Arabhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 10 541
Sv: Arabhingstar?

Skönhet sitter i betraktarens öga! Din åsikt vad det gäller typ är lika mycket värd som rasrepresentaterna vid avelsvärderingen! Domare på våra utställningar lika så, de tycker heller inte likadant. Jag har aldrig förstått hut man kan slå ihop typ, huvud och hals i en klump! .

Den där instickaren fattade jag inte alls??

En fråga till er kunniga... passar på när ämnet är på tapeten..
Om man har en lovande hingst och röntgar honom vid två års ålder ( vet att för svhbl så kan man göra det från den ålder) Måste man sen röntga om gällande cycstor?
Jag kan i stort inget om cýstor så ngn får gärna förklara!

Lite trådstöld:o förlåt TS

Domarna genomgår år av träning innan de får bedömma själva.
Oftast skiljer det max någon poäng domare emellan.
Visst kan en häst vara vacker o ha utstrålning osv som alla kan se. Men om den är korrekt exteriört...kan INTE varje människa bedöma.
Låt domarna göra det.

Jubella gillade Arasaa Farid, Avelsvärderingen gav honom 7 på typ, huvud, hals.Olika åsikter. Såg att han var anmäld till Sportcupen i dressyr, Jubella. Du får skynda dit och titta på honom.

Och jag gillar namnet Jubella! :) Har du en häst som heter så? Jag skulle vilja "stjäla" det om Jubilanta får ett stoföl... :D

Carina på Silver Arabians

Cystor kan uppkomma senare så det är ingen garanti om du röntgar vid 2 år. Men en väldigt bra bit på vägen! :bump:

Li

Som jag har förstått det kan cystor uppkomma senare av olika orsaker. Precis som OCD.
Men det måste vara som du säger att det är en ärftlig faktor och yttre faktor, alltså arv och miljö.
Hur utreder man det om man inte röntgar vi ung ålder?

MVH Linda

Cystor kan uppkomma senare så det är ingen garanti om du röntgar vid 2 år. Men en väldigt bra bit på vägen! :bump:

Li

Så då menar du att ett man ska hålla på att röntga sitt avelsmaterial hela deras verksamma liv? Vad gör man sedan med det material man sålt eller sparat och avlat vidare på om men upptäcker cystor vid 20 år ålder (för att dra till med något ).

Det var klumpigt att fråha ute på ett stort forum. Sorry, du behöver inte svara! Trodde jag satt på PM:et...ha ha

Li

Det har jag hört, men det kanske är helt fel?

Jag hoppas verkligen det! Annars faller väl hela tanken med att få igång obligatorisk röntgen. Det är mycket enklare med SCID, där kan man se vilka som har det vid testen och det kan inte dyka upp senare.

Nej det menar jag inte. Men det är inte orimligt att ex röntga stona innan första fölet och har man hingst kan man gott röntga vart 5:e år eller nåt. Det skulle jag gjort.
Om inte annat för statistiken! :rofl:

MVH Li

Jojo, håller med!
Ja det skulle vara kul men iofs har jag redan sett honom, därav tycker jag han är så fin :)

Och jag gillar namnet Jubella! :) Har du en häst som heter så? Jag skulle vilja "stjäla" det om Jubilanta får ett stoföl... :D

Haha, tack! Nä, det är faktiskt från en låt :angel: Men visst använd det, det låter som ett bra kompliment till namnet Jubilanta!

En cysta kan uppstå i vuxen ålder pga kraftigt trauma mot ledbrosket men det är inte så vanligt enligt vad jag läst. Och det blir ju oftast unilateralt då (bara i ena knät eller var skadan nu blir).

OCD kan - enligt mina källor uppstå av felträning och fel utfodring.
I samband med detta kan cysta uppstå. Även av ett trauma.

MVH Li

Usch ja. Det där har jag ju tyvärr en kompis som fått ta konsekvenserna av. Hennes arab var undermåligt uppfödd (inga mineraler t ex). Han hade pålagringar överallt, ngt av det värsta Strömholm sett. Fem år gammal, bara gått i hagen samt blivit inriden normalt... :( Inga cystor dock.

Det är för mig värt att köpa en lite dyrare häst som är ordentligt uppfödd och friröntgad, jag tror det blir billigare i längden. Tyvärr resonerar nog inte alla så och det gör det svårare för de seriösa uppfödarna att få avsättning för sina unghästar.

Hej Marie!

Jag kan tippa att din häst har mycket kropp. Om det stämmer så tänk på att välja en hingst som matchar henne och helst inte för grov. Titta på hur halsen ser ut, ben osv. Har hon bra gångarter? Vill du lätta upp eller försöka behålla? Vad ska avkomman användas till, hur mycket får det kosta osv...

Mitt förslag är: använd en godkänd klass 1 hingst som lämnat avkommor du kan titta på. Åk och se på hingsten eller be om film.
Ett bra val är ett val för livet!

Ja,hon är ganska grov i kroppen,väldigt lätt att bli överviktig också.
Jag vill inte ha för gov hingst till henne.Jag har alltid velat ha en svart arabhingst till henne men alla svarta jag sett är så grova.
Om Thee Apprentice är för ung,vet nån någon hingst som liknar honom?
Jag tycker Thee Apprentice är bland de snyggaste hingstarna jag har sett.Han är efter Versace.Finns han fortfarande?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 210
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka