Arabhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 10 541
Sv: Arabhingstar?

Vågar jag betäcka mitt sto med en ung hingst som inte fått några äldre avkommor än?Tror han fick sin första avkomma denna vår.
Jag är ute efter en fint men framförallt trevlig arab.Har inte tänkt tjäna pengar på mina araber utan jag vill ta ett föl efter något av mina ston som jag kan behålla och ha som trevlig ridhäst.

Jadå, jag tycker man kan betäcka med unga, oprövade hingstar om de är av hög kvalitet. Men då skulle jag lägga extra krut på att efterforska hur hans föräldrar, mor/farföräldrar, syskon, osv ser ut.
Är släktdragen tydliga? Om de är det är det ju bra, då är det lättare att gissa hur avkomman kommer att bli även i nästa led. Vad verkar nedärvas särskilt starkt? Och är de egenskaperna något jag vill ha?

Och återigen, om det är möjligt, är det jättenyttigt om man kan få reda på hur hästarna i "släkten" ser ut i olika åldrar. Hur utvecklas hästarna i de blodslinjer jag ska investera i? Håller de stilen, blir de bättre med åren, eller har de sin glansperiod som väldigt unga? Vad vill jag ha?

Är det någon som vet om Lhursjöholms arabstuteri finns kvar?

Jag gör mycket efterforskningar både på mina ston och andra araber för jag vill ha en fin,trevlig och hållbar arab.
Jag har även hållt på med welsh i många år.Har ett jätte trevligt welshsto som är både inkörd och riden.Hon har fått 42p på utställningar.Jag har tagit ett föl efter henne.Även det blev supertrevligt.Hon är skadefri med kanonpsyke som borde få fler föl.Tyvärr kan jag inte sälja mina hästar så jag vågar inte avla på henne.Tillslut finns det varken tid eller plats för dom.

Är det någon som vet om Lhursjöholms arabstuteri finns kvar?

Jag gör mycket efterforskningar både på mina ston och andra araber för jag vill ha en fin,trevlig och hållbar arab.
Jag har även hållt på med welsh i många år.Har ett jätte trevligt welshsto som är både inkörd och riden.Hon har fått 42p på utställningar.Jag har tagit ett föl efter henne.Även det blev supertrevligt.Hon är skadefri med kanonpsyke som borde få fler föl.Tyvärr kan jag inte sälja mina hästar så jag vågar inte avla på henne.Tillslut finns det varken tid eller plats för dom.

Var det de som ägde hade Chopin tidigare?

Jag vet inte om dom ägde Chopin innan.Tror att dom äger/ägde Prolana.Mitt Chopinsto kommer ifrån Lhursjöholms arabstuteri.Hon är u.Prolana.

Jag har mailat till flera stuteri utan att f[ svar av n[gon.
Vill inte hingst'gare ha andra ston 'n sina egna

Vissa är säkert dåliga på att svara på mail men det är semestertider och dessutom utställningssäsong. Jag skulle tippa på att folk helt enkelt inte är hemma så ofta.

Ibland är det bättre att ringa så kan man ofta höra på telefonsvararens meddelande när det är lättast att få tag på folk, när de är bortresta osv. Alla tar inte heller inte emot ston hur sent som helst på sommaren.

Jag har tänkt betäcka till våren men vill vara väl förberedd tills då så jag vet priser,stam o.s.v.Nu tycker jag det blir för sent.Jag vill inte göra en "panikbetäckning" bara för och få ett föl.Vissa hingstar måste man boka året innan har jag hört.Lite trist om jag bestämmer mig för en i år och missar och boka.

Ni som brukar betäcka era arabston,Hur mycket brukar summan bli för ett föl?
Nu menar jag kostnaden för mig som stoägare inte vad jag får för fölet vid försäljning.
Det verkar skilja mycket mellan hingstarna men om jag ska ha en bra hingst till ett rimligt pris vad kan jag räkna med?

Var det de som ägde hade Chopin tidigare?

Tom Stenholm, Tomon arabians, ägde Chopin tidigare, han kanske varit utleasad.

Den hemska människa som tävlade 4-åring på Sportcupen var jag!!! Anmälde Don Bull till 3 westernklasser men startade till slut bara 1. Inte så kul att rida 4 årig hormonstinn hingst bland 12 andra hästar i ett ridhus, western pleasure. Vem var det som tävlade så många klasser så att det var så hemskt annars? Vad jag vet så var det bara Magic Sar Khali där annars och han är 5.

madde++++

Om jag får spekulera så tror jag det är ren och skär avundsjuka. En del personer tycker nog att det går "för bra" för dig. Och nej, jag tycker inte det är extremt att starta några enklare klasser på en 4-åring. Jag tycker att personligen att det är jättekul och bra att en ung och lovande hingst visas på både avelsvärdering och i brukssammanhang.

En eloge för de som jobbar för att meritera sina hästar och har tid, kunskap och energi att visa dem i så många sammanhang som möjligt, trots att det inte finns ngn lag som kräver/förespråkar det. :bow:

Och nej, jag känner inte Madde personligen, ingår inte i någon arabmaffia (vad jag vet) och kommer förmodligen aldrig att använda Don Bull till mitt nuvarande sto. Utan det är jobbet som läggs ner på hästen, viljan att bevisa hingstens duglighet och risken med att sätta honom under luppen ifråga som jag respekterar och uppskattar.

Senast ändrad:

Kan bara hålla med dig.
Tror faktiskt Madde är kapabel att bedömma om det blir för mycket för en 4-åring.
Go Madde!!!
Hade jag bara ryttare som vågade så skulle jag låta dem syna min också...

Hmm, värst vilket stohej det blev om min stackars lilla pålle då... Själv hade jag tänkt starta honom i Dressyr, utställning och nått mer men av olika anledningar så blev det Madde som startade och då tog hon det hon trivs bäst med. Han var anmäld till 3 klasser men startade bara 1 då Madde inte tyckte han var redo för mer. Självklart åker vi inte dit med en 4;a åring och planerar att ta hem placeringar men detta var ju ett ypperligt tillfälle att ge hästen rutin! Massor av konstiga saker, hästar och full rulle. Sen får man ju känna efter vad hästen orkar med, låt mig tillägga psykiskt inte fysiskt (ni som såg Bullens start förstår vad jag menar :angel:). Hästen är van vid att befinna sig i liknande miljöer och blir därför inte stressad. Han har dock aldrig fått koncentrera sig så förut och fick därför göra så mycket han pallade med. Och det är inget fel på hans humör nu heller, saknar nog tjejerna lite hos Madde bara ;) Fredagen på sportcupen var i mina ögon en perfekt start på hans kommande tävlingskarriär :D

Hej. Jag hoppas det här är rätt ställe att fråga på!

Är det någon som vet om en fin kvalitet hingst som även har hoppmeriter? Gärna en ganska stor hingst då stoet är närmare 160cm i mkh.

Letar och letar men kan inte hitta någon känns rätt än..=S

Hjälp mej! Tipsa om du vet om någon!

Bayard är 157 cm i mkh och har tävlats i Lätt A hoppning med placeringar, dessutom är han tävlad i dressyr upp tom medelsvår klass med placeringar.
Bayard är ingen hingst som vinner på utställning men han har mycket bra temperament och hög ridbarhet.
Ingela

Senast ändrad:

Kan bara hålla med. Såg honom en del för 10år sedan när han tävlades en del av hon som tävlade min häst i hoppning.
Mycket trevlig hingst.

Jag har aldrig mött Bayard och endast sett ett kort (ridbild pa runnbackens hemsida). Min valack som är efter Bayard har ett mycket vackert, arabtypiskt huvud.

Finns det nagon som har bilder pa Bayard?

Mvh Limona

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 210
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka