Arabhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 10 541
Sv: Arabhingstar?

Versace står i USA och om hans son är dyr så lär han vara x antal ggr dyrare....;) Plus att han är SCID-positiv. Är ditt sto testat?

Det tror jag nog att han gör.
Thee Apprentice är mycket fin, har lämnat otroligt bra.
Ganska oprövad och jag vet inte hur det står till med röntgen.

Du gör klokt i att inte ta en för grov hingst tycker jag.

Li

Vad menas med scid-fri?
Jag har tyvärr ingen aning om vad Thee Apprentice kostar.
Vad krävs för en klass 1 hingst?

Rättar mig själv. Versace är givetvis bärare av anlaget, inte scid-positiv då hade han varit död vid det här laget.

marie: SCID är en genetisk sjukdom bland araber som är dödlig i dubbel uppsättning. En scid-fri häst har inget anlag alls. En bärare, som Versace, har ett anlag. Thee Apprentice är dock helt SCID-fri vill jag minnas.

Versace kostar 4 000 dollar förresten. Sen tillkommer det ju en hel massa andra avgifter...

Senast ändrad:

Är han SCID bätrare?
Ja då är det ju superviktigt att Appr är testad...
Ser på hemsidan att han är SCID fri, så då var saken biff!

Klass 1 är när man visar sin hingst på ex Grevagården så blir den bedömt exteriört samt ridmässigt och får en klass tilldelad.

Mitt minimum är att hingsten skall ha runt 38 p exteriört samt göra ett bra ridprov och därmed vara klass 1.
Det är ett rimligt krav tycker jag.

Finns hingstar i avel som har runt 30 p och det kan man verkligen diskutera. Samma häst kan ha fått runt 90 p på utställningen - ekvationen går inte ihop ibland.

MVH Linda

Senast ändrad:

Hur drabbas dom när dom insjuknar?
Mitt sto är inte testat.Gör man det genom blodprov?
Får man avla på en hingst som bär anlag?

Ja Versace är SCID-bärare. Hans ägare framhålls ofta som föredömen på diskussionsajter världen över med hur öppna de varit med det och hur noga de är med vilka ston han får betäcka osv.

VERSACE IS A SCID CARRIER! står det på typ tre ställen i deras "breeding contract".

Jag kom inte in på den sidan.
Finns det något säkert kännetecken när hästen drabbas av scid?
Thee Apprentice är scid fri.

Mitt arabsto fick 39p när jag visade henne.Vad brukar avelsstona ha?

SLU gör SCID-test, man får ringa dit så skickar de blanketter o påse för svanshår (ca 25) med synliga rötter. Jag testade mitt sto, hon är 'fri'! Vet ej priset, ingen faktura ännu.. men ca 650-700:- Kruxet är att det tar ca 14 dagar (minst) innan man får svar!

Bia

Jag vet att det tyska labbet är riktigt snabba, ca 3-4 dar, vi har själva använt det för erlichiaprov i stallet. Kommer dock inte ihåg vad det heter, det har varit uppe t diskussion på det danska forumet så Gunni vet nog (men jag har inte sett till henne här på ett tag).

Är det ett prov man bör ta på sin arab även om jag inte tar föl på henne? Bär hon bara på anlaget så är det väl ingen fara för henne men sjävklart om jag ska betäcka henne så testar jag.

Men om det uppstår senare pga trauma så är det ju inte ärftligt så rent konkret så borde en röngen vid två år kunna påvisa ärftliga "brister"...:)

Satt åter och funderade på det här med cystor.Mitt arabsto som är 14 har precis blivit behandlad för det.Hon har svarat bra på behandlingen.Cystorna var så små och gav henne så lite besvär att vi fick bedöva området för o få fram en hälta.Vet tyckte dom va för små för o operera.Stoet skulle lätt kunna bära fram ett föl.
Om det nu är så att cystorna uppkommit pga felutfodring så borde väl de inte vara ärftliga?
Går det och ta reda på om det är ärftliga eller felaktig utfodring?

Nej, det går inte att ta reda på tyvärr. Men jag skulle inte chansa. Det blir mkt tårar och pengar i sjön om du får ta bort fölungen pga samma problem.

Även om en sak uppkommit genom t ex felaktig utfodring kan det i botten finnas en ärftlig disposition för det. Dvs en individ utan ärftlighetesfaktorn kan utfodras fel utan att få problemet. Det behöver inte vara så men det finns alltid en risk.

I fallet med OCD vet man att det är en kombination av en ärftlig faktor och en miljöfaktor. Med cystor vet jag inte men misstänker att det kan var asamma där.

Synd att mitt sto har cystor.Hon har perfekt psyke att avla på.Trevlig att jobba med både från marken och hästryggen,lättlastad,kelen,aldrig sparkat eller bitit efter mig.Inte utan att man känner lite sorg över och inte kunna få nåt föl efter henne.
Mitt andra sto kan vara mera lite tjurig som en del ston kan bli.Visst det är inga större fel på henne heller men hon är bara 8 än.Ville vänta med henne några år till och ta i första hand på min 14-åring.

Är det nån som vet var Sparto tagit vägen?

Synd att mitt sto har cystor.Hon har perfekt psyke att avla på.Trevlig att jobba med både från marken och hästryggen,lättlastad,kelen,aldrig sparkat eller bitit efter mig.Inte utan att man känner lite sorg över och inte kunna få nåt föl efter henne.
Mitt andra sto kan vara mera lite tjurig som en del ston kan bli.Visst det är inga större fel på henne heller men hon är bara 8 än.Ville vänta med henne några år till och ta i första hand på min 14-åring.

Är det nån som vet var Sparto tagit vägen?

Om han lever ännu så finns han väl kvar hos sin ägare, Ramonia Arabstuteri i Tjörnarp, Skåne

Finns det någon hemsida till dom.Mitt sto är född på Ramonia Arabstuteri.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 210
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka