponnyn eller på skit i sadeln.

Hovis var även ut och fixade med hennes bakskor, hon hade blivit lite trångt skodd förra skoningen (en vecka sen) och sånt gillar jag inte alls. Väldigt nojjig på hovar och vill att de ska ha alla förutsättningar för att hålla.

Fina Melizza- bilder! Mycket härligt sto! :d

Visst är hon... Det är så synd att hon börjar bli lite till åren och inte har hunnit ut och prestera och visa vad hon går för mer.. Jag hade väldigt gärna haft en avkomma till efter henne.. Hennes personlighet är helt underbar det också..Tur att jag har Meciliah efter henne i alla fall men det är endå inte riktigt samma sak.. :)<3

Är hon 20? Då hinner hon med en baby till, speciellt när hon är i så fint skick som hon verkar vara! Plannja blir 21 till våren, vi tänkte betäcka henne en gång till innan pensionering om hon fortsätter vara fräsch.

Är hon 20? Då hinner hon med en baby till, speciellt när hon är i så fint skick som hon verkar vara! Plannja blir 21 till våren, vi tänkte betäcka henne en gång till innan pensionering om hon fortsätter vara fräsch.

Jag håller med! Bara stoet är fräscht så går det! Classica var här för ett helsyskon till Classify. Och hon är som bekant 23 år gammal, och blev champion på turbo i år, när hon var dräktig givetvis! Superfint skick! Hon är fortfarande i fint skick så vi hoppas att hon klarar dräktighet och digivning bra! Så hon kommer vara 24 när fölet kommer.

Sen är det klart att man kanske måste ge mer tillskott osv till ett äldre sto, men de extra pengarna är de värda!

Min lille Korazon börjar växa till sig. Han är en liten pojke i sinnet ännu, busar och leker i hagen tillsammans med halvbrorsan Nashville (de är båda e. Pakistan men han har en anglo- mamma) och har inga tendenser till att vara hingst än så länge. Men det kan komma fort nog, det vet man ju....!
Än så länge är han min baby. Bjuder på en bild där jag inte ser klok ut men han har så härlig blick, precis som pappa Pakistan. Tyvärr lite suddigt.
11850695_1006218469409716_2348668351623852273_o.jpg

Min lille Korazon börjar växa till sig. Han är en liten pojke i sinnet ännu, busar och leker i hagen tillsammans med halvbrorsan Nashville (de är båda e. Pakistan men han har en anglo- mamma) och har inga tendenser till att vara hingst än så länge. Men det kan komma fort nog, det vet man ju....!
Än så länge är han min baby. Bjuder på en bild där jag inte ser klok ut men han har så härlig blick, precis som pappa Pakistan. Tyvärr lite suddigt.

Så fin häst! Vilken uppsyn! Vad är planen för honom framöver?

Angelique fick vila i fredags då jag tyckte hon var lite varm i kotan (samma som såret), fick även vila i lördags (fast då en planerad vilodag). Så igår när jag red så hade hon stått två dagar... Vi tog en promenad till byns stora ridbana (ca 3 km) längs asfaltsväg med bilar, red ca 40 min i alla gångarter på ridbanan, red ut en liten kort sväng längs en banvall i närheten. Nytt ställe för Angelique att ridas ut på, vi galopperade både bortåt och hemåt. En skyggning och väldigt spetsade öron. Är så glad över min häst. Äntligen litar vi på varandra igen.
Jag kan även konstatera att Angelique är trafiksäker, men inte hundsäker. Vi blev omkörda av ett antal bilar igår (och en fyrhjuling), inte en reaktion. Däremot så skulle vi gå förbi ett hus där de hade skällande hundar, där reagerade hon betydligt mer. Så jag ska leta på små skällande hundar alternativt en inspelning med små skällande hundar om hon kommer att få lyssna på...

Idag står det dressyrträning för ny tränare på schemat. Ska bli riktigt intressant. Vi jobbar på, nya målet för detta år är en cr i distansritt i slutet av september. Vi får väl se hur det kommer att gå, men bra med ett mål att jobba mot.

Svarar mig själv. Vi hade dressyrträning igår. Gud så nyttigt! Underbar, väldigt petig tränare. Väldigt noga med sitsen och att hjälperna inverkar rätt. Passet gick sådär, men vi har fått en hel del att träna på och mycket att ta med oss. Om två veckor är det dags igen. Första dressyrpasset för tränare sen i våras. :)

Vilka härliga planer du har för dig och "ponnyn", som du så vanvördigt kallar henne... :laugh: :up:
Mycket roligt att läsa om era bedrifter!

Korazon, eller "Korre" som vi helt vanvördigt har börjat kalla honom, ska förhoppningsvis få verka i aveln lite. Många är intresserade av hans gamla helpolska stam (jo då, jag vet att Aswan finns där långt bakom och att det finns liiiite crabbet på moderssidan men för mig är han helpolsk! :angel: ) och om han fortsätter att se ut som han gör nu så röntgar vi honom till våren och visar kanske på hingstcertifiering, om det blir någon. Å andra sidan ser han kanske inte alls rolig ut när han har vuxit till sig, och då får han bli valack och ridhäst. Ridhäst ska han bli även om han fortsätter vara hingst, för den delen!

Ja, det gör jag! Han är inte gammalpolsk, men han är helpolsk bortsett från crabbetinslaget på mammas sida. Blir lätt att man fastnar i diskussioner om det, jag vet, men jag som tycker om de polska linjerna har inte en enda helpolsk om man ska sålla bort dem som har Aswan.... Plannja har Aswan, Pasja, Patrycja, Korazon, Kornelia... Pakistan hade det, vackra Excelencja hade det, Kanoria hade det .... Finns inte så värst många som inte har denna hingst i stammen numera. En och annan förstås, men de är inte lätta att hitta. Min Yosefine var "obesudlad" eller vad man ska kalla det.... :D
För att inte tala om hur svårt det är att hitta gammalpolska hingstar- finns det någon i Sverige förutom Clasz? Nej, jag gjorde upp med mig själv för några år sedan och bestämde mig för att avelsbasen blir alltför smal och det blir alltför krångligt om jag ska välja bort de val som polackerna medvetet gjorde i sitt avelsprogram för så många år sedan. Måste säga att deras avelsprogram har varit väldigt framgångsrikt trots Aswan.... ;)
Och i år har jag valt att betäcka ett sto med en inte alls helpolsk hingst- och det kommer jag säkert göra fler gånger. Men min bas ska vara (i mina ögon) helpolsk!

Vår fina Panghea som är ättling till min stora kärlek POPONA från Tersk som fanns på Aspenäs när jag var liten/tonåring.
När vi kom hem från Riks fick jag besked att mitt finaste föl dött i en hemsk olycka hos den som äger modern, vilket har stört glädjen väldigt mycket , men nu känner jag att jag måste glädjas åt mina fina hästar även om sorgen sitter som en tagg i hjärtat.
5b2xqf.jpg
[/IMG]
5b2xqf.jpg

Men vad tråkigt @Tempen , beklagar verkligen :cry:.

Jag ska visst umgås med araber igen! Fick för några dagar sen reda på att det ska flytta dit en till stallet i slutet av månaden, som ska ha en arab på foder. Spännande! Är nyfiken på vad det kan vara för nån... Har jag (o)tur är det från någon jag känner, eftersom ägaren finns i närheten tydligen. Ska bli kul i vilket fall som! :D

Vår fina Panghea som är ättling till min stora kärlek POPONA från Tersk som fanns på Aspenäs när jag var liten/tonåring.
När vi kom hem från Riks fick jag besked att mitt finaste föl dött i en hemsk olycka hos den som äger modern, vilket har stört glädjen väldigt mycket , men nu känner jag att jag måste glädjas åt mina fina hästar även om sorgen sitter som en tagg i hjärtat.
5b2xqf.jpg
[/IMG]
5b2xqf.jpg
Hon är strålande vacker och uttrycksfull!
Men vad sorgligt och hemskt med fölet.... tankar till dig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka